Nejlepší aditiva do nafty 2025: Srovnání podle recenzí a testů
Jaké aditivum do nafty vybrat dle srovnání
Obsah článku
V posledních letech klesla kvalita pohonných hmot kvůli přidávání biosložek rapidně dolů. Proto se doporučuje přidávat do nafty aditiva. Jestliže hledáte aditivum vhodné na letní období, doporučujeme vyzkoušet VIF Super Diesel Aditiv letní. V chladných měsících je vhodné investovat do zimního aditiva VIF Super Diesel Aditiv zimní. A pokud chcete motor spíše pročistit, můžete zkusit jednorázové aditivum BG 245 Fuel System Cleaner.
Jak srovnáváme aditiva do nafty?
Srovnání aditiv do nafty jsme se snažili sestavit tak, aby si na své přišli jak náročnější uživatelé, tak i ti, pro které je primární výhodná cena. Najdete zde tedy různé druhy aditiv. S některými dosáhnete vyšší mazivosti nafty a efektivnějšího spalování paliva, jiná usnadní start v zimních mrazících. Nechybí ani výhodná balení a speciální přípravky na čištění. V tabulce parametrů pak najdete přehledně srovnané vše, co jsme považovali za důležité:
- Určení podle ročního období
- Hlavní účinky
- Frekvence použití
- Dávkování
- Objem
Trh s aditivy do nafty je nesmírně bohatý a vyznat se v tak pestré nabídce produktů není snadné, pokud nepatříte mezi zkušené motoristy. Proto se doporučuje vybírat mezi produkty od renomovaných značek, které jsou známé a chválené mezi uživateli i odborníky.
Více informací můžete nastudovat v článku Jak vybrat aditivum do nafty, ve kterém vám objasníte rozdíly mezi jednotlivými typy aditiv, poradíme, jaké složky by nemělo postrádat zimní adivitum, a doporučíme, jak aditiva správně používat.
Nejlepší aditiva do nafty dle srovnání
Hodnocení | Produkt | Klady | Zápory | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|---|
Top 1 |
|
|
1 800 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 |
|
|
1 800 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 |
|
|
600 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 4 |
|
|
5 200 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 5 |
|
|
1 200 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 6 |
|
|
350 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 7 |
|
|
400 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 8 |
|
|
2 300 Kč | Zobrazit nabídky |
Jak chápat redakční hodnocení?
Doporučujeme jen produkty, které mají dle posouzení redaktora hodnocení nad 70 % (alespoň „Dobré“). Podívejte se, co jednotlivé procentní hladiny znamenají.
Recenze nejlepších aditiv do nafty
- Vysoká kvalita složení
- Snižuje spotřebu
- Populární mezi uživateli
- Velké balení
- Vyšší cena
- Nepříjemný zápach
- Obtížnější nalévání
VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l představuje spolu se zimní variantou aditiva vlajkovou loď značky. Bude vyhovovat nejen nadšeným motoristům, ale i těm uživatelům, kteří nemají s aditivy do nafty žádné zkušenosti. Disponuje totiž vysokou kvalitou a zajišťuje skvělou ochranu palivového systému v letních měsících. Zvyšuje cetanové číslo nafty, eliminuje vliv biosložek a snižuje spotřebu paliva.
Výhodou je i velké pětilitrové balení. Na první pohled možná zaplatíte více než za menší balení jiných značek, ale po přepočtu zjistíte, že jste ušetřili. Velké balení se hodí i z toho důvodu, že musíte aditivum přidávat při každém tankování v poměru 1 : 1000. Jedině tak bude fungovat skutečně efektivně.
Hodnocení dalších odborníků a uživatelů
VIF Super Diesel patří mezi nejoblíbenější naftová aditiva na trhu. Podle spokojených uživatelských recenzí lze usoudit, že je skutečně účinný. Většina zákazníků ho používá k údržbě svých vozů řadu let. Doporučují ho i mechanici. Snižuje spotřebu, ztišuje motor a udržuje ho v dobrém stavu.
Objevilo se ale i několik výtek k velkému kanystru. Problémem není jeho velikost, ale způsob dávkování. Zákazníci by ocenili šikovnější nálevku nebo trychtýř, díky kterému by bylo dávkování aditiva jednodušší.
Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům
Aditivu VIF není v zásadě co vytknout. Oproti konkurenčním produktům si ho chválí zákazníci i profesionálové. Pravidelně vítězí ve spotřebitelských testech a na trhu se pohybuje už více než 20 let. Disponuje vysokou kvalitou a pestrou škálou účinků. Na první pohled sice nepotěší vyšší cenou, která je ale nutnou daní za velké balení. Za nevýhodu lze považovat také nešikovné nalévání. Zákazníci by ocenili kohoutek nebo trychtýř.
Závěrečné shrnutí
Pokud v nabídce aditiv tápete a nevíte, čím se vybavit na teplé měsíce, s aditivem VIF Super Diesel nemůžete udělat chybu. Sázejí na něj zkušení motoristé, mechanici i uživatelé, kteří se jinak o údržbu vozu tolik nezajímají. Hodí se pro všechny typy naftových motorů a dá se zakoupit i v různých variantách a velikostech, pokud je na vás pětilitrové balení moc velké. Na chladnější část roku pak doporučujeme VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l.
- Start i v silných mrazech
- Výborná kvalita
- Velký objem kanystru
- Ocenění „Produkt roku"
- Vyšší pořizovací cena
- Kanystr bez kohoutku
- Silný zápach
VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l je asi nejoblíbenějším zimním aditivem na českém trhu. Jeho silnou stránkou je spolehlivá záruka startu i v silných mrazech. Pokud bydlíte v oblastech, kde rtuť na teploměru pravidelně klesá pod – 20 °C, najdete pro toto aditivum využití.
Aditivum sníží bod tuhnutí nafty až o 5 °C, což vám zajistí rychlejší a pohodlnější start. Pokud se potřebujete v zimě rychle pohybovat a hrají pro vás roli minuty, může to představovat velkou výhodu. Výhodou je i maximalizace výkonu motoru a efektivnější spalování paliva. Protože je aditivum dodáváno v pětilitrovém kanystru, vydrží vám po celé zimní období, i když tankujete často.
Hodnocení dalších odborníků a uživatelů
Zimní aditivum VIF sklízí mezi uživateli v podstatě jen pozitivní ohlasy. Ti, kteří ho vyzkoušeli, na něj nedají dopustit a pravidelně používají i letní variantu. U svých vozů zaznamenali rychlejší start, tišší zvuk motoru i celkově kultivovanější chod. Vzhledem k velikosti balení se jim zdá výhodná i cena. Na portále Heureka získal VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l ocenění „Produkt roku” v roce 2017.
Jako jediný výraznější nedostatek zmiňují někteří zákazníci nešikovné hrdlo. K pohodlnému dávkování si člověk musí sehnat trychtýř, případně přelít část tekutiny do menší lahvičky.
Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům
Léty a mnoha uživateli ověřená kvalita, funkčnost a známé jméno. To vše hraje zimnímu aditivu VIF Super Diesel do karet. Na českém trhu byste asi těžko hledali něco lepšího i s ohledem na cenu. Ta se může zdát na první pohled dost vysoká. Získáte za ni ale velké pětilitrové balení, které vám vydrží dost dlouho. Výrobce by mohl ještě odladit systém nalévání. Hodil by se kohoutek.
Závěrečné shrnutí
Nechcete-li nad výběrem zimního aditiva příliš přemýšlet a jde vám hlavně o to, abyste nastartovali i v těch nejsilnějších mrazech, mohl by vám VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l vyhovovat. Smýšlíte-li ekonomicky, vyplatí se vám investovat do většího balení (zejména těm řidičům, kteří mají vysokou spotřebu nafty). Na letní měsíce pak doporučujeme aditivum VIF v letní variantě.
- Vyhlášená značka
- Odstraňuje usazeniny
- Pro starší i nové motory
- Jednorázová aplikace
- Vyšší cena na malé balení
- Nutno dokoupit trychtýř
BG Products byla původně aditiva určená výhradně profesionálům. Jejich rostoucí obliba si ovšem vyžádala rozšíření i pro amatéry. Jedná se o nejlepší čisticí aditiva do nafty, jaká můžete sehnat. Hodí se tudíž i pro velice náročné zákazníky.
Zajistí odstranění i velice silných karbonových usazenin ze vstřikovacího systému a celého palivového systému, zvyšuje mazivost paliva a prodlužuje životnost motoru. Toto aditivum je určeno k jednorázovému použití. Jeho aplikace tudíž mnoho práce ani času, stačí jen vylít obsah nádoby (325 mililitrů) do plné nádrže. Výhodou je, že nemusíte přemýšlet ani nad vhodným poměrem dávkování.
Hodnocení dalších odborníků a uživatelů
Zákazníci, kteří toto aditivum zakoupili, udávají velice dobré zkušenosti. Pocitově se jim zdá, že auto lépe startuje, ztišuje se chod motoru a dobře zabírá již při nižších otáčkách. Při dlouhodobém užívání zaznamenali postupné snížení spotřeby nafty.
Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům
BG Products nemá mezi čisticími aditivy konkurenci. Svou vysokou úroveň si dlouhodobě drží a po průniku na trh pro všechny typy uživatelů si neustále rozšiřuje svou fanouškovskou základnu. Je vhodné pro starší i nové typy dieselových motorů, odstraňuje i velmi silné usazeniny a jeho použití je velice snadné. Pro někoho může představovat problém vyšší pořizovací cena a nutnost dokoupení trychtýře.
Závěrečné shrnutí
BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml se přidává do paliva vždy nárazově. Jednorázové aditivum se tak hodí pro „línější řidiče” nebo vytížené osoby, které nemají na údržbu vozu příliš mnoho času. Zároveň v něm ale získají vysoce kvalitní produkt a pokud ho budou používat pravidelně, udrží motor čistý a ve výborné kondici.
- Celoroční použití
- Klidnější chod motoru
- Časem snížení emisí
- Čistí i snižuje spotřebu
- Kladné recenze
- Vysoká cena
- Chybí nálevka
- Nutné doplňování
Millers Oils Diesel Power EcoMax je praktické 5litrové balení celoročního aditiva do nafty spadají do vyšší cenové hladiny. S ohledem na poměr ceny a objemu balení se jedná o jeden z nejdražších produktů na trhu, který je určen náročným uživatelům. Výhodou je, že se dá používat po celý rok, takže si nemusíte pořizovat speciální přípravek na léto a na zimu. Vede si velice dobře i podle uživatelských recenzí.
Nicméně i tak může být vysoká pořizovací cena pro mnoho uživatelů překážkou. Podobně jako u jiných několikalitrových barelů je zde trochu náročnější dávkování a nalévání aditiva do nádrže. Výrobce by mohl k barelu přidávat trychtýř.
- Sada s přípravky do oleje
- Navrácení výkonu motoru
- Určeno pro motory s DPF
- Spolehlivý výrobce
- Vyšší cena vzhledem k objemu
Třídílná dekarbonizační sada BG 6568 KIT obsahuje kromě čisticího aditiva ještě aditivum do motorového oleje a přípravek na výplach motoru. Jedná se o šikovné balení, které se hodí k důkladnému vyčištění motoru. S tímto balíčkem určitě neuděláte chybu, když ho zakoupíte jako dárek pro někoho, kdo vlastní dieselový vůz s DPF filtrem.
Odrazující může být v tomto případě cena – přípravky jsou jednorázové a pořizovací náklady nejsou nejnižší. Také je nutno zdůraznit, že aditivum v sadě není určeno na použití v zimě.
- Prodlužuje životnost DPF
- Nižší emise
- Kladné recenze
- Ověřený výrobce
- Malé balení
- Časté používání se prodraží
- Bez nálevky
Metabond DPFCC je celoroční čisticí aditivum zaměřené specificky na regeneraci filtru pevných částic. Hodí se proto pro všechny dieselové vozy, které mají DPF nebo jím byly dodatečně osazeny. Aditivum se má nalít do palivové nádrže před každým pátým tankováním, což je častěji v porovnání s většinou čisticích aditiv, která se používají třeba jen jednou ročně.
Balení obsahuje 250 ml, patří tedy mezi menší. Ačkoliv není samo o sobě drahé, častým používáním se náklady navýší (zejména pokud tankujete několikrát měsíčně). V balení postrádáme nálevku, tu ale na druhou stranu najdete spíše u velkých barelů, kde může být aplikace aditiva problematičtější. Zde je lahvička opatřena úzkým hrdlem, což by mělo nalití aditiva do nádrže usnadnit.
- Čištění vstřikovačů
- Efektivnější využití paliva
- Lepší studené starty
- Méně emisí
- Obtížnější nalévání
- Bez trychtýře
TEC-2000 Diesel Injector Cleaner je celoroční čisticí aditivum určené k čištění vstřikovacích trysek a vstřikovacího čerpadla. Tento přípravek bude vhodný hlavně pro auta, u kterých se opakovaně objevují potíže s ucpáváním vstřikovačů. Ve finále vám pak může ušetřit hodně peněz, protože výměna vstřikovačů není levná záležitost.
Díky vyčištění vstřikovacího systému také výrazně snižuje kouřivost (produkci černých výfukových plynů), což potvrzují i mnozí uživatelé v recenzích. Aditivum stačí nalít do nádrže jednorázově po najetí 10 000 km/výměně oleje, což je u čisticích aditiv typické. Nádoba s aditivem má ale poměrně nepraktické provedení, protože se bez nálevky nedá vůbec nalít. Nálevka není součástí balení, musíte si ji tudíž opatřit zvlášť.
- Využití po celý rok
- Velké balení
- Vhodné ke konzervaci
- Málo recenzí
- Ne do silného mrazu
- Problematické nalévání
Liqui Moly 5140 Super představuje cenově dostupný barel o objemu 5 l naplněný celoročním aditivem. To znamená, že pokud vyloženě nemrzne, dá se použít i v zimě. Tento přípravek je také vhodný ke konzervaci motorů, které jsou delší dobu odstavené.
Podobně jako u jiných kanystrů mohou i zde nastat problémy s naléváním a odměřováním, protože výrobce nepřibalil žádnou nálevku.
Jak vybrat aditivum do nafty
Kvalita pohonných hmot značně klesá z důvodu přidávání biosložek. Proto se vyplatí přidávat do nafty aditivum, které zvyšuje její kvalitu a poskytuje motoru celkovou ochranu. V tomto článku se dozvíte vše potřebné pro výběr správného aditiva:
- Proč kupovat aditivum do nafty – pravidelné používání aditiva má smysl, pokud tankujete běžnou naftu. Pomáhá snížit negativní vlivy biosložek, prodlužuje životnost motoru a snižuje jeho hlučnost. V zimě vám navíc usnadní tuhé starty.
- Naftová aditiva vs. jiná aditiva – vždy se ujistěte, že skutečně kupujete aditivum do nafty. Aditiva do nafty a do benzínu se od sebe na první pohled neliší, ale panují mezi nimi rozdíly ohledně složení a účinků. Každé proto patří do jiného typu motoru. Pak ještě existují aditiva do LPG/CNG.
- Výběr podle ročního období – letní aditiva se starají především o zvýšení výkonu a ochranu motoru. V zimních aditivech se nachází depresanty, které zabraňují tuhnutí nafty v mrazu. Celoroční aditiva mají univerzální použití, slouží především k čištění palivové soustavy.
- Druhy podle přidávání do paliva – každá nafta už musí obsahovat určité množství výrobních aditiv. Pokud chcete mít lepší kontrolu nad množstvím a složením přidávaného aditiva, jsou lepší volbou povýrobní aditiva.
- Složení – mezi složením letních a zimních aditiv panují značné rozdíly. Zatímco letní aditiva obsahují mnoho mazivostních přísad, detergentů a inhibitorů koroze, v zimních najdete hlavně přísady pro zlepšení nízkoteplotních vlastností a protipěnivostní složky.
- Objem – nejčastěji se prodávají balení po 250–500 ml a velké barely o objemu 5–10 l. Také můžete narazit na malé lahvičky jednorázových aditiv o objemu 125 ml.
- Dávkování – letní aditiva, která se přidávají při každém natankování, se obvykle dávkují v poměru 1 : 1 000. U zimních aditiv lze dávku zvýšit až trojnásobně. Doporučené dávkování je vždy uvedeno na obalu výrobku.
- Oblíbené značky – složení je u naftového aditiva zásadní a ne všichni výrobci se mohou chlubit produkty srovnatelné kvality. Mezi ověřené značky patří např. VIF, Metabond, BG Products a ProTec.
- Ceny – ačkoliv se dají koupit nejlevnější aditiva pod 200 Kč, většina zákazníků bude vybírat v rozmezí 200–1 000 Kč, protože je zde nejbohatší výběr. Nejdražší aditiva mohou stát i 5 000 Kč.
- Jak používat aditivum do nafty – nejlepší je dát aditivum do nádrže před tankováním, aby se dokonale rozptýlilo po celém objemu nádrže. U zimních aditiv je důležité, aby se mísila s naftou při teplotách nad nulou. Pro nejlepší efekt používejte aditiva pravidelně.
- Návratnost investice do aditiv – používání aditiv se vyplácí zejména proto, že snižují opotřebení motoru a prodlužují životnost drahých součástek. Opravy a náhradní díly totiž mohou stát i desítky tisíc.
- Motory s DPF a aditiva – filtry pevných částic bývají náchylné k zanášení. Proto je vhodné používat aditiva vhodná pro motory s DPF, která obsahují dostatek mazivostních přísad.
Pro majitele benzínových vozů jsme zpracovali samostatné srovnání aditiv do benzínu. Pokud se zajímáte i o další výrobky spojené s údržbou a provozem automobilu, mohlo by vás zaujmout také srovnání autobaterií, pneumatik nebo střešních boxů.
Proč kupovat aditivum do nafty
Pokud nemáte s užíváním naftových aditiv zkušenosti, možná si kladete otázku, zda je jejich užívání vůbec nutné? Záleží mimo jiné i na tom, jak kvalitní naftu obvykle tankujete. U prémiových paliv je přidávání povýrobních aditiv zbytečné, neboť je obsahují v dostatečném množství. Aditivum je vhodné používat zejména v případě, že tankujete běžnou naftu.
- Lepší výkon – aditiva zvyšují cetanové číslo nafty a zvyšují její mazivost. Do jisté míry tak zvyšují výkon motoru a tím se zlepšují jízdní vlastnosti daného vozu.
- Delší životnost motoru – kvalitní aditivum udržuje motor v čistotě a pomáhá předcházet korozi. Navíc pomáhá vyrovnat negativní vliv biosložek z nafty, které urychlují opotřebení vstřikovacího systému a způsobují další problémy.
- Kultivovanější chod motoru – po použití aditiva se zefektivňuje celý proces spalování paliva, takže motor není tak hlučný.
- Snazší zimní starty – zimní aditiva obsahují depresanty zabraňující tuhnutí nafty při nízkých teplotách. To vám značně usnadní nastartování vozu, pokud venku mrzne.
Význam naftových aditiv začal významně růst ve chvíli, kdy se z pohonných hmot začaly odstraňovat látky, které jsou sice důležité pro kvalitu nafty, ale nejsou zrovna šetrné k životnímu prostředí. Aby pohonné hmoty splňovaly přísné emisní normy, obsahují stále větší podíl složek pocházejících z obnovitelných zdrojů (biosložek).
Biosložky se sice naftě vyrovnají v oblasti hoření, ale mají negativní vliv na celou palivovou soustavu a životnost motoru. Nepoužívání aditiv se může časem promítnout do rychlého opotřebení vstřikovacího systému, omezenou průchodností trysek a slabším výkonem motoru. S pomocí aditiv lze negativní působení biosložek zpomalit či zcela eliminovat.
Palivová vs. olejová aditiva
Níže uvedené kapitoly budou pojednávat o jednotlivých typech palivových aditiv, později se budeme věnovat pouze těm do naftových motorů. Hned na úvod je ale potřeba zmínit, že existují i olejová aditiva, která se přidávají do motorového oleje. Zlepšují jeho technické vlastnosti a snižují opotřebení motoru a převodovky. V neposlední řadě také snižují spotřebu samotného oleje a hlučnost motoru.
Naftová aditiva vs. jiná aditiva
V tomto článku se sice budeme zabývat primárně aditivy do nafty, ale v rychlosti vás seznámíme i s ostatními typy, abyste získali lepší představu o tom, proč je tak důležité dát si pozor na jejich potenciální záměnu a proč dieselový motor potřebuje specifické aditivum.
- Aditiva do nafty – u starších naftových vozů nebyla nutná, ale moderní dieselové motory jsou na kvalitu nafty citlivé, takže u nich má použití aditiv smysl. Pomáhají zejména u modelů s přímým vstřikováním.
- Aditiva do benzínu – působí jako prevence před karbonizací motoru, u starších benzínových motorů jsou vhodná olovnatá aditiva.
- Aditiva do LPG/CNG – pomáhají s údržbou ventilových sedel v motorech poháněných plynem.
Aditiva do nafty
Pokud vlastníte vůz s dieselovým motorem starší výroby, většinou se bez aditiv obejdete. Moderní naftové motory jsou na tom zcela opačně. Jsou velice citlivé na kvalitu nafty, proto doplňkovou údržbu v podobě přidávání aditiv doslova vyžadují. Naftová aditiva zlepšují čisticí a mazací schopnosti paliva, zlepšují proces spalování paliva a přispívají k ochraně celého palivového systému.
Jejich použití je nezbytné zejména u moderních modelů vybavených systémem přímého vstřikování. Vhodné aditivum totiž zamezí tvorbě usazenin ve vstřikovacím systému.
Aditiva do benzínu
Benzínová aditiva fungují především jako prevence před karbonizací motoru a nedokonalým spalováním paliva. Dříve byla aditiva do benzínu pro většinu řidičů velká neznámá, dnes by je měl používat každý, neboť tím prodlouží životnost motoru. Důvodem je vyšší podíl biosložek v benzínu.
Starší benzínové motory vyžadují přidávání olovnatých aditiv, neboť brání zadírání ventilů. Dříve se tento problém řešil tankováním olovnatého benzínu. Dnes se v palivu nachází jen stopové množství olova. Moderní benzínové motory jsou již uzpůsobeny aktuální kvalitě benzínu.
Aditiva do LPG/CNG
Aditiva do motorů poháněných plynem se starají o údržbu ventilových sedel, která jsou velmi náchylná na usazování nečistot. Také by měly obsahovat látky, které zvyšují oktanové číslo (tím zvyšují kvalitu samotného plynného paliva).
Výběr podle ročního období
Při výběru aditiva do nafty je zcela klíčové zhodnotit roční období. Jednotlivá aditiva se totiž přizpůsobují svým složením tomu, zda je vhodné použít je v plusových teplotách, nebo naopak v mrazu.
- Letní aditiva – k použití v měsících, kdy teploty neklesají pod body mrazu, starají se o mazání a čistění, primárním účelem je zvýšení výkonu motoru.
- Zimní aditiva – jejich použití má smysl pouze v zimě, protože jsou zaměřena na snížení body tuhnutí, usnadňují problematické zimní starty.
- Celoroční aditiva – lze je používat po celý rok, jsou zaměřena především na čištění palivové soustavy a promazávání.
Letní aditiva
Letní aditiva do nafty jsou určena k použití od jara do podzimu, zkrátka v období, kdy venkovní teploty neklesají pod bod mrazu. Starají se o mazání vstřikovacích čerpadel a vstřiků. Dále odstraňují usazeniny pocházející z biosložek v palivové soustavě. Aktivně rozkládají karbon ve spalovacím prostoru. Ve výfukové soustavě čistí oxidační katalyzátory a také filtry pevných částic.
Všechny tyto funkce vedou ke zvýšení výkonu motoru a k prodloužení jeho životnosti.
Zimní aditiva
Používají se výhradně v zimním období, neboť zvyšují filtrovatelnost nafty a tím zabraňují jejímu tuhnutí. Oproti letním aditivům obsahují depresanty, což jsou látky snižující bod tuhnutí. Dále brání pěnění nafty a omezují její shlukování.
Od letních aditiv se liší také tím, že aktivně vytváří chemické vazby s naftou v motoru. Proto je nezbytně důležité, aby i natankovaná nafta v motoru měla kladnou teplotu. Jinak nemůže dojít k chemické vazbě. Nepoužitá zimní aditiva taktéž vyžadují skladování v teplejších podmínkách, ideální je pokojová teplota. Můžete je uskladnit například v garáži.
Jakmile dojde ke spojení aditiva s naftou, výsledná směs již úspěšně odolává nízkým teplotám. Zimní aditiva také usnadňují „zimní starty”, což činí některým naftovým motorům problém. Pokud byste tedy zvolili v chladných měsících místo zimního aditiva do nafty letní variantu, zaděláváte si na velký problém.
Celoroční aditiva
Celoroční aditiva lze používat v jakémkoliv ročním období bez ohledu na počasí. Tuto variantu většinou zvolí řidiči, kteří si chtějí při péči o vůz ulehčit práci. Problémem univerzálních celoročních aditiv jsou jejich prokazatelně horší účinky. Když jsou venkovní teploty nad nulou, mohou fungovat vcelku dobře. Na zimní období se ovšem vyplatí zakoupit specializovanou zimní variantu, která obsahuje dostatečné množství depresantů.
Použití aditiva | Barva | Primární účel |
V létě | Hnědá až jantarová | Zvýšení výkonu motoru |
V zimě | Modrá nebo jedovatě zelená | Zabránění tuhnutí nafty |
Celoročně | Hnědá, jantarová nebo žlutá | Čištění palivové soustavy |
Druhy podle přidávání do paliva
Aditiva do nafty můžeme dělit ještě podle jednoho kritéria. A tím je okamžik, kdy se přidávají do paliva.
- Výrobní aditiva – určité množství aditiv se přidává do každé nafty, ale není ho dostatek k vyvážení negativního vlivu biosložek, dostatečně účinná je ovšem prémiová nafta.
- Povýrobní aditiva – přidáváte si je do paliva sami, výhodou je naprostá kontrola nad dávkováním a složením aditiva.
Výrobní aditiva
Tzv. výrobní aditiva se přidávají do paliv již během jejich výroby. Faktem je, že i standardní nafta nabízená značkovými čerpacími stanicemi je do jisté míry obohacena palivovými aditivy. Množství aditiva v palivu je regulováno zákonnými normami. V tomto případě sice výrobci vyhovují zákonným normám, ale pro zlepšení jízdních vlastností vozu je toto množství nedostatečné a jeho efekt nevyváží negativní působení biosložek.
Na čerpací stanici najdete ještě jeden typ paliva, který obsahuje aditivum již v dostatečně efektivní koncentraci. Označuje se jako „prémiová nafta”. Nákup již obohacené nafty může být dobrou volbou pro méně zkušené motoristy a osoby, které nechtějí věnovat péči o motor více času. Dolévání dalších povýrobních aditiv už v tomto případě nemá smysl.
Efekt prémiové nafty se pochopitelně neprojeví hned po natankování. Její pravidelné užívání se spíše po čase promítne do delší provozuschopnosti vozu a pomalejšího opotřebovávání motoru.
Povýrobní aditiva
V tomto případě je řeč o aditivech, která přidáváme do paliva svépomocí. Povýrobní aditivum si sice musí člověk koupit navíc, ale mnozí zkušení motoristé na ně nedají dopustit. Nejkvalitnější aditiva koupíte v autorizovaných servisech a specializovaných prodejnách.
Výhodou povýrobních aditiv je možnost volby dávkování. Díky tomu víte naprosto přesně, co do paliva přidáváte a v jakém množství. Moderní aditiva dosahují vysokých kvalit, neobsahují biosložky a zajišťují výbornou ochranu citlivého dieselového motoru. V porovnání s výrobními aditivy navíc vychází jako ekonomičtější řešení.
Složení
Vlastnosti naftových aditiv vždy vyplývají z jejich složení. Záleží i na tom, pro jaké roční období je dané aditivum vhodné a zda je zaměřeno spíše na čištění palivového systému, nebo např. na zlepšení mazacích schopností paliva.
Složení naftového aditiva se ve výsledku promítá i do barvy a textury produktu. Letní aditiva obsahují velké množství mazacích přísad. Typicky mívají tmavě hnědou či jantarovou barvu a při lití jsou vazké až olejové. Zimní aditiva zaujmou na první pohled tím, že mají sytě modrou nebo jedovatě zelenou barvu. Mívají také nižší hustotu.
Nejdůležitější složky aditiv do nafty | Účinky |
Zvyšovače cetanového čísla | Zlepšují kvalitu nafty |
Inhibitory koroze | Zabraňují korozi palivového systému |
Detergenty | Zamezují usazování nečistot |
Mazivostní přísady | Zlepšují mazací schopnosti paliva |
Přísady pro zlepšení nízkoteplotních vlastností | Zvyšují filtrovatelnost nafty, zabraňují tím jejímu tuhnutí v zimě |
Deaktivátory kovů | Vážou na sebe kovy obsažené v palivu, tím se zamezuje tvorbě usazenin |
Protipěnivostní přísady | Brání pěnění paliva |
Objem
Dalším z důležitých parametrů výběru je objem aditiva. Nejčastěji narazíte na následující velikosti balení:
- 125 ml – malé lahvičky jednorázových aditiv, slouží primárně k pročištění vstřikovacího a celého palivového systému.
- 250–500 ml – standardních velikost menších balení aditiv.
- 5–10 l – velká ekonomická balení prodávaná v plastových barelech.
Pokud budete aditivum přidávat do paliva po každém natankování, postačí vám obvykle menší množství, které ale budete velice rychle spotřebovávat. I s ohledem na cenu se v každém případě vyplatí koupit větší balení.
Někdy u nich může být trochu problém s dávkováním, protože s velkými barely se obtížněji manipuluje. Pokud nedisponují praktickým kohoutkem, pořiďte si na nalévání aditiva do paliva trychtýř.
Dávkování
S objemem aditiva úzce souvisí další parametr, a tím je dávkování. Každé aditivum má trochu jiné složení, proto se také individuálně dávkují. Čím větší množství aditiva budete přidávat do paliva, tím více se vám jeho užívání promítne do pořizovacích nákladů. Doporučené dávkování najdete vždy na obalu.
Co se týče letních aditiv, tam se vždy striktně držte pokynů výrobce. U většiny aditiv, která se přidávají do paliva při každém tankování, se setkáte s dávkováním v poměru 1 : 1 000. To znamená, že např. na 100 l nafty máte přidat 100 ml aditiva. Můžete ale narazit i na taková aditiva, u kterých přidáte celou lahvičku o objemu 250 ml do 40 l paliva. Proto vždy důkladně prostudujte etiketu na obalu.
U zimních aditiv si můžete dovolit zvýšit dávku až trojnásobně nad doporučenou mez. Motoru tím rozhodně nijak neuškodíte, ale je vhodné si uvědomit, že nadměrné přidávání aditiv do nafty nemá smysl, pokud venkovní teploty neklesnou pod -20 °C.
Oblíbené značky
Na trhu naleznete nepřeberné množství aditiv, ale ne všechna působí skutečně efektivně. Sice je koupíte za pár korun, ale ve finále vašemu autu nijak nepřilepšíte. Při výběru aditiva do nafty se vyplatí sáhnout po produktech známých výrobců.
Za kvalitní aditivum do nafty ovšem nemusíte platit tisíce korun. Řada z nich si zakládá na výborném poměru ceny a kvality. Mezi populární patří např. výrobky značek:
- VIF – velmi populární na tuzemském trhu, letní i zimní varianty, vynikají skvělými antikorozními účinky.
- Metabond – kromě naftových aditiv vyrábí olejová aditiva s nanokeramickými částicemi.
- BG Products – americká značka aditiv, která dříve využívali jen profesionálové, dnes jsou i v běžném prodeji, výborná prevence proti karbonizaci.
- ProTec – německý výrobce zaměřený primárně na čisticí aditiva.
VIF
Aditiva VIF patří mezi nejrozšířenější a nejvíce prodávaná aditiva na českém trhu. Nabízí jak letní i zimní varianty do nafty, tak i aditiva do benzínu. Velice dobře si poradí s biosložkami nacházejícími se v palivech a chrání palivový systém před poškozením. Letní i zimní varianty se navíc chlubí výbornými antikorozními účinky, což je významný faktor podporující delší životnost motoru.
Metabond
Firma Metabond je známá především na poli olejových aditiv. Do nich přidává speciální nanokeramické částice, které zušlechťují třecí plochy motorů. Mimo to vyrábí aditiva do paliv, která výrazně zlepšují vlastnosti nafty.
BG Products
Americká aditiva BG Products patřila v letech minulých výhradně do rukou profesionálů. V poslední době se ale dostala i do běžného prodeje a jejich obliba raketově stoupá. Mají totiž výborné složení a jsou absolutní špičkou, co se týče čisticích a mazacích vlastností. Fungují jako skvělá prevence proti karbonizaci. Nabízí jak aditiva na pravidelné používání, tak i produkty na jednorázové čištění.
ProTec
Německý výrobce naftových aditiv se zaměřuje především na čisticí produkty. Aditiva ProTec jsou vhodná k čištění oxidačních katalyzátorů a filtrů pevných částic DPF a FAP.
Ceny
Jak bylo již zmíněno v předchozí kapitole, pořizovací cenu aditiva významně ovlivňuje kvalita jeho složení a jméno výrobce. Pochopitelně má ni vliv i velikost balení a vlastnosti aditiva. Univerzální aditiva bez specifických účinků budou určitě levnější než specializovaná aditiva. I tak se obvykle vejdete do pár stovek.
Cena do 200 Kč
Pokud se budete pohybovat v cenové hladině do 200 Kč, setkáte se hlavně se speciálními čisticími aditivy o malých objemech mezi 50–125 ml. Občas narazíte i na klasická aditiva o objemu 250–500 ml. Jde ale výhradně o produkty méně vyhlášených značek.
Cena od 200 do 1 000 Kč
Střední cenová třída nabízí prakticky cokoliv, na co si jen vzpomenete. Zimní a letní aditiva, multifunkční čističe, aditiva s nanočásticemi, čističe filtrů pevných částic a další. Co se týče objemů, u speciálních jednorázových přípravků se pohybujeme mezi 40–125 ml, u klasických aditiv mezi 250–500 ml. Občas můžete narazit i na výhodný set obsahující několik kousků jednorázových aditiv.
Cena nad 1 000 Kč
Náhlednete-li mezi mezi produkty, jejichž pořizovací cena začíná nad 1 000 Kč, zjistíte, že zde převažují velké kanystry o objemech 5–10 l. U nich se mohou pořizovací náklady vyšplhat až do výše 5 000 Kč.
Další skupinou cenově nákladnějších aditiv tvoří speciální přípravky o větších objemech (mezi 500–1 000 ml). Většinou se jedná o vysoce účinná čisticí aditiva vyhlášených značek.
Cenová kategorie | Co obvykle nabízí | Co obvykle nenabízí |
Do 200 Kč | Čisticí aditiva o objemu 50–125 ml, občas klasická aditiva | Letní a zimní aditiva známých značek, ekonomické barely |
Od 200 do 1 000 Kč | Aditiva známých značek o standardních objemech, občas set jednorázových aditiv | Ekonomická balení |
Nad 1 000 Kč | Hlavně kanystry o objemech 5–10 l, případně čisticí aditiva o větších objemech | Malé lahvičky, obyčejná aditiva o objemech 250–500 ml |
Jak používat aditivum do nafty
Aby aditivum působilo co nejefektivněji, musíte ho přidávat do paliva ve vhodný okamžik a v přesně odměřeném množství. A samozřejmě musíte dodržet i několik dalších základních pravidel.
- Aditivum je nejlepší přidat do nádrže těsně před tankováním. Díky tomu dojde k jeho rozptýlení po celém objemu nádrže.
- Pokud tankujete naftu do kanystru, přidejte aditivum přímo do něj. Obsah kanystru pak dobře promíchejte.
- Aditiva se musí s naftou mísit při teplotách nad nulou. Jinak nedojde k chemické reakci a aditivum nebude fungovat. Na to myslete hlavně v zimě.
- Pokud chcete díky aditivu dosáhnout nižší spotřeby paliva a prodloužit životnost motoru, používejte ho pravidelně.
Návratnost investice do aditiv
Náklady na aditiva do nafty rozhodně nepředstavují extrémně vysoké částky, které by měly výrazně zasáhnout do rozpočtu. Investované peníze se vám mohou velmi rychle vrátit. Nejde ani tak o snížení spotřeby paliva, jako o prodloužení životnosti motoru a jednotlivých částí spalovacího systému.
Náklady spojené s výměnou náhradních dílů a opravami motoru se totiž mohou vyšplhat do výše několika desítek tisíc korun. A pokud dokáže aditivum tyto situace oddálit (ideálně ani nemusí nikdy nastat), rozhodně se vám do něj vyplatí těch pár stovek investovat.
Motory s DPF a aditiva
Dalším důsledkem přísných emisních norem je i to, že byste dnes prakticky neměli narazit na dieselový motor bez filtru pevných částic (DPF). Jedná se o velmi hustý filtr, který prakticky propustí jen plyn a zachytí i ty nejjemnější částice, které jsou pro lidské zdraví nebezpečné.
Tyto filtry jsou bohužel velmi náchylné k zanášení. Řešením mohou být speciální aditiva vhodná pro motory s DPF filtry nebo takové přípravky, které filtr nezanáší (ani nijak nepoškozují). Pokud obsahují vysoký podíl mazivostních složek, nemělo by jejich používání představovat problém.
Často kladené dotazy k aditivům do nafty
Použité a další zajímavé zdroje
HŘEBÍČEK, Lukáš. Analýza vlivu vozidel s alternativními pohony na životní prostředí [online]. Pardubice, 2010 [cit. 2022-12-06]. Dostupné z: http://hdl.handle.net/10195/36306. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera. Vedoucí práce Pavlína Brožová.
http://www.chemicke-listy.cz/docs/full/2015_09_722-725.pdf
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360128507000421
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.
Může se zimní aditivum používat i v létě? Nemůže to autu nějak uškodit? Koupil jsem na zimu dost velký barel a asi ho nestihnu spotřebovat.
Dobrý den, ráda bych manželovi pořídila nějaký přípravek na pročištění motoru. Poslední dobou si stěžuje, že motor nemá tah a auto hodně kouří. Jedná se o starší diesel (myslím že je z roku 2007). Můžete nám doporučit nějaký přípravek, který by to zlepšil? Díky moc.