Srovnávací test a recenze
nejlepších alternátorů

Ukázka produktu ve srovnání alternátorů

Elektrická energie je nedílnou součástí každého stroje, automobil nevyjímaje. Vestavěná baterie se stará o správné fungování všech systémů od světel, přes ovládání oken až po reproduktory. Lámete si ovšem hlavu, jak je možné, že se neustále sama dobíjí, i když ji pravidelně nepřipojujete do zásuvky?

Kouzlo spočívá v alternátoru, jednom z klíčových prvků elektrického systému vozidla. Svým úzkým propojením s pohonnou jednotkou zajišťuje přeměnu mechanické energie na elektřinu, kterou následně rozhání do všech útrob vozidla. Záleží jen na něm a jeho efektivitě, kolik jí vytvoří a předá. Pořízením výkonnějších modelů se tak rozšíří i škála příslušenství, jímž můžete vozidlo vybavit, aniž by byl nějakým způsobem negativně ovlivněn výkon automobilu.

Vzhledem k tomu, že principy fungování systémů moderních automobilů jsou poměrně složité, rozhodli jsme se připravit tento text. Poradíme vám v něm, na co se při nákupu alternátoru soustředit tak, aby vaše vozidlo zůstalo pojízdné, a chybět nebude ani klasické cenové okénko.


Nejlepší alternátory dle hodnocení a recenzí uživatelů

Vzhled Název Výrobce Orientační cena Aktuální cena
Recenze Alternátor ZETOR 14V 55A s regulátorem, s řemenicí Alternátor ZETOR 14V 55A s regulátorem, s řemenicí Magneton 2 400 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor TATRA,LIAZ 28V 45A s regulátorem Alternátor TATRA,LIAZ 28V 45A s regulátorem Magneton 2 800 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor ŠKODA FABIA OCTAVIA 1.9 TDI SDI Alternátor ŠKODA FABIA OCTAVIA 1.9 TDI SDI - 2 800 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor FORD FOCUS II 1.6 TDCi 80 kW Alternátor FORD FOCUS II 1.6 TDCi 80 kW Auto Center 2 300 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor ŠKODA OCTAVIA 1.9 TDI 66 kW Alternátor ŠKODA OCTAVIA 1.9 TDI 66 kW Auto Center 2 500 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor BMW 3 E46 5 E39 7 E38 - 90A Alternátor BMW 3 E46 5 E39 7 E38 - 90A - 3 300 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor DENSO DAN930 Alternátor DENSO DAN930 Denso 3 000 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor Protech - Fiat Ducato 2,5/2,8 D - Valeo A13VI72 / 98490185 / A3019 Alternátor Protech - Fiat Ducato 2,5/2,8 D - Valeo A13VI72 / 98490185 / A3019 Protech 2 800 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor - BMW 525 2,5 i / Bosch 0120465031 Alternátor - BMW 525 2,5 i / Bosch 0120465031 Bosch 4 800 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Alternátor ŠKODA FABIA 1.4 16V 55 kW Alternátor ŠKODA FABIA 1.4 16V 55 kW - 1 600 Kč Zobrazit nabídky

Jak vybrat alternátor

Vzhledem k tomu, že ne každý z nás je vyškolen v oblasti elektrotechniky, považujeme za důležité alespoň krátce vysvětlit princip fungování alternátoru. Rovněž se zmíníme o jeho vlivu na chod veškerých elektrických systémů vozidla.

Během samotného nákupu doporučujeme zvolit adekvátní množství poskytované energie odpovídající požadavkům daného vozu. Podle stáří automobilu vyberte vhodný typ montáže. Neopomíjejte ani výběr mezi zařízením s uhlíkovým kartáčem a bez něj. Rozdíly mezi oběma druhy jsou poměrně významné. Za naprosto klíčový parametr považujeme i výši napětí, jež by se mělo pohybovat v pevně stanoveném rozmezí. Jakékoliv vychýlení z tohoto intervalu indikuje nějaký problém v elektrickém ústrojí auta.

Finále každého článku věnujeme cenovému přehledu a ani zde neuděláme žádnou výjimku. Dostupné výrobky jsme rozdělili do dvou základních skupin podle požadovaného finančního obnosu. U alternátoru však více než cena sehrává roli zejména konkrétní model automobilu a jeho využití.

Využití alternátoru

Vstupujete-li do obchodu s náhradními díly, musíte dobře vědět, co vlastně hledáte a jakou roli daná součástka sehrává v chodu vozidla. Alternátor patří mezi nejdůležitější součásti každého motorového systému. Jeho úkol spočívá v aktivní přeměně mechanické energie produkované motorem na energii elektrickou. Napomáhá tak neustálému dobíjení autobaterie a rovněž energii pomáhá rozhánět do všech elektrických systémů vozidla. V případě selhání dojde k postupnému vyčerpání baterie – jednoho dne zkrátka nenastartujete a nezbude nic jiného než akumulátor připojit od zásuvky.

Alternátor je propojen s motorem pomocí klínového řemenu zajišťujícího přenos energie. Důležitou část potom představuje regulátor napětí ovlivňující aktuální přísun energie podle stavu vozidla. Zabraňuje tak přepětí a následnému selhání elektrických systémů automobilu.

Množství energie

Namontovali jste do svého plechového miláčka novou součástku a najednou zjišťujete, že všechno funguje mnohem hůře? Motor má problém nastartovat, reproduktory přeskakují a světla svítí s kolísavou intenzitou? S největší pravděpodobností jste dostatečně neodhadli množství energie, jež vaše vozidlo potřebuje pro svůj bezproblémový provoz.

Požadovaný proud se udává v ampérech a snadno jej zjistíte prostým součtem energetické náročnosti všech elektrických prvků vozidla. Jejich soupis standardně naleznete v technické dokumentaci a specifikacích konkrétního modelu automobilu. Nemáte-li zájem štrachat se v papírech, zakupte nebo zapůjčte si ampérmetr a přiložte jej k baterii. Na základě výsledků měření snadno zjistíte, jak výkonný alternátor budete potřebovat.

Berte též na vědomí fakt, že alternátor produkuje vždy jen takové množství proudu, jaké je zapotřebí. Potřebuje-li automobil ke svému provozu 60 A, vygeneruje zařízení pouze takové množství, i kdyby měla pětinásobnou kapacitu. Jelikož se ale při práci příliš nepředře, dostatečná rezerva zajistí jeho výrazně delší životnost.

Naproti tomu, užití slabšího alternátoru než automobil vyžaduje, povede k postupnému vyčerpávání stavu autobaterie. Ta nebude mít dostatečnou rezervu pro uložení energie, a tak se jednoho dne stane, že zkrátka nenastartujete. Snížení dostupné energie může mít též negativní vliv na funkci elektronicky ovládaných systémů vozidla.

Typ montáže

Postupem času se samozřejmě mění i postupy užívané při výrobě motorů. Nelze se tedy divit, že auta vyráběná okolo roku 2000 využívají jiného konstrukčního řešení alternátoru než pozdější kusy. V současné době vedle sebe existují dva systémy:

  • Závěsná montáž – u vozidel starších sedmi let, montáž na dvě kotvy a jedno ucho.
  • Montáž na podložky – u nových automobilů, montáž přímo na pohonnou jednotku pomocí podložek.

V posledních sedmi letech výrobci bez výjimky přešli na montáž na podložky zajišťující optimální přenos mechanické energie z motoru. Vzhledem k postupnému nahrazování starších automobilů se dá očekávat, že se se závěsným systémem setkáte maximálně u muzejních exponátů a pojízdných veteránů.

S kartáčem či bez?

Přenos energie z klínového řemene do točících se matic alternátoru je zapotřebí nějakým způsobem zajistit. U levnějších součástek se o něj stará uhlíkový kartáč, dražší modely využívají bezkartáčového systému. Obě možnosti mají celou řadu výhod, ale i nevýhody:

  • S uhlíkovým kartáčem – výrazně nižší cena, dvouletá životnost, menší odolnost při dlouhých jízdách.
  • Bezkartáčové – několikanásobně dražší, dlouhá životnost, perfektní výkonnost v náročných podmínkách.

Vydáváte se se svým vozidlem na cestu kolem světa? Ani neuvažujte nad ničím jiným, než je pořízení bezuhlíkového modelu. Jestliže ovšem automobil využíváte k běžným nákupům a jen krátkým projížďkám rušným městem, vystačíte si s klasickým kartáčovým provedením.

Napětí

Alternátor prohání mechanickou energii z motoru napětím, jehož působením vzniká energie elektrická. K tomu, aby byl přenos optimální a nevedl k opotřebování jednotlivých součástek, je zapotřebí udržovat konstantní hodnoty napětí. Za obecně uznávaný standard je považováno rozpětí od 12,6 do 14,7 V s tím, že rozmezí 13,5 – 14,5 V představuje optimální stav.

Neopomíjejte pravidelné měření napětí alternátoru. Zjistíte-li příliš vysoké nebo naopak příliš nízké hodnoty, raději automobil podrobte diagnostice. Jakékoliv vychýlení hodnot napětí z ideálního rozpětí indikuje špatné fungování některého z elektrických systémů vozidla. Včasnou reakcí se vyhnete nepříjemnostem při jízdě, ale i poškození veškeré elektroniky.

Cena

Nákup alternátoru rozhodně nepatří k nejjednodušším disciplínám. Každý automobil je jiný, proto byste měli na nákup vyrazit do specializované kamenné prodejny, kde vám poradí proškolený personál. Vzhledem k tomu, že nelze opomíjet ani otázku ceny, zařazujeme jako vždy na závěr odpovídající kapitolu. Seznámíme vás v ní se dvěma základními cenovými skupinami, které se nám podařilo identifikovat. V konečném důsledku však cena nesehrává až takovou roli, doporučujeme ohlížet se zejména na skutečné potřeby vašeho plechového miláčka.

Cena do 2 000 Kč

Ve skupině zařízení do 2 000 korun naleznete zejména alternátory osazené uhlíkovými kartáči. Desítky let dobré služby od nich rozhodně neočekávejte, po dobu své životnosti ovšem budou pracovat spolehlivě. Očekávejte přísun zhruba 100 A, což plně dostačuje pro většinu menších automobilů a modelů, u nichž nepočítáte s žádným bohatým tuningem.

Vždy doporučujeme zkontrolovat, zda je daný model určen do vašeho typu vozidla. V opačném případě bude k ničemu. Dominantní většina součástek je montována přímo na motor pomocí podložek, nabídka ale čítá i závěsné typy určené majitelům a milovníkům starších aut a veteránů.

Cena nad 2 000 Kč

Potřebujete spoustu proudu, abyste uživili náročné elektrické systémy ve svém plechovém miláčkovi? Chcete si nechat dostatečnou rezervu pro případný nákup mocné reprosoustavy nebo doplňkových LED světel? Jezdíte na daleké túry a neradi byste se zastavili někde uprostřed divočiny? Jestliže na jednu z těchto otázek odpovíte kladně, rozhodně se porozhlédněte ve vyšší cenové hladině.

Počítejte s tím, že zhruba do hranice 5 000 korun stále ještě dominují kartáčové modely. Až když se přehoupnete přes tento bod, můžete se těšit na dlouhověké bezkartáčové alternátory.