Varianta výběru
|
Hodnocení | Vzhled a název | Klady vzhledem k podkategorii | Zápory vzhledem k podkategorii | Orientační cena | Aktuální cena | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nejlepší letní aditivum |
Výborné | VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l |
|
|
1 670 Kč | Zobrazit nabídky | |
Nejlepší zimní adivitum |
Výborné | VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l |
|
|
1 700 Kč | Zobrazit nabídky | |
Nejlepší čisticí adivitum |
Výborné | BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml |
|
|
630 Kč | Zobrazit nabídky | |
Pro náročné |
Velmi dobré | Millers Oils Diesel Power EcoMax 5 l |
|
|
5 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Výhodná sada |
Velmi dobré | BG 6568 KIT 3 x 325 ml |
|
|
1 200 Kč | Zobrazit nabídky | |
Další na zvážení |
Velmi dobré | Liqui Moly 5140 Super přísada do nafty 5 l |
|
|
1 800 Kč | Zobrazit nabídky |
Jak vybrat aditivum do nafty
Kvalita pohonných hmot a zejména nafty značně klesá z důvodu přidávání biosložek. Proto se vyplatí přidávat do nafty aditivum, které zvyšuje kvalitu paliva a poskytuje motoru celkovou ochranu. Při výběru aditiva se nejprve vždy ujistěte, že jde skutečně o přípravek pro naftové motory. Hned na úvod tohoto článku totiž zjistíte, že existují také aditiva do benzínu, do LPG/CNG nebo do motorového oleje.
Zohledněte i roční období, v jakém budete aditivum používat, a podle toho vyberte buď letní variantu pro lepší výkon, nebo zimní variantu zamezující zamrzání nafty v motoru. Případně můžete sáhnout po aditivu pro celoroční použití. Nesmíme zapomenout ani na objem aditiva a doporučené dávkování. Vyplatí se volit raději větší balení, pokud ho budete používat při každém tankování.
Na závěr článku vás seznámíme s několika ověřenými výrobci aditiv a rozdělíme produkty co cenových hladin, abyste získali lepší představu o tom, co můžete čekat od tohoto segmentu na trhu. Nechybí ani tipy na správné používání aditiv a pár slov o benefitech aditiv.
Jak vybrat aditivum do nafty stručně:
- Ujistěte se, že berete skutečně aditivum do nafty. Aditiva do nafty a do benzínu se od sebe na první pohled neliší (vyjma popisu na obalu), ale panují mezi nimi rozdíly ohledně složení a účinků. Každé proto patří do jiného typu motoru.
- Čeho chcete aditivem dosáhnout? Moderní aditiva nabízí zlepšení mazacích schopností paliva, zvýšení cetanového čísla či pročištění palivového systému. Pokud chcete v zimě zabránit tuhnutí nafty, vyberte speciální zimní variantu.
- Zvolte optimální objem. Zejména při pravidelném dávkování aditiva je lepší volit balení o větším objemu. Cena produktu je výhodnější a rozhodně vám i déle vydrží.
- Vsaďte na ověřené značky. Složení je u naftového aditiva zásadní a ne všichni výrobci se mohou chlubit produkty srovnatelné kvality. Proto je nejlepší sáhnout po takových značkách, které mají na trhu dobré jméno a jejich výrobky jsou oblíbené mezi uživateli.
Pokud se zajímáte i o další výrobky spojené s údržbou a provozem automobilu, mohlo by vás zaujmout také srovnání autobaterií, pneumatik nebo střešních boxů.
Palivová versus olejová aditiva
Níže uvedené kapitoly budou pojednávat o jednotlivých typech palivových aditiv, později se budeme věnovat pouze těm do naftových motorů. Hned na úvod je ale potřeba zmínit, že existují i olejová aditiva, která se přidávají do motorového oleje. Zlepšují jeho technické vlastnosti a snižují opotřebení motoru a převodovky. V neposlední řadě také snižují spotřebu samotného oleje a hlučnost motoru.
Typy
Při výběru aditiva byste měli mít stoprocentně jasno v tom, jaké palivo s ním budete obohacovat. Jednotlivé typy aditiv se totiž liší svými vlastnostmi i účinky. Aditiva můžeme rozdělit podle několika kritérií:
- Podle motoru
- Podle ročního období
- Podle způsobu užití
Podle motoru
V tomto článku se sice budeme zabývat primárně aditivy do nafty, ale v rychlosti vás seznámíme i s ostatními typy, abyste získali lepší představu o tom, proč je tak důležité dát si pozor na jejich potenciální záměnu a proč dieselový motor potřebuje specifické aditivum.
- Aditiva do nafty
- Aditiva do benzínu
- Aditiva do LPG/CNG
Aditiva do nafty
Pokud vlastníte vůz s dieselovým motorem starší výroby, většinou se bez aditiv obejdete. Moderní naftové motory jsou na tom zcela opačně. Jsou velice citlivé na kvalitu nafty, proto doplňkovou údržbu v podobě přidávání aditiv doslova vyžadují. Naftová aditiva zlepšují čisticí a mazací schopnosti paliva, zlepšují proces spalování paliva a přispívají k ochraně celého palivového systému.
Jejich použití je nezbytné zejména u moderních modelů vybavených systémem přímého vstřikování. Vhodné aditivum totiž zamezí tvorbě usazenin ve vstřikovacím systému.
Aditiva do benzínu
Benzínová aditiva fungují především jako prevence před karbonizací motoru a nedokonalým spalováním paliva. Dříve byla aditiva do benzínu pro většinu řidičů velká neznámá, dnes by je měl používat každý, neboť tím prodlouží životnost motoru. Důvodem je vyšší podíl biosložek v benzínu.
Starší benzínové motory vyžadují přidávání olovnatých aditiv, neboť brání zadírání ventilů. Dříve se tento problém řešil tankováním olovnatého benzínu. Dnes se v palivu nachází jen stopové množství olova. Moderní benzínové motory jsou již uzpůsobeny aktuální kvalitě benzínu.
Aditiva do LPG/CNG
Aditiva do motorů poháněných plynem se starají o údržbu ventilových sedel, která jsou velmi náchylná na usazování nečistot. Také by měly obsahovat látky, které zvyšují oktanové číslo (tím zvyšují kvalitu samotného plynného paliva).
Podle ročního období
Nyní se již zaměříme výhradně na aditiva do nafty a parametry jejich výběru. Nesmírně důležitým z nich je roční období. Jednotlivá aditiva se přizpůsobují svým složením tomu, zda je vhodné použít je v plusových teplotách, nebo naopak v mrazu.
- Letní aditiva
- Zimní aditiva
- Celoroční aditiva
Letní aditiva
Letní aditiva do nafty jsou určena k použití od jara do podzimu, zkrátka v období, kdy venkovní teploty neklesají pod bod mrazu. Starají se o mazání vstřikovacích čerpadel a vstřiků. Dále odstraňují usazeniny pocházející z biosložek v palivové soustavě. Aktivně rozkládají karbon ve spalovacím prostoru. Ve výfukové soustavě čistí oxidační katalyzátory a také filtry pevných částic.
Všechny tyto funkce vedou ke zvýšení výkonu motoru a k prodloužení jeho životnosti.
Zimní aditiva
Používají se výhradně v zimním období, neboť zvyšují filtrovatelnost nafty a tím zabraňují jejímu tuhnutí. Oproti letním aditivům obsahují depresanty, což jsou látky snižující bod tuhnutí. Dále brání pěnění nafty a omezují její shlukování.
Od letních aditiv se liší také tím, že aktivně vytváří chemické vazby s naftou v motoru. Proto je nezbytně důležité, aby i natankovaná nafta v motoru měla kladnou teplotu. Jinak nemůže dojít k chemické vazbě. Nepoužitá zimní aditiva taktéž vyžadují skladování v teplejších podmínkách, ideální je pokojová teplota. Můžete je uskladnit například v garáži.
Jakmile dojde ke spojení aditiva s naftou, výsledná směs již úspěšně odolává nízkým teplotám. Zimní aditiva také usnadňují „zimní starty”, což činí některým naftovým motorům problém. Pokud byste tedy zvolili v chladných měsících místo zimního aditiva do nafty letní variantu, zaděláváte si na velký problém.
Celoroční aditiva
Celoroční aditiva lze používat v jakémkoliv ročním období bez ohledu na počasí. Tuto variantu většinou zvolí řidiči, kteří si chtějí při péči o vůz ulehčit práci. Problémem univerzálních celoročních aditiv jsou jejich prokazatelně horší účinky. Když jsou venkovní teploty nad nulou, mohou fungovat vcelku dobře. Na zimní období se ovšem vyplatí zakoupit specializovanou zimní variantu, která obsahuje dostatečné množství depresantů.
Podle způsobu užití
Aditiva do nafty můžeme dělit ještě podle jednoho kritéria. A tím je okamžik, kdy se přidávají do paliva.
- Výrobní aditiva
- Povýrobní aditiva
Výrobní aditiva
Tzv. výrobní aditiva se přidávají do paliv již během jejich výroby. Faktem je, že i standardní nafta nabízená značkovými čerpacími stanicemi je do jisté míry obohacena palivovými aditivy. Množství aditiva v palivu je regulováno zákonnými normami. V tomto případě sice výrobci vyhovují zákonným normám, ale pro zlepšení jízdních vlastností vozu je toto množství nedostatečné a jeho efekt nevyváží negativní působky biosložek.
Na čerpací stanici najdete ještě jeden typ paliva, který obsahuje aditivum již v dostatečně efektivní koncentraci. Označuje se jako „prémiová nafta”. Nákup již obohacené nafty může být dobrou volbou pro méně zkušené motoristy a osoby, které nechtějí věnovat péči o motor více času. Dolévání dalších povýrobních aditiv už v tomto případě nemá smysl.
Efekt prémiové nafty se pochopitelně neprojeví hned po natankování. Její pravidelné užívání se spíše po čase promítne do delší provozuschopnosti vozu a pomalejšího opotřebovávání motoru.
Povýrobní aditiva
V tomto případě je řeč o aditivech, která přidáváme do paliva svépomocí. Povýrobní aditivum si sice musí člověk koupit navíc, ale mnozí zkušení motoristé na ně nedají dopustit. Nejkvalitnější aditiva koupíte v autorizovaných servisech a specializovaných prodejnách.
Výhodou povýrobních aditiv je možnost volby dávkování. Díky tomu víte naprosto přesně, co do paliva přidáváte a v jakém množství. Moderní aditiva dosahují vysokých kvalit, neobsahují biosložky a zajišťují výbornou ochranu citlivého dieselového motoru. V porovnání s výrobními aditivy navíc vychází jako ekonomičtější řešení.
Složení
Vlastnosti naftových aditiv vždy vyplývají z jejich složení. Záleží i na tom, pro jaké roční období je dané aditivum vhodné a zda je zaměřeno spíše na čištění palivového systému, nebo například na zlepšení mazacích schopností paliva.
Nejdůležitější složky aditiv do nafty | Účinky |
Zvyšovače cetanového čísla | Zlepšují kvalitu nafty |
Inhibitory koroze | Zabraňují korozi palivového systému |
Detergenty | Zamezují usazování nečistot |
Mazivostní přísady | Zlepšují mazací schopnosti paliva |
Přísady pro zlepšení nízkoteplotních vlastností | Zvyšují filtrovatelnost nafty, zabraňují tím jejímu tuhnutí v zimě |
Deaktivátory kovů | Vážou na sebe kovy obsažené v palivu, tím se zamezuje tvorbě usazenin |
Protipěnivostní přísady | Brání pěnění paliva |
Složení naftového aditiva se ve výsledku promítá i do barvy a textury produktu. Letní aditiva obsahují velké množství mazacích přísad. Typicky mívají tmavě hnědou či jantarovou barvu a při lití jsou vazké až olejové. Zimní aditiva zaujmou na první pohled tím, že mají sytě modrou nebo jedovatě zelenou barvu. Mívají také nižší hustotu.
Objem
Dalším z důležitých parametrů výběru je objem aditiva. Pokud budete aditivum přidávat do paliva po každém natankování, postačí vám obvykle menší množství, které ale budete velice rychle spotřebovávat. I s ohledem na cenu se v každém případě vyplatí koupit větší balení.
Někdy u nich může být trochu problém s dávkováním, protože s velkými barely se obtížněji manipuluje. Pokud nedisponují praktickým kohoutkem, pořiďte si na nalévání aditiva do paliva trychtýř. Objemy těch nejmenších balení se standardně pohybují mezi 250 až 500 mililitry. Velká ekonomická balení v plastových barelech mohou obsahovat 5 až 10 litrů aditiva.
Samostatnou kategorii představují jednorázová aditiva, která se prodávají v malých lahvičkách nejčastěji po 125 mililitrech. Přidávají se do paliva jen občas a slouží primárně k pročištění vstřikovacího a celého palivového systému.
Dávkování
S objemem aditiva úzce souvisí další parametr, a tím je dávkování. Každé aditivum má trochu jiné složení, proto se také individuálně dávkují. Čím větší množství aditiva budete přidávat do paliva, tím více se vám jeho užívání promítne do pořizovacích nákladů. Doporučené dávkování najdete vždy na obalu.
Co se týče letních aditiv, tam se vždy striktně držte pokynů výrobce. U většiny aditiv, která se přidávají do paliva při každém tankování, se setkáte s dávkováním v poměru 1 : 1000. To znamená, že například na 100 litrů nafty máte přidat 100 mililitrů aditiva. Můžete ale narazit i na taková aditiva, u kterých přidáte celou lahvičku o objemu 250 mililitrů do 40 litrů paliva. Proto vždy důkladně prostudujte etiketu na obalu.
U zimních aditiv si můžete dovolit zvýšit dávku až trojnásobně nad doporučenou mez. Motoru tím rozhodně nijak neuškodíte, ale je vhodné si uvědomit, že nadměrné přidávání aditiv do nafty nemá smysl, pokud venkovní teploty neklesnou pod – 20 °C.
Kvalitní značky aditiv
Na trhu naleznete nepřeberné množství aditiv, ale ne všechna působí skutečně efektivně. Sice je koupíte za pár korun, ale ve finále vašemu autu nijak nepřilepšíte. Při výběru aditiva do nafty se vyplatí sáhnout po produktech známých výrobců.
Za kvalitní aditivum do nafty ovšem nemusíte platit tisíce korun. Řada z nich si zakládá na výborném poměru ceny a kvality. Doporučit můžeme například VIF, BG Products, Metabond nebo ProTec.
VIF
Aditiva VIF patří mezi nejrozšířenější a nejvíce prodávaná aditiva na českém trhu. Nabízí jak letní i zimní varianty do nafty, tak i aditiva do benzínu. Velice dobře si poradí s biosložkami nacházejícími se v palivech a chrání palivový systém před poškozením. Letní i zimní varianty se navíc chlubí výbornými antikorozními účinky, což je významný faktor podporující delší životnost motoru.
Metabond
Firma Metabond je známá především na poli olejových aditiv. Do nich přidává speciální nanokeramické částice, které zušlechťují třecí plochy motorů. Mimo to vyrábí aditiva do paliv, která výrazně zlepšují vlastnosti nafty.
BG Products
Americká aditiva BG Products patřila v letech minulých výhradně do rukou profesionálů. V poslední době se ale dostala i do běžného prodeje a jejich obliba raketově stoupá. Mají totiž výborné složení a jsou absolutní špičkou, co se týče čisticích a mazacích vlastností. Fungují jako skvělá prevence proti karbonizaci. Nabízí jak aditiva na pravidelné používání, tak i produkty na jednorázové čištění.
ProTec
Německý výrobce naftových aditiv se zaměřuje především na čisticí produkty. Aditiva ProTec jsou vhodná k čištění oxidačních katalyzátorů a filtrů pevných částic DPF a FAP.
Cena
Jak bylo již zmíněno v předchozí kapitole, pořizovací cenu aditiva významně ovlivňuje kvalita jeho složení a jméno výrobce. Pochopitelně má ni vliv i velikost balení a vlastnosti aditiva. Univerzální aditiva bez specifických účinků budou určitě levnější než specializovaná aditiva. I tak se obvykle vejdete do pár stovek.
Cena do 200 Kč
Pokud se budete pohybovat v cenové hladině do 200 korun, setkáte se hlavně se speciálními čisticími aditivy o malých objemech mezi 50 až 125 mililitry. Občas narazíte i na klasická aditiva o objemu 250 až 500 mililitrů. Jde ale výhradně o produkty méně vyhlášených značek.
Cena od 200 do 1 000 Kč
Střední cenová třída nabízí prakticky cokoliv, na co si jen vzpomenete. Zimní a letní aditiva, multifunkční čističe, aditiva s nanočásticemi, čističe filtrů pevných částic a další. Co se týče objemů, u speciálních jednorázových přípravků se pohybujeme mezi 40 až 125 mililitry, u klasických aditiv mezi 250 až 500 mililitry. Občas můžete narazit i na výhodný set obsahující několik kousků jednorázových aditiv.
Cena nad 1 000 Kč
Náhlednete-li mezi mezi produkty, jejichž pořizovací cena začíná nad 1 000 korunami, zjistíte, že zde převažují velké kanystry o objemech 5 až 10 litrů. U nich se mohou pořizovací náklady vyšplhat až do výše 5 000 korun.
Další skupinou cenově nákladnějších aditiv tvoří speciální přípravky o větších objemech (mezi 500 až 1 000 mililitry). Většinou se jedná o vysoce účinná čisticí aditiva vyhlášených značek.
Jak používat aditivum do nafty
Aby aditivum působilo co nejefektivněji, musíte ho přidávat do paliva ve vhodný okamžik a v přesně odměřeném množství. A samozřejmě musíte dodržet i několik dalších základních pravidel.
- Aditivum je nejlepší přidat do nádrže těsně před tankováním. Díky tomu dojde k jeho rozptýlení po celém objemu nádrže.
- Pokud tankujete naftu do kanystru, přidejte aditivum přímo do něj. Obsah kanystru pak dobře promíchejte.
- Aditiva se musí s naftou mísit při teplotách nad nulou. Jinak nedojde k chemické reakci a aditivum nebude fungovat. Na to myslete hlavně v zimě.
- Pokud chcete díky aditivu dosáhnout nižší spotřeby paliva a prodloužit životnost motoru, používejte ho pravidelně.
Význam aditiv do nafty
Pokud nemáte s užíváním naftových aditiv zkušenosti, možná si kladete otázku, zda je jejich užívání vůbec nutné? Záleží mimo jiné i na tom, jak kvalitní naftu obvykle tankujete. U prémiových paliv je přidávání povýrobních aditiv zbytečné, neboť je obsahují v dostatečném množství. Aditivum je vhodné používat zejména v případě, že tankujete běžnou naftu.
Jaké benefity tedy aditiva do nafty přináší?
- Zvyšují cetanové číslo nafty (čím je vyšší, tím je nafta kvalitnější).
- Chrání motor a prodlužují jeho životnost.
- Udržují celý palivový systém v čistotě a zabraňují korozi.
- Zvyšují mazivost nafty a zlepšují tak čisticí a mazací schopnosti paliva.
- Snižují spotřebu paliva.
- Snižují hlučnost motoru.
- Zlepšují proces spalování paliva.
- Zajišťují snadnější start (u dieselových motorů to oceníte zejména v zimě).
Kvalitní aditivum vhodného typu sice neudělá ze starého nafťáka závodní automobil, ale dokáže do jisté míry zvýšit výkon motoru a tím zlepšit tím jízdní vlastnosti vozu.
Význam naftových aditiv začal významně růst ve chvíli, kdy se z pohonných hmot začaly odstraňovat látky, které jsou sice důležité pro kvalitu nafty, ale nejsou zrovna šetrné k životnímu prostředí. Aby pohonné hmoty splňovaly přísné emisní normy, obsahují stále větší podíl složek pocházejících z obnovitelných zdrojů (biosložek).
Biosložky se sice naftě vyrovnají v oblasti hoření, ale mají negativní vliv na celou palivovou soustavu a životnost motoru. Nepoužívání aditiv se může časem promítnout do rychlého opotřebení vstřikovacího systému, omezenou průchodností trysek a slabším výkonem motoru. S pomocí aditiv lze negativní působení biosložek zpomalit či zcela eliminovat.
Návratnost investice do aditiv
Náklady na aditiva do nafty rozhodně nepředstavují extrémně vysoké částky, které by měly výrazně zasáhnout do rozpočtu. Investované peníze se vám mohou velmi rychle vrátit. Nejde ani tak o snížení spotřeby paliva, jako o prodloužení životnosti motoru a jednotlivých částí spalovacího systému.
Náklady spojené s výměnou náhradních dílů a opravami motoru se totiž mohou vyšplhat do výše několika desítek tisíc korun. A pokud dokáže aditivum tyto situace oddálit (ideálně ani nemusí nikdy nastat), rozhodně se vám do něj vyplatí těch pár stovek investovat.
Motory s DPF a aditiva
Dalším důsledkem přísných emisních norem je i to, že byste dnes prakticky neměli narazit na dieselový motor bez filtru pevných částic (DPF). Jedná se o velmi hustý filtr, který prakticky propustí jen plyn a zachytí i ty nejjemnější částice, které jsou pro lidské zdraví nebezpečné.
Tyto filtry jsou bohužel velmi náchylné k zanášení. Řešením mohou být speciální aditiva vhodná pro motory s DPF filtry nebo takové přípravky, které filtr nezanáší (ani nijak nepoškozují). Pokud obsahují vysoký podíl mazivostních složek, nemělo by jejich používání představovat problém.