Menu

Test a recenze
nejlepších autobaterií

Aktualizováno:
Duben 2020
Autor:
Daniel Hrbolka

V kategorii autobaterie s pravým pólováním doporučujeme

Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A

2 900 Kč Orientační cena

Jakou autobaterii vybrat dle srovnání

  • Top produkt

    Autobaterie s pravým pólováním

    Doporučujeme
    Recenze Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A

    Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A

  • Top cena/výkon

    Autobaterie s pravým pólováním

    Doporučujeme
    Recenze Bosch S5 12V 77Ah 780A

    Bosch S5 12V 77Ah 780A

  • Top produkt

    Autobaterie s levým pólováním

    Doporučujeme
    Recenze Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A

    Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A

  • Top cena/výkon

    Autobaterie s levým pólováním

    Doporučujeme
    Recenze Akuma Komfort 12V 95Ah 850A

    Akuma Komfort 12V 95Ah 850A

Při výběru autobaterie musíte vzít v potaz několik důležitých parametrů. Abychom vám usnadnili složité rozhodování, sestavili jsme pro vás výběr těch nejlepších autobaterií.

Autobaterie jsme rozdělili podle toho, jestli mají pravé nebo levé pólování. Je velmi důležité si vybrat správnou baterii. Pokud zvolíte pólování špatně, kabely v autě nedosáhnou na kontakty a baterie je pak nepoužitelná.

Brali jsme v potaz především parametrové vybavení jednotlivých produktů. Zaměřili jsme se proto na kapacitu, napětí, proud, bezúdržbovost nebo velikost baterie.

Výsledek našeho výběru můžete vidět na této stránce. ​Pokud preferujete jiný produkt, který není v našem výběru obsažen, nebo si nejste jistí správným pochopením významu některého parametru, doporučujeme vám pročíst také našeho nákupního poradce Jak vybrat autobaterii. V něm najdete vysvětlené vlastnosti akumulátorů z tabulky produktů i mnoho dalších informací, které by se vám při nákupu nového kousku do vašeho auta mohly hodit.


Nejlepší autobaterie dle srovnání

Varianta výběru Vzhled a název Orientační cena Aktuální cena

Top produkt

Autobaterie s pravým pólováním

Recenze Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A
Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A 2 900 Kč Zobrazit nabídky

Top cena/výkon

Autobaterie s pravým pólováním

Recenze Bosch S5 12V 77Ah 780A
Bosch S5 12V 77Ah 780A 2 500 Kč Zobrazit nabídky

Dostupná varianta

Autobaterie s pravým pólováním

Recenze Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770
Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770 2 100 Kč Zobrazit nabídky

Další na zvážení

Autobaterie s pravým pólováním

Recenze Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A
Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A 2 300 Kč Zobrazit nabídky

Další na zvážení

Autobaterie s pravým pólováním

Recenze Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A
Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A 2 200 Kč Zobrazit nabídky

Top produkt

Autobaterie s levým pólováním

Recenze Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A
Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A 4 600 Kč Zobrazit nabídky

Top cena/výkon

Autobaterie s levým pólováním

Recenze Akuma Komfort 12V 95Ah 850A
Akuma Komfort 12V 95Ah 850A 2 200 Kč Zobrazit nabídky

Dostupná varianta

Autobaterie s levým pólováním

Recenze Bosch S4 12V 60Ah 540A
Bosch S4 12V 60Ah 540A 1 800 Kč Zobrazit nabídky

Další na zvážení

Autobaterie s levým pólováním

Recenze Varta Professional DC 12V 140Ah 800A
Varta Professional DC 12V 140Ah 800A 4 300 Kč Zobrazit nabídky

Další na zvážení

Autobaterie s levým pólováním

Recenze Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A
Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A 1 400 Kč Zobrazit nabídky
Parametr Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A Bosch S5 12V 77Ah 780A Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770 Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A Akuma Komfort 12V 95Ah 850A Bosch S4 12V 60Ah 540A Varta Professional DC 12V 140Ah 800A Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A
Ocenění

Top produkt

Top cena/výkon

Dostupná varianta

Další na zvážení

Další na zvážení

Top produkt

Top cena/výkon

Dostupná varianta

Další na zvážení

Další na zvážení

Kategorie

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Orientační cena 2 900 Kč 2 500 Kč 2 100 Kč 2 300 Kč 2 200 Kč 4 600 Kč 2 200 Kč 1 800 Kč 4 300 Kč 1 400 Kč
Výrobce Varta Bosch Exide Technologies Varta Varta Varta Akuma Bosch Varta Varta
Bezúdržbovost Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano
Kapacita (Ah) 105 77 77 74 74 180 95 60 140 45
Startovací proud (A) 800 780 760 750 680 1000 850 540 800 330
Rozměry d*š*v (mm) 330 x 172 x 238 275 x 175 x 190 278 x 175 x 190 278 x 175 x 175 278 x 175 x 190 513 x 223 x 223 315 x 175 x 190 242 x 175 x 190 513 x 189 x 223 238 x 129 x 127
Pólování Pravé Pravé Pravé Pravé Pravé Levé Levé Levé Levé Levé


Jak vybrat autobaterii

Baterie je hlavním energetickým zdrojem automobilu při nastartování, pohání ale také další elektrické systémy, kterých zejména v novějších automobilech není vůbec málo. Odlišné nároky mají navíc benzínové a dieselové motory.

V našem článku jsme nejdříve sestavili seznam hlavních bodů, kterých byste se měli při nákupu držet. Dále zde najdete informace o jednotlivých typech akumulátorů a používaných technologiích, rozebíráme také elektrické vlastnosti bateriových článků, nezapomínáme ani na polaritu, rozměry baterie nebo informace o výrobci, stáří baterie i další charakteristiky.

Jak vybrat autobaterii stručně:

  • Vybírejte autobaterii podle specifikací té předchozí.
  • Nikdy nevybírejte baterii s nízkou kapacitou (Ah).
  • Zohledněte při výběru také startovací proud, obzvlášť pokud auto budete provozovat ve studených podmínkách.
  • Ověřte, zda posazení pólů baterie odpovídá konstrukčnímu řešení vozidla.
  • Rozhodněte se, zda je pro vás výhodnější investovat do bezúdržbové baterie, nebo si vystačíte s klasickou údržbovou s občasnou nutností servisu.
  • Zvolte správné napětí (v drtivé většině případů 12 V).
  • V drtivé většině případů nabízejí nejkvalitnější akumulátory známé a prověřené značky.
  • Baterie jednotlivých výrobců lze poměrně snadno porovnat podle ceny, u jednoho výrobce prakticky vždy platí, že vyšší model s vyšší cenou nabízí lepší parametry.

Typy autobaterií

První bod vašeho nákupního rozhodování by měla tvořit správná identifikace typu autobaterie, která je vhodná pro vaše vozidlo. Autobaterie lze rozdělit podle základních charakteristik na tři druhy a dále se dělí také podle technologie využívané při jejich výrobě. Popis jednotlivých charakteristik je pro nezasvěceného člověka na první pohled možná poměrně náročný, ale pro správné rozhodnutí je nezbytné nejdříve pochopit základní rozdíly, které se mezi typy akumulátorů nachází.

Vyobrazení rozdílů mezi údržbovou a bezúdržbovou autobaterií.

Údržbové (standardní) baterie

Jsou využívané u straších typů osobních vozidel. Nízká cena zde bohužel přináší nutnost údržby vyznačují se zejména občasným doplňováním elektrolytu (destilované vody). Varianta bezúdržbového akumulátoru je sice nákladnější, ale v konečném důsledku vám ušetří další výdaje na údržbu a může tak paradoxně vyjít cenově výhodněji. Proto dobře zvažte, zda je pro vás údržbová baterie skutečně vhodnou volbou.

Bezúdržbové baterie

Její výhodou je relativně vysoký výkon při startu, její dlouhá životnost a také, jak její název vypovídá, nízká míra potřeby její údržby. Výhoda tedy spočívá v tom, že není nutné do baterie při správném používání dolévat destilovanou vodu, proto bývá konstrukce baterie také často úplně uzavřená. Nevýhodou bezúdržbových baterií je jejich špatné snášení úplného vybití.

Bezúdržbové baterie jsou vyráběny pokročilými technologiemi, které umožňují plynulý chod i energeticky náročnějším automobilům. Pokud je vaše auto vybaveno více spotřebiči, je některá z moderních technologií bezúdržbových baterií téměř nutností. Pokud vlastníte starší automobil s nízkou spotřebou, ale nechcete se starat o údržbu baterie, pak vás bezúdržbové akumulátory také nezklamou.

Existují i hlasy, které hovoří o tom, že bezúdržbovost baterie je pouze marketingový trik, který nemá pro běžného uživatele v praxi žádné využití, a oba druhy se odlišují prakticky jen velmi zanedbatelnými prvky z pohledu konstrukčního řešení. Z tohoto pohledu je nezbytné starat se o jakýkoliv typ baterie, jinak výrazně zkrátíte její životnost (Zdroj: Garáž.cz).

Trakční baterie

Jsou konstruovány například pro lodě, karavany nebo přívěsy a jsou charakteristické tím, že dodávají energii konstantně v menším množství, na rozdíl od bezúdržbových a standardních, které potřebují vyvinout nárazově vysoký výkon při startech.

Speciální typy podle režimu baterie

Při nákupu baterie může zákazník narazit také na speciální typy, které závisí na celkovém systému dobíjení v automobilu. Jde o start-stop baterie a akumulátory pro brzdnou rekuperaci, které mají specifickou technologickou úpravu.

Start-stop baterie

Systémy start-stop (případně Stop&Go) dokáží podle předem určených pravidel zapínat a vypínat motor, díky čemuž se zkracuje doba volnoběhu, což má velký efekt na snížení spotřeby paliva a množství odpadních látek v ovzduší. Protože dochází k častějšímu namáhání autobaterie startováním, musí tomu odpovídat i technologie samotného akumulátoru. Běžnou baterii tento režim rychleji opotřebovává.

Baterie pro brzdnou rekuperaci

Tyto baterie umožňují opětovné uchování energie získané při brzdění. Někdy je tento systém nazýván regenerativní brzdění. S takovém případě dochází k přeměně kinetické energie, která je běžně mařena při brzdění, na jinou formu energie, nejčastěji elektrickou. Ta je pak dále uchovávána v baterii. Snižuje se tak frekvence běžného nabíjení akumulátoru, které musí sám uživatel provádět.

Technologie výroby baterií

Baterie lze kromě základní typologie dělit také podle technologií použitých při jejich výrobě.

Olověné baterie

Elektrody jsou tvořeny olovem a elektrolyt je ve formě kyseliny sírové. Jedná se o nejlevnější, ale také nejméně výkonnou a na údržbu náročnou variantu. Oproti ostatním technologiím nabízí výrazně nižší výkon, díky svému konstrukčnímu řešení nemohou být umístěny uvnitř kabiny automobilu a nejsou vhodné pro automobily, které vyžadují časté a opakované starty motoru. Olověné baterie, které byly ještě před nedávnou dobou dominantní složkou trhu s autobateriemi, jsou dnes již poměrně málo využívané a i vy byste měli zvážit raději investici do baterií vyrobených pokročilejší technologií. Ty vám zajistí vyšší komfort po všech stránkách.

Ca/Ca technologie

Tato technologie využívá vápníku pro vyšší tuhost desek umístěných v baterii. V podstatě to znamená, že vápníkové vyztužení snižuje spotřebu vody, proto je tato technologie využívána pro bezúdržbové akumulátory. Baterie vyrobené tímto postupem těžko snášejí hluboké vybití, které je může trvale poškodit, nebo i úplně zničit. Protože tato technologie již produkuje bezúdržbové baterie, lze ji považovat za jakýsi předstupeň AGM a GEL technologií, pokud nemáte příliš energeticky náročné vozidlo, může pro vás být volba Ca/Ca baterií zlatou střední cestou.

AGM technologie

Je jednou z nejpokročilejších technologií výroby současných autobaterií. Elektrolyt se v akumulátorech tohoto druhu nevyskytuje v tekuté formě, ale je nasáknutý ve tkanině vláken skelné vaty. Tyto baterie jsou velice výkonné, plně bezúdržbové, odolné proti opakovanému vybíjení a nabíjení. Jsou také vhodné pro automobily, které disponují technologií Stop&Go, která za určitých podmínek vypíná motor a výrazně tak zvyšuje nároky na výkon baterie kvůli nutným opětovným startům. Baterie vyrobené touto technologií také skvěle izolují výpary a nenastává problém ani při umístění přímo v kabině automobilu.

Za nevýhodu těchto akumulátorů lze považovat snad jen nutnost vlastnit zvláštní druh nabíječky určené přímo pro napájení AGM nebo GEL baterií. Baterie AGM jsou určené i pro energeticky náročná vozidla a vydrží vysokou zátěž při častých opakovaných startech. Pokud finance při vašem výběru nehrají klíčovou roli, technologie AGM určitě splní vaše požadavky a přinese bezúdržbový a výkonnostně bezproblémový provoz vaší baterie.

GEL technologie

Často bývá považována za téměř shodnou s technologií AGM, ale existuje zde několik rozdílů. Především jde o formu elektrolytu, který je v gelových bateriích obsažen v křemičitém gelu. Výhodou oproti technologii AGM je nižší hladina samovybíjení. Baterie vyrobené gelovou technologií navíc díky odolnosti proti vytečení elektrolytu, mohou být umístěny i v mírném náklonu. Stejně jako u baterií vyrobených AGM technologií i baterie gelové bohužel vyžadují zvláštní typ nabíjení.

Baterie vyrobené gelovou technologií jsou špičkou na trhu s akumulátory. Nezklamou snad v žádném ohledu a za vyšší cenu se dostává zákazníkovi odpovídajícího komfortu. Pokud máte vozidlo s velkým množstvím zabudovaných spotřebičů a chcete jim dopřát bezproblémový provoz za každého počasí, pak je pro vás GEL technologie nejlepší volbou. Nehodí se pouze pro startovací účely a jako záložní zdroje elektrické energie

EFB technologie

Je levnější a méně kvalitní variantou než AGM a GEL, nicméně nabízí podstatně lepší vlastnosti ve srovnání s klasickými olověnými bateriemi. Technologie EFB využívá na rozdíl od předchozích dvou klasickou tekutou formu elektrolytu, ale je také modifikovaná pro požadavky systému Stop&Go.

Oproti běžným akumulátorům disponují také delší výdrží díky tomu, že využívají kvalitnější mřížky a aktivní hmotu s jemnější strukturou zrna. Výhodou je též to, že pro jejich napájení není potřeba speciálních nabíječek. EFB technologie je v poměru cena ku výkonu často považována za nejlepší možnou variantu, disponuje podobnými specifiky jako nejmodernějšími postupy vyrobené baterie, ale je cenově dostupnější.

Velikost baterie

Základní rozdělení baterií tedy máme za sebou, nyní se můžeme zaměřit na již mnohem lépe pochopitelné jednotlivé parametry, které lze při výběru baterie rozlišovat.

Vyobrazení velikosti autobaterie.

Velikost autobaterie je velice podstatným determinantem vašeho výběru. Zpravidla platí, že baterie s vyšší kapacitou mají také větší rozměry. Pokud se tedy rozhodnete pro koupi nové baterie, první věc, kterou byste měli udělat, je přeměření té stávající a určení správné velikosti, podle níž budete následně vhodný akumulátor vybírat. Existuje opravdu nespočet různých velikostí, takže si určitě vyberete rozměr přesně podle vašich potřeb. Správná velikost baterie se nejčastěji udává v poměrech délka x šířka x výška v milimetrech. Konkrétní tvar tak může vypadat například takto: 212 (délka) x 175 (šířka) x 175 (výška).

Elektrické vlastnosti baterie

Hlavní úkol autobaterií je samozřejmě dodávat automobilu potřebný proud o určitém napětí po určitou dobu. V rámci této charakteristiky tedy můžeme u akumulátorů vydělit tři základní veličiny. Mezi hlavní parametry, které byste měli při výběru sledovat, jsou kapacita, napětí a proud. S touto problematikou souvisí také následující kapitola o polaritě baterie.

Kapacita

Pokud již máme zvolenou velikost, můžeme se dále zaobírat správnou volbou kapacity baterie. Kapacita baterie je udávána v ampérhodinách (Ah) a říká, kolik proudu je akumulátor schopný dodat za jednotku času. Zde také platí pravidlo, že se lze rozhodovat na základě parametrů předchozí baterie, jejíž kapacita bývá zpravidla uvedena na výrobním štítku. Pokud prostor vyhrazený pro umístění vašeho akumulátoru nabízí určitou rozměrovou rezervu, můžete zvolit baterii s vyšší kapacitou.

Opačně byste však postupovat neměli, nižší kapacita přináší samozřejmě také kratší čas, po který je baterie schopná napájet provoz vašeho vozidla. Velmi stručně řečeno, baterie s nižší kapacitou může být pro vaše vozidlo nedostatečné výkonná, což logicky podstatně snižuje její životnost. Při určování správné kapacity hraje důležitou roli také typ paliva vašeho motoru. Benzínové motory si běžně vystačí s baterii v kapacitě okolo 60Ah, dieselové motory jsou spotřebně náročnější a správná kapacita baterií pro jejich provoz se pohybuje okolo 70Ah.

Důležitým faktorem, který bychom měli mít při výběru správné kapacity akumulátoru na vědomí, je také to, že během zimních mrazů ztrácejí autobaterie podstatnou část své kapacity, ideální je proto vytvořit si při výběru určitou rezervu, která zabrání případným problémům při startech v mrazivém počasí. Svou roli v délce výdrže baterie hraje i množství elektronických periferií, které ve voze jsou, i jejich spotřeba. Ať už jde o reflektory i běžná světla, GPS navigace, nabíječky telefonů, osvětlení palubní desky, zábavní systémy, to vše se promítá do zatížení baterie.

Napětí

Napětí baterie je jednou z nejdůležitějších charakteristik. Výběr však naštěstí není nikterak složitý. Drtivá většina všech současných automobilů má 12V baterie. Pouze starší vozidla a veterány používají baterie s napětím 6V. Větší nákladní vozidla pak standardně využívají 2 baterie s 12V napětím.

U standardní baterie, pokud je plně nabitá, by se při měření měla objevit hodnota přibližně 12,6 V, případně o trochu víc. Jakmile hodnota klesá pod tuto hranici například na 12,5 nebo 12,4 V, jde z ní odvodit vybití akumulátoru.

Startovací proud

Startovací proud je elektrická veličina udávaná v ampérech (A) a značí hranici, kolik proudu je po krátký časový úsek akumulátor schopný dodat do systému. Jde o důležitý parametr pro nastartování vozidla, což je energeticky náročný úkon. Správnou hodnotu dokážete zjistit ze specifikace předchozí baterie, pro benzínové motory se většinou používají baterie okolo 550 A, u dieselů je zapotřebí silnější článek s 600 A a výš.

Nároky na dodávaný proud ovlivňuje také množství elektrických spotřebičů v automobilu (například kamera, nabíječka telefonu, osvětlení palubní desky, svícení reflektory a podobně).Ve starším a slabším benzínovém autě si vystačíte například i s 450 A, náročnější dieselový vůz s širokou výbavou elektrospotřebičů ale může vyžadovat i výrazně přes 600 A.

Pólování

Při výběru akumulátoru musíte zohlednit také posazení pólů vaší baterie. Rozmístění pólů se určuje podle toho, na které straně se nachází kladný pól (+). Pokud se postavíte k vaší baterii čelem tak, že značení pólů je na bližší straně akumulátoru a plusový pól se nachází na pravé straně, jedná se o baterii s kladným pólem vpravo. Podobně pokud stejný úkon budete opakovat a plusový pól bude na straně levé, jedná se o baterii s kladným pólem vlevo. Možná se to zdá na první pohled triviální a jasná záležitost, ale napájecí kabely autobaterie mívají často délku přesně na míru upevnění a pokud byste zvolili baterii se špatným pólováním, mohlo by dojít k problémům při její instalaci (Zdroj: Autoroad.cz).

Jednotlivé póly bývají také označeny barevně, například krytkami. Červeně je zpravidla označován kladný pól, záporný bývá černý. Jednodušší je ale orientace podle znamének + a -.

Velikost pólů

Dejte si pozor také na to, abyste zvolili baterii se správně velkými póly. U jednotlivých aut se může tento parametr lišit, například bývají různě velké póly baterií u vozů pocházejících z Evropy a Asie.

Nabíječky autobaterií

Jak již bylo řečeno, některé druhy baterií vyžadují speciální nabíjení, proto je nutné se na tomto místě ještě velmi stručně věnovat základním druhům nabíječek.

Klasické nabíječky

Jak napovídá název, jsou určené pro klasické baterie s tekutým elektrolytem. Při nabíjení tímto způsobem je nutné mít proces pod kontrolou a po úplném nabití vypojit nabíječku z napájení.

Inteligentní nabíječky

Tyto nabíječky jsou charakteristické tím, že mají vlastní mikroprocesor. Jsou na rozdíl od těch klasických schopné dobíjet i baterie vyráběné pokročilejšími technologiemi (GEL, AGM). Dokážou nabíjet optimalizovaným postupem, který je šetrnější a přesnější, díky čemuž se akumulátor méně opotřebovává.

Datum výroby

Při výběru autobaterie je nutné vždy zkontrolovat datum její výroby. To se vám může hodit i pokud zvažujete výměnu a nejste si jisti, kdy jste předchozí baterii vlastně zakoupili. Datum výroby je na baterii uváděno v poměrně složitém formátu, ale při troše soustředění nebudete mít problém ho dešifrovat. Začáteční písmeno vyjadřuje měsíc, ve kterém byla baterie vyrobena v pořadí (A–leden, B–únor, C–březen atd.). Číslice uváděná za počátečním písmenem pak značí rok výroby ve formátu (1-rok 2001, 2-rok 2002 atd.). Baterie označená například kombinací A2 je tedy vyrobena v lednu 2002.

Problémem může být, že podstatná část výrobců uvádí kódy v odlišných formátech, které vám výrazně zkomplikují proces vyhledání data výroby. Někteří výrobci mohou ke svým bateriím dodávat legendu, ze které je možné údaje zjistit, všeobecně však panuje neochota kód sdělovat.

Značka

Výrobce vašeho automobilu zpravidla uvádí značku baterie ideální pro vaše vozidlo v uživatelské příručce. Často je však koupě takovéto doporučené baterie nevhodná kvůli ceně. Můžete proto podle uživatelské příručky vyhledat specifikace baterie a porozhlédnout se na trhu po akumulátoru se stejnými nebo podobnými specifikacemi, ale s nižší cenou. Jak však bude dál zmíněno, nižší cena baterií obvykle znamená také jejich nižší kvalitu, v konečném důsledku se tak koupě levné baterie nemusí zdaleka vyplatit kvůli nutnosti dalších investic do její údržby, opravy či dokonce úplné výměny.

Počasí a styl jízdy

Oba tyto faktory velmi ovlivňují výběr správné autobaterie. Extrémní teploty, ať už vysoké nebo nízké, mohou výrazně zkrátit životnost vaší baterie. Provoz ve vysokých teplotách může například životnost baterie zúžit až na polovinu, oproti využití v běžném počasí. Výrobci baterií často také sami uvádí, do jakých klimatických podmínek jsou baterie vhodné, můžeme tak nalézt rozdíly mezi bateriemi vyráběnými pro typicky teplé a studené oblasti.

Co se týče stylu jízdy, jsou vyšší nároky kladeny na kvalitu baterií především u automobilů s tak zvaným systémem Stop&Go (často také Start&Stop). Tento systém vypíná za určitých podmínek chod motoru a jeho opakované zpětné uvedení do provozu je pro baterii logicky velmi náročné, pokud tedy váš automobil využívá tento systém, budete potřebovat kvalitnější autobaterii vyrobenou AGM či EFB technologií (popsáno výše).

Pokud vaše auto nedisponuje systémem Stop&Go, ale charakter vaší jízdy se i tak skládá z krátkých popojíždění a neustálého vypínání a zapínaní motoru, vaše nároky na koupi nové baterie by měly být mnohem vyšší než u standardních uživatelů, protože tento styl jízdy znatelně vyčerpává kapacitu vašeho akumulátoru.

Výměna a recyklace baterie

Obecně se dá říct, že jedna baterie vám vydrží okolo čtyř až šesti let, a to v závislosti na její kvalitě, stylu ježdění, údržbě v zimních měsících, stáří elektroinstalace a podobně. Kontrolu můžete provést změřením napětí baterie po jejím nabití (klasická baterie by měla mít okolo 12,6 V), nebo kontrolou elektrolytu (tmavší barva indikuje horší stav), který je případně potřeba doplnit. U údržbových baterií je nutné doplnit destilovanou vodu.

Signálem, který naznačuje blížící se konec životnosti, je zhoršení procesu startování, hlavně pokud auto delší dobu stálo. Povšimnut si můžete také například menší intenzity osvětlení. Lepší varianta je, že je akumulátor pouze vybitý. V horším případě, pokud problémy pokračují i po nabití, je potřeba se shánět po novém kusu. Životnost prodloužíte i tím, když baterii vypojíte v případě, že bude auto delší dobu stát v nízkých teplotách.

Při výměně baterie je dobré mít ochranné pomůcky (rukavice a brýle) kvůli elektrolytu. Potřeba je také nářadí pro uvolnění kontaktů na pólech i šroubů na uchycení baterie. Uživatel by měl vypnout všechny spotřebiče v autě, navíc by určitě neměl při výměně kouřit cigaretu. Nejdříve se musí odpojit kabel na záporném pólu, pak ten kladný. Pak odšroubujte uchycení akumulátoru a opatrně jej vytáhněte z auta. Na nové baterii zkontrolujte kontakty, musí být čisté a nepoškozené. Kontakty i svorky je dobré pokrýt vrstvou vazelíny proti oxidaci. Vložte baterii na její místo a upevněte ji tak, jako tomu bylo v případě té předchozí. Připojte zpět napájecí kabely – nejdříve kladný, pak záporný. Zkontrolujte upevnění, připojení a nakonec i elektronické funkce automobilu. U novějších vozů bude možná systém požadovat zadání informace o výměně baterie.

Recyklace

Máte už ve svém automobilu nainstalovanou novou baterii, ale nevíte co s tou starou? Zbystřete. Určitě byste ji neměli jen tak vyhodit ke klasickému kontejneru s komunálním odpadem. Staré akumulátory jsou považovány za nebezpečný odpad kvůli své chemické náplni. Vyhození do popelnice, nebo ještě hůř někam do přírody, je právně postižitelné. Nejjednodušší je domluvit se s prodejcem, který vám prodal novou baterii, aby od vás vzal tu starou. Prodejce by pak měl zajistit ekologickou likvidaci. O ni bude postaráno také v případě, že baterii odnesete do sběrného dvora (existuje možnost, že po vás budou chtít prokázat místo bydliště v dané oblasti).

Cena

Autobaterie dosahují různých kvalit ve všech ohledech své výkonnosti. Pravděpodobně nejdůležitějšími faktory pro většinu uživatelů, které také určují cenu baterie, jsou výkon a kapacita. Mezi ověřené značky patří například Varta, Exide, Bosch, Yuasa, Banner, Akuma a další.

Cena do 2 500 Kč

Baterie pro běžné automobily s nižší spotřebou v kapacitě 40 Ah až 60 Ah se dají pořídit od ceny zhruba 1 000 až 2 500 Kč. Nejlevnější baterie vyžadují větší míru údržby, jsou rychleji vybité a nepodávají vysoký výkon, s cenou se pak jejich vlastnosti logicky diametrálně zlepšují.

Cena nad 2 500 Kč

Baterie pro automobily s větším množstvím vestavěných spotřebičů, v kapacitě okolo 60 Ah až 100 Ah, se cenově pohybují v rozmezí 2 000 až 5 000 Kč. I zde platí obdobný předpoklad o kvalitě stoupající s cenou.

Problémem zůstává při výběru fakt, že prodejci mohou udávat dle směrnic EU hodnoty, které se liší o plus minus 10 %, takže reálné kvality baterie jsou často odlišné, než ty deklarované. Z tohoto pohledu však neexistuje příliš možností, jak kvalitu baterie ověřit.​

Závěr

Pokud tedy nevlastníte uživatelskou příručku k vašemu automobilu, nejjednodušším řešením, které vám podstatně usnadní nákup autobaterie, je přihlédnutí k charakteristikám té předchozí, kterou jste v automobilu měli. Rozměr, napětí a pólování je nutné vybírat opakovaně stejně. U ostatních charakteristik již více záleží na vašich preferencích a možnostech, vždy je však důležité mít na paměti, že u baterií platí staré známé pravidlo, že čím více investujete, tím kvalitnější produkt se vám dostane.

Na závěr je nutné podotknout, že kapacita a s ní spojená životnost baterie je určována především správným zacházením a stylem využívaní. Udaná životnost se tak ve finále může velmi podstatně odlišovat od reálné díky podmínkám, ve kterých je provozována. Dbejte proto na rady udávané výrobcem a postupujte přesně podle uvedených pokynů v uživatelské příručce.


Použité a další zajímavé zdroje:

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/jako-za-nasich-dedu-baterie-stale-potrebuji-dobijet-jen-vam/r~f885c84238d911ea9ec9ac1f6b220ee8/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Autobaterie