Nejlepší motorové oleje 2025: Srovnáváme podle recenzí a testů
Jaký motorový olej vybrat dle srovnání
Motorový olej je naprosto nezbytnou kapalinou v motoru každého vozu, proto byste měli volit co nejkvalitnější. V rámci našeho srovnání se absolutním vítězem stal Castrol EDGE Titanium FST 5W-30 LongLife 5 l, který je vhodný i pro diesely s DPF. Z hlediska ceny a výkonu je na tom nejlépe Total Quartz 9000 Energy 5W-40 5 l. Nenáročné klientele je určen Mannol Energy Ultra JP 5W-20 4 l, který potěší nižší pořizovací cenou.
Jak srovnáváme motorové oleje?
K tvorbě srovnání motorových olejů jsme se snažili přistoupit tak, abychom pokryli potřeby všech typů motoristů – nenáročných řidičů, běžných uživatelů i náročných zákazníků. Vybrali jsme takové produkty, u kterých jsme si byli jisti vysokou kvalitou a za kterými stojí známí výrobci. Zároveň ale spadají do různých cenových hladin, takže si na své přijde opravdu každý. Mají také různé vlastnosti, na které jsme se soustředili v tabulce parametrů:
- Výkonnostní třída a doporučený typ motoru
- Viskozitní třída
- Normy výrobců vozů, které olej splňuje
- Složení (podle základu oleje)
- Možnost prodloužené výměny
- Velikost balení a cena za 1 litr
Snažili jsme se také přihlížet k recenzím zákazníků. Tato hodnocení je pochopitelně nutné brát s určitým odstupem, neboť jsou subjektivní. Každý řidič má navíc svůj styl jízdy, což má na opotřebení motorového oleje významný vliv.
Pokud se chcete o motorových olejích dozvědět více, začtěte se do článku Jak vybrat motorový olej. Dozvíte se, jak funguje rozdělení olejů do výkonnostních tříd, proč je klíčové vybrat správnou viskozitu a proč se vyplatí přihlížet i k normám výrobců automobilů.
Nejlepší motorové oleje dle srovnání
Hodnocení | Produkt | Klady | Zápory | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|---|
Top 1 |
|
|
1 300 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 |
|
|
700 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 |
|
|
560 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 4 |
|
|
200 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 5 |
|
|
760 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 6 |
|
|
2 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 7 |
|
|
850 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 8 |
|
|
900 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 9 |
|
|
900 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 10 |
|
|
450 Kč | Zobrazit nabídky |
Jak chápat redakční hodnocení?
Doporučujeme jen produkty, které mají dle posouzení redaktora hodnocení nad 70 % (alespoň „Dobré“). Podívejte se, co jednotlivé procentní hladiny znamenají.
Recenze nejlepších motorových olejů
- Technologie proti tření
- Pro mnoho norem
- Dobrá viskozitní třída
- Lze měnit po 2 letech
- Stovky spokojených recenzí
- Vyšší cena
Motorový olej Castrol EDGE Titanium FST 5W-30 LongLife 5 l spadá do vyšší cenové třídy a je určen náročným motoristům a milovníkům moderních dieselů. Jde totiž o jediný produkt našeho srovnání, který splňuje výkonnostní třídu C3 a je vhodný pro naftové motory s filtry pevných částic. Tyto filtry už musí mít všechny nové dieselové automobily, ale jsou citlivé na zanášení, proto vyžadují speciální olej typu Castrol EDGE Titanium.
Je vhodný i pro moderní vozy poháněné benzínem. Viskozitní třída 5W-30 sice není nejvyšší hodnota našeho srovnání (má druhé místo), ovšem pokud intenzivně nejezdíte v největších letních vedrech, bude v našich podnebných podmínkách dostačující. Castrol EDGE Titanium tento mírný nedostatek vyvažuje vysokým obsahem aditiv a také speciální technologií, která umožňuje měnit oleji strukturu podle zatížení a snižovat tak tření.
To je další argument, proč tento olej používat v silných motorech. Splňuje různá specifika výrobců vozů, včetně populárního Volkswagenu, takže bude výborně pasovat do různých typů aut. Samozřejmostí je syntetické složení a možnost výměny po dvou letech, což jsou vlastnosti typické pro dražší oleje. Balení o objemu 4 l by mělo stačit na kompletní výměnu oleje. 1 l oleje stojí 260 Kč, jde tedy o nejdražší produkt našeho srovnání.
Hodnocení dalších odborníků a uživatelů
Vysokou kvalitu a spolehlivost oleje Castrol EDGE Titanium dokládají mimo jiné stovky spokojených uživatelských recenzí. Nedají na něj dopustit hlavně řidiči automobilů Škoda a Volkswagen. Většina ho používá na doporučení svých mechaniků a shodují se na tom, že se vyplatí do něj investovat. Není divu, že získal na portále Heureka také dvakrát ocenění „Produkt roku” (2020, 2021).
Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům
Značka Castrol má po celém světě silnou základnu příznivců – jak mezi mechaniky, tak mezi řidiči. To můžeme určitě zařadit mezi silné stránky oleje Castrol EDGE Titanium. Další výhodou je speciální technologie proti tření a vhodnost pro motory s DPF. Kvalitní olej, který nezanese citlivý filtr, mnohdy stojí i mnohem víc. Olej lze navíc měnit v prodlouženém intervalu, což také nebývá samozřejmost u všech výrobků.
Pro někoho může představovat vyšší cena překážku. Samozřejmě seženete i levnější oleje dobré kvality, ale budou mít pravděpodobně horší parametry.
Porovnání s alternativami
Pro majitele vozů Volkswagen a podobných aut existuje trochu levnější alternativa VAG GS55545M4 LongLife III 0W-30 5 l vhodná pro třídu C3. Musíte si ovšem dát při jeho nákupu velký pozor, protože se objevují často padělky.
Pokud vlastníte starší vůz nebo vaše auto jezdí na benzín, mohl by vám stačit Total Quartz 9000 Energy 5W-40 5 l. Zvládne i velkou zátěž, disponuje viskozitou 5W-40 a splňuje mnoho norem automobilek. Navíc stojí cca polovinu v porovnání s Castrol EDGE Titanium.
Závěrečné shrnutí
Vícestupňový long life olej Castrol EDGE Titanium je výbornou volbou pro majitele nových vozů s DPF filtry a pro náročné motoristy, kteří si u motorového oleje rádi připlatí za vysokou kvalitu. Pokud si pořizujete nový vůz a nevíte, jaký olej zvolit, je v tomto případě Castrol EDGE Titanium sázka na jistotu, neboť je vyroben tak, aby zohledňoval potřeby moderních automobilů.
Pokud máte starší auto americké nebo asijské výroby, mohl by vám stačit Mannol Energy Ultra JP 5W-20 4 l. Nicméně je nutné počítat s tím, že s viskozitou 5W-20 není úplně nejlepší volbou na léto.
- Výhodná cena/výkon
- Do velkého horka
- Splňuje hodně norem
- Nesmírně oblíbený
- Spíše pro starší vozy
- Méně aditiv
Vícestupňový motorový olej Total Quartz 9000 Energy 5W-40 5 l představuje výborný kompromis mezi kvalitou a cenou. Tento olej totiž splňuje mnoho automobilových norem a obstojí ve starších automobilech s benzínovými a naftovými motory s přímým vstřikováním (třídy A3 a B4). Hodí se pro řidiče vozů, kteří ještě nemají automobil s DPF filtrem.
Viskozitní třída 5W-40 je tou nejlepší v našem srovnání, neboť zajistí optimální konzistenci oleje jak ve velkých mrazech, tak i při extrémním horku. Další výhodou je syntetické složení a long life zařazení. Olej s takto prodlouženou výměnou je ideální pro řidiče, kteří s autem podnikají dlouhé trasy.
Balení obsahuje 5 l, což je trochu větší než obvykle čtyřlitrové kanystry. Po přepočtu vychází 1 l oleje na 140 Kč, což je v rámci našeho srovnání dokonce druhá nejnižší hodnota.
Hodnocení dalších odborníků a uživatelů
Total Quartz 9000 Energy 5W-40 5 l patří mezi jedny z nejprodávanějších olejů na tuzemském trhu. Zákazníci si u něj pochvalují výborný poměr ceny a kvality. Shodují se na tom, že snižuje spotřebu paliva a zajišťuje tichý chod motoru. Často je doporučován i v autoservisech.
Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům
Velmi dobrá viskozitní třída, doporučení ze stran výrobců vozů a long life složení činí v kombinaci s poměrně nízkou pořizovací cenou z oleje Total Quartz 9000 Energy 5W-40 5 l velmi výhodný produkt. Jen je potřeba uvědomit si to, že není optimální pro úplně nové automobily s DPF filtry.
Porovnání s alternativami
O pár korun dražší, ale parametrově trochu lepší alternativou Total Quartz 9000 Energy 5W-40 5 l je Shell Helix Ultra 5W-40 4 l. Má stejnou viskozitní třídu, ale navíc splňuje ještě ACEA klasifikaci B3. Kromě norem evropských vozů se hodí i do mnoha aut americké výroby.
Z mírně levnějších variant lze doporučit ještě Shell Helix HX7 10W-40 4 l, který splňuje třídy A3 a B4. Má ale trochu méně kvalitní polosyntetické složení a musí se měnit již po jednom roce (tedy ve standardním intervalu).
Závěrečné shrnutí
Vícestupňový motorový olej Total Quartz 9000 Energy 5W-40 5 l je ideální do benzínových i naftových automobilů, které ještě nejsou opatřeny DPF filtry. Obstojí ve velkých mrazech i letních pařácích. Při efektivním stylu jízdy navíc umožňuje dvouletý interval výměny. Určitě ho ocení také zákazníci, kteří nechtějí do motorového oleje investovat extrémně vysokou částku, ale záleží jim na kvalitě.
- Nižší cena
- Splňuje hodně specifik
- Pochvalné recenze
- Testován pro asijské a americké vozy
- Nevhodný na horké léto
- Výměna po 1 roce
Motorový olej Mannol Energy Ultra JP 5W-20 4 l sice osciluje na pomezí nižší a střední cenové kategorie, nicméně i tak se jedná o vícestupňový olej se syntetickým složením. Nižší cena se promítá do toho, že je tento olej sice určen pro naftové a benzínové vozy s vysokou zátěží (A3 a B3), nicméně splňuje normy jenom amerických a asijských automobilek. Není tedy tím nejlepší řešením pro majitele evropských vozů.
Ačkoliv je označen jako vícestupňový, s viskozitou 5W-20 není úplně optimální pro horké letní dny. Studené zimní starty by na druhou stranu měl zvládat bez problémů. Co se týče intervalu výměny, ten je v tomto případě standardní roční (s tím se ovšem setkáte u většiny levnějších motorových olejů).
Balení obsahuje 4 l oleje, což je běžný objem kanystrů na jednu výměnu oleje. Po přepočtu vychází 1 l oleje na 140 Kč, což je druhá nejnižší hodnota našeho srovnání.
Hodnocení dalších odborníků a uživatelů
Českých hodnocení se nám v době psaní této recenze (září 2022) mnoho dohledat nepovedlo, nicméně velmi pochvalně se o oleji Mannol Energy Ultra JP 5W-20 4 l vyjadřují zákazníci v zahraničních recenzích. Zaujal je zejména díky výhodné ceně, nicméně se shodují na tom, že je i tak dost kvalitní.
Hlavní klady, zápory a zajímavosti oproti jiným produktům
Nižší pořizovací cena je asi hlavním důvodem, proč sáhnout po oleji Mannol Energy Ultra JP 5W-20 4 l. Zaujme ale i tím, že splňuje normy mnoha asijských vozů, které už jsou dnes v Evropě hojně zastoupeny. Má i poměrně dobré složení a patří mezi populární produkty.
Na druhou stranu ale není s viskozitou 5W-20 ideální do horkého letního počasí. Někomu by mohlo vadit také to, že se nejedná o long life olej.
Porovnání s alternativami
Trochu levnější alternativou, která splňuje stejné třídy ACEA, je vícestupňový olej Orlen Oil Platinum Classic Mineral 15W-40 4,5 l. Je ale nutné zohlednit to, že jde o minerální olej. navíc nedisponuje tolikami normami automobilek jako Mannol Energy Ultra JP 5W-20 4 l. Má ale lepší viskozitu a starším vozům by mohl sedět.
Majitelům evropských vozů se určitě vyplatí investovat do oleje Total Quartz 9000 Energy 5W-40 5 l. Syntetický olej s výbornou viskozitou naplňuje potřeby benzínových i naftových vozů bez DPF. Je navíc velmi oblíbený.
Závěrečné shrnutí
Motorový olej Mannol Energy Ultra JP 5W-20 4 l by mohl vyhovovat majitelům amerických a asijských automobilů starší výroby, neboť splňuje velké množství norem automobilek Ford atd. Je nutné počítat s tím, že i když jde o vícestupňový olej, nemusí si udržet optimální viskozitu v létě. Výměnu je navíc nutné provádět každý rok.
- Praktické balení do auta
- Dobrý poměr cena kvalita
- Výrobcem je Castrol
- 1× ocenění „Produkt roku"
- Jen pro Fordy
- Nejde o long life
- Jen na dolévání
Ford Formula F 5W-30 1 l představuje menší cestovní balení motorového oleje, který je speciálně uzpůsoben pro potřeby automobilů Ford. Stojí za ním známý výrobce Castrol, což dodává výrobku na renomé. Jako jediný z produktů v našem srovnání je vhodný pro výkonnostní třídy A5 a B5, což jsou motory se speciální konstrukcí.
Balení o objemu 1 l je naprosto ideální jako pohotovostní balení na cesty – můžete ho mít neustále u sebe ve vozu a v případě potřeby ho dolít. Specializovanému složení odpovídá v tomto případě lehce vyšší cena. Za 1 l produktu totiž zaplatíte přibližně 200 Kč, což ho v našem srovnání řadí na špičku mezi nejdražší produkty.
- Důraz na čisticí složky
- Vhodný na léto
- Long life olej
- Univerzálnost
- Ne pro motory s DPF
- Údajně nutno měnit častěji
- Balení často teče
- Velké riziko padělku
Shell Helix Ultra 5W-40 4 l spadá do střední cenové hladiny motorových olejů. Tento olej potěší svým univerzálním využitím, protože splňuje opravdu vysoký počet norem výrobců automobilů. Mohl by se tedy hodit uživatelům, kteří mají doma automobily různých značek. Využití najde třeba i v menším autoservisu. Velkou výhodu představuje také viskozitní třída 5W-40, která je nejlepší mezi námi srovnávanými produkty.
V neposlední řadě nesmíme opomenout zmínit to, že jde o long life olej. Tento typ motorového oleje bývá běžnější spíše ve vyšších cenových hladinách. Přestože je velice multifunkční, nehodí se pro motory s DPF. Z recenzí uživatelů navíc vyplývá, že i přes označení long life vyžaduje častější výměny. U tohoto výrobku si navíc musíte dát pozor na neporušenost obalu, protože údajně občas teče.
- Ideální pro více aut
- I do velkého horka
- Nízká spotřeba
- Výhodná koupě
- Není pro diesel s DPF
- Méně recenzí
- Častější výměny
Pema Oil 5W-40 20 l je sice na první pohled dražší výrobek, ale je to dáno tím, že jde o ekonomické balení o objemu 20 l. Přepočtem jsme zjistili, že cena za 1 l oleje je v tomto případě 100 Kč, takže jde o nejvýhodnější nákup mezi námi srovnávanými produkty. Takto velké balení se uplatní v domácnosti s vyšším počtem vozů či v autoservisu. Protože má viskozitní třídu 5W-40, dá se používat i během hodně horkého léta.
Není ovšem vhodný pro majitele dieselových vozů s DPF. U tohoto výrobku představuje určitou nevýhodu i nízký počet recenzí, takže se nedočtete, jaké jsou zkušenosti z praxe u ostatních uživatelů. Nejedná se o long life olej, vyžaduje tudíž výměny po standardním 1 roce užívání.
- Prodlužuje životnost motoru
- Mnoho aditiv
- Výborné recenze
- Známý výrobce
- Bez nálevky
- Údajně nižší mazivost
Motorový olej Shell Helix HX8 ECT představuje jeden z nejpopulárnějších produktů v sekci syntetických olejů. Spadá do výkonnostní třídy C3, proto ho mohou používat majitelé moderních benzínových vozů a dieselových vozů s filtrem pevných částic. Jednou z jeho největších výhod je tedy pestré využití, protože splňuje ty nejběžnější normy automobilek.
Viskozitní třída 5W-30 patří mezi nejvyužívanější a pro naše podnebné podmínky je naprosto vyhovující. Objektivně tak můžeme tomuto oleji vytknout maximálně to, že má dost široké hrdlo a v balení není nálevka. To je ale naprosto běžný problém, se kterým se setkáte u většiny kanystrů a barelů.
- Splňuje velmi přísné normy
- Ideální pro Citroën a Peugeot
- Minimum sulfátového popela
- Stovky kladných recenzí
- Pro specifické vozy
- Užší cílová skupina
Syntetický motorový olej Total Quartz INEO ECS je určen pro výkonnostní třídu C2, kam patří moderní benzínové vozy a dieselová auta s filtrem pevných částic. Tento olej je doporučován pro vozy Citroën a Peugeot a splňuje velice přísné požadavky na kvalitu, což ho odlišuje od konkurence, která obvykle vyhovuje jen povinným normám.
Je proto označen jako Low SAPS, což značí minimální obsah sulfátového popela. U long life olejů jde o poměrně vzácnou funkci, která se jen tak nevidí. Za nevýhodu můžeme označit tak maximálně to, že splňuje méně norem automobilek, takže není určen pro tak širokou škálu značek automobilů.
- Vhodný pro Renault
- Low SAPS funkce
- Delší životnost DPF
- Vysoká kvalita
- Široké hrdlo
- Obtížnější nalévání
Syntetický motorový olej Elf Evolution Full-Tech FE patří mezi méně početnou skupinu produktů s funkcí Low SAPS, což znamená, že je obzvlášť vhodný pro dieselové motory s filtrem pevných částic. Splňuje normy Renault RN0720 a MB-Approval 226.51, takže ho lze doporučit majitelům Renaultů a Mercedesů. Viskozitní třída 5W-30 je v našich podmínkách obvyklá, ale není tak populární jako třída 5W-40.
U tohoto oleje mohou nastat potíže s naléváním, protože je kanystr opatřen hodně širokým hrdlem a v balení chybí nálevka. Jako určitou nevýhodu mohou někteří uživatelé vnímat i to, že nesplňuje širší spektrum automobilových norem.
- Cenová dostupnost
- Vyhovuje starším motorům
- Obstojí v horku
- Jen pro starší vozy
- Nevhodný pro vozy DPF
- Omezené využití
Total Quartz 5000 spadá do sekce minerálních motorových olejů, kterých je dnes na trhu hodně málo. Je proto vhodný spíše pro starší vozy výkonnostních tříd A3 a B3. Splňuje normy MB 229.1, PSA B71 2295 a VW 501.01/505.00, kam spadají automobily koncernů Mercedes Benz, Peugeot, Citroën a Volkswagen. Tento olej má viskozitní třídu 5W-40, což je nejvyužívanější třída v našem podnebí. Obstojí proto i v mimořádně horkých létech.
Naopak ho nelze doporučit pro moderní dieselové vozy s filtrem pevných částic, protože by mohl přispět k jeho zadření. Oproti syntetickým olejům je výrazně levnější, na druhou stranu to ale odpovídá jeho omezenějšímu využití.
Nejprodávanější motorové oleje dle Heureky
Pořadí | Produkt | Hodnocení | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|
Top 1 | 96 % Počet recenzí: 1384 |
2 500 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 | 97 % Počet recenzí: 479 |
1 400 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 | 96 % Počet recenzí: 171 |
1 400 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 4 | 96 % Počet recenzí: 745 |
900 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 5 | 96 % Počet recenzí: 763 |
1 200 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 6 | 97 % Počet recenzí: 194 |
1 700 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 7 | 97 % Počet recenzí: 737 |
1 500 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 8 | 97 % Počet recenzí: 104 |
1 300 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 9 | 95 % Počet recenzí: 194 |
450 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 10 | 96 % Počet recenzí: 504 |
1 500 Kč | Zobrazit nabídky |
Jak vybrat motorový olej
Tento článek slouží jako průvodce pro výběr motorového oleje. V následujících kapitolách se dočtete:
- Proč koupit kvalitní motorový olej – kvalitní olej chrání kovové součástky motoru před opotřebením a čistí vnitřní část motoru, také ji chrání proti korozi. Použitím správného oleje dosáhnete lepšího výkonu a nižší spotřeby vozu.
- Nevýhody motorových olejů – vybrat vhodný olej není vůbec snadné. Jeho výměnu by měl navíc provádět odborník. V neposlední řadě se vyplatí připlatit si.
- Výběr podle výkonnostní třídy ACEA – tato norma zohledňuje potřeby jednotlivých typů motorů a míru zátěže. Na běžné ježdění stačí třídy A1 a B1, do speciálních silných motorů se hodí A5 a B5. Moderní motory s DPF filtry patří do třídy C1 až C3.
- Druhy podle viskozity – podle hustoty se dělí na zimní (nejřidší) a letní. V našich tepelných podmínkách lze ovšem používat i víceúčelové motorové oleje.
- Druhy podle technologie výroby – dříve na trhu dominovaly minerální oleje, dnes je vytlačují syntetické nebo polosyntetické díky lepším vlastnostem.
- Důležité parametry – k nejrelevantnějším parametrům výběru motorového oleje patří norma výrobce. Podívejte se také, jaké přídatné látky obsahuje, jaký je doporučený interval výměny a jaký má objem.
- Příslušenství a funkce – je jich velmi málo, ale určitě se může hodit nálevka pro snazší výměnu. U syntetického oleje se podívejte na slučitelnost s plasty.
- Oblíbené značky – za kvalitní a prověřené platí např. Castrol, Total, Shell, Liqui Moly a Mogul.
- Ceny – většina nenáročných zákazníků si vybere v rozmezí 500–1 000 Kč, majitelé nových vozů by měli sáhnout po trochu dražších olejích.
Zpracovali jsme také samostatné srovnání zabývající se dalšími tekutinami do auta – podívat se můžete na aditiva do nafty, aditiva do benzínu, chladicí kapaliny a brzdové kapaliny.
Proč koupit kvalitní motorový olej
Motorový olej je jednou z nejdůležitějších kapalin v motorovém vozidle. Výběrem vhodného oleje podpoříte správný chod vašeho vozu, neboť plní mnoho funkcí:
- Nižší tření kovových částí – motorový olej jako mazivo snižuje tření mezi pohyblivými částmi motoru.
- Chlazení a čištění motoru – olej obsahuje detergentní přísady, které rozpouští usazeniny a kal na povrchu kovových částí. Kolující olej navíc motor částečně ochlazuje.
- Ochrana proti korozi – antikorozní přísady brání vzniku rzi v motoru, tím se zamezí jeho poškození.
- Lepší výkon a nižší spotřeba – kvalitní péče o motor se promítne do toho, že bude auto jezdit svižněji a bude efektivněji nakládat s palivem.
Nižší tření kovových částí
Naprosto základní funkcí, kterou musí každý motorový olej splňovat, je mazání kovových částí motoru. Díky tomu je zajištěno nižší tření mezi pohyblivými částmi a motor tak může hladce běžet, většinou se i ztiší jeho chod. Dnešní moderní motorové oleje zpravidla nemívají s mazivostí problém.
Chlazení a čištění motoru
Kromě samotného oleje najdete v motorovém oleji řadu aditiv, která mu dodávají specifické vlastnosti. Velmi důležité jsou detergentní přísady, které udržují motor v čistotě. Uvolňují vznikající usazeniny na povrchu kovových dílů motoru a neustále tak povrch čistí. Motorový olej navíc motor částečně chladí (v místech, kam se nedostane chladicí kapalina).
Ochrana proti korozi
Jedním z velmi důležitých aditiv jsou antikorozní přísady, které brání vzniku rzi na kovových částech motoru. Koroze může motor vážně poškodit, proto je potřeba proti ní začít bojovat včas. Nejlepší prevencí je použití motorového oleje, který tyto antikorozní přísady obsahuje.
Lepší výkon a nižší spotřeba
Kvalitní motorový olej v neposlední řadě zvyšuje výkon motoru a podporuje efektivní využití paliva. Díky tomu máte ve finále nižší spotřebu. Hlavním úkolem motorového oleje je, aby motor šlapal jako hodinky – díky promazávání kovových částí, odstraňování usazenin a usnadnění studených startů bude auto jezdit „svižněji”.
Nevýhody motorových olejů
Motorové oleje mají i několik nevýhod, se kterými je nutné při výběru počítat:
- Potenciálně špatný výběr – při výběru musíte zohlednit opravdu hodně parametrů, takže se může snadno stát, že se v bohaté nabídce motorových olejů přehmátnete.
- Nutná vyšší investice – kvalitní motorový olej něco stojí, zejména pokud obsahuje hodně aditiv a má lepší viskozitní třídu.
- Vyžaduje pravidelnou výměnu – po roce (u některých olejů po dvou) se musí olej kompletně vyměnit. Někdo tuto práci raději svěří mechanikovi, zručnější motoristé si ho mění sami.
Potenciálně špatný výběr
Abyste zvolili opravdu správný olej, který bude vhodný pro váš vůz, musíte při tom zohlednit velké množství parametrů a řídit se pokyny výrobce. Klasifikace a značení motorových olejů jsou poměrně složité, proto se může snadno stát, že si vyberete špatně, pokud se výběru nebudete věnovat skutečně velmi pečlivě.
Nutná vyšší investice
Pokud máte dražší vůz a chcete o jeho motor pečovat opravdu dobře, vyplatí se koupit trochu lepší motorový olej. Měl by obsahovat co nejvíce aditiv a samozřejmě odpovídat typu motoru ve vašem vozu. Počítejte s tím, že balení skutečně kvalitního oleje, které vám vystačí na jednu výměnu, může stát kolem 1 500 Kč.
Vyžaduje pravidelnou výměnu
Motorový olej vyžaduje kompletní výměnu v pravidelných intervalech. U většiny olejů dochází k výměně po jednom roce, u speciálních i po dvou letech. Rozhodně se ale nespoléhejte jen na časový interval – ještě důležitějším faktorem je v tomto případě počet najetých kilometrů, případně i styl jízdy. Např. pokud najezdíte ročně desítky tisíc kilometrů, je nutné měnit olej častěji.
Výměnu oleje byste nikdy neměli odkládat nebo úplně vynechat. V lepším případě dojde ke zhoršení stavu motoru, v tom nejhorším i k jeho zadření.
Většina lidí si na výměnu oleje sama nevěří, proto tímto úkonem raději pověří mechanika nebo autoservis. Počítejte s tím, že výměna oleje bude logicky stát až dvakrát víc než kdybyste ho měnili sami. Na druhou stranu tím ušetříte čas, který byste jinak museli výměně oleje věnovat.
Výběr podle výkonnostní třídy ACEA
Podle výkonnostní normy platné v evropských zemích se motorové oleje dělí do čtyř základních skupin:
- A – pro zážehové (benzínové) motory.
- B – pro vznětové (naftové) motory.
- C – pro benzínové i naftové motory s čistícím filtrem.
- E – pro naftové motory těžkých užitkových vozidel.
Výkonová specifikace motorového oleje podle ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobile) uvádí, pro jaký typ motoru je daný olej vhodný a jak velkou zátěž snese. Písmeno reprezentuje typ motoru. Po písmenu vždy následuje číslice, která určuje, jak moc je olej kvalitní (viskózní). Čím je toto číslo vyšší, tím větší zátěž olej snese a lépe maže při vysokých teplotách (Zdroj: ACEA).
Např. oleje tříd A1 a B1 jsou běžné motorové oleje s nízkou viskozitou pro benzínové a naftové motory a měly by se měnit v pravidelném intervalu, oleje tříd A3 a B3 už umožňují servisní interval prodloužit. Tento údaj najdete v servisní knížce, přičemž obvykle je uveden jako doporučený interval hodnot. Není problém, pokud použijete olej vyšší výkonnostní normy. Určitě byste ale neměli nikdy volit nižší.
Skupiny A a B mají rozmezí číslic od 1 do 5 (nicméně třídy A2 a B2 už jsou neplatné), skupina C od 1 do 4. Oleje do těžkých vozů mají dokonce škálu 1 až 9. Na americkém kontinentě se ještě můžete setkat s normou API (American Petroleum Institut), nicméně v Evropě se používá hlavně ACEA.
Typ motoru a zátěž | Vhodná výkonnostní třída ACEA | Interval výměny oleje | Cenová hladina |
Benzínový s běžnou zátěží | A1 | Pravidelný | Obvykle nižší |
Benzínový s vysokou zátěží | A3 | Prodloužený | Obvykle střední |
Benzínový s přímým vstřikováním | A4 | Pravidelný | Hledat budete ve všech cenových hladinách |
Benzínový se speciální konstrukcí | A5 | Prodloužený | Obvykle vyšší |
Naftový s běžnou zátěží | B1 | Pravidelný | Obvykle nižší |
Naftový s vysokou zátěží | B3 | Prodloužený | Obvykle střední |
Naftový s přímým vstřikováním | B4 | Pravidelný | Hledat budete ve všech cenových hladinách |
Naftový se speciální konstrukcí | B5 | Prodloužený | Obvykle vyšší |
Benzínové i naftové s DPF a TWC | C1, C2, C3, C4 | Prodloužený | Obvykle vyšší |
Druhy podle viskozity
Velmi důležitou vlastností, kterou byste měli při nákupu motorového oleje sledovat, je viskozita. Podle tříd viskozity se motorové oleje dělí na:
- Zimní motorové oleje – zimních tříd je 6, značí se číslem a písmenem W. Nižší číslo znamená, že motor naskočí i při velkém mrazu.
- Letní motorové oleje – letních tříd je 5, značí se jen číslem. Vyšší letní třída znamená bezpečný chod motoru ve velkém horku.
- Vícestupňové motorové oleje – vhodné k celoročnímu mazání, praktické a oblíbené, značí se kombinací zimních a letních tříd (např. 5W-30).
Viskozitu můžete někdy najít také pod označením klasifikace dle SAE. Podstatné je vybrat olej s takovou viskozitou, která bude vyhovující pro dané roční období. Jinými slovy, olej zůstane optimálně tekutý jak za velmi nízkých teplot, tak i v letní výhni. Vlastnost oleje odolávat nízkým teplotám popisuje tzv. zimní číslo (značeno písmenem „W” jako winter, před ním je číslo). Čím je nižší, tím krutější mrazy olej zvládne.
Letní číslo pak říká, do jak vysokých teplot si olej uchovává optimální viskozitu. Značí se pouze číslicemi. Vyšší letní třída zaručuje, že lze olej použít i za velmi vysokých okolních teplot, aniž by došlo k poškození motoru (např. v tropech). Také se doporučuje u aut se závodními motory, které se zahřívají na vysoké teploty.
Zimní motorové oleje
- 0W – nastartujete při -50 °C, ideální pro extrémně chladné oblasti.
- 5W – zaručí start při -40 °C, vhodné do chladných lokalit.
- 10W – motor hladce naskočí do -35 °C, v tuzemsku dostatečné.
- 15W – nastartujete do -30 °C, vhodné do středoevropských podmínek.
- 20W – vhodné do -25 °C.
- 25W – ideální viskozita jen do -20 °C.
Zimních viskozitních tříd existuje celkem 6. Do největších mrazů je vhodná tříd 0W, kdy nastartujete i při -50 °C. Nižší zimní třída zajistí, že je olej velmi tekutý i při této teplotě a rychleji tak proudí celým motorovým systémem. Pokud ale nežijete na Sibiři, je vcelku zbytečné takový olej kupovat. V tuzemsku si obvykle vystačíte s třídami od 10W a výše.
Letní motorové oleje
- 20 – do 20 °C, pro země s chladným podnebím, méně obvyklá třída.
- 30 – do 30 °C, využívaná často ve střední Evropě.
- 40 – do 40 °C, populární třída u nás.
- 50 – do 50 °C, do teplejších oblastí.
- 60 – do 60 °C, hlavně pro závodní automobily.
Letních viskozitních tříd rozlišujeme 5. S třídou 20 se moc často nesetkáte, pro tuzemské klimatické podmínky je optimální 30 nebo 40. V horkých oblastech najde využití 50. Letní třída 60 se obvykle používá jen u závodních automobilů, protože se u nich motor extrémně zahřívá. Pro běžné auto by ale takto hustý olej představoval zbytečnou zátěž a mohl by naopak snížit výkon motoru.
Vícestupňové motorové oleje
V poslední době jsou velmi oblíbené tzv. vícestupňové motorové oleje kombinující letní a zimní třídy. Díky tomu se dají využívat po celý rok, olej se tak nemusí měnit každých 6 měsíců. Jsou vhodné hlavně do oblastí, kde nejsou rozdíly mezi zimními a letními teplotami tak extrémní, což střední Evropa splňuje.
Značí se kombinací obou tříd. Např. motorový olej s označením 10W-40 lze používat do -35 °C v zimě a do +40 °C v létě.
Druh motorového oleje | Výhody | Nevýhody | Cenová hladina | Pro jaký účel se hodí |
Zimní | Usnadní studený start, chrání motor v mrazu | Využití jen v zimě | Obvykle v nižších až středních cenových hladinách | Pro zimní období |
Letní | Chrání motor v horku | Příliš hustý olej může snížit výkon, využití jen v létě | Obvykle v nižších až středních cenových hladinách | Pro letní období |
Vícestupňové | Snadné použití, bohatý výběr, praktické | Vyšší cena | Obvykle ve vyšších cenových hladinách | Možné celoroční použití |
Druhy podle technologie výroby
Podle technologie výroby a toho, jaký základ motorový olej obsahuje, rozlišujeme:
- Minerální motorové oleje – vyráběné z ropy, nízké pořizovací náklady, vhodné do starších vozů.
- Polosyntetické motorové oleje – vznikají smícháním minerálních a syntetických olejů, cenový a finanční kompromis, většině vozů mohou vyhovovat.
- Syntetické motorové oleje – vyrobeny uměle, nejšetrnější k motoru, nejlepší parametry, vhodné do nových a silných aut.
V současné době na trhu převažují syntetické nebo polosyntetické motorové oleje, protože jsou vyrobeny tak, aby vyhovovaly potřebám nových motorů. Minerální oleje měly velký význam v minulosti. V současné době se ovšem nedá říct, že by nějaký olej byl na 100 % takto jednodruhový.
Tímto rozdělením se při výběru oleje nemusíte tak moc trápit, důležité je zvolit hlavně správnou výkonnostní třídu a viskozitu. Abyste ale věděli, jaké jsou mezi nimi rozdíly, představíme si je.
Minerální motorové oleje
Minerálnímu oleji se jinak říká také ropný olej, neboť se vyrábí rafinací ropy. Výroba minerálního motorového oleje je nízkonákladová, což je jeho největší přednost. V ostatních vlastnostech za polosyntetickými a hlavně syntetickými oleji lehce zaostává. Výrobci se snaží vlastnosti minerálních olejů zlepšovat tím, že do nich přidávají aditiva. Pomalu se ale od jejich výroby opouští. Minerální olej je vhodný do starších automobilů.
Polosyntetické motorové oleje
Jde o směs minerálních a syntetických olejů, přičemž platí, že obsah syntetického oleje musí ve směsi zastupovat minimálně 30 %. Tímto způsobem lze získat poměrně kvalitní olej, který už odolává vyšším teplotám, ale stále za přijatelnou cenu. Polosyntetické oleje nepředstavují problém pro většinu aut levnější a střední třídy.
Syntetické motorové oleje
Syntetické motorové oleje se vyrábí uměle z jiných látek než je ropa. Tento způsob výroby je sice finančně nejnákladnější, ale výsledný produkt je k motoru automobilu nejšetrnější.
Syntetické oleje jsou proto považovány za nejkvalitnější, mají lepší mazací schopnosti, fungují nejlépe při studených startech a také dokážou prodlužovat interval výměny. Proto mezi nimi najdete i zástupce long life olejů. Navíc odolávají dobře vysokým teplotám, jsou tudíž vhodné i pro vozy se silnými motory.
Důležité parametry
Kromě výkonnostních a viskozitních tříd musíte vzít při výběru motorového oleje v potaz tyto parametry:
- Norma výrobce automobilu – některé koncerny doporučují pro konkrétní modely svých vozů specifické oleje, které prošly náročnými zkouškami.
- Aditiva – doplňkové složky tvoří až 30 % objemu oleje. Dodávají mu specifické vlastnosti, např. zabraňují vzniku usazenin nebo snižují pěnivost oleje.
- Interval výměny oleje – většina běžných olejů se mění po 15 000 km, speciální long life oleje vydrží až 30 000 km.
- Velikost balení – pro kompletní výměny vybírejte oleje s objemem 4–9 l, na dolévání stačí menší.
Norma výrobce automobilu
- VW 501.01, VW 506.01 – běžné normy koncernu Volkswagen.
- MB 228.51, MB 229.3 – příklady norem koncernu Mercedes Benz.
Někteří výrobci automobilů disponují vlastními doporučenými normami motorových olejů. Díky tomu si můžete do vašeho vozu pořídit takový olej, který je schválený a doporučený pro daný typ vozidla. Tento údaj najdete v příručce automobilu. Vlastní specifikace má např. BMW, Volkswagen, Mercedes Benz, Fiat, Peugeot, Renault nebo Ford.
Pokud si tedy chcete pořídit motorový olej splňující požadavky výrobce vozu, zkontrolujte si, že je opatřen číslem příslušné normy.
Aditiva
- Antioxidanty – zvyšují odolnost oleje vůči vysokým teplotám, díky tomu zůstává optimálně viskózní.
- Detergentní přísady – čistí motor, brání tvorbě usazenin a zvyšují tak výkonnost motoru.
- Složky na snížení pěnivosti – zabraňují opotřebení oleje, chrání olejové čerpadlo.
- Přísady pro nízké teploty – zajišťují optimální tekutost oleje i při velmi nízkých teplotách.
- Přísady proti opotřebení – tvoří ochrannou bariéru na povrchu dílů motoru, tím ho chrání před poškozením.
- Antikorozní aditiva – brání vzniku rzi na kovových částech motoru, velmi důležitý prvek pro vozy, se kterými se jezdí jen občas.
Motorový olej se skládá přibližně ze 70–85 % ze základového oleje. Zbylých 15–30 % tvoří výše uvedené speciální přísady, které dodávají motorovému oleji nové a lepší vlastnosti. Každý motorový olej nějaká aditiva obsahuje. Obecně jsou oleje s vyšším podílem aditiv vnímány jako kvalitnější a také si za ně připlatíte.
Výhodou je, že pokud jako základ zvolíte kvalitní motorový olej, nemusíte už do něj dodatečně lít speciální aditiva.
Interval výměny oleje
- 7 500–10 000 km – vhodný interval výměny při namáhavém stylu jízdy (popojíždění po městě, krátké trasy).
- 15 000 km – běžný interval výměny pro většinu motorových olejů.
- 30 000 km – speciální long life oleje lze měnit klidně až po dvou letech (při dodržení určitého stylu jízdy, dlouhé trasy).
To, za jak dlouho bude potřeba motorový olej vyměnit, ovlivňuje do značné míry jeho složení, ale také styl jízdy. Pokud kupujete běžný motorový olej, u kterého výrobce doporučuje výměnu jednou ročně (cca po 15 000 km), ale jezdíte s autem krátké trasy nebo popojíždíte v hustém městském provozu, můžete ho klidně nechat vyměnit už po 7 500–10 000 najetých km.
Speciální případ představují tzv. long life oleje, u kterých lze interval výměny prodloužit až na dva roky (cca 30 000 km). Mnozí lidé se domnívají, že jde jen o marketingový trik. Long life oleje ovšem skutečně obsahují speciální aditiva, která prodlužují jeho účinnost. Nicméně se vždy ujistěte, že výrobce vašeho vozu doporučuje použití tohoto typu oleje.
Velikost balení
- 1–4 l – nejmenší balení se hodí k průběžnému dolévání oleje.
- 4–9 l – vhodné ke kompletní výměně oleje.
- Nad 9 l – pro uživatele s více auty nebo autoservisy.
Většina motorů má kapacitu pro 4–7 l motorového oleje. Konkrétní hodnotu náplně vždy najdete v manuálu k vozidlu. Motoristům, kteří jsou často na cestách, se doporučuje v autě vozit menší balení oleje (klidně jen 1 l), aby ho mohli dolít, pokud náhodou klesne pod dolní rysku.
Pro běžné kompletní výměny oleje stačí balení s objemem do 9 l. Někteří mechanici doporučují před napuštěním nového oleje ještě provést proplach. K tomu můžete využít klidně nějaký levnější motorový olej.
Příslušenství a funkce
Funkcí a doplňků najdete u motorových olejů poskrovnu. Za zmínku stojí snad jen:
- Slučitelnost s plasty – speciální schopnost motorového oleje nepoškozovat plastové díly (hadičky atd.). Je dobré dát si na to pozor hlavně u syntetických olejů.
- Nálevka – usnadní výměnu motorového oleje, pokud si obstaráváte výměnu sami.
Oblíbené značky
Mezi nejprodávanější a velmi kvalitní značky motorových olejů patří zejména tyto:
- Castrol – britský specialista na motorové oleje, velmi kvalitní produkty s aditivy, syntetické a polosyntetické, cenově jde o vyšší třídu.
- Total – populární výrobce pohonných hmot a olejů, bohatý výběr, i méně obvyklé minerální oleje, spadají do střední cenové hladiny.
- Shell – britsko-nizozemský petrochemický výrobce, výborný poměr ceny a kvality, různé typy olejů, odpovídají střední cenové třídě.
- Liqui Moly – německý specialista na oleje a maziva, mnoho aditiv a speciálních přísad, různé typy olejů, trochu dražší produkty.
- Mogul – česká značka motorových olejů a jiných maziv, pestrý výběr, cenově výhodné produkty.
Castrol
Britská značka Castrol byla založena v roce 1899 a platí za skutečného specialistu na výrobu motorových olejů. Portfolio značky je velmi bohaté, vyberou si proto jak zákazníci, kteří se péči o vůz nijak aktivně nevěnují, tak i zkušení motoristé, kteří si rádi mění olej sami a potrpí si na kvalitu. Nabízí výhradně syntetické a polosyntetické oleje, které jsou vhodné pro moderní vozy a automobily se silným motorem.
Co se týče výběru viskozitních tříd, tak i ten je u Castrol velmi pestrý. Nabízí vícestupňové oleje s viskozitou od 0W-20 do 10W-60. Oleje Castrol navíc splňují certifikace mnoha evropských i amerických automobilek, takže si u této značky můžete snadno vybrat olej šitý na míru potřebám vašeho vozu.
Co se týče ceny, jedná se spíše o vyšší třídu. Běžná balení kolem 5 l stojí kolem 1 500 Kč. Drobná litrová balení vychází méně výhodně, stojí přibližně kolem 400 Kč. Nabízí ovšem i velké šedesátilitrové barely, které vychází na více než 10 000 Kč.
Total
Za značkou Total stojí energetická společnost TotalEnergies, která byla založena v roce 1924 a sídlí ve Francii. Kromě motorových olejů vyrábí pohonné hmoty, kapaliny a provozuje také čerpací stanice. Své produkty nabízí ve 130 zemích světa.
Není tedy divu, že motorové oleje Total patří momentálně mezi nejprodávanější. Hodí se do různých typů vozů. Velkou předností značky je velmi bohatý výběr a pokrytí různých cenových hladin. Proto je využívají jak lidé do obyčejných aut, tak i automechanici a profesionální řidiči. Většinu pětilitrových balení koupíte kolem 1 000 Kč, long life oleje jsou trochu dražší.
Shell
Britsko-nizozemská společnost Shell je druhá největší petrochemická společnost na světě. Byla založena v roce 1907 a v současné době působí ve více než 140 zemích světa.
Všechna paliva, motorové oleje i další produkty Shell představují zlatý střed mezi slušnou kvalitou a cenou – máte jistotu, že si kupujete kvalitní produkt, který vašemu motoru neuškodí, ale seženete ho za rozumnou cenu. Čtyřlitrová balení obvykle nestojí více než 1 000 Kč.
Kromě syntetických a polosyntetických olejů nabízí i méně obvyklé minerální, které jsou vhodné do starších vozů.
Liqui Moly
Německá společnost Liqui Moly se specializuje na výrobu maziv, aditiv a motorových olejů od roku 1957. Chlubí se tím, že vyrábí různé typy motorových olejů, a zároveň si zakládá na tom, že do nich přidává velké množství inovativních aditiv a speciálních přísad. Co se týče ceny, tak ta často přesahuje u čtyřlitrových balení 1 200 Kč.
Mogul
Z kvalitních motorových olejů figuruje mezi českou špičkou značka Mogul. Za motorovými oleji Mogul stojí pardubická rafinerie PARAMO. Mimo tyto produkty nabízí i oleje uzpůsobené pro motocykly a mazadla pro zahradní techniku.
Motorové oleje Mogul se vyznačují výhodným poměrem ceny a výkonu. Oscilují na pomezí nižší a střední cenové třídy, neboť čtyřlitrová balení mnohdy nestojí více než 500 Kč, což je na trhu s motorovými oleji velice slušná částka. Na druhou stranu je ale sortiment tak pestrý, že se těžko určuje přesné cenové rozmezí.
Máte možnost zakoupit jak syntetické i polosyntetické oleje, tak i minerální výrobky vhodné pro starší motory. Oleje Mogul jsou známé svými výbornými ochrannými účinky.
Značka | Specifika | Cenová kategorie | Které druhy nabízí | Komu značku doporučujeme |
Castrol | Vysoký podíl aditiv, velmi kvalitní oleje, pro široké spektrum vozů, mnoho norem, různé velikosti balení | Vyšší | Plně syntetické a polosyntetické oleje, long life oleje | Náročným motoristům; zákazníkům, kterým nevadí si za vysokou kvalitu připlatit |
Total | Velmi rozšířená značka, bohatý výběr za přijatelnou cenu | Střední | Syntetické, polosyntetické i minerální oleje, long life oleje | Širokému spektru zákazníků (nenáročným i profesionálům), řidičům; kteří chtějí opravdu spolehlivý olej za přijatelnou cenu |
Shell | Výborný poměr ceny a kvality, ověřený a známý výrobce, různé typy olejů | Střední | Syntetické, polosyntetické i minerální oleje, long life oleje | Zákazníkům, kteří se nechtějí výběrem oleje podrobně zajímat a rádi vsadí na osvědčenou značku |
Liqui Moly | Specialista na oleje, přidává do nich mnoho aditiv a speciálních přísad | Střední až vyšší | Syntetické, polosyntetické i minerální oleje, long life oleje | Zákazníkům, kterým nevadí si kvalitní olej trochu připlatit a kteří ocení bohatý obsah aditiv |
Mogul | Tuzemský specialista na motorové oleje, výhodný poměr ceny a výkonu, pestrý výběr | Nižší až střední | Syntetické, polosyntetické a minerální oleje | Majitelům vozů a motocyklů, kteří hledají cenově dostupný produkt |
Ceny
Cenu motorového oleje ovlivňuje hlavně kvalita složení a velikost balení. Pro lepší přehled jsme je rozdělili do čtyř cenových hladin:
- Motorové oleje do 500 Kč – malá litrová balení olejů na cesty, případně balení běžné velikosti pro nenáročné uživatele.
- Motorové oleje od 500 do 1 000 Kč – zlatý střed syntetických a polosyntetických olejů, špičkové minerální oleje do starších vozů.
- Motorové oleje od 1 000 do 2 000 Kč – vysoce kvalitní syntetické oleje s mnoha aditivy, výborné pro nové nebo speciálně konstruované motory.
- Motorové oleje nad 2 000 Kč – výhradně velké barely pro autoservisy nebo majitele několika aut, mohou mít 60 l i více.
Cena do 500 Kč
Nejnižší cenová hladina obsahuje v podstatě jen malá cestovní balení po jednom litru oleje. Vyplatí se uživatelům, kteří se s autem často vydávají na dlouhé cesty, protože tak mohou olej v případě potřeby doplnit.
Také zde najdete několik produktů běžné velikosti (4–9 l), které obvykle nemívají nijak nadprůměrné parametry a jsou vhodné spíše do obyčejných aut s nenáročným motorem. Složení mívají polosyntetické nebo minerální.
Cena od 500 do 1 000 Kč
V cenovém rozmezí 500–1 000 Kč už narazíte na motorové oleje velmi zvučných značek. Jedná se o zlatý střed nabízející dobrou kvalitu oleje, ucházející ochranné vlastnosti a lepší rozptyl výkonnostních i viskozitních tříd. To platí pro syntetické a polosyntetické oleje. Minerální oleje za tuto cenu bývají už špičkové.
Cena od 1 000 do 2 000 Kč
V této cenové hladině budou vybírat náročnější zákazníci a majitelé nových aut se silnými motory. Čekají na ně syntetické oleje té nejvyšší kvality disponující bohatým podílem aditiv a schopností snižovat vysoké tlaky v motoru. Spadají do vyšších výkonnostních tříd a nabízí široký rozptyl teplot, při kterých je lze bezpečně používat. V této kategorii by určitě měli vybírat uživatelé, kteří mají vůz s citlivým nebo speciálně konstruovaným motorem.
Cena nad 2 000 Kč
Cenovkou nad 2 000 Kč bývají opatřena hlavně velká balení olejů a barely, které si putují do autoservisů, k mechanikům nebo do rodin, kde mají třeba tři nebo více automobilů. Dvacetilitrové kanystry začínají na zmiňovaných 2 000 Kč. Barely s objemem 50 nebo 60 l už stojí 12 000 Kč nebo i více.
Cenová kategorie | Co obvykle nabízí | Co obvykle nenabízí | Pro koho se hodí |
Do 500 Kč | Cestovní balení kvalitních olejů, klasická balení polosyntetických nebo minerálních olejů | Oleje nemají nejlepší parametry, čistě syntetické jsou výjimkou | Pro majitele obyčejných vozů s nenáročným motorem |
Od 500 do 1 000 Kč | Dobrý výběr kvalitních syntetických a polosyntetických olejů, slušné ochranné vlastnosti, výborné minerální oleje | Nejsou určeny pro velmi silné motory a nové motory s DPF filtry | Pro řidiče starších vozů; pro motoristy hledající dobrý poměr ceny a kvality |
Od 1 000 do 2 000 Kč | Syntetické oleje vysoké kvality a zvučných značek, výborné složení, bohatý podíl aditiv | Velké barely stojí obvykle více | Pro majitele nových vozů s moderními motory |
Nad 2 000 Kč | Velká balení olejů (až 60 l), mezi nimi i známé značky | Oleje v běžných baleních nebo cestovní verze | Pro autoservisy; do rodin s několika vozy |
Často kladené dotazy k motorovým olejům
Použité a další zajímavé zdroje
TRNKA, Jiří. Studium viskozitních a mazivostních vlastností motorových olejů [online]. Pardubice, 2019 [cit. 2022-10-01]. Dostupné z: https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/73131/TrnkaJ_StudiumViskozitnich_MS_2019.pdf. Diplomová práce. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera. Vedoucí práce Doc. Ing. Marie Sejkorová, Ph.D.
http://www.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/631
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016236108000756
https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a53/what-oil-does-my-car-take/
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.
Dobrý den, mohou se motorové oleje mezi sebou navzájem míchat?
Dobrý den, má smysl si kupovat long life olej, pokud jezdím s autem hlavně po městě? Jde o starší Hondu.