Test nejlepších autobaterií
a jak je vybrat

Obrázek autobaterie

Při výběru autobaterie musíte vzít v potaz několik důležitých parametrů. Pokud by váš výběr probíhal bez patřičného uvážení, mohli byste narazit na problémy nejen s tím, že baterie nebude splňovat vaše představy ohledně bezúdržbového provozu, ale v horším případě například i s tím, že baterie nebude s vaším automobilem vůbec kompatibilní. Nejjednodušším řešením pro správný výběr akumulátoru je nahlédnutí do uživatelské příručky vašeho automobilu, kde často naleznete přesné parametry, které by měla vaše baterie splňovat.

Pokud však tuto příručku z nějakého důvodu nevlastníte a nemáte k ní přístup, můžete se při nákupním rozhodování dostat do nepříjemných problémů. Tento článek se věnuje nejdůležitějším parametrům, podle kterých byste se měli během výběru nové autobaterie řídit. Postupně si rozebereme vhodnou velikost, kapacitu, napětí, jednotlivé typy baterií, jejich pólování anebo třeba startovací proud. Krátce se budeme věnovat také výběru vhodné nabíječky, která při správném výběru může do značné míry ovlivnit funkčnost vašeho akumulátoru.


Nejlepších 10 autobaterií dle hodnocení uživatelů

Vzhled

Název autobaterie

Typ

Rozměry (mm)

Kapacita (Ah)

Startovací proud (A)

Pólování

Orientační cena

Aktuální cena

Autobaterie Varta Blue Dynamic 574 012 068

Varta Blue Dynamic 574 012 068

bezúdržbová

278x175x190

74

680

pravé

2 000 Kč

Autobaterie Varta Silver Dynamic 574 402 075

Varta Silver Dynamic 574 402 075

bezúdržbová

278x175x175

74

750

pravé

2 200 Kč

AutobaterieVarta Blue Dynamic 544 402 044

Varta Blue Dynamic 544 402 044

bezúdržbová

207x175x175

44

440

pravé

1 200 Kč

Autobaterie Varta Silver Dynamic 577 400 078

Varta Silver Dynamic 577 400 078

bezúdržbová

278x175x190

77

780

pravé

2 300 Kč

Autobaterie Varta Blue Dynamic 560 409 054

Varta Blue Dynamic 560 409 054

bezúdržbová

242x175x175

60

540

pravé

1 800 Kč

Autobaterie Varta Blue Dynamic 552 400 047

Varta Blue Dynamic 552 400 047

bezúdržbová

207x175x190

52

470

pravé

1 500 Kč

Autobaterie Varta Black Dynamic 545 412 040

Varta Black Dynamic 545 412 040

bezúdržbová

207x175x190

45

400

pravé

1 100 Kč

Autobaterie Exide Premium EA770

Exide Premium EA770

bezúdržbová

278x175x190

77

760

pravé

2 200 Kč

Autobaterie Varta Silver Dynamic 585 200 080

Varta Silver Dynamic 585 200 080

bezúdržbová

315x175x175

85

800

pravé

2 600 Kč

Autobaterie Varta Silver Dynamic 563 400 061

Varta Silver Dynamic 563 400 061

bezúdržbová

242x175x190

63

610

pravé

2 000 Kč

Testování a recenze autobaterií pro rok 2017

Test vybraných autobaterií zatím zpracováváme a předpokládané vydání pro rok 2017 je v druhé polovině roku. Součástí testu budou také recenze nejlepších autobaterií, s nejvyšším hodnocením. Zatím jsme pro vás připravili tabulku nejoblíbenějších autobaterií dle názoru uživatelů. Vždy se jedná o autobaterie, které jsou již prověřeny množstvím uživatelů, přesto ale doporučujeme přečíst recenze na vybraných e-shopech a na Heurece.

Pokud chcete, abychom do testu zařadili nějakou konkrétní autobaterii, o kterou se zajímáte, napište nám na info@arecenze.cz.

Jak vybrat autobaterii

1. Typy autobaterií

2. Technologie výroby autobaterií

3. Nabíječky autobaterií

4. Velikost baterie

5. Kapacita baterie

6. Startovací proud a napětí

7. Pólování

8. Datum výroby

9. Značka

10. Počasí a váš styl jízdy

11. Cena

12. Závěr

Obecná pravidla pro výběr správné autobaterie

  • Vybírejte autobaterii podle specifikací té předchozí
  • Nikdy nevybírejte baterii s nízkou kapacitou (Ah)
  • Zohledněte při výběru také startovací proud, obzvlášť pokud auto budete provozovat ve studených podmínkách
  • Ověřte, zda posazení pólů baterie odpovídá konstrukčnímu řešení vozidla
  • Rozhodněte se, zda je pro vás výhodnější investovat do bezúdržbové baterie nebo si vystačíte s klasickou údržbovou, na úkor občasné nutnosti jejího servisu
  • Zvolte správné napětí (v drtivé většině případu 12V)

1. Typy autobaterií

První bod vašeho nákupního rozhodování by měla tvořit správná identifikace typu autobaterie, která je vhodná pro vaše vozidlo. Autobaterie lze rozdělit podle základních charakteristik na tři druhy a dále se dělí také podle technologie využívané při jejich výrobě. Popis jednotlivých charakteristik je pro nezasvěceného člověka na první pohled možná poměrně náročný, ale pro správné rozhodnutí je nezbytné nejdříve pochopit základní rozdíly, které se mezi typy akumulátorů nachází.

Standardní, údržbové baterie

Jsou využívané u straších typů osobních vozidel. Vyznačují se především nutností doplňování elektrolytu (destilované vody). Nízká cena zde bohužel přináší také nutnost intenzivní údržby. Varianta bezúdržbového akumulátoru je sice nákladnější, ale v konečném důsledků vám ušetří další výdaje na údržbu a může tak paradoxně vyjít cenově výhodněji. Proto dobře zvažte, zda je pro vás údržbová baterie skutečně vhodnou volbou.

Bezúdržbové baterie

Její výhodou je relativně vysoký výkon při startu, její dlouhá životnost a jak její název vypovídá, tak také nízká míra potřeby její údržby. Výhoda tedy spočívá v tom, že není nutné do baterie při správném používání dolévat destilovanou vodu, proto bývá konstrukce baterie také často úplně uzavřená.

Nevýhodou bezúdržbových baterií je jejich špatné snášení úplného vybití. Bezúdržbové baterie jsou vyráběny pokročilými technologiemi, které umožňují plynulý chod i energeticky náročnějším automobilům. Pokud je vaše auto vybaveno více spotřebiči, je některá z moderních technologií bezúdržbových baterií téměř nutností. Pokud vlastníte starší automobil s nízkou spotřebou, ale nechcete se starat o údržbu baterie, pak vás bezúdržbové akumulátory také nezklamou.

Trakční baterie

Trakční baterie se na první pohled příliš neliší od standardních typů autobaterií, lze je však odlišit díky způsobu využití. Jsou konstruovány například pro lodě, karavany nebo přívěsy a jsou charakteristické tím, že dodávají energii konstantně v menším množství (na rozdíl od bezúdržbových a standardních, které potřebují vyvinout nárazově vysoký výkon při startech). Trakční baterie bez problémů snáší úplné vybití a poskytují vysokou životnost.


2. Technologie výroby baterií

Baterie lze kromě základní typologie dělit také podle technologií použitých při jejich výrobě.

Olověné baterie

Elektrody jsou tvořeny olovem a elektrolyt je ve formě kyseliny sírové. Jedná se o nejlevnější, ale také nejméně výkonnou a na údržbu náročnou variantu. Oproti ostatním technologiím nabízí výrazně nižší výkon, díky svému konstrukčnímu řešení nemohou být umístěny uvnitř kabiny automobilu a nejsou vhodné pro automobily, které vyžadují časté a opakované starty motoru. Olověné baterie, které byly ještě před nedávnou dobou dominantní složkou trhu s autobateriemi jsou dnes již poměrně málo využívané, a i vy byste měli zvážit raději investici do baterií vyrobených pokročilejší technologií, které vám zajistí vyšší komfort po všech stránkách.

Ca/Ca technologie

Tato technologie využívá vápníku pro vyšší tuhost desek umístěných v baterii. V podstatě to znamená, že vápníkové vyztužení snižuje spotřebu vody, proto je tato technologie využívána pro bezúdržbové akumulátory. Baterie vyrobené tímto postupem těžko snášejí hluboké vybití, které je může trvale poškodit nebo i úplně zničit. Protože tato technologie již produkuje bezúdržbové baterie, lze ji považovat za jakýsi předstupeň AGM a GEL technologií, pokud nemáte příliš energeticky náročné vozidlo, může pro vás být volba Ca/Ca baterií zlatou střední cestou.

AGM technologie

Je jednou z nepokročilejších technologií výroby současných autobaterií. Elektrolyt se v akumulátorech tohoto druhu nevyskytuje v tekuté formě, ale je nasáknutý ve tkanině vláken skelné vaty. Tyto baterie jsou velice výkonné, plně bezúdržbové, odolné proti opakovanému vybíjení a nabíjení. Jsou také vhodné pro automobily, které disponují technologií Stop&Go, která za určitých podmínek vypíná motor a výrazně tak zvyšuje nároky na výkon baterie, kvůli nutným opětovným startům. Baterie vyrobené touto technologií také neprodukují žádné výpary a nenastává tak problém ani při umístění přímo v kabině automobilu.

Za nevýhodu těchto akumulátorů lze považovat snad jen nutnost vlastnit zvláštní druh nabíječky určené přímo pro napájení AGM nebo GEL baterií. Baterie AGM jsou určené i pro energeticky náročná vozidla a vydrží vysokou zátěž při častých opakovaných startech. Pokud finance při vašem výběru nehrají klíčovou roli, technologie AGM určitě splní vaše požadavky a přinese bezúdržbový a výkonnostně bezproblémový provoz vaší baterie.

GEL technologie

Často bývá považována za téměř shodnou s technologií AGM, ale existuje zde několik rozdílů. Především jde o formu elektrolytu, který je v gelových bateriích obsažen v křemičitém gelu. Výhodou oproti technologii AGM je všeobecně nižší hmotnost a velikost baterie potřebná pro stejný výkon a nižší hladina samovybíjení. Baterie vyrobené gelovou technologií jsou také absolutně bezúdržbové, disponují výrazně delší výdrží než klasické akumulátory, jsou vysoce výkonné a díky odolnosti proti vytečení elektrolytu, mohou být umístěny i v mírném náklonu. Stejně jako u baterií vyrobených AGM technologií i baterie gelové bohužel vyžadují zvláštní typ nabíjení.

Baterie vyrobené gelovou technologií jsou špičkou na trhu s akumulátory. Nezklamou snad v žádném ohledu a za vyšší cenu se dostává zákazníkovi opravdu maximálního komfortu. Pokud máte vozidlo s velkým množstvím zabudovaných spotřebičů a chcete jim dopřát bezproblémový provoz za každého počasí, pak je pro vás GEL technologie nejlepší volbou.

EFB technologie

Je levnější a méně kvalitní variantou, než AGM a GEL nicméně nabízí podstatně lepší vlastnosti než klasické olověné baterie. Technologie EFB využívá na rozdíl od předchozích dvou klasickou tekutou formu elektrolytu, ale je také modifikovaná pro požadavky systému Stop&Go. Baterie vyrobené touto technologií již vyžadují určitý stupeň údržby, ale stále se dají považovat za téměř bezúdržbové ve srovnání s klasickými olověnými bateriemi, díky silnějšímu vyztužení jsou také odolné proti vytečení elektrolytu, ale jejich umístění přímo do kabiny vozidla již není vhodné.

Oproti běžným akumulátorům disponují také delší výdrží a výhodou je, že pro jejich napájení není potřeba speciálních nabíječek. EFB technologie je v poměru cena ku výkonu často považována za nejlepší možnou variantu, disponuje podobným specifikami jako nejmodernějšími postupy vyrobené baterie, ale je cenově dostupnější. Pokud vám nevadí občasná nutnost údržby a váš automobil nepotřebuje od baterie dostávat extrémní výkon, pak vám technologie EFB nabídne dokonalou kombinaci.


3. Nabíječky autobaterií

Jak již bylo řečeno, některé druhy baterií vyžadují speciální nabíjení, a proto je nutné se na tomto místě ještě velmi stručně věnovat základním druhům nabíječek.

Klasické nabíječky

Jak napovídá název, jsou určené pro klasické baterie s tekutým elektrolytem. Při nabíjení na klasických nabíječkách je nutné mít proces pod kontrolou a po úplném nabití vypojit nabíječku z napájení.

Automatické nabíječky

Nevyžadují žádnou kontrolu, po dosažení plného nabití baterie se akumulátor sám přepne do udržovacího režimu. Automatické nabíječky jsou na rozdíl od těch klasických schopné dobíjet i baterie vyráběné pokročilejšími technologiemi (GEL, AGM).

Speciálními druhy nabíječek jsou pak nabíječky „se startem“, sloužící pro nouzové nastartování vozidla se startovacími problémy a nabíječky „udržovací“, které jsou schopné udržet stav nabití baterie v určitém stavu, ale není možné je používat na vybité baterie.


4. Velikost baterie

Základní rozdělení baterií tedy máme za sebou, a nyní se můžeme zaměřit na již mnohem lépe pochopitelné jednotlivé parametry, které lze při výběru baterie rozlišovat.

Velikost autobaterie je velice podstatným determinantem vašeho výběru. Zpravidla platí, že baterie s vyšší kapacitou mají také větší rozměry. Pokud se tedy rozhodnete pro koupi nové baterie, první věc, kterou byste měli udělat je přeměření té stávající a určení správné velikosti, podle které budete následně vhodný akumulátor vybírat. Existuje opravdu nespočet různých velikostí, takže si určitě vyberete rozměr přesně podle vašich potřeb. Správná velikost baterie se nejčastěji udává v poměrech délka x šířka x výška v milimetrech. Konkrétní tvar tak může vypadat například takto: 212 (délka) x 175 (šířka) x 175 (výška).

Umístění autobaterie

V souvislosti se správným výběrem velikosti baterie je nutné zmínit také možnosti umístění autobaterie ve vašem vozidle, protože od velikosti „úložného prostoru“ se logicky odvíjí maximální možná velikost baterie, pokud tedy z nějakého důvodu nemáte k dispozici starou baterii, můžete místo ní přeměřit velikost samotného prostoru.

Akumulátor bývá nejčastěji umístěn pod kapotou v motorovém prostoru. Méně častým konstrukčním řešením u osobních automobilů je umístění autobaterie uvnitř vozidla, například pod sedadly, od této metody je však upouštěno, protože baterie při svém provozu vylučuje jedovaté výpary, což může v tomto případě ohrozit zdraví pasažérů.


5. Kapacita baterie

Pokud již máme zvolenou velikost můžeme se dále zaobírat správnou volbou kapacity baterie. Kapacita baterie je udávána v ampérhodinách (Ah). Zde také platí pravidlo, že se lze rozhodovat na základě parametrů předchozí baterie, jejíž kapacita bývá zpravidla uvedena na výrobním štítku. Pokud prostor vyhrazený pro umístění vašeho akumulátoru nabízí určitou rozměrovou rezervu, můžete zvolit baterii s vyšší kapacitou.

Naopak byste však postupovat neměli, nižší kapacita přináší samozřejmě také kratší čas, který je baterie schopná napájet provoz vašeho vozidla. Velmi stručně řečeno, baterie s nižší kapacitou může být pro vaše vozidlo nedostatečné výkonná, což logicky podstatně snižuje její životnost. Při určování správné kapacity hraje důležitou roli také typ paliva vašeho motoru. Benzínové motory si běžně vystačí s baterii v kapacitě okolo 60Ah, dieselové motory jsou spotřebně náročnější a správná kapacita baterií pro jejich provoz se pohybuje okolo 70Ah.

Důležitým faktorem, který bychom měli mít při výběru správné kapacity akumulátoru na vědomí je také to, že během zimních mrazů ztrácejí autobaterie podstatnou část své kapacity, ideální je proto vytvořit si při výběru určitou kapacitní rezervu, která zabrání případným problémům při startech v mrazivém počasí.

Rezervní kapacita

Tento pojem je při výběru autobaterie velice často opomíjen, ale může hrát velice důležitou roli. Hodnota RC (z anglického Reserve Capacity) určuje, kolik minut je schopná baterie dodávat energii nutnou k provozu v případě, že selže alternátor vašeho vozidla. Zde opět platí, že čím větší rezervní kapacitou vaše baterie disponuje, tím lépe. Je však důležité zjistit, s jakou rezervní kapacitou je váš automobil schopen maximálně pracovat (informace naleznete buď v příručce k automobilu nebo na internetu). Hodnota rezervní kapacity nebývá obvykle uvedena přímo na krytu baterie a je také nutné ji dohledávat buď v uživatelské příručce, na internetu nebo se dotázat vyškoleného personálu.


6. Startovací proud a napětí

Po zvolení správné kapacity je ještě potřeba zaměřit se na startovací proud baterie. Jak již bylo řečeno kapacita baterie určuje v podstatě její dlouhodobou životnost. Vy se však musíte zaměřit také na krátkodobou schopnost baterie vydat energii k tomu, aby přivedla motor automobilu do chodu a umožnila mu tak nastartovat vozidlo. Tato veličina je udávána v ampérech (A). I u startovacího proudu platí, že pro start benzínových motorů stačí nižší proud než pro start motorů dieselových.

Velice záleží také na vybavení vašeho vozu, protože všechny zabudované „spotřebiče“ odebírají podstatnou část proudu, platí tedy pravidlo, že čím bohatší je výbava vašeho vozidla, tím více bude potřeba ampérů pro jeho start. Pokud tedy vlastníte auto s benzínovým motorem se základní výbavou, bohatě vám postačí baterie se startovacím proudem okolo 400A, pokud jste vlastníkem luxusního automobilu s plnou výbavou budete potřebovat proud okolo 650A a více.

Studený startovací proud

V souvislosti se startovacím proudem se můžete setkat také s konceptem CCA (z anglického Cold Cranking Amps), který vyjadřuje startovací schopnost baterie ve studeném počasí. Přesněji se jedná o počet ampérů, který je schopná baterie produkovat při teplotě -17,8°C po dobu 30 sekund. Obecně lze konstatovat, že čím vyššího indexu startovacího proudu za studena vaše baterie dosahuje, tím lépe. Ve středoevropských podmínkách se v zimě můžeme často setkat s teplotami hluboko pod nulou a tak byste určitě neměli brát tento ukazatel na lehkou váhu.

Napětí

Napětí baterie je jednou z jejich nejdůležitějších charakteristik. Výběr však naštěstí není nikterak složitý. Drtivá většina všech současných automobilů má 12V baterie. Pouze starší vozidla a veteráni používají baterie s napětím 6V. Větší nákladní vozidla pak standardně využívají 2 baterie s 12V napětím.


7. Pólování

Při výběru akumulátoru musíte zohlednit také posazení pólů vaší baterie. Rozmístění pólů se určuje podle toho, na které straně se nachází kladný pól (+). Pokud se postavíte k vaší baterii čelem tak, že značení pólů je na bližší straně akumulátoru a plusový pól se nachází na pravé straně, jedná se o baterii s kladným pólem vpravo. Podobně pokud stejný úkon budete opakovat a plusový pól bude na straně levé, jedná se o baterii s kladným pólem vlevo. Možná se to zdá na první pohled triviální a jasná záležitost, ale napájecí kabely autobaterie mývají často délku přesně na míru upevnění a pokud byste zvolili baterii se špatným polováním, mohlo by dojít k problémům při její instalaci.


8. Datum výroby

Při výběru autobaterie je nutné vždy zkontrolovat datum její výroby. To se vám může hodit i pokud zvažujete výměnu a nejste si jisti, kdy jste předchozí baterii vlastně zakoupili. Datum výroby je na baterii uváděno v poměrně složitém formátu, ale při troše soustředění nebudete mít problém ho dešifrovat. Začáteční písmeno vyjadřuje měsíc, ve kterém byla baterie vyrobena v pořadí (A–leden, B–únor, C–březen atd.). Číslice uváděná za počátečním písmenem pak značí rok výroby ve formátu (1-rok 2001, 2-rok 2002 atd.). Baterie označená například kombinací A2 je tedy vyrobena v lednu 2002. Baterie je pak standardně považována za novou, pokud datum její výroby není starší než 6 měsíců.


9. Značka

Výrobce vašeho automobilu zpravidla uvádí značku baterie ideální pro vaše vozidlo v uživatelské příručce. Často je však koupě takovéto doporučené baterie nevhodná kvůli ceně. Můžete proto podle uživatelské příručky vyhledat specifikace baterie a porozhlédnout se na trhu po akumulátoru se stejnými nebo podobnými specifikacemi, ale s nižší cenou. Jak však bude dál zmíněno, nižší cena baterií obvykle znamená také jejich nižší kvalitu, v konečném důsledku se tak koupě levné baterie nemusí zdaleka vyplatit kvůli nutnosti dalších investic do její údržby, opravy či dokonce úplné výměny.


10. Počasí a váš styl jízdy

Oba tyto faktory velmi ovlivňují výběr správné autobaterie. Pokud například v zimě vůbec nevyjíždíte s automobilem, nejen že vás při výběru nemusí zajímat výše zmiňovaný koncept studeného startovacího proudu, ale můžete zvolit také nižší kapacitu, protože v teplém počasí baterie nepodléhá tak rychlému vybíjení a má všeobecně delší výdrž. Výrobci baterií často také sami uvádí, do jakých klimatických podmínek jsou baterie vhodné, můžeme tak nalézt rozdíly mezi bateriemi vyráběnými pro typicky teplé a studené oblasti.

Co se týče stylu jízdy, jsou vyšší nároky kladeny na kvalitu baterií především u automobilů s tak zvaným systémem Stop&Go (často také Start&Stop). Tento systém vypíná za určitých podmínek chod motoru a jeho opakované zpětné uvedení do provozu je pro baterii logicky velmi náročné, pokud tedy váš automobil využívá tento systém, budete potřebovat kvalitnější autobaterii vyrobenou AGM, GEL, či EFB technologií (popsáno výše).

Pokud vaše auto nedisponuje systémem Stop&Go, ale charakter vaší jízdy se i tak skládá z krátkých popojíždění a neustálého vypínání a zapínaní motoru, vaše nároky na koupi nové baterie by měly být mnohem vyšší než u standardních uživatelů, protože tento styl jízdy znatelně vyčerpává kapacitu vašeho akumulátoru.


11. Cena

Autobaterie dosahují různých kvalit ve všech ohledech své výkonnosti. Pravděpodobně nejdůležitějšími faktory, které také určují cenu baterie jsou její výkon a kapacita. Baterie pro běžné automobily s nižší spotřebou v kapacitě 40Ah až 60Ah, se dají pořídit od ceny zhruba 1000 až 2500 Kč. Nejlevnější baterie vyžadují větší míru údržby, rychleji se vybíjejí a nepodávají vysoký výkon, s cenou se pak jejich vlastnosti logicky diametrálně zlepšují.

Baterie pro automobily s větším množstvím vestavěných spotřebičů, v kapacitě okolo 60Ah až 100Ah, se cenově pohybují v rozmezí 2000 až 4000 Kč. I zde platí obdobný předpoklad o kvalitě stoupající s cenou.


12. Závěr

Pokud tedy nevlastníte uživatelskou příručku k vašemu automobilu nejjednodušším řešením, které vám podstatně usnadní nákup autobaterie, je přihlédnutí k charakteristikám té předchozí, kterou jste v automobilu měli. Rozměr, napětí a pólování je nutné vybírat opakovaně stejně. U ostatních charakteristik již více záleží na vašich preferencích a možnostech, vždy je však důležité mít na paměti, že u baterií platí staré známé pravidlo, že čím více investujete, tím kvalitnější produkt se vám dostane dvojnásobně.

Na závěr je nutné podotknout, že kapacita a s ní spojená životnost baterie je určována především správným zacházením a stylem využívaní. Standardní autobaterie má při běžném používání výdrž od 4 do 6 let, při koupi nové baterie si tak určitě pečlivě nastuduje uživatelskou příručku a při údržbě nové baterie postupujte přesně podle uvedených pokynů.

Jak vám pomohl tento test? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Žebříček a test autobaterií
Průměrné hodnocení 4.1 z 26 hlasů

Ke zlepšování našich služeb využíváme na webu souborů cookie. Používáním webu s tím souhlasíte. Více

Na této stránce používáme cookie ke zkvalitnění webu a možnosti nabídnout jeho uživatelům co nejlepší zobrazení tohoto webu. Cookie může být také použita pro měření návštěvnosti jednotlivých stránek. Pokud budete pokračovat v používání této stránky, souhlasíte s tím.

Zavřít