Recenze 10 nejlepších aditiv do nafty 2022 | Test & Jak vybrat | Arecenze
Menu

Srovnávací test a recenze
nejlepších aditiv do nafty

Aktualizováno:
Duben 2022
Autor:
Dana Široká

V kategorii aditiv do nafty doporučujeme

VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l

1 670 Kč

Orientační cena

Jaké aditivum do nafty vybrat dle srovnání

Nejlepší letní aditivum

Aditiva do nafty

Doporučujeme
VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l
Orientační cena 1 670 Kč
Nejlepší zimní adivitum

Aditiva do nafty

Doporučujeme
VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l
Orientační cena 1 700 Kč
Nejlepší čisticí adivitum

Aditiva do nafty

Doporučujeme
BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml
Orientační cena 630 Kč

Ekologické otázky a snaha o ochranu přírody se postupně promítla do všech oblastí. Ušetřeny nezůstaly ani pohonné hmoty, jejichž kvalita šla v posledních letech rapidně dolů. Proto se do nich doporučuje přidávat aditiva, která dokážou negativní účinky biosložek eliminovat. Aditiva do nafty se starají o čištění a mazání celého palivového systému, zajišťují dokonalé spalování nafty, snižují spotřebu a hlavně prodlužují celkovou životnost motoru.

V rámci dnešního srovnání jsme se podívali na zoubek aditivům do nafty, která se hodí pro různá roční období a mají tak odlišné vlastnosti. S některými dosáhnete vyšší mazivosti nafty a efektivnějšího spalování paliva, jiná usnadní start v zimních mrazících. Liší se také frekvencí použití a dávkováním, velikostí balení, barvou i složením.

Trh s aditivy do nafty je nesmírně bohatý a vyznat se v tak pestré nabídce produktů není snadné, pokud nepatříte mezi zkušené motoristy. Proto jsme pro vás připravili článek Jak vybrat aditivum do nafty, ve kterém vám objasníte rozdíly mezi jednotlivými typy aditiv a vysvětlíme, jak vybrat to nejlepší z nejlepších.


Nejlepší aditiva do nafty dle srovnání

Aditiva do nafty

Varianta výběru Vzhled a název Klady vzhledem k podkategorii Zápory vzhledem k podkategorii Orientační cena Aktuální cena

Nejlepší letní aditivum

Recenze VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l
VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l

Vysoká kvalita složení

Snižuje spotřebu

Uživatelsky oblíbené aditivum

Velké balení

Vyšší cena

Nepříjemný zápach

Nelze pohodlně vylít celý obsah kanystru

1 670 Kč Zobrazit nabídky

Nejlepší zimní adivitum

Recenze VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l
VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l

Zajistí startování i v silných mrazech

Výborná kvalita

Velký objem kanystru

Produkt roku 2017" na portále Heureka

Vyšší pořizovací cena

Kanystr by mohl mít kohoutek pro lepší dávkování

Silný zápach

1 700 Kč Zobrazit nabídky

Nejlepší čisticí adivitum

Recenze BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml
BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml

Vyhlášená značka mezi profesionály

Nejoblíbenější čisticí adivitum na českém trhu

Odstraňuje karbonové usazeniny

Vhodné pro starší i nové motory

Jednorázová aplikace

Vysoká cena vzhledem k objemu

Nutno dokoupit trychtýř

630 Kč Zobrazit nabídky

Recenze VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l
VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l
Recenze VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l
VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l
Recenze BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml
BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml
Ocenění

Nejlepší letní aditivum

Nejlepší zimní adivitum

Nejlepší čisticí adivitum

Kategorie

Aditiva do nafty

Aditiva do nafty

Aditiva do nafty

Orientační cena 1 670 Kč 1 700 Kč 630 Kč
Roční období Léto Zima Celoroční
Hlavní účinek Ochrana palivové soustavy Snížení bodu tuhnutí nafty Čistění palivového systému
Frekvence použití Před každým tankováním Před každým tankováním Jednorázové
Dávkování V poměru 1 : 1000 V poměru 1 : 1001 Celé balení na plnou nádrž (max 75 l)
Objem (l) 5 5 0,325
Barva Tmavě hnědá Zelená Neuvedeno
Nejlepší letní aditivum Aditiva do nafty
  • Vysoká kvalita složení
  • Snižuje spotřebu
  • Uživatelsky oblíbené aditivum
  • Velké balení
  • Vyšší cena
  • Nepříjemný zápach
  • Nelze pohodlně vylít celý obsah kanystru

VIF Super Diesel Aditiv letní 5 l představuje spolu se zimní variantou aditiva vlajkovou loď značky. Bude vyhovovat nejen nadšeným motoristům, ale i těm uživatelům, kteří nemají s aditivy do nafty žádné zkušenosti. Disponuje totiž vysokou kvalitou a zajišťuje skvělou ochranu palivového systému v letních měsících. Zvyšuje cetanové číslo nafty, eliminuje vliv biosložek a snižuje spotřebu paliva.

Výhodou je i velké pětilitrové balení. Na první pohled možná zaplatíte více než za menší balení jiných značek, ale po přepočtu zjistíte, že jste ušetřili. Velké balení se hodí i z toho důvodu, že musíte aditivum přidávat při každém tankování v poměru 1 : 1000. Jedině tak bude fungovat skutečně efektivně.

Hodnocení dalších odborníků a uživatelů

VIF Super Diesel patří mezi nejoblíbenější naftová aditiva na trhu. Podle spokojených uživatelských recenzí lze usoudit, že je skutečně účinný. Většina zákazníků ho používá k údržbě svých vozů řadu let. Doporučují ho i mechanici. Snižuje spotřebu, ztišuje motor a udržuje ho v dobrém stavu.

Objevilo se ale i několik výtek k velkému kanystru. Problémem není jeho velikost, ale způsob dávkování. Zákazníci by ocenili šikovnější nálevku nebo trychtýř, díky kterému by bylo dávkování aditiva jednodušší.

Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům

Aditivu VIF není v zásadě co vytknout. Oproti konkurenčním produktům si ho chválí zákazníci i profesionálové. Pravidelně vítězí ve spotřebitelských testech a na trhu se pohybuje už více než 20 let. Disponuje vysokou kvalitou a pestrou škálou účinků. Na první pohled sice nepotěší vyšší cenou, která je ale nutnou daní za velké balení. Za nevýhodu lze považovat také nešikovné nalévání. Zákazníci by ocenili kohoutek nebo trychtýř.

Závěrečné shrnutí

Pokud v nabídce aditiv tápete a nevíte, čím se vybavit na teplé měsíce, s aditivem VIF Super Diesel nemůžete udělat chybu. Sázejí na něj zkušení motoristé, mechanici i uživatelé, kteří se jinak o údržbu vozu tolik nezajímají. Hodí se pro všechny typy naftových motorů a dá se zakoupit i v různých variantách a velikostech, pokud je na vás pětilitrové balení moc velké. Na chladnější část roku pak doporučujeme VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l.

1 670 Kč Orientační cena

Nejlepší zimní adivitum Aditiva do nafty
  • Zajistí startování i v silných mrazech
  • Výborná kvalita
  • Velký objem kanystru
  • Produkt roku 2017" na portále Heureka
  • Vyšší pořizovací cena
  • Kanystr by mohl mít kohoutek pro lepší dávkování
  • Silný zápach

VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l je asi nejoblíbenějším zimním aditivem na českém trhu. Jeho silnou stránkou je spolehlivá záruka startu i v silných mrazech. Pokud bydlíte v oblastech, kde rtuť na teploměru pravidelně klesá pod – 20 °C, najdete pro toto aditivum využití.

Aditivum sníží bod tuhnutí nafty až o 5 °C, což vám zajistí rychlejší a pohodlnější start. Pokud se potřebujete v zimě rychle pohybovat a hrají pro vás roli minuty, může to představovat velkou výhodu. Výhodou je i maximalizace výkonu motoru a efektivnější spalování paliva. Protože je aditivum dodáváno v pětilitrovém kanystru, vydrží vám po celé zimní období, i když tankujete často.

Hodnocení dalších odborníků a uživatelů

Zimní aditivum VIF sklízí mezi uživateli v podstatě jen pozitivní ohlasy. Ti, kteří ho vyzkoušeli, na něj nedají dopustit a pravidelně používají i letní variantu. U svých vozů zaznamenali rychlejší start, tišší zvuk motoru i celkově kultivovanější chod. Vzhledem k velikosti balení se jim zdá výhodná i cena. Na portále Heureka získal VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l ocenění „Produkt roku” v roce 2017.

Jako jediný výraznější nedostatek zmiňují někteří zákazníci nešikovné hrdlo. K pohodlnému dávkování si člověk musí sehnat trychtýř, případně přelít část tekutiny do menší lahvičky.

Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům

Léty a mnoha uživateli ověřená kvalita, funkčnost a známé jméno. To vše hraje zimnímu aditivu VIF Super Diesel do karet. Na českém trhu byste asi těžko hledali něco lepšího i s ohledem na cenu. Ta se může zdát na první pohled dost vysoká. Získáte za ni ale velké pětilitrové balení, které vám vydrží dost dlouho. Výrobce by mohl ještě odladit systém nalévání. Hodil by se kohoutek.

Závěrečné shrnutí

Nechcete-li nad výběrem zimního aditiva příliš přemýšlet a jde vám hlavně o to, abyste nastartovali i v těch nejsilnějších mrazech, mohl by vám VIF Super Diesel Aditiv zimní 5 l vyhovovat. Smýšlíte-li ekonomicky, vyplatí se vám investovat do většího balení (zejména těm řidičům, kteří mají vysokou spotřebu nafty). Na letní měsíce pak doporučujeme aditivum VIF v letní variantě.

1 700 Kč Orientační cena

Nejlepší čisticí adivitum Aditiva do nafty
  • Vyhlášená značka mezi profesionály
  • Nejoblíbenější čisticí adivitum na českém trhu
  • Odstraňuje karbonové usazeniny
  • Vhodné pro starší i nové motory
  • Jednorázová aplikace
  • Vysoká cena vzhledem k objemu
  • Nutno dokoupit trychtýř

BG Products byla původně aditiva určená výhradně profesionálům. Jejich rostoucí obliba si ovšem vyžádala rozšíření i pro amatéry. Jedná se o nejlepší čisticí aditiva do nafty, jaká můžete sehnat. Hodí se tudíž i pro velice náročné zákazníky.

Zajistí odstranění i velice silných karbonových usazenin ze vstřikovacího systému a celého palivového systému, zvyšuje mazivost paliva a prodlužuje životnost motoru. Toto aditivum je určeno k jednorázovému použití. Jeho aplikace tudíž mnoho práce ani času, stačí jen vylít obsah nádoby (325 mililitrů) do plné nádrže. Výhodou je, že nemusíte přemýšlet ani nad vhodným poměrem dávkování.

Hodnocení dalších odborníků a uživatelů

Zákazníci, kteří toto aditivum zakoupili, udávají velice dobré zkušenosti. Pocitově se jim zdá, že auto lépe startuje, ztišuje se chod motoru a dobře zabírá již při nižších otáčkách. Při dlouhodobém užívání zaznamenali postupné snížení spotřeby nafty.

Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům

BG Products nemá mezi čisticími aditivy konkurenci. Svou vysokou úroveň si dlouhodobě drží a po průniku na trh pro všechny typy uživatelů si neustále rozšiřuje svou fanouškovskou základnu. Je vhodné pro starší i nové typy dieselových motorů, odstraňuje i velmi silné usazeniny a jeho použití je velice snadné. Pro někoho může představovat problém vyšší pořizovací cena a nutnost dokoupení trychtýře.

Závěrečné shrnutí

BG 245 Premium Diesel Fuel System Cleaner 325 ml se přidává do paliva vždy nárazově. Jednorázové aditivum se tak hodí pro „línější řidiče” nebo vytížené osoby, které nemají na údržbu vozu příliš mnoho času. Zároveň v něm ale získají vysoce kvalitní produkt a pokud ho budou používat pravidelně, udrží motor čistý a ve výborné kondici.

630 Kč Orientační cena


Jak vybrat aditivum do nafty

Kvalita pohonných hmot a zejména nafty značně klesá z důvodu přidávání biosložek. Proto se vyplatí přidávat do nafty aditivum, které zvyšuje kvalitu paliva a poskytuje motoru celkovou ochranu. Při výběru aditiva se nejprve vždy ujistěte, že jde skutečně o přípravek pro naftové motory. Hned na úvod tohoto článku totiž zjistíte, že existují také aditiva do benzínu, do LPG/CNG nebo do motorového oleje.

Zohledněte i roční období, v jakém budete aditivum používat, a podle toho vyberte buď letní variantu pro lepší výkon, nebo zimní variantu zamezující zamrzání nafty v motoru. Případně můžete sáhnout po aditivu pro celoroční použití. Nesmíme zapomenout ani na objem aditiva a doporučené dávkování. Vyplatí se volit raději větší balení, pokud ho budete používat při každém tankování.

Na závěr článku vás seznámíme s několika ověřenými výrobci aditiv a rozdělíme produkty co cenových hladin, abyste získali lepší představu o tom, co můžete čekat od tohoto segmentu na trhu. Nechybí ani tipy na správné používání aditiv a pár slov o benefitech aditiv.

Jak vybrat aditivum do nafty stručně:

  • Ujistěte se, že berete skutečně aditivum do nafty. Aditiva do nafty a do benzínu se od sebe na první pohled neliší (vyjma popisu na obalu), ale panují mezi nimi rozdíly ohledně složení a účinků. Každé proto patří do jiného typu motoru.
  • Čeho chcete aditivem dosáhnout? Moderní aditiva nabízí zlepšení mazacích schopností paliva, zvýšení cetanového čísla či pročištění palivového systému. Pokud chcete v zimě zabránit tuhnutí nafty, vyberte speciální zimní variantu.
  • Zvolte optimální objem. Zejména při pravidelném dávkování aditiva je lepší volit balení o větším objemu. Cena produktu je výhodnější a rozhodně vám i déle vydrží. 
  • Vsaďte na ověřené značky. Složení je u naftového aditiva zásadní a ne všichni výrobci se mohou chlubit produkty srovnatelné kvality. Proto je nejlepší sáhnout po takových značkách, které mají na trhu dobré jméno a jejich výrobky jsou oblíbené mezi uživateli.

Palivová versus olejová aditiva

Níže uvedené kapitoly budou pojednávat o jednotlivých typech palivových aditiv, později se budeme věnovat pouze těm do naftových motorů. Hned na úvod je ale potřeba zmínit, že existují i olejová aditiva, která se přidávají do motorového oleje. Zlepšují jeho technické vlastnosti a snižují opotřebení motoru a převodovky. V neposlední řadě také snižují spotřebu samotného oleje a hlučnost motoru.

Typy

Při výběru aditiva byste měli mít stoprocentně jasno v tom, jaké palivo s ním budete obohacovat. Jednotlivé typy aditiv se totiž liší svými vlastnostmi i účinky. Aditiva můžeme rozdělit podle několika kritérií:

  • Podle motoru
  • Podle ročního období
  • Podle způsobu užití

Podle motoru

V tomto článku se sice budeme zabývat primárně aditivy do nafty, ale v rychlosti vás seznámíme i s ostatními typy, abyste získali lepší představu o tom, proč je tak důležité dát si pozor na jejich potenciální záměnu a proč dieselový motor potřebuje specifické aditivum.

  • Aditiva do nafty
  • Aditiva do benzínu
  • Aditiva do LPG/CNG

Aditiva do nafty

Pokud vlastníte vůz s dieselovým motorem starší výroby, většinou se bez aditiv obejdete. Moderní naftové motory jsou na tom zcela opačně. Jsou velice citlivé na kvalitu nafty, proto doplňkovou údržbu v podobě přidávání aditiv doslova vyžadují. Naftová aditiva zlepšují čisticí a mazací schopnosti paliva, zlepšují proces spalování paliva a přispívají k ochraně celého palivového systému.

Jejich použití je nezbytné zejména u moderních modelů vybavených systémem přímého vstřikování. Vhodné aditivum totiž zamezí tvorbě usazenin ve vstřikovacím systému.

Aditiva do benzínu

Benzínová aditiva fungují především jako prevence před karbonizací motoru a nedokonalým spalováním paliva. Dříve byla aditiva do benzínu pro většinu řidičů velká neznámá, dnes by je měl používat každý, neboť tím prodlouží životnost motoru. Důvodem je vyšší podíl biosložek v benzínu.

Starší benzínové motory vyžadují přidávání olovnatých aditiv, neboť brání zadírání ventilů. Dříve se tento problém řešil tankováním olovnatého benzínu. Dnes se v palivu nachází jen stopové množství olova. Moderní benzínové motory jsou již uzpůsobeny aktuální kvalitě benzínu.

Aditiva do LPG/CNG

Aditiva do motorů poháněných plynem se starají o údržbu ventilových sedel, která jsou velmi náchylná na usazování nečistot. Také by měly obsahovat látky, které zvyšují oktanové číslo (tím zvyšují kvalitu samotného plynného paliva).

Podle ročního období

Nyní se již zaměříme výhradně na aditiva do nafty a parametry jejich výběru. Nesmírně důležitým z nich je roční období. Jednotlivá aditiva se přizpůsobují svým složením tomu, zda je vhodné použít je v plusových teplotách, nebo naopak v mrazu.

  • Letní aditiva
  • Zimní aditiva
  • Celoroční aditiva

Letní aditiva

Letní aditiva do nafty jsou určena k použití od jara do podzimu, zkrátka v období, kdy venkovní teploty neklesají pod bod mrazu. Starají se o mazání vstřikovacích čerpadel a vstřiků. Dále odstraňují usazeniny pocházející z biosložek v palivové soustavě. Aktivně rozkládají karbon ve spalovacím prostoru. Ve výfukové soustavě čistí oxidační katalyzátory a také filtry pevných částic.

Všechny tyto funkce vedou ke zvýšení výkonu motoru a k prodloužení jeho životnosti.

Zimní aditiva

Používají se výhradně v zimním období, neboť zvyšují filtrovatelnost nafty a tím zabraňují jejímu tuhnutí. Oproti letním aditivům obsahují depresanty, což jsou látky snižující bod tuhnutí. Dále brání pěnění nafty a omezují její shlukování.

Od letních aditiv se liší také tím, že aktivně vytváří chemické vazby s naftou v motoru. Proto je nezbytně důležité, aby i natankovaná nafta v motoru měla kladnou teplotu. Jinak nemůže dojít k chemické vazbě. Nepoužitá zimní aditiva taktéž vyžadují skladování v teplejších podmínkách, ideální je pokojová teplota. Můžete je uskladnit například v garáži.

Jakmile dojde ke spojení aditiva s naftou, výsledná směs již úspěšně odolává nízkým teplotám. Zimní aditiva také usnadňují „zimní starty”, což činí některým naftovým motorům problém. Pokud byste tedy zvolili v chladných měsících místo zimního aditiva do nafty letní variantu, zaděláváte si na velký problém.

Celoroční aditiva

Celoroční aditiva lze používat v jakémkoliv ročním období bez ohledu na počasí. Tuto variantu většinou zvolí řidiči, kteří si chtějí při péči o vůz ulehčit práci. Problémem univerzálních celoročních aditiv jsou jejich prokazatelně horší účinky. Když jsou venkovní teploty nad nulou, mohou fungovat vcelku dobře. Na zimní období se ovšem vyplatí zakoupit specializovanou zimní variantu, která obsahuje dostatečné množství depresantů.

Podle způsobu užití

Aditiva do nafty můžeme dělit ještě podle jednoho kritéria. A tím je okamžik, kdy se přidávají do paliva.

  • Výrobní aditiva
  • Povýrobní aditiva

Výrobní aditiva

Tzv. výrobní aditiva se přidávají do paliv již během jejich výroby. Faktem je, že i standardní nafta nabízená značkovými čerpacími stanicemi je do jisté míry obohacena palivovými aditivy. Množství aditiva v palivu je regulováno zákonnými normami. V tomto případě sice výrobci vyhovují zákonným normám, ale pro zlepšení jízdních vlastností vozu je toto množství nedostatečné a jeho efekt nevyváží negativní působky biosložek.

Na čerpací stanici najdete ještě jeden typ paliva, který obsahuje aditivum již v dostatečně efektivní koncentraci. Označuje se jako „prémiová nafta”. Nákup již obohacené nafty může být dobrou volbou pro méně zkušené motoristy a osoby, které nechtějí věnovat péči o motor více času. Dolévání dalších povýrobních aditiv už v tomto případě nemá smysl.

Efekt prémiové nafty se pochopitelně neprojeví hned po natankování. Její pravidelné užívání se spíše po čase promítne do delší provozuschopnosti vozu a pomalejšího opotřebovávání motoru.

Povýrobní aditiva

V tomto případě je řeč o aditivech, která přidáváme do paliva svépomocí. Povýrobní aditivum si sice musí člověk koupit navíc, ale mnozí zkušení motoristé na ně nedají dopustit. Nejkvalitnější aditiva koupíte v autorizovaných servisech a specializovaných prodejnách.

Výhodou povýrobních aditiv je možnost volby dávkování. Díky tomu víte naprosto přesně, co do paliva přidáváte a v jakém množství. Moderní aditiva dosahují vysokých kvalit, neobsahují biosložky a zajišťují výbornou ochranu citlivého dieselového motoru. V porovnání s výrobními aditivy navíc vychází jako ekonomičtější řešení.

Složení

Vlastnosti naftových aditiv vždy vyplývají z jejich složení. Záleží i na tom, pro jaké roční období je dané aditivum vhodné a zda je zaměřeno spíše na čištění palivového systému, nebo například na zlepšení mazacích schopností paliva.

Nejdůležitější složky aditiv do nafty Účinky
Zvyšovače cetanového čísla Zlepšují kvalitu nafty
Inhibitory koroze Zabraňují korozi palivového systému
Detergenty Zamezují usazování nečistot
Mazivostní přísady Zlepšují mazací schopnosti paliva
Přísady pro zlepšení nízkoteplotních vlastností Zvyšují filtrovatelnost nafty, zabraňují tím jejímu tuhnutí v zimě
Deaktivátory kovů Vážou na sebe kovy obsažené v palivu, tím se zamezuje tvorbě usazenin
Protipěnivostní přísady Brání pěnění paliva

 

Složení naftového aditiva se ve výsledku promítá i do barvy a textury produktu. Letní aditiva obsahují velké množství mazacích přísad. Typicky mívají tmavě hnědou či jantarovou barvu a při lití jsou vazké až olejové. Zimní aditiva zaujmou na první pohled tím, že mají sytě modrou nebo jedovatě zelenou barvu. Mívají také nižší hustotu.

Objem

Dalším z důležitých parametrů výběru je objem aditiva. Pokud budete aditivum přidávat do paliva po každém natankování, postačí vám obvykle menší množství, které ale budete velice rychle spotřebovávat. I s ohledem na cenu se v každém případě vyplatí koupit větší balení.

Někdy u nich může být trochu problém s dávkováním, protože s velkými barely se obtížněji manipuluje. Pokud nedisponují praktickým kohoutkem, pořiďte si na nalévání aditiva do paliva trychtýř. Objemy těch nejmenších balení se standardně pohybují mezi 250 až 500 mililitry. Velká ekonomická balení v plastových barelech mohou obsahovat 5 až 10 litrů aditiva.

Samostatnou kategorii představují jednorázová aditiva, která se prodávají v malých lahvičkách nejčastěji po 125 mililitrech. Přidávají se do paliva jen občas a slouží primárně k pročištění vstřikovacího a celého palivového systému.

Dávkování

S objemem aditiva úzce souvisí další parametr, a tím je dávkování. Každé aditivum má trochu jiné složení, proto se také individuálně dávkují. Čím větší množství aditiva budete přidávat do paliva, tím více se vám jeho užívání promítne do pořizovacích nákladů. Doporučené dávkování najdete vždy na obalu.

Co se týče letních aditiv, tam se vždy striktně držte pokynů výrobce. U většiny aditiv, která se přidávají do paliva při každém tankování, se setkáte s dávkováním v poměru 1 : 1000. To znamená, že například na 100 litrů nafty máte přidat 100 mililitrů aditiva. Můžete ale narazit i na taková aditiva, u kterých přidáte celou lahvičku o objemu 250 mililitrů do 40 litrů paliva. Proto vždy důkladně prostudujte etiketu na obalu.

U zimních aditiv si můžete dovolit zvýšit dávku až trojnásobně nad doporučenou mez. Motoru tím rozhodně nijak neuškodíte, ale je vhodné si uvědomit, že nadměrné přidávání aditiv do nafty nemá smysl, pokud venkovní teploty neklesnou pod – 20 °C.

Kvalitní značky aditiv

Na trhu naleznete nepřeberné množství aditiv, ale ne všechna působí skutečně efektivně. Sice je koupíte za pár korun, ale ve finále vašemu autu nijak nepřilepšíte. Při výběru aditiva do nafty se vyplatí sáhnout po produktech známých výrobců.

Za kvalitní aditivum do nafty ovšem nemusíte platit tisíce korun. Řada z nich si zakládá na výborném poměru ceny a kvality. Doporučit můžeme například VIF, BG Products, Metabond nebo ProTec.

VIF

Aditiva VIF patří mezi nejrozšířenější a nejvíce prodávaná aditiva na českém trhu. Nabízí jak letní i zimní varianty do nafty, tak i aditiva do benzínu. Velice dobře si poradí s biosložkami nacházejícími se v palivech a chrání palivový systém před poškozením. Letní i zimní varianty se navíc chlubí výbornými antikorozními účinky, což je významný faktor podporující delší životnost motoru.

Metabond

Firma Metabond je známá především na poli olejových aditiv. Do nich přidává speciální nanokeramické částice, které zušlechťují třecí plochy motorů. Mimo to vyrábí aditiva do paliv, která výrazně zlepšují vlastnosti nafty.

BG Products

Americká aditiva BG Products patřila v letech minulých výhradně do rukou profesionálů. V poslední době se ale dostala i do běžného prodeje a jejich obliba raketově stoupá. Mají totiž výborné složení a jsou absolutní špičkou, co se týče čisticích a mazacích vlastností. Fungují jako skvělá prevence proti karbonizaci. Nabízí jak aditiva na pravidelné používání, tak i produkty na jednorázové čištění.

ProTec

Německý výrobce naftových aditiv se zaměřuje především na čisticí produkty. Aditiva ProTec jsou vhodná k čištění oxidačních katalyzátorů a filtrů pevných částic DPF a FAP.

Cena

Jak bylo již zmíněno v předchozí kapitole, pořizovací cenu aditiva významně ovlivňuje kvalita jeho složení a jméno výrobce. Pochopitelně má ni vliv i velikost balení a vlastnosti aditiva. Univerzální aditiva bez specifických účinků budou určitě levnější než specializovaná aditiva. I tak se obvykle vejdete do pár stovek.

Cena do 200 Kč

Pokud se budete pohybovat v cenové hladině do 200 korun, setkáte se hlavně se speciálními čisticími aditivy o malých objemech mezi 50 až 125 mililitry. Občas narazíte i na klasická aditiva o objemu 250 až 500 mililitrů. Jde ale výhradně o produkty méně vyhlášených značek.

Cena od 200 do 1 000 Kč

Střední cenová třída nabízí prakticky cokoliv, na co si jen vzpomenete. Zimní a letní aditiva, multifunkční čističe, aditiva s nanočásticemi, čističe filtrů pevných částic a další. Co se týče objemů, u speciálních jednorázových přípravků se pohybujeme mezi 40 až 125 mililitry, u klasických aditiv mezi 250 až 500 mililitry. Občas můžete narazit i na výhodný set obsahující několik kousků jednorázových aditiv.

Cena nad 1 000 Kč

Náhlednete-li mezi mezi produkty, jejichž pořizovací cena začíná nad 1 000 korunami, zjistíte, že zde převažují velké kanystry o objemech 5 až 10 litrů. U nich se mohou pořizovací náklady vyšplhat až do výše 5 000 korun.

Další skupinou cenově nákladnějších aditiv tvoří speciální přípravky o větších objemech (mezi 500 až 1 000 mililitry). Většinou se jedná o vysoce účinná čisticí aditiva vyhlášených značek.

Jak používat aditivum do nafty

Aby aditivum působilo co nejefektivněji, musíte ho přidávat do paliva ve vhodný okamžik a v přesně odměřeném množství. A samozřejmě musíte dodržet i několik dalších základních pravidel.

  • Aditivum je nejlepší přidat do nádrže těsně před tankováním. Díky tomu dojde k jeho rozptýlení po celém objemu nádrže.
  • Pokud tankujete naftu do kanystru, přidejte aditivum přímo do něj. Obsah kanystru pak dobře promíchejte.
  • Aditiva se musí s naftou mísit při teplotách nad nulou. Jinak nedojde k chemické reakci a aditivum nebude fungovat. Na to myslete hlavně v zimě.
  • Pokud chcete díky adivitu dosáhnout nižší spotřeby paliva a prodloužit životnost motoru, používejte ho pravidelně.

Význam aditiv do nafty

Pokud nemáte s užíváním naftových aditiv zkušenosti, možná si kladete otázku, zda je jejich užívání vůbec nutné? Záleží mimo jiné i na tom, jak kvalitní naftu obvykle tankujete. U prémiových paliv je přidávání povýrobních aditiv zbytečné, neboť je obsahují v dostatečném množství. Aditivum je vhodné používat zejména v případě, že tankujete běžnou naftu.

Jaké benefity tedy aditiva do nafty přináší?

  • Zvyšují cetanové číslo nafty (čím je vyšší, tím je nafta kvalitnější).
  • Chrání motor a prodlužují jeho životnost.
  • Udržují celý palivový systém v čistotě a zabraňují korozi.
  • Zvyšují mazivost nafty a zlepšují tak čisticí a mazací schopnosti paliva.
  • Snižují spotřebu paliva.
  • Snižují hlučnost motoru.
  • Zlepšují proces spalování paliva.
  • Zajišťují snadnější start (u dieselových motorů to oceníte zejména v zimě).

Kvalitní aditivum vhodného typu sice neudělá ze starého nafťáka závodní automobil, ale dokáže do jisté míry zvýšit výkon motoru a tím zlepšit tím jízdní vlastnosti vozu.

Význam naftových aditiv začal významně růst ve chvíli, kdy se z pohonných hmot začaly odstraňovat látky, které jsou sice důležité pro kvalitu nafty, ale nejsou zrovna šetrné k životnímu prostředí. Aby pohonné hmoty splňovaly přísné emisní normy, obsahují stále větší podíl složek pocházejících z obnovitelných zdrojů (biosložek).

Biosložky se sice naftě vyrovnají v oblasti hoření, ale mají negativní vliv na celou palivovou soustavu a životnost motoru. Nepoužívání aditiv se může časem promítnout do rychlého opotřebení vstřikovacího systému, omezenou průchodností trysek a slabším výkonem motoru. S pomocí aditiv lze negativní působení biosložek zpomalit či zcela eliminovat.

Náklady na aditiva do nafty rozhodně nepředstavují extrémně vysoké částky, které by měly výrazně zasáhnout do rozpočtu. Investované peníze se vám mohou velmi rychle vrátit. Nejde ani tak o snížení spotřeby paliva, jako o prodloužení životnosti motoru a jednotlivých částí spalovacího systému.

Náklady spojené s výměnou náhradních dílů a opravami motoru se totiž mohou vyšplhat do výše několika desítek tisíc korun. A pokud dokáže aditivum tyto situace oddálit (ideálně ani nemusí nikdy nastat), rozhodně se vám do něj vyplatí těch pár stovek investovat.

Motory s DPF a aditiva

Dalším důsledkem přísných emisních norem je i to, že byste dnes prakticky neměli narazit na dieselový motor bez filtru pevných částic (DPF). Jedná se o velmi hustý filtr, který prakticky propustí jen plyn a zachytí i ty nejjemnější částice, které jsou pro lidské zdraví nebezpečné.

Tyto filtry jsou bohužel velmi náchylné k zanášení. Řešením mohou být speciální aditiva vhodná pro motory s DPF filtry nebo takové přípravky, které filtr nezanáší (ani nijak nepoškozují). Pokud obsahují vysoký podíl mazivostních složek, nemělo by jejich používání představovat problém.

Dana Široká velice ráda řídí a zajímá se o to, aby jí auto vydrželo sloužit co nejdéle. Při zpracování tématu aditiv do nafty tak mohla těžit z vlastních praktických zkušeností. Jelikož si zakládá na pečlivém zpracování článků, hledala informace o aditivech v motoristických magazínech a zabrouzdala do diskuzí zkušených motoristů. Zajímá se o široké spektrum témat, najdete ji proto podepsanou například i pod glukometry, radiátory nebo giny.
Redaktorka

Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.7 z 10 hlasů