Menu

Test a recenze
nejlepších autobaterií

Aktualizováno:
Duben 2021
Autor:
Daniel Černý

V kategorii autobaterií s pravým pólováním doporučujeme

Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A

2 900 Kč

Jakou autobaterii vybrat dle srovnání

Top produkt

Autobaterie s pravým pólováním

Doporučujeme
Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A
2 900 Kč
Top cena/výkon

Autobaterie s pravým pólováním

Doporučujeme
Bosch S5 12V 77Ah 780A
2 500 Kč
Top produkt

Autobaterie s levým pólováním

Doporučujeme
Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A
4 400 Kč
Top cena/výkon

Autobaterie s levým pólováním

Doporučujeme
Varta Blue Dynamic 12V 95Ah 830A
2 700 Kč

Při výběru autobaterie musíte vzít v potaz několik důležitých parametrů. Abychom vám usnadnili složité rozhodování, sestavili jsme pro vás výběr těch nejlepších autobaterií.

Autobaterie jsme rozdělili podle toho, jestli mají pravé nebo levé pólování. Je velmi důležité si vybrat správnou baterii. Pokud zvolíte pólování špatně, kabely v autě nedosáhnou na kontakty a baterie je pak nepoužitelná.

Brali jsme v potaz především parametrové vybavení jednotlivých produktů. Náš test autobaterií jsme proto zaměřili na kapacitu, napětí, proud, bezúdržbovost nebo velikost baterie.

Výsledek našeho srovnání autobaterií můžete vidět na této stránce. ​Pokud preferujete jiný produkt, který není v našem výběru obsažen, nebo si nejste jistí správným pochopením významu některého parametru, doporučujeme vám pročíst také náš nákupní poradce Jak vybrat autobaterii. V něm najdete vysvětlené vlastnosti akumulátorů z tabulky produktů i mnoho dalších informací, které by se vám při nákupu nového kousku do vašeho auta mohly hodit.


Nejlepší autobaterie dle srovnání

Recenze Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A
Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A
Recenze Bosch S5 12V 77Ah 780A
Bosch S5 12V 77Ah 780A
Recenze Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770
Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770
Recenze Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A
Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A
Recenze Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A
Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A
Recenze Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A
Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A
Recenze Varta Blue Dynamic 12V 95Ah 830A
Varta Blue Dynamic 12V 95Ah 830A
Recenze Bosch S4 12V 60Ah 540A
Bosch S4 12V 60Ah 540A
Recenze Varta Professional DC 12V 140Ah 800A
Varta Professional DC 12V 140Ah 800A
Recenze Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A
Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A
Ocenění

Top produkt

Top cena/výkon

Dostupná varianta

Další na zvážení

Další na zvážení

Top produkt

Top cena/výkon

Dostupná varianta

Další na zvážení

Další na zvážení

Kategorie

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s pravým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

Autobaterie s levým pólováním

2 900 Kč 2 500 Kč 1 900 Kč 2 400 Kč 2 200 Kč 4 400 Kč 2 700 Kč 1 800 Kč 3 900 Kč 1 400 Kč
Výrobce Varta Bosch Exide Technologies Varta Varta Varta Varta Bosch Varta Varta
Bezúdržbovost Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano
Kapacita (Ah) 105 77 77 74 74 180 95 60 140 45
Startovací proud (A) 800 780 760 750 680 1000 830 540 800 330
Rozměry d*š*v (mm) 330 x 172 x 238 275 x 175 x 190 278 x 175 x 190 278 x 175 x 175 278 x 175 x 190 513 x 223 x 223 306 x 173 x 225 242 x 175 x 190 513 x 189 x 223 238 x 129 x 127
Pólování Pravé Pravé Pravé Pravé Pravé Levé Levé Levé Levé Levé
Recenze Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A

Recenze Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A

Top produkt

Autobaterie s pravým pólováním

Bezúdržbová baterie Varta Professional Dual Purpose 12V 105Ah 800A se řadí mezi produkty s pravým pólováním a vyšší kapacitou, která dosahuje až na hodnotu 105 Ah. Startovací proud je také nadprůměrných 800 A. S vyšší kapacitou jsou spojené také větší rozměry 330 x 172 x 238 mm. Její nadstandardní parametry se promítají ve vyšší ceně.

Zobrazit nabídky
Recenze Bosch S5 12V 77Ah 780A

Recenze Bosch S5 12V 77Ah 780A

Top cena/výkon

Autobaterie s pravým pólováním

Bosch S5 12V 77Ah 780A se stejně jako drtivá většina autobaterií na trhu řadí mezi bezúdržbové. Má pravé pólování a nabízí za slušnou cenu celkem standardní kapacitu 77 Ah a dodává startovací proud 780 A. Co se týče rozměrů, dosahuje baterie na 275 x 175 x 190 mm.

Zobrazit nabídky
Recenze Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770

Recenze Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770

Dostupná varianta

Autobaterie s pravým pólováním

U Exide Premium 12V 77Ah 760A EA770 počítejte s pravým pólováním, které je častější. Její výhodou je nižší cena, přitom přináší celkem slušné parametry kapacity (77 Ah) a startovacího proudu (760 A). Jde o bezúdržbový model, který na délku měří 278, na šířku 175 a na výšku 190 milimetrů.

Zobrazit nabídky
Recenze Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A

Recenze Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A

Další na zvážení

Autobaterie s pravým pólováním

Tato autobaterie pochází z výrobní linky jednoho z největších výrobců baterií – Varta. U tohoto modelu, který má pravé pólování, narazíte na spíše nižší kapacitu 74 Ah. Startovací proud dosahuje 750 A. Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A je bezúdržbový akumulátor s rozměry 278 x 175 x 175 mm.

Zobrazit nabídky
Recenze Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A

Recenze Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A

Další na zvážení

Autobaterie s pravým pólováním

U autobaterie s pravým pólováním Varta Blue Dynamic 12V 74Ah 680A můžete počítat, podobně jako u drtivé většiny současných autobaterií, s charakteristikou označením „bezúdržbová“. Hodnotou startovacího proudu 680 A se řadí spíš k podprůměru, kapacita je 74 Ah. Délka baterie je 278 mm, šířka pak 175 a výška 190 mm.

Zobrazit nabídky
Recenze Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A

Recenze Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A

Top produkt

Autobaterie s levým pólováním

V případě bezúdržbové autobaterie s levým pólováním Varta Promotive Silver 12V 180Ah 1000A jde o opravdu nadstandardní kus ve všech ohledech, což se odráží také ve vyšší cenovce. Jedná se o baterii pro velká užitková auta s širokým vybavením. Celková kapacita dosahuje 180 Ah, a startovací proud je nadstandardních 1 000 A. Nadprůměrná je také velikost, rozměry dosahují 513 x 223 x 223 mm.

Zobrazit nabídky
Recenze Varta Blue Dynamic 12V 95Ah 830A

Recenze Varta Blue Dynamic 12V 95Ah 830A

Top cena/výkon

Autobaterie s levým pólováním

Od prověřeného výrobce Varta pochází autobaterie s označením Blue Dynamic 12V 95Ah 830A, která nabízí velmi dobré parametry za přívětivou cenu. Jde o model s levým pólováním, kapacita dosahuje 95 Ah a startovací proud 830 A. Obojí jsou velmi dobré hodnoty. Jedná se o bezúdržbový akumulátor s rozměry 306 x 173 x 225 mm.

Zobrazit nabídky
Recenze Bosch S4 12V 60Ah 540A

Recenze Bosch S4 12V 60Ah 540A

Dostupná varianta

Autobaterie s levým pólováním

Bosch S4 12V 60Ah 540A je autobaterie s levým pólováním, která je vhodná spíše pro menší auta. Jde o bezúdržbový akumulátor s hodnotou kapacity 60 Ah a maximálním startovacím proudem 540 A. Rozměry odpovídají nižší kapacitě, délka je 242, šířka 175 a výška 190 mm.

Zobrazit nabídky
Recenze Varta Professional DC 12V 140Ah 800A

Recenze Varta Professional DC 12V 140Ah 800A

Další na zvážení

Autobaterie s levým pólováním

Bezúdržbová autobaterie Varta Professional DC 12V 140Ah 800A má méně časté levé pólování a nabízí velmi solidní parametry, za které si ale připlatíte. Maximální hodnota kapacity 140 Ah a startovací proud 800 A předurčují tento akumulátor k využití u větších aut s velkým příslušenstvím a náročností na energii. Tím se také vysvětlují nadprůměrné rozměry 513 x 189 x 223 mm.

Zobrazit nabídky
Recenze Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A

Recenze Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A

Další na zvážení

Autobaterie s levým pólováním

Varta Blue Dynamic 12V 45Ah 330A je autobaterie s levým pólováním , která se hodí spíše do vozidel s menším odběrem energie. A to hlavně kvůli nižší kapacitě 45 Ah a menšímu startovacímu proudu 330 A. I zde narazíte na poznámku o bezúdržbovosti, to je ale na trhu autobaterií standard. Rozměry odpovídají nižším hodnotám parametrů, délka dosahuje 238, šířka 129 a výška 127 mm.

Zobrazit nabídky


Jak vybrat autobaterii

Baterie je hlavním energetickým zdrojem automobilu při nastartování, pohání ale také další elektrické systémy, kterých zejména v novějších automobilech není vůbec málo. Odlišné nároky mají navíc benzínové a dieselové motory.

V našem článku jsme nejdříve sestavili seznam hlavních bodů, kterých byste se měli při nákupu držet. Dále zde najdete informace o jednotlivých typech akumulátorů a používaných technologiích. Rozebíráme také elektrické vlastnosti bateriových článků, nezapomínáme ani na polaritu, rozměry baterie nebo informace o výrobci, stáří baterie i další charakteristiky.

Jak vybrat autobaterii stručně:

  • Začněte zjištěním parametrů – Vybírejte autobaterii podle specifikací té předchozí – důležité jsou elektrické vlastnosti, rozměry a další.
  • Kapacita – Nikdy nevybírejte baterii s nízkou kapacitou (Ah), nestačila by uspokojit potřeby napájení.
  • Proud – Zohledněte při výběru také startovací proud, obzvlášť pokud auto budete provozovat ve studených podmínkách.
  • Napětí – Zkontrolujte požadované napětí (v drtivé většině případů 12 V).
  • Pólování – Ověřte, zda posazení pólů baterie odpovídá konstrukčnímu řešení vozidla.
  • Typ baterie – Rozhodněte se pro správný typ. Zda je pro vás výhodnější investovat do bezúdržbové baterie, nebo si vystačíte s klasickou údržbovou s občasnou nutností servisu.
  • Výrobce – V drtivé většině případů nabízejí nejkvalitnější akumulátory známé a prověřené značky.
  • Cena – Baterie jednotlivých výrobců lze poměrně snadno porovnat podle ceny, u jednoho výrobce prakticky vždy platí, že vyšší model s vyšší cenou nabízí lepší parametry.

Typy autobaterií

První bod vašeho nákupního rozhodování by měla tvořit správná identifikace typu autobaterie, která je vhodná pro vaše vozidlo. Autobaterie lze dělit podle základních charakteristik na tři druhy a dále se dělí také podle technologie využívané při jejich výrobě. Popis jednotlivých charakteristik je pro nezasvěceného člověka na první pohled možná poměrně náročný, ale pro správné rozhodnutí je nezbytné nejdříve pochopit základní rozdíly, které se mezi typy akumulátorů nachází.

Vyobrazení rozdílů mezi údržbovou a bezúdržbovou autobaterií.

Údržbové (standardní) baterie

Jsou využívané u straších typů osobních vozidel. Nízká cena zde bohužel přináší nutnost údržby. Vyznačují se zejména občasnou potřebou doplňování elektrolytu (destilované vody). Varianta bezúdržbového akumulátoru je sice nákladnější, ale v konečném důsledku vám ušetří další výdaje na údržbu a může tak paradoxně vyjít cenově výhodněji. Proto dobře zvažte, zda je pro vás údržbová baterie skutečně vhodnou volbou.

Bezúdržbové baterie

Její výhodou je relativně vysoký výkon při startu, dlouhá životnost a také, jak její název vypovídá, nízká míra potřeby její údržby. Výhoda tedy spočívá v tom, že není nutné do baterie při správném používání dolévat destilovanou vodu, proto bývá konstrukce baterie také často úplně uzavřená. Nevýhodou bezúdržbových baterií je špatné snášení úplného vybití.

Bezúdržbové baterie jsou vyráběny pokročilými technologiemi, které umožňují plynulý chod i energeticky náročnějším automobilům. Pokud je vaše auto vybaveno více spotřebiči, je některá z moderních technologií bezúdržbových baterií téměř nutností. Pokud vlastníte starší automobil s nízkou spotřebou, ale nechcete se starat o údržbu baterie, pak vás bezúdržbové akumulátory také nezklamou.

Existují i hlasy, které hovoří o tom, že bezúdržbovost baterie je pouze marketingový trik, který nemá pro běžného uživatele v praxi žádné využití, a oba druhy se odlišují prakticky jen velmi zanedbatelnými prvky z pohledu konstrukčního řešení. Z tohoto pohledu je nezbytné starat se o jakýkoliv typ baterie, jinak výrazně zkrátíte její životnost (Zdroj: Garáž.cz).

Trakční baterie

Jsou konstruovány například pro lodě, karavany nebo přívěsy a jsou charakteristické tím, že dodávají energii konstantně v menším množství, na rozdíl od bezúdržbových a standardních, které potřebují vyvinout nárazově vysoký výkon při startech.

Speciální typy podle režimu baterie

Při nákupu baterie může zákazník narazit také na speciální typy, které závisí na celkovém systému dobíjení v automobilu. Jde o start-stop baterie a akumulátory pro brzdnou rekuperaci, které mají specifickou technologickou úpravu.

Start-stop baterie

Systémy start-stop (případně Stop&Go) dokáží podle předem určených pravidel zapínat a vypínat motor, díky čemuž se zkracuje doba volnoběhu, což má velký efekt na snížení spotřeby paliva a množství odpadních látek v ovzduší. Protože dochází k častějšímu namáhání autobaterie startováním, musí tomu odpovídat i technologie samotného akumulátoru. Běžnou baterii tento režim rychleji opotřebovává.

Baterie pro brzdnou rekuperaci

Tyto baterie umožňují opětovné uchování energie získané při brzdění. Někdy je tento systém nazýván regenerativní brzdění. V takovém případě dochází k přeměně kinetické energie, která je běžně mařena při brzdění, na jinou formu energie, nejčastěji elektrickou. Ta je pak dále uchovávána v baterii. Snižuje se tak frekvence běžného nabíjení akumulátoru, které musí sám uživatel provádět.

Technologie výroby

Baterie lze kromě základní typologie dělit také podle technologií použitých při jejich výrobě.

Olověné baterie

Elektrody jsou tvořeny olovem a elektrolyt je ve formě kyseliny sírové. Jedná se o nejlevnější, ale také nejméně výkonnou a na údržbu náročnou variantu. Oproti ostatním technologiím nabízí výrazně nižší výkon, díky svému konstrukčnímu řešení nemohou být umístěny uvnitř kabiny automobilu a nejsou vhodné pro automobily, které vyžadují časté a opakované starty motoru.

Olověné baterie, které byly ještě před nedávnou dobou dominantní složkou trhu s autobateriemi, jsou dnes již poměrně málo využívané a i vy byste měli zvážit raději investici do baterií vyrobených pokročilejší technologií. Ty vám zajistí vyšší komfort po všech stránkách.

Olovo se vyznačuje poměrně vysokou hustotou a tedy vyšší hmotností. Právě podle ní se dá odhadovat kvalita baterie. Čím těžší produkt, tím více olova, což indikuje vyšší kvalitu a odolnost.

Ca/Ca technologie

Tato technologie využívá vápníku pro vyšší tuhost desek umístěných v baterii. V podstatě to znamená, že vápníkové vyztužení snižuje spotřebu vody, proto je tato technologie používána pro bezúdržbové akumulátory.

Baterie vyrobené tímto postupem těžko snášejí hluboké vybití, které je může trvale poškodit, nebo i úplně zničit. Protože tato technologie již produkuje bezúdržbové baterie, lze ji považovat za jakýsi předstupeň AGM a GEL technologií, pokud nemáte příliš energeticky náročné vozidlo, může pro vás být volba Ca/Ca baterií zlatou střední cestou.

AGM technologie

AGM je jednou z nejpokročilejších technologií výroby současných autobaterií. Elektrolyt se v akumulátorech tohoto druhu nevyskytuje v tekuté formě, ale je nasáknutý ve tkanině vláken skelné vaty. Tyto baterie jsou velice výkonné, plně bezúdržbové, odolné proti opakovanému vybíjení a nabíjení.

Jsou také vhodné pro automobily, které disponují technologií Stop&Go, která za určitých podmínek vypíná motor a výrazně tak zvyšuje nároky na výkon baterie kvůli nutným opětovným startům. Baterie vyrobené touto technologií také skvěle izolují výpary a nenastává problém ani při umístění přímo v kabině automobilu.

Za nevýhodu těchto akumulátorů lze považovat snad jen nutnost vlastnit zvláštní druh nabíječky určené přímo pro napájení AGM nebo GEL baterií. Baterie AGM jsou určené i pro energeticky náročná vozidla a vydrží vysokou zátěž při častých opakovaných startech. Pokud finance při vašem výběru nehrají klíčovou roli, technologie AGM určitě splní vaše požadavky a přinese bezúdržbový a výkonnostně bezproblémový provoz vaší baterie.

GEL technologie

Často bývá považována za téměř shodnou s technologií AGM, ale existuje zde několik rozdílů. Především jde o formu elektrolytu, který je v těchto bateriích obsažen v křemičitém gelu. Výhodou oproti technologii AGM je nižší hladina samovybíjení. Baterie vyrobené gelovou technologií navíc díky odolnosti proti vytečení elektrolytu mohou být umístěny i v mírném náklonu. Stejně jako u baterií vyrobených AGM technologií i baterie gelové bohužel vyžadují zvláštní typ nabíjení.

Baterie vyrobené gelovou technologií jsou špičkou na trhu s akumulátory. Nezklamou snad v žádném ohledu a za vyšší cenu se dostává zákazníkovi odpovídajícího komfortu. Pokud máte vozidlo s velkým množstvím zabudovaných spotřebičů a chcete jim dopřát bezproblémový provoz za každého počasí, pak je pro vás GEL technologie nejlepší volbou. Nehodí se pouze pro startovací účely a jako záložní zdroje elektrické energie.

EFB technologie

Je levnější a méně kvalitní variantou než AGM a GEL, nicméně nabízí podstatně lepší vlastnosti ve srovnání s klasickými olověnými bateriemi. Technologie EFB využívá na rozdíl od předchozích dvou klasickou tekutou formu elektrolytu, ale je také modifikovaná pro požadavky systému Stop&Go.

Oproti běžným akumulátorům disponují také delší výdrží díky tomu, že využívají kvalitnější mřížky a aktivní hmotu s jemnější strukturou zrna. Výhodou je též to, že pro jejich napájení není potřeba speciálních nabíječek. EFB technologie je v poměru cena ku výkonu často považována za nejlepší možnou variantu, disponuje podobnými specifiky jako u baterií vyrobených nejmodernějšími postupy, ale je cenově dostupnější.

Velikost

Základní rozdělení baterií tedy máme za sebou, nyní se můžeme zaměřit na již mnohem lépe pochopitelné jednotlivé parametry, které lze při výběru baterie rozlišovat.

Vyobrazení velikosti autobaterie.

Velikost autobaterie je velice podstatným determinantem vašeho výběru. Zpravidla platí, že baterie s vyšší kapacitou mají také větší rozměry. Pokud se tedy rozhodnete pro koupi nové baterie, první věc, kterou byste měli udělat, je přeměření té stávající a určení správné velikosti, podle níž budete následně vhodný akumulátor vybírat.

Existuje opravdu nespočet různých velikostí, takže si určitě vyberete rozměr přesně podle vašich potřeb. Správná velikost baterie se nejčastěji udává v poměrech délka x šířka x výška v milimetrech. Konkrétní tvar tak může vypadat například takto: 212 (délka) x 175 (šířka) x 175 (výška).

Elektrické vlastnosti

Hlavní úkol autobaterií je samozřejmě dodávat automobilu potřebný proud o určitém napětí po určitou dobu. V rámci této charakteristiky tedy můžeme u akumulátorů oddělit tři základní veličiny. Mezi hlavní parametry, které byste měli při výběru sledovat, jsou kapacita, napětí a proud. S touto problematikou souvisí také následující kapitola o polaritě baterie.

Hned na úvod je potřeba říct, že se liší požadavky na elektrické parametry u benzínových a dieselových motorů. Obecně jsou diesely náročnější na kapacitu a proud (údaje v tabulce jsou orientační).

Typ motoru Kapacita Proud
Benzínový 60 Ah 550 A
Dieselový 70 Ah 600 A a víc

Kapacita

Pokud již máme zvolenou velikost, můžeme se dále zaobírat správnou volbou kapacity baterie. Kapacita baterie je udávána v ampérhodinách (Ah) a říká, kolik proudu je akumulátor schopný dodat za jednotku času. Zde také platí pravidlo, že se lze rozhodovat na základě parametrů předchozí baterie, jejíž kapacita bývá zpravidla uvedena na výrobním štítku.

Pokud prostor vyhrazený pro umístění vašeho akumulátoru nabízí určitou rozměrovou rezervu, můžete zvolit baterii s vyšší kapacitou. Avšak vyšší kapacita také znamená horší schopnost dobíjení z alternátoru.

Opačně byste však postupovat neměli, nižší kapacita přináší samozřejmě také kratší čas, po který je baterie schopná napájet provoz vašeho vozidla. Velmi stručně řečeno, baterie s nižší kapacitou může být pro vaše vozidlo nedostatečné výkonná, což logicky podstatně snižuje její životnost. Při určování správné kapacity hraje důležitou roli také typ paliva vašeho motoru.

  • Benzínové motory – běžně vystačí s baterii v kapacitě okolo 60Ah.
  • Dieselové motory – spotřebně náročnější a správná kapacita baterií pro jejich provoz se pohybuje okolo 70Ah.

Důležitým faktorem, který bychom měli mít při výběru správné kapacity akumulátoru na vědomí, je také to, že během zimních mrazů ztrácejí autobaterie podstatnou část své kapacity, ideální je proto vytvořit si při výběru určitou rezervu, která zabrání případným problémům při startech v mrazivém počasí.

Svou roli v délce výdrže baterie hraje i množství elektronických periferií, které ve voze jsou, i jejich spotřeba. Ať už jde o reflektory i běžná světla, GPS navigace, nabíječky telefonů, osvětlení palubní desky, zábavní systémy, to vše se promítá do zatížení baterie.

Napětí

Napětí baterie je jednou z nejdůležitějších charakteristik. Výběr však naštěstí není nikterak složitý. Drtivá většina všech současných automobilů má 12V baterie. Pouze starší vozidla a veterány používají baterie s napětím 6V. Větší nákladní vozidla pak standardně využívají 2 baterie s 12V napětím.

U standardní baterie, pokud je plně nabitá, by se při měření měla objevit hodnota přibližně 12,6 V, případně o trochu víc. Jakmile hodnota klesá pod tuto hranici například na 12,5 nebo 12,4 V, jde z ní odvodit vybití akumulátoru.

Startovací proud

Startovací proud je elektrická veličina udávaná v ampérech (A) a značí hranici, kolik proudu je po krátký časový úsek akumulátor schopný dodat do systému. Jde o důležitý parametr pro nastartování vozidla, což je energeticky náročný úkon. Správnou hodnotu dokážete zjistit ze specifikace předchozí baterie, pro benzínové motory se většinou používají baterie okolo 550 A, u dieselů je zapotřebí silnější článek s 600 A a výš.

Nároky na dodávaný proud ovlivňuje také množství elektrických spotřebičů v automobilu (například kamera, nabíječka telefonu, osvětlení palubní desky, svícení reflektory a podobně). Ve starším a slabším benzínovém autě si vystačíte například i s 450 A, náročnější dieselový vůz s širokou výbavou elektrospotřebičů ale může vyžadovat i výrazně přes 600 A.

Pólování

Při výběru akumulátoru musíte zohlednit také posazení pólů vaší baterie. Rozmístění pólů se určuje podle toho, na které straně se nachází kladný pól (+). Pokud se postavíte k vaší baterii čelem tak, že značení pólů je na bližší straně akumulátoru a plusový pól se nachází na pravé straně, jedná se o baterii s kladným pravým pólováním. Podobně pokud stejný úkon budete opakovat a plusový pól bude na straně levé, jedná se o baterii s kladným levým pólováním.

Možná se to zdá na první pohled triviální a jasná záležitost, ale napájecí kabely autobaterie mívají často délku přesně na míru upevnění a pokud byste zvolili baterii se špatným pólováním, mohlo by dojít k problémům při její instalaci (Zdroj: Autoroad.cz).

Jednotlivé póly bývají také označeny barevně, například krytkami. Červeně je zpravidla označován kladný pól, záporný bývá černý. Jednodušší je ale orientace podle znamének + a –.

Velikost pólů

Dejte si pozor také na to, abyste zvolili baterii se správně velkými póly. U jednotlivých aut se může tento parametr lišit, například bývají různě velké póly baterií u vozů pocházejících z Evropy a Asie.

Nabíječky

Jak již bylo řečeno, některé druhy baterií vyžadují speciální nabíjení, proto je nutné se na tomto místě ještě velmi stručně věnovat základním druhům nabíječek.

Klasické nabíječky

Jak napovídá název, jsou určené pro klasické baterie s tekutým elektrolytem. Při nabíjení tímto způsobem je nutné mít proces pod kontrolou a po úplném nabití vypojit nabíječku z napájení.

Inteligentní nabíječky

Tyto nabíječky jsou charakteristické tím, že mají vlastní mikroprocesor. Jsou na rozdíl od těch klasických schopné dobíjet i baterie vyráběné pokročilejšími technologiemi (GEL, AGM). Dokážou nabíjet optimalizovaným postupem, který je šetrnější a přesnější, díky čemuž se akumulátor méně opotřebovává.

Datum výroby

Při výběru autobaterie je nutné vždy zkontrolovat datum její výroby. To se vám může hodit i pokud zvažujete výměnu a nejste si jisti, kdy jste předchozí baterii vlastně zakoupili.

Datum výroby je na baterii uváděno v poměrně složitém formátu, ale při troše soustředění nebudete mít problém ho dešifrovat. Začáteční písmeno vyjadřuje měsíc, ve kterém byla baterie vyrobena v pořadí (A–leden, B–únor, C–březen atd.). Číslice uváděná za počátečním písmenem pak značí rok výroby ve formátu (1-rok 2001, 2-rok 2002 atd.). Baterie označená například kombinací A2 je tedy vyrobena v lednu 2002.

Problémem může být, že podstatná část výrobců uvádí kódy v odlišných formátech, které vám výrazně zkomplikují proces vyhledání data výroby. Někteří výrobci mohou ke svým bateriím dodávat legendu, ze které je možné údaje zjistit, všeobecně však panuje neochota kód sdělovat.

Značka

Výrobce vašeho automobilu zpravidla uvádí značku baterie ideální pro vaše vozidlo v uživatelské příručce. Často je však koupě takovéto doporučené baterie nevýhodná kvůli ceně. Můžete proto podle uživatelské příručky vyhledat specifikace baterie a porozhlédnout se na trhu po akumulátoru se stejnými nebo podobnými specifikacemi, ale s nižší cenou.

Jak však bude dál zmíněno, nižší cena baterií obvykle znamená také jejich horší kvalitu, v konečném důsledku se tak koupě levné baterie nemusí zdaleka vyplatit kvůli nutnosti dalších investic do její údržby, opravy či dokonce úplné výměny.

Počasí a styl jízdy

Oba tyto faktory velmi ovlivňují výběr správné autobaterie. Extrémní teploty, ať už vysoké nebo nízké, mohou výrazně zkrátit životnost vaší baterie. Provoz ve vysokých teplotách může například životnost baterie zúžit až na polovinu, oproti využití v běžném počasí. Výrobci baterií často také sami uvádí, do jakých klimatických podmínek jsou baterie vhodné, můžeme tak nalézt rozdíly mezi bateriemi vyráběnými pro typicky teplé a studené oblasti.

Co se týče stylu jízdy, jsou vyšší nároky kladeny na kvalitu baterií především u automobilů s tak zvaným systémem Stop&Go (často také Start&Stop). Tento systém vypíná za určitých podmínek chod motoru a jeho opakované zpětné uvedení do provozu je pro baterii logicky velmi náročné, pokud tedy váš automobil využívá tento systém, budete potřebovat kvalitnější autobaterii vyrobenou AGM či EFB technologií (popsáno výše).

Pokud vaše auto nedisponuje systémem Stop&Go, ale charakter vaší jízdy se i tak skládá z krátkých popojíždění a neustálého vypínání a zapínaní motoru, vaše nároky na koupi nové baterie by měly být mnohem vyšší než u standardních uživatelů, protože tento styl jízdy znatelně vyčerpává kapacitu vašeho akumulátoru.

Výměna a recyklace

Obecně se dá říct, že jedna baterie vám vydrží okolo čtyř až šesti let, a to v závislosti na její kvalitě, stylu ježdění, údržbě v zimních měsících, stáří elektroinstalace a podobně.

Kontrolu můžete provést změřením napětí baterie po jejím nabití voltmetrem nebo multimetrem (klasická baterie by měla mít okolo 12,6 V), nebo ověřením hladiny a hustoty elektrolytu (tmavší barva indikuje horší stav), který je případně potřeba doplnit. U údržbových baterií je nutné doplnit destilovanou vodu. Je dobré zkontrolovat množství koroze na svorkách a kontaktech (případně ji odstranit) a také celistvost obalu (pokud je porušený, baterii vyměňte).

Signálem, který naznačuje blížící se konec životnosti, je zhoršení procesu startování, hlavně pokud auto delší dobu stálo. Povšimnout si můžete také například menší intenzity osvětlení. Lepší varianta je, že je akumulátor pouze vybitý. V horším případě, pokud problémy pokračují i po nabití, je potřeba začít shánět nový kus. Životnost prodloužíte i tím, když baterii vypojíte v případě, že bude auto delší dobu stát v nízkých teplotách.

Postup při výměně

Při výměně baterie je dobré mít ochranné pomůcky (rukavice a brýle) kvůli elektrolytu. Potřeba je také nářadí pro uvolnění kontaktů na pólech i šroubů na uchycení baterie. Uživatel by měl vypnout všechny spotřebiče v autě, navíc by určitě neměl při výměně kouřit cigaretu. Nejdříve se musí odpojit kabel na záporném pólu, pak ten kladný. Pak odšroubujte uchycení akumulátoru a opatrně jej vytáhněte z auta.

Na nové baterii zkontrolujte kontakty, musí být čisté a nepoškozené. Kontakty i svorky je dobré pokrýt vrstvou vazelíny proti oxidaci (měděné mazivo). Vložte baterii na její místo a upevněte ji tak, jako tomu bylo v případě té předchozí. Připojte zpět napájecí kabely – nejdříve kladný, pak záporný. Zkontrolujte upevnění, připojení a nakonec i elektronické funkce automobilu. U novějších vozů bude možná systém požadovat zadání informace o výměně baterie.

Recyklace

Máte už ve svém automobilu nainstalovanou novou baterii, ale nevíte co s tou starou? Zbystřete. Určitě byste ji neměli jen tak vyhodit ke klasickému kontejneru s komunálním odpadem. Staré akumulátory jsou považovány za nebezpečný odpad kvůli své chemické náplni. Vyhození do popelnice, nebo ještě hůř někam do přírody, je právně postižitelné.

Nejjednodušší je domluvit se s prodejcem, který vám prodal novou baterii, aby od vás vzal tu starou. Prodejce by pak měl zajistit ekologickou likvidaci. O ni bude postaráno také v případě, že baterii odnesete do sběrného dvora (existuje možnost, že po vás budou chtít prokázat místo bydliště v dané oblasti).

Cena

Autobaterie dosahují různých kvalit ve všech ohledech své výkonnosti. Pravděpodobně nejdůležitějšími faktory pro většinu uživatelů, které také určují cenu baterie, jsou výkon a kapacita. Mezi ověřené značky patří například Varta, Exide, Bosch, Yuasa, Banner, Akuma a další.

Cena do 2 500 Kč

Baterie pro běžné automobily s nižší spotřebou v kapacitě 40 Ah až 60 Ah se dají pořídit od ceny zhruba 1 000 až 2 500 Kč. Nejlevnější baterie vyžadují větší míru údržby, jsou rychleji vybité a nepodávají vysoký výkon, s cenou se pak jejich vlastnosti logicky diametrálně zlepšují.

Cena nad 2 500 Kč

Baterie pro automobily s větším množstvím vestavěných spotřebičů, v kapacitě okolo 60 Ah až 100 Ah, se cenově pohybují v rozmezí 2 000 až 5 000 Kč. I zde platí obdobný předpoklad o kvalitě stoupající s cenou.

Problémem zůstává při výběru fakt, že prodejci mohou udávat dle směrnic EU hodnoty, které se liší o plus minus 10 %, takže reálné kvality baterie jsou často odlišné, než ty deklarované. Z tohoto pohledu však neexistuje příliš možností, jak kvalitu baterie ověřit.​

Závěr

Pokud tedy nevlastníte uživatelskou příručku k vašemu automobilu, nejjednodušším řešením, které vám podstatně usnadní nákup autobaterie, je přihlédnutí k charakteristikám té předchozí, kterou jste v automobilu měli. Rozměr, napětí a pólování je nutné vybírat opakovaně stejně. U ostatních charakteristik již více záleží na vašich preferencích a možnostech, vždy je však důležité mít na paměti, že u baterií platí staré známé pravidlo, že čím více investujete, tím kvalitnější produkt se vám dostane.

Na závěr je nutné podotknout, že kapacita a s ní spojená životnost baterie je určována především správným zacházením a stylem využívaní. Udaná životnost se tak ve finále může velmi podstatně odlišovat od reálné díky podmínkám, ve kterých je provozována. Dbejte proto na rady udávané výrobcem a postupujte přesně podle uvedených pokynů v uživatelské příručce.

Často kladené dotazy k autobateriím

Jak poznat pólování autobaterie?

Před nákupem autobaterie je nutné zjistit, na které straně se nachází kladný pól. Klíčové je natočit se k baterii tak, aby značení pólů bylo na bližší straně. Pak již snadno poznáte, na které straně se kladný pól nachází. U některých autobaterií výrobci pro přehlednost přistoupili také k barevnému odlišení pólů.

Jakou autobaterii do auta se systémem Stop&Go?

Systém Stop&Go dává autobaterii pořádně zabrat, je tedy nutné zvýšit nároky na její kvalitu. Podobně působí také styl jízdy sestávající převážně z krátkého popojíždění, při kterém často vypínáte a zapínáte motor. V obou případech byste měli sáhnout po autobaterii vyrobené AGM nebo EFB technologií.

Kam vyhodit starou autobaterii?

Protože ve vyřazeném akumulátoru stále zůstává chemická náplň, je baterie považována za nebezpečný odpad a rozhodně nepatří do obyčejného směsného kontejneru. Zbavování se starého kusu si ulehčíte, pokud prodejce nové autobaterie umožňuje odebrání té staré. Pokud ne, nejlépe uděláte, když ji odvezete na sběrný dvůr, kde už se postarají o řádnou likvidaci. Proces výměny autobaterie jsme popsali v této kapitole.

Diskuze, poradna a vaše zkušenosti

Zeptejte se na cokoliv a naši redaktoři vám odpoví v moderované diskuzi. Pokud potřebujete odpověď co nejdříve, napište na facebook skupinu, kde radí i další uživatelé a odborníci.

Dobrý den, na staré autobaterii jsou uvedeny dvě hodnoty zřejmě startovacího proudu 380A (IEC) a 640A (EN). Jakou hodnotu startovacího proudu by měla mít nová baterie?

Aleš Reichl

Dobrý den, jedná se o označení startovacího proudu dané baterie podle dvou různých měřících norem – ty jsou značené právě tím IEC a EN (vychází z jiného postupu měření, proto jsou hodnoty odlišné). Nová baterie by měla mít stejné parametry jako ta předchozí, je proto nutné se při výběru řídit tím, aby hodnoty obou baterií ve zvolené normě byly shodné. Na českém trhu se nejčastěji udávají hodnoty podle normy EN, proto by kupovaná baterie měla mít výstupní proud 640A (EN).

Daniel Černý, redaktor

Dobrý den, z čeho vyplývá delší životnost u baterií v mém případě Varta AGM 12V 105Ah 950A EN OEM baterie, která je montovaná do nového vozidla (v mém případě 7 let) a baterie stejných parametrů zakoupená v kamenném obchodě nebo eshopu, která mi vydržela jen 3 roky? Někde jsem četl že je to dáno větším množstvím olova v baterii a kvalitnějšími materiály, nebo čím?

Jaroslav Růžička

Dobrý den, faktorů, které mohou snížit životnost autobaterie, je opravdu mnoho a nedá se jednoznačně říct, proč zrovna ve vašem případě byl takový rozdíl v životnosti. Na dlouhodobou funkci baterie mají vliv například klimatické podmínky, stáří dané baterie (jestli nebyla dlouho skladovaná), způsob zatěžování, jiné konstrukční řešení a technologie a podobně.

Daniel Černý, redaktor

Položte dotaz

Odpovědět na dotaz

Nenašli jste v diskuzi odpověď? Zeptejte se a naše redakce na praktické a zajímavé dotazy najde odpověď.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.5 z 62 hlasů