Jak vybrat autobaterii
Baterie je hlavním energetickým zdrojem automobilu pro nastartování, pohání ale také další elektrické systémy. V minulosti sloužila baterie výhradně ke startování, napájení rádia, ventilaci, svícení a pohonu stěračů. Dnes k elektronickým vymoženostem, jako jsou vyhřívané sedačky, přibývá také palubní počítač, velké množství senzorů a dalších zlepšováků. Těch není zejména v novějších automobilech vůbec málo.
Odlišné nároky mají benzínové a dieselové motory. Protože je ve své podstatě benzín výrazně vznětlivější, vystačí si s nižším startovacím proudem než nafta. V našem článku jsme nejdříve sestavili seznam hlavních bodů, kterých byste se měli při nákupu držet.
Dále zde najdete informace o jednotlivých typech akumulátorů a používaných technologiích. Rozebíráme také elektrické vlastnosti bateriových článků, nezapomínáme ani na polaritu, rozměry baterie nebo informace o výrobci, stáří baterie i další charakteristiky.
Jak vybrat autobaterii stručně:
- Kapacita – Nikdy nevybírejte baterii s nízkou kapacitou (Ah), nestačila by uspokojit potřeby napájení.
- Proud – Zohledněte při výběru startovací proud, obzvlášť pokud auto budete provozovat ve studených podmínkách.
- Napětí – Zkontrolujte požadované napětí (v drtivé většině případů 12 V).
- Technologie – Volte ideálně takovou technologii, jakou využívala baterie osazena v automobilu už z výroby. Často lze volit kvalitnější technologii, opačným směrem za účelem úspor ale jít nedoporučujeme.
- Pólování – Ověřte, zda posazení pólů baterie odpovídá konstrukčnímu řešení vozidla.
- Typ baterie – Rozhodněte se pro správný typ, tento krok souvisí s volbou technologie výroby. Ujistěte se, zda je pro vás výhodnější investovat do bezúdržbové baterie, nebo si vystačíte s klasickou údržbovou.
- Výrobce – V drtivé většině případů nabízejí nejkvalitnější akumulátory známé a prověřené značky.
- Cena – Baterie jednotlivých výrobců lze poměrně snadno porovnat podle ceny, u jednoho výrobce prakticky vždy platí, že vyšší model s vyšší cenou nabízí lepší parametry.
Pokud se zajímáte i o další výrobky spojené s údržbou a provozem automobilu, mohlo by vás zaujmout také srovnání aditiv do nafty, pneumatik, sad na opravu čelních skel nebo střešních boxů.
Typy autobaterií
První bod vašeho nákupního rozhodování by měla tvořit správná identifikace typu autobaterie, která je vhodná pro vaše vozidlo. Autobaterie lze dělit podle základních charakteristik na tři druhy a dále se dělí také podle technologie využívané při jejich výrobě.
Popis jednotlivých charakteristik je pro nezasvěceného člověka na první pohled možná poměrně náročný, ale pro správné rozhodnutí je nezbytné nejdříve pochopit základní rozdíly, které se mezi typy akumulátorů nachází. Jednotlivé typy baterií mohou existovat také v kombinované formě, tedy například funkce start-stop a rekuperace spolu často koexistují.

Údržbové baterie
Jsou využívané u starších typů osobních vozidel. Nízká cena zde bohužel přináší nutnost údržby. Vyznačují se občasnou potřebou doplňování elektrolytu (destilované vody). Varianta bezúdržbového akumulátoru je sice nákladnější, ale ušetří vám starosti s kontrolováním baterie a časem věnovaným údržbě. Proto dobře zvažte, zda je pro vás údržbová baterie skutečně vhodnou volbou.
Bezúdržbové baterie
Její výhodou je zpravidla relativně vysoký výkon při startu, dlouhá životnost a také, jak její název vypovídá, nízká míra potřeby její údržby. Výhoda tedy spočívá v tom, že není nutné do baterie při správném používání dolévat destilovanou vodu, proto bývá konstrukce baterie také často úplně uzavřená.
Bezúdržbové baterie jsou vyráběny pokročilými technologiemi, které umožňují plynulý chod i energeticky náročnějším automobilům. Pokud je vaše auto vybaveno více spotřebiči, je některá z moderních technologií bezúdržbových baterií téměř nutností. Pokud vlastníte starší automobil s nízkou spotřebou, ale nechcete se starat o údržbu baterie, pak vás bezúdržbové akumulátory také nezklamou.
Existují i hlasy, které hovoří o tom, že bezúdržbovost baterie je pouze marketingový trik, který nemá pro běžného uživatele v praxi žádné využití, a oba druhy se odlišují prakticky jen velmi zanedbatelnými prvky z pohledu konstrukčního řešení.
Trakční baterie
Jsou konstruovány například pro lodě, karavany nebo přívěsy a jsou charakteristické tím, že dodávají energii konstantně v menším množství, na rozdíl od bezúdržbových a standardních, které potřebují vyvinout nárazově vysoký výkon při startech.
Speciální typy podle režimu baterie
Při nákupu baterie může zákazník narazit také na speciální typy, které závisí na celkovém systému nabíjení v automobilu. Jde o start-stop baterie a akumulátory pro brzdnou rekuperaci, které mají specifickou technologickou úpravu.
Start-stop baterie
Systémy start-stop (případně Stop&Go) dokáží podle předem určených pravidel zapínat a vypínat motor, díky čemuž se zkracuje doba volnoběhu, což má v koloně velký efekt na snížení spotřeby paliva a množství odpadních látek v ovzduší. Protože dochází k častějšímu namáhání autobaterie startováním, musí tomu odpovídat i technologie samotného akumulátoru. Běžnou baterii tento režim rychle opotřebovává.
Baterie pro brzdnou rekuperaci
Tyto baterie umožňují opětovné uchování energie získané při brzdění. Někdy je tento systém nazýván regenerativní brzdění. V takovém případě dochází k přeměně kinetické energie, která je běžně bezúčelně ztracena při brzdění, na jinou formu energie, nejčastěji elektrickou. Ta je dále uchovávána v baterii. Snižuje se tak frekvence běžného nabíjení akumulátoru, které musí sám uživatel provádět (Zdroj: Autobatteries.com).
Technologie výroby
Baterie lze kromě základní typologie dělit také podle technologií použitých při jejich výrobě. Výrobní technologie by měla v ideálním případě respektovat technologii baterie, která byla použita v automobilu z výroby.
Olověné baterie
Elektrody jsou tvořeny olovem a elektrolyt je ve formě kyseliny sírové. Jedná se o nejlevnější, ale také nejméně výkonnou a na údržbu náročnou variantu. Oproti ostatním technologiím nabízí výrazně nižší výkon, vlivem svého konstrukčního řešení nemohou být umístěny uvnitř kabiny automobilu a nejsou vhodné pro automobily, které vyžadují časté a opakované starty motoru.
Olověné baterie, které byly ještě před nedávnou dobou dominantní složkou trhu s autobateriemi, jsou dnes již poměrně málo využívané a i vy byste měli zvážit raději investici do baterií vyrobených pokročilejší technologií. Ty vám zajistí vyšší komfort po všech stránkách.
Olovo se vyznačuje poměrně vysokou hustotou, a tedy vyšší hmotností. Právě podle ní se dá odhadovat kvalita baterie. Čím těžší produkt, tím více olova, což indikuje vyšší kvalitu a odolnost. Baterie nesmí zůstávat vybité, pokud je v tomto stavu necháte, dochází už po prvním dni k sulfataci, tedy pokrytí elektrod krystaly síranu olovnatého. To vede k zásadnímu snížení výkonu akumulátoru.
Ca/Ca technologie
Tato technologie využívá vápníku pro vyšší tuhost desek umístěných v baterii. V podstatě to znamená, že vápníkové vyztužení snižuje spotřebu vody, proto je tato technologie používána pro bezúdržbové akumulátory.
Baterie vyrobené tímto postupem těžko snášejí hluboké vybití, které je může trvale poškodit, nebo i úplně zničit. Obdobně jako u olověných baterií, i u provedení Ca/Ca dochází totiž při hlubokém vybití k sulfataci. Protože tato technologie již produkuje bezúdržbové baterie, lze ji považovat za jakýsi předstupeň AGM a GEL technologií, pokud nemáte příliš energeticky náročné vozidlo, může pro vás být volba Ca/Ca baterií zlatou střední cestou.
EFB technologie
Je levnější a méně kvalitní variantou než AGM a GEL, nicméně nabízí podstatně lepší vlastnosti ve srovnání s klasickými olověnými bateriemi. Technologie EFB využívá klasickou tekutou formu elektrolytu, ale je modifikovaná pro požadavky systému Stop&Go.
Oproti běžným akumulátorům disponují delší výdrží díky tomu, že využívají kvalitnější mřížky a aktivní hmotu s jemnější strukturou zrna. Výhodou je též to, že pro jejich napájení není potřeba speciálních nabíječek. EFB technologie je v poměru cena ku výkonu často považována za nejlepší možnou variantu, disponuje podobnými specifiky jako baterie vyrobené nejmodernějšími postupy, ale patří mezi cenově dostupnější.
AGM technologie
AGM je jednou z pokročilejších technologií výroby současných autobaterií. Elektrolyt se v akumulátorech tohoto druhu nevyskytuje v tekuté formě, ale je nasáknutý ve tkanině vláken skelné vaty. Tyto baterie jsou velice výkonné, plně bezúdržbové, odolné proti opotřebení opakovaným vybíjením a nabíjením.
Jsou také vhodné pro automobily, které disponují technologií Stop&Go, která za určitých podmínek vypíná motor a výrazně tak zvyšuje nároky na výkon baterie kvůli nutným opětovným startům. Baterie vyrobené touto technologií také skvěle izolují výpary a nenastává problém ani při umístění přímo v kabině automobilu.
Za nevýhodu těchto akumulátorů lze považovat snad jen nutnost vlastnit zvláštní druh nabíječky určené přímo pro napájení AGM nebo GEL baterií. Baterie AGM jsou určené i pro energeticky náročná vozidla a vydrží vysokou zátěž při častých opakovaných startech. Pokud finance při vašem výběru nehrají klíčovou roli, technologie AGM určitě splní vaše požadavky a přinese bezúdržbový a výkonnostně bezproblémový provoz vaší baterie.
TIP: Pokud je váš automobil z výroby vybaven AGM akumulátorem, při koupi nového nešetřete a kupte stejný typ. Auto je na tento typ baterie konstruováno. To samé platí pro GEL baterie.
GEL technologie
Často bývá považována za téměř shodnou s technologií AGM, ale existuje zde několik rozdílů. Především jde o formu elektrolytu, který je v těchto bateriích obsažen v křemičitém gelu. Výhodou oproti technologii AGM je nižší hladina samovybíjení. Baterie vyrobené gelovou technologií navíc díky odolnosti proti vytečení elektrolytu mohou být umístěny i v mírném náklonu.
Stejně jako u baterií vyrobených AGM technologií i baterie gelové bohužel vyžadují zvláštní typ nabíjení. Baterie vyrobené gelovou technologií jsou špičkou na trhu s akumulátory. Nezklamou snad v žádném ohledu a za vyšší cenu se dostává zákazníkovi odpovídajícího komfortu.
Pokud máte vozidlo s velkým množstvím zabudovaných spotřebičů a chcete jim dopřát bezproblémový provoz za každého počasí, pak je pro vás GEL technologie nejlepší volbou. Nehodí se pouze pro startovací účely a jako záložní zdroje elektrické energie.
Rozměry
Základní rozdělení baterií tedy máme za sebou, nyní se můžeme zaměřit na již mnohem lépe pochopitelné parametry, které je nutno při výběru baterie rozlišovat.
Velikost autobaterie by měla hrát při výběru zásadní roli. Zpravidla platí, že baterie s vyšší kapacitou mají také větší rozměry. Pokud se tedy rozhodnete pro koupi nové baterie, první věc, kterou byste měli udělat, je přeměření té stávající.

Existuje opravdu nespočet různých velikostí, takže si určitě vyberete rozměr přesně podle vašich potřeb. Správná velikost baterie se nejčastěji udává v poměrech délka x šířka x výška v milimetrech. Konkrétní tvar tak může vypadat například takto: 212 (délka) x 175 (šířka) x 175 (výška). Baterie větší, než je ta stávající, by se nemusela do útrob vašeho automobilu vlézt.
Elektrické vlastnosti
Hlavní úkol autobaterií je samozřejmě dodávat automobilu potřebný proud o určitém napětí po určitou dobu. V rámci této charakteristiky tedy můžeme u akumulátorů oddělit tři základní veličiny. Mezi hlavní parametry, které byste měli při výběru sledovat, patří kapacita, napětí a proud. S touto problematikou souvisí také následující kapitola o polaritě baterie.
Hned na úvod je potřeba říct, že se liší požadavky na elektrické parametry u benzínových a dieselových motorů. Obecně jsou diesely náročnější na kapacitu a proud (údaje v tabulce jsou orientační).
Typ motoru |
Kapacita |
Proud |
Benzínový |
60 Ah |
550 A |
Dieselový |
70 Ah |
600 A a více |
Kapacita
Pokud již máme zvolenou velikost, můžeme se dále zaobírat správnou volbou kapacity baterie. Kapacita baterie je udávána v ampérhodinách (Ah) a říká, kolik proudu je akumulátor schopný dodat za jednotku času. Zde také platí pravidlo, že se lze rozhodovat na základě parametrů předchozí baterie, jejíž kapacita bývá zpravidla uvedena na výrobním štítku.
Pokud prostor vyhrazený pro umístění vašeho akumulátoru nabízí určitou rozměrovou rezervu, můžete zvolit baterii s vyšší kapacitou. Avšak vyšší kapacita také znamená horší schopnost dobíjení z alternátoru.
Opačně byste však postupovat neměli, nižší kapacita přináší samozřejmě také kratší čas, po který je baterie schopna napájet provoz vašeho vozidla. Velmi stručně řečeno, baterie s nižší kapacitou může být pro vaše vozidlo nedostatečně výkonná, což logicky podstatně snižuje její životnost, nebo úplně zamezuje její funkci. Při určování správné kapacity hraje důležitou roli také typ paliva vašeho motoru.
- Benzínové motory – běžně vystačí s baterii v kapacitě okolo 60Ah.
- Dieselové motory – spotřebně náročnější a správná kapacita baterií pro jejich provoz se pohybuje okolo 70Ah.
Myslete i na rezervu
Důležitým faktorem, který bychom měli mít při výběru správné kapacity akumulátoru na vědomí, je také to, že během zimních mrazů ztrácejí autobaterie podstatnou část své kapacity. Ideální je proto vytvořit si při výběru určitou rezervu, která zabrání případným problémům při startech v mrazivém počasí.
Svou roli v délce výdrže baterie hraje i množství elektronických periferií, které ve voze jsou, i jejich spotřeba. Ať už jde o reflektory a běžná světla, GPS navigace, nabíječky telefonů, osvětlení palubní desky, zábavní systémy, to vše se promítá do zatížení baterie. Uvedené hodnoty jsou reprezentativní pro osobní automobily. Dodávky, náklaďáky, kamiony a další technika budou mít nároky vyšší.
Napětí
Napětí baterie je jednou z nejdůležitějších charakteristik. Výběr však naštěstí není nikterak složitý. Drtivá většina všech současných automobilů má 12V baterie. Pouze starší vozidla a veterány používají baterie s napětím 6 V. Větší nákladní vozidla pak standardně využívají 2 baterie s 12V napětím.
U standardní baterie, pokud je plně nabitá, by se při měření měla objevit hodnota přibližně 12,7 V, případně o trochu víc. Jakmile hodnota klesá pod tuto hranici například na 12,4 V, lze předpokládat vybití akumulátoru v řádech desítek procent kapacity.
Startovací proud
Startovací proud je elektrická veličina udávaná v ampérech (A) a značí, kolik proudu je po krátký časový úsek akumulátor schopný dodat do systému. Jde o důležitý parametr pro nastartování vozidla, což je energeticky náročný úkon (Zdroj: conVERTER).
Správnou hodnotu dokážete zjistit ze specifikace předchozí baterie, pro benzínové motory se používají baterie okolo 550 A, u dieselů je zapotřebí silnější článek s 600 A a více.
Nároky na dodávaný proud ovlivňuje také množství elektrických spotřebičů v automobilu (například kamera, nabíječka telefonu, osvětlení palubní desky, svícení reflektory a podobně). Ve starším a slabším benzínovém autě si vystačíte například i s 450 A, náročnější dieselový vůz s širokou výbavou elektrospotřebičů ale může vyžadovat i výrazně přes 600 A.
TIP: Pokud nainstalujete do auta silné reproduktory, počítejte s koupí výkonnější baterie.
Pólování
Při výběru akumulátoru musíte zohlednit také posazení pólů vaší baterie. Rozmístění pólů se určuje podle toho, na které straně se nachází kladný pól (+). Pokud se postavíte k vaší baterii čelem tak, že označení pólů je na bližší straně akumulátoru a plusový pól se nachází na pravé straně, jedná se o baterii s kladným pravým pólováním.
Podobně pokud stejný úkon budete opakovat a plusový pól bude na straně levé, jedná se o baterii s kladným levým pólováním. Možná se to zdá na první pohled triviální a jasná záležitost, ale napájecí kabely autobaterie mívají často délku přesně na míru upevnění a pokud byste zvolili baterii se špatným pólováním, mohlo by dojít k problémům při její instalaci.
Jednotlivé póly bývají také označeny barevně, například krytkami. Červeně je zpravidla označován kladný pól, záporný bývá černý. Jednodušší je ale orientace podle znamének + a -.
Velikost pólů
Dejte si pozor také na to, abyste zvolili baterii se správně velkými póly. U jednotlivých aut se může tento parametr lišit, například bývají různě velké póly baterií u vozů pocházejících z Evropy a Asie.
Nabíječky
Jak již bylo řečeno, některé druhy baterií vyžadují speciální nabíjení, proto je nutné se na tomto místě ještě velmi stručně věnovat základním druhům nabíječek.
Klasické nabíječky
Jak napovídá název, jsou určené pro klasické baterie s tekutým elektrolytem. Při nabíjení tímto způsobem je nutné mít proces pod kontrolou a po úplném nabití vypojit nabíječku z napájení.
Inteligentní nabíječky
Tyto nabíječky jsou charakteristické tím, že mají vlastní mikroprocesor. Jsou na rozdíl od těch klasických schopné dobíjet i baterie vyráběné pokročilejšími technologiemi (GEL, AGM). Dokážou nabíjet optimalizovaným postupem, který je šetrnější a přesnější, díky čemuž se akumulátor méně opotřebovává.
Datum výroby
Při výběru autobaterie je nutné vždy zkontrolovat datum její výroby. To se vám může hodit i pokud zvažujete výměnu a nejste si jisti, kdy jste předchozí baterii vlastně zakoupili.
Datum výroby je na baterii uváděno v poměrně složitém formátu, ale při troše soustředění nebudete mít problém ho dešifrovat. Začáteční písmeno vyjadřuje měsíc, ve kterém byla baterie vyrobena v pořadí (A–leden, B–únor, C–březen atd.). Číslice uváděná za počátečním písmenem pak značí rok výroby (1-rok 2001, 2-rok 2002 atd.). Baterie označená například kombinací A2 je tedy vyrobena v lednu 2002.
Problémem může být, že podstatná část výrobců uvádí kódy v odlišných formátech, které vám výrazně zkomplikují proces vyhledání data výroby. Někteří výrobci mohou ke svým bateriím dodávat legendu, ze které je možné údaje zjistit, všeobecně však panuje neochota kód sdělovat.
Značka
Výrobce vašeho automobilu zpravidla uvádí značku baterie ideální pro vaše vozidlo v uživatelské příručce. Často je však koupě takovéto doporučené baterie nevýhodná kvůli ceně. Můžete proto podle uživatelské příručky vyhledat specifikace baterie a porozhlédnout se na trhu po levnějším akumulátoru se stejnými nebo podobnými specifikacemi.
Jak však bude dál zmíněno, nižší cena baterií obvykle znamená také jejich horší kvalitu, v konečném důsledku se tak koupě levné baterie nemusí zdaleka vyplatit kvůli nutnosti dalších investic do její údržby, opravy či dřívější výměny.
Produktové řady největších výrobců
Abychom usnadnili orientaci mezi produktovými řadami autobaterií, připravili jsme na řádcích níže jejich seznam. Samotný název totiž často nic neříká o kvalitě produktu. V našem seznamu jsou uvedeny produktové řady vybraných největších výrobců na českém trhu.
Autobaterie Varta
Společnost Varta řadí své autobaterie do tří řad podle barev. Přívlastky pak definují nadstandardní provedení. Řada Black je určena pro starší automobily vyrobené před rokem 2000. Produkty s označením Blue jsou ekonomickou variantou pro všechny automobily a řada Silver pak poskytuje prémiovou kvalitu a životnost.
Produktová řada |
Technologie |
Bezúdržbová |
Start&Stop |
Startovací proud (A) |
Kapacita (Ah) |
Black Dynamic |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
300–740 |
40–90 |
Blue Dynamic |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
330–830 |
40–95 |
Blue Dynamic EFB |
EFB |
Ano |
Ano |
640–850 |
60–95 |
Silver Dynamic |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
520–920 |
52–110 |
Silver Dynamic AGM |
AGM |
Ano |
Ano |
680–950 |
60–105 |
Autobaterie Exide
Modely společnosti Exide lze rozeznat podle zařazení do pěti tříd. Modely s označením Clasic, Excell a Premium se liší zejména svou životností, odolností proti hlubšímu vybití a případně i ekologičtějším přístupem k výrobě. Vyšší modely s přívlastkem EFB a AGM umožní provoz Start&Stop systému, disponují však také delší životností, vyšší kapacitou a startovacím proudem.
Produktová řada |
Technologie |
Bezúdržbová |
Start&Stop |
Startovací proud (A) |
Kapacita (Ah) |
Exide Classic (EC) |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
320–720 |
40–90 |
Exide Excell (EB) |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
240–850 |
32–110 |
Exide Premium (EA) |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
350–900 |
40–105 |
Exide EFB (EL) |
EFB |
Ano |
Ano |
520–950 |
55–105 |
Exide AGM (EK) |
AGM |
Ano |
Ano |
680–950 |
50–105 |
Autobaterie Bosch
Společnost Bosch zásobuje trh bateriemi v řadách T a S. Modely řady T disponují klasickou zaplavenou konstrukcí a jedná se o čistě ekonomické řešení. Podrobný výpis modelů těchto baterií výrobce neuvádí.
Produkty s označením S jsou již kvalitnější a liší se dobou záruky. Pokud dojde k poklesu kvality baterie v daném intervalu, firma garantuje její výměnu zdarma. Pro řadu S3 platí tato záruka na rok, S4 dva roky, S5 roky tři a S6 má garanci funkčnosti na 4 roky.
Produktová řada |
Technologie |
Bezúdržbová |
Start&Stop |
Startovací proud (A) |
Kapacita (Ah) |
S3 |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
335–675 |
55–130 |
S4 |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
450–750 |
70–140 |
S5 |
Zaplavená |
Ano |
Ne |
320–900 |
45–190 |
S6 |
AGM |
Ano |
Ano |
325–950 |
60–190 |
Počasí a styl jízdy
Oba tyto faktory velmi ovlivňují výběr správné autobaterie. Extrémní teploty, ať už vysoké nebo nízké, mohou výrazně zkrátit životnost vaší baterie. Provoz ve vysokých teplotách může životnost baterie zkrátit až na polovinu, oproti využití v běžném počasí. Výrobci baterií často také sami uvádí, do jakých klimatických podmínek jsou baterie vhodné, můžeme tak nalézt rozdíly mezi bateriemi vyráběnými pro typicky teplé a studené oblasti.
Co se týče stylu jízdy, jsou vyšší nároky kladeny na kvalitu baterií především u automobilů s tak zvaným systémem Stop&Go (často také Start&Stop). Tento systém vypíná za určitých podmínek chod motoru a jeho opakované zpětné uvedení do provozu je pro baterii logicky velmi náročné, pokud tedy váš automobil využívá tento systém, budete potřebovat kvalitnější autobaterii vyrobenou AGM či EFB technologií (popsáno výše).
Pokud vaše auto nedisponuje systémem Stop&Go, ale charakter vaší jízdy se i tak skládá z krátkých popojíždění a neustálého vypínání a zapínaní motoru, vaše nároky na koupi nové baterie by měly být mnohem vyšší než u standardních uživatelů, protože tento styl jízdy znatelně vyčerpává kapacitu vašeho akumulátoru.
Tip: Systém stop-start (Stop&Go) má význam pouze v extrémně ucpaných městech v dlouhých kolonách. Při běžném popojíždění po městě může spotřebu i zvýšit. Navíc opotřebovává baterii, startér a další komponenty auta. Při výběru automobilu tento systém neberte v potaz, pokud jím auto disponuje, doporučujeme jej vypnout.
Cena
Autobaterie dosahují různých kvalit ve všech ohledech své výkonnosti. Pravděpodobně nejdůležitějšími faktory pro většinu uživatelů, které také určují cenu baterie, jsou výkon a kapacita. Mezi ověřené značky patří například Varta, Exide, Bosch, Yuasa, Banner, Akuma a další.
Cena do 2 500 Kč
Baterie pro běžné automobily s nižší spotřebou v kapacitě 40 Ah až 60 Ah se dají pořídit od ceny zhruba 1 000 až 2 500 Kč. Nejlevnější baterie vyžadují větší míru údržby, jsou rychleji vybité a nepodávají vysoký výkon, s cenou se pak jejich vlastnosti logicky diametrálně zlepšují.
Cena nad 2 500 Kč
Baterie pro automobily s větším množstvím vestavěných spotřebičů, v kapacitě okolo 60 Ah až 100 Ah, se cenově pohybují v rozmezí 2 000 až 5 000 Kč. I zde platí obdobný předpoklad o kvalitě stoupající s cenou.
Problémem zůstává při výběru fakt, že prodejci mohou udávat dle směrnic EU hodnoty, které se liší o plus minus 10 %, takže reálné kvality baterie jsou často odlišné, než ty deklarované. Z tohoto pohledu však neexistuje příliš možností, jak kvalitu baterie ověřit. Tato norma ale nemá za cíl spotřebitele podvést, je potřeba brát v potaz, že stárnutím baterie její kapacita klesá. Pokud by byly hodnoty stanoveny pevně, výrobci by byli ve skličující situaci.
Výměna a recyklace
Obecně se dá říct, že jedna baterie vám vydrží okolo čtyř až šesti let, a to v závislosti na její kvalitě, stylu ježdění, údržbě v zimních měsících, stáří elektroinstalace a podobně. Kontrolu můžete provést měřením napětí baterie po jejím nabití voltmetrem nebo multimetrem (klasická baterie by měla mít okolo 12,6 V), nebo ověřením hladiny a hustoty elektrolytu (tmavší barva indikuje horší stav), který je případně potřeba doplnit.
U údržbových baterií je nutné doplnit destilovanou vodu. Je vhodné zkontrolovat množství koroze na svorkách a kontaktech, očistit je a také celistvost obalu (pokud je porušený, baterii vyměňte).
Signálem, který naznačuje blížící se konec životnosti, je zhoršení startování, zejména pokud auto delší dobu stálo. Povšimnout si můžete také například menší intenzity osvětlení. Lepší varianta je, že je akumulátor pouze vybitý. V horším případě, pokud problémy pokračují po nabití, je potřeba koupit baterii novou. Životnost prodloužíte i tím, když baterii uskladníte v teple v případě, že bude auto delší dobu stát v nízkých teplotách.
Postup při výměně
Při výměně baterie je dobré mít ochranné pomůcky (rukavice a brýle) kvůli elektrolytu. Potřeba je také nářadí pro uvolnění kontaktů na pólech i šroubů na uchycení baterie. Uživatel by měl vypnout všechny spotřebiče v autě, navíc by určitě neměl při výměně kouřit cigaretu. Nejdříve se musí odpojit kabel na záporném pólu, pak ten kladný. Následně odšroubujte uchycení akumulátoru a opatrně jej vytáhněte z auta.
Na nové baterii zkontrolujte kontakty, musí být čisté a nepoškozené. Kontakty i svorky je dobré pokrýt vrstvou vazelíny proti oxidaci (měděné mazivo). Vložte baterii na její místo a upevněte ji tak, jako tomu bylo v případě té předchozí. Připojte zpět napájecí kabely – nejdříve kladný, pak záporný. Zkontrolujte upevnění, připojení a nakonec i elektronické funkce automobilu.
Recyklace
Máte už ve svém automobilu nainstalovanou novou baterii, ale nevíte co s tou starou? Zbystřete. Určitě byste ji neměli jen tak vyhodit ke klasickému kontejneru s komunálním odpadem. Staré akumulátory jsou považovány za nebezpečný odpad kvůli své chemické náplni. Vyhození do popelnice, nebo ještě hůř někam do přírody, je právně postižitelné.
Nejjednodušší je domluvit se s prodejcem, který vám prodal novou baterii, aby od vás vzal tu starou. Prodejce by pak měl zajistit ekologickou likvidaci. O ni bude postaráno také v případě, že baterii odnesete do sběrného dvora (existuje možnost, že po vás budou chtít prokázat místo bydliště v dané oblasti). Někteří prodejci baterie za jistých podmínek také vykupují.
Dobrý den, na staré autobaterii jsou uvedeny dvě hodnoty zřejmě startovacího proudu 380A (IEC) a 640A (EN). Jakou hodnotu startovacího proudu by měla mít nová baterie?