Chladicí kapaliny - 10 nejlepších ve srovnání 2022 | Arecenze.cz
Menu

Chladicí kapaliny - 10 nejlepších ve srovnání 2022

Jakou chladicí kapalinu vybrat dle srovnání

Chlazení motoru je při jízdě nezbytné. O jeho správné fungování se však někteří řidiči začnou starat až ve chvíli, kdy se rozsvítí alarmující červená kontrolka. Hodnocení a případné doplnění chladicí kapaliny by však mělo být součástí každoroční kontroly spočívající v testování správné hladiny kapaliny a měření její kvality hustoměrem nebo refraktometrem.

Chladicí kapalina zajišťuje odvádění tepla a snižuje bod zmrznutí kapaliny. Působí také jako prevence před vznikem rzi, rozpouští vodní kámen a chrání hadice či těsnění před popraskáním. Díky správnému chemickému složení prodlužuje životnost motoru a dokáže předcházet starostem i nákladným opravám. Vhodný typ chladicí kapaliny je předepsán výrobcem v manuálu vozidla či na nádobce chladicí soustavy. Více informací k výběru se dozvíte v našem článku Jak vybrat chladicí kapalinu.


Recenze Motul Motocool Expert 1 l
Motul Motocool Expert 1 l
Recenze Motul Inugel Expert 1 l
Motul Inugel Expert 1 l
Recenze Sheron Antifreeze Maxi D G12+ 1 l
Sheron Antifreeze Maxi D G12+ 1 l
Recenze Moje Auto Nemrznoucí kapalina do chladiče G12 5 l
Moje Auto Nemrznoucí kapalina do chladiče G12 5 l
Recenze Sheron Antifreeze Maxi D naředěný 1 l
Sheron Antifreeze Maxi D naředěný 1 l
Recenze Petronas Paraflu UP 1 l
Petronas Paraflu UP 1 l
Recenze Happy Car Antifreeze G12+ 3 l
Happy Car Antifreeze G12+ 3 l
Recenze Ford Super Plus 1 l
Ford Super Plus 1 l
Recenze Repsol ANTIGEL RED READY-TO-USE G12 5 l
Repsol ANTIGEL RED READY-TO-USE G12 5 l
Recenze Opel GM Dex-Cool 1 l
Opel GM Dex-Cool 1 l
Orientační cena 180 Kč 130 Kč 119 Kč 190 Kč 69 Kč 200 Kč 220 Kč 230 Kč 390 Kč 170 Kč
Typ chladicí směsi Neuvedeno Neuvedeno G12 G12 G12 G12 G12+ G12+ G12 G12
Barva Žlutá Zelenomodrá Neuvedeno Růžová Růžová Růžová Růžová Růžová Růžová Růžová
Objem (l) 1 1 1 5 1 1 3 1 5 1
Anti-korozní vlastnosti Ano Ano Neuvedeno Ano Neuvedeno Ano Ano Ano Ano Ano
Bod ztuhnutí (°C) -25 -37 Dle naředění, max. -38 -35 -30 -40 Dle naředění, max. -36 -37 Neuvedeno -38
Bod varu (°C) 133 134 Neuvedeno Neuvedeno Neuvedeno 110 Neuvedeno Neuvedeno Neuvedeno Neuvedeno
Koncentrovaná směs Ne Ne Ano Ne Ne Ano Ano Ano Ne Ano
Výměnná lhůta (rok) Dle výrobce automobilu Dle výrobce automobilu 5 Dle výrobce automobilu 5 Dle výrobce automobilu Dle výrobce automobilu Dle výrobce automobilu Dle výrobce automobilu 5

Nejprodávanější chladicí kapaliny dle Heureky

Pořadí Vzhled Název Hodnocení Orientační cena Aktuální cena
1.
Recenze Moje Auto Nemrznoucí kapalina do chladiče G12 5 l
Moje Auto Nemrznoucí kapalina do chladiče G12 5 l 100 %
Počet recenzí: 4
200 Kč Zobrazit nabídky
2.
Recenze Sheron Antifreeze G13 -30°C 1 l
Sheron Antifreeze G13 -30°C 1 l 100 %
Počet recenzí: 1
140 Kč Zobrazit nabídky
3.
Recenze Motul Inugel Expert 1 l
Motul Inugel Expert 1 l 94 %
Počet recenzí: 26
290 Kč Zobrazit nabídky
4.
Recenze Carline Antifreeze G12+ 1 l
Carline Antifreeze G12+ 1 l 95 %
Počet recenzí: 9
170 Kč Zobrazit nabídky
5.
Recenze Velvana Fridex STABIL 3 l
Velvana Fridex STABIL 3 l 92 %
Počet recenzí: 9
500 Kč Zobrazit nabídky
6.
Recenze Velvana Friterm E Stabil 5 l
Velvana Friterm E Stabil 5 l 92 %
Počet recenzí: 15
900 Kč Zobrazit nabídky
7.
Recenze VAG Chladící kapalina G12 G12E050A2 1 l
VAG Chladící kapalina G12 G12E050A2 1 l 100 %
Počet recenzí: 1
160 Kč Zobrazit nabídky
8.
Recenze Citroën Peugeot G33 5 l
Citroën Peugeot G33 5 l 97 %
Počet recenzí: 27
450 Kč Zobrazit nabídky
9.
Recenze Carline Destilovaná voda 25 l
Carline Destilovaná voda 25 l Zatím nehodnoceno 280 Kč Zobrazit nabídky
10.
Recenze Velvana Fridex G Plus Ready -30°C 3 l
Velvana Fridex G Plus Ready -30°C 3 l 100 %
Počet recenzí: 1
330 Kč Zobrazit nabídky

Zobrazit další produkty


Jak vybrat chladicí kapalinu

Při výběru chladicích kapalin je vhodné zohlednit následující faktory:

  • Jak vybrat vhodnou chladicí kapalinu pro vaše vozidlo – vhodný typ chladicí kapaliny předepisuje výrobce vozidla, a to v manuálu nebo na nádobce chladicí soustavy.
  • Typy chladicích kapalin – ideální chladicí kapalina se vybírá dle doporučení výrobce motoru vozidla. Na trhu jsou dostupné chladicí kapaliny typu B, G10, G11 (typ C), G12 (typ D), G12+ (typ F), G12++ (typ G) a G13, přičemž nejčastěji se u moderních vozidel používá G13.
  • Druhy chladicích kapalin dle obsahu vody – dle obsahu vody v produktu a nutnosti namíchání směsi se dělí chladicí kapaliny na naředěné a koncentrované.
  • Výběr podle vlastností chladicí kapaliny – chladicí kapaliny se liší na základě tří parametrů, které zvyšují životnost chladicího okruhu a chrání jej před poškozením. Je jimi ochrana před korozí, hodnota bodu varu a bodu ztuhnutí.
  • Ceny chladicích kapalin – cenové rozpětí se liší v závislosti na velikosti balení, typu chladicí kapaliny a obsahu vody. 1 litr kapaliny pořídíte za 100 až 250 Kč. Mnohdy však vyjde levněji si pořídit koncentrát, který si sami naředíte.

Jak vybrat vhodnou chladicí kapalinu pro vaše vozidlo?

Chladicí kapaliny se dělí na jednotlivé typy, které jsou popsány níže. Typ, jež je vhodný pro vaše vozidlo, uvádí jeho výrobce, a to v manuálu nebo na nádobce chladicí soustavy umístěné v motorové části vozidla. Každý typ kapaliny má jiné složení a při použití nevhodného typu hrozí narušení správných funkcí motoru. Kombinování některých typů kapalin je možné, z důvodů bezpečnosti je však doporučeno používat výhradně předepsanou kapalinu.

Typy chladicích kapalin

Chladicí kapalinu lze identifikovat dle označení písmena a čísla, podle typu znázorněného písmenem nebo její barvy. Typ kapaliny vhodný pro vaše vozidlo je uveden v manuálu vozidla nebo na nádobce chladicí soustavy nacházející se v motorové části vozidla. Stanovený typ kapaliny není vhodné nahrazovat jiným typem, jelikož může dojít k poškození motoru. Na trhu se nacházejí následující typy kapalin.

  • Typ B – bezbarvá kapalina, která se používá u starších vozidel či zemědělských a stavebních strojů.
  • Chladicí kapalina G10 – žlutá kapalina, která se používá u starších vozidel s částmi motoru vyrobenými z hliníku.
  • Chladicí kapalina G11 (typ C) – modrá nebo zelená kapalina, která se používá u starších vozidel vyrobených od r. 1996.
  • Chladicí kapalina G12 (typ D) – červená nebo růžová kapalina, která se používá u vozidel vyrobených mezi lety 1996 a 2001.
  • Chladicí kapalina G12+ (typ F) – fialová nebo růžová kapalina, která se používá u moderních vozidel. Od G12 se liší vyšší bezpečností a šetrností k životnímu prostředí. Směs obsahuje antikorozní přísady, které zabraňují vzniku koroze bodově.
  • Chladicí kapalina G12++ (typ G) – fialová nebo růžová kapalina, která se používá u moderních typů vozidel. Je vylepšenou verzí karboxylovaných chladicích kapalin a liší se přítomností silikátových přísad, díky nimž fungují antikorozní vlastnosti bodově a zabraňují tvorbě rzi.
  • Chladicí kapalina G13 – fialová kapalina, která se používá u většiny moderních vozidel. Od svých předchůdců se liší optimálnějším poměrem silikátových a organických složek.

Typ B

Chladicí kapalina typu B je většinou bezbarvá, avšak její zbarvení není předepsáno. Využívá se u starších aut či zemědělských a stavebních strojů. Jedná se o směs, která může v nízkých teplotách zamrznout, jelikož nemá nemrznoucí vlastnosti. Zároveň nemá ani zvýšený bod varu. Směs obvykle obsahuje soli anorganických kyselin a výměnná lhůta kapaliny je 2 až 3 roky.

Chladicí kapalina G10

Chladicí kapalina G10 má žlutou barvu a využívá se u starších aut s motory, které nemají hlavy na válcích vyrobeny ze slitiny hliníku. Má antikorozní vlastnosti, jelikož je vytvořena na bázi ethylenglykolu s organickými inhibitory koroze.

Chladicí kapalina G11 (typ C)

Chladicí kapalina G11 má modrou nebo zelenou barvu a využívá se především u starších aut do r. 1996, které mají hlavy na válcích vyrobeny ze slitiny hliníku. Jedná se o kapalinu, která má nízký bod varu (105 °C) a obvykle obsahuje soli organických kyselin a silikáty. Nepovolenými složkami v této směsi jsou dusitany, fosfáty a aminy. Výměnná lhůta směsi se pohybuje mezi 2 až 3 roky.

Chladicí kapalina G12 (typ D)

Chladicí kapalina G12 má červenou nebo růžovou barvu a využívá se především u aut vyrobených mezi lety 1996 a 2001. Její bod varu je 120 °C, má lepší antikorozní vlastnosti než G11 a je šetrnější k životnímu prostředí, jelikož obsahuje organická aditiva s dlouhou životností. Směs obsahuje soli organických kyselin a triazoly, nesmí však obsahovat dusitany, fosfáty, aminy, silikáty a borax. Ideální výměnná lhůta této kapaliny je 5 let.

Chladicí kapalina G12+ (typ F)

Chladicí kapalina G12+ má fialovou nebo růžovou barvu. Obsahuje soli organických kyselin a triazoly. Zakázanými látkami jsou naopak dusitany, fosfáty, aminy, silikáty a borax. Od G12 se liší vyšší bezpečností a šetrností k životnímu prostředí a obsahem antikorozních přísad, které zabraňují vzniku koroze bodově. Ideální doba pro výměnu této kapaliny je 5 let.

Chladicí kapalina G12++ (typ G)

Chladicí kapalina G12++ má fialovou nebo růžovou barvu. Obsahuje organická a neorganická aditiva, konkrétně soli organických kyselin, triazoly a silikáty. Nepovolenými složkami jsou dusitany, fosfáty, aminy a borax. Ideální výměnná lhůta této kapaliny je 5 let nebo po 250 000 km.

Chladicí kapalina G13

Chladicí kapalina G13 má fialovou barvu a používá se u většiny moderních aut. Jedná se o kapalinu, která má vysoký bod varu, asi 175 °C, je šetrná vůči životnímu prostředí a má až 5letou životnost. Kapalinu lze míchat s G12, G12+ nebo G12++, není to však doporučeno, jelikož směsi obsahují různá antikorozní aditiva. Dříve tato směs obsahovala také do 20 % glycerinu, od jeho použití se však již opustilo.

Typ chladicí kapaliny Barva Použití Vlastnosti Výměnná lhůta
Typ B Bezbarvá U starších aut či zemědělských a stavebních strojů – Nemá nemrznoucí vlastnosti

– Nemá zvýšený bod varu

2 až 3 roky
Chladicí kapalina G10 Žlutá U starších aut s hliníkovými motory – Zabraňuje vzniku koroze 2 až 3 roky
Chladicí kapalina G11 Modrá nebo zelená U starších vozidel do r. 1996 (s hliníkovým blokem válců a chladičem) – Má nízký bod varu (105 °C)

– Zpomaluje šíření koroze

– Vytváří ochranu povrchů a chrání je před poškozením ethylenglykolem

2 až 3 roky
Chladicí kapalina G12 Červená nebo růžová U aut vyrobených mezi lety 1996 a 2001 – Bod varu je 120 °C

– Zabraňuje bodově šíření koroze

4 až 5 let
Chladicí kapalina G12+ Fialová nebo růžová U moderních vozidel – Je šetrná k životnímu prostředí díky obsahu organických aditiv

– Zabraňuje bodově vzniku koroze

5 let
Chladicí kapalina G12++ Fialová nebo růžová U moderních vozidel – Je šetrná k životnímu prostředí

– Zabraňuje bodově vzniku koroze

5 let
Chladicí kapalina G13 Fialová U moderních vozidel – Má vysoký bod varu (175 °C)

– Je nejšetrnější k životnímu prostředí

– Má vylepšené ochranné vlastnosti

5 let

Druhy chladicích kapalin dle obsahu vody

Chladicí kapaliny se skládají mimo jiné z vody, která snižuje viskozitu i bod ztuhnutí k nižším záporným hodnotám a zvyšuje tepelnou kapacitu. Dle obsahu vody v produktu se liší chladicí kapaliny na následující dva druhy.

  • Koncentrovaná chladicí kapalina – nejčastěji prodávaný druh chladicí kapaliny, který je nutné před použitím naředit množstvím vody uvedeným na obale produktu a jímž je možné zvolit bod ztuhnutí.
  • Naředěná chladicí kapalina – okrajově prodávaný druh chladicí kapaliny, který je již naředěný s vodou a je tak připraven k okamžitému použití. Nejčastěji je možné naředěné kapaliny sehnat na benzinových pumpách pro případ nouze.

Výběr podle vlastností chladicí kapaliny

Výběr typu chladicí kapaliny je jednoznačný, a to podle určení výrobce vozidla. Při hledání ideální směsi je vhodné si všímat také následujících parametrů.

  • Ochrana před korozí – složení kapaliny zamezuje vzniku koroze v chladicím okruhu, čímž se prodlužuje životnost daných částí vozidla.
  • Bod varu – složení kapaliny posouvá bod varu do vyšších hodnot, čímž chrání motor před poškozením a efektivněji odvádí teplo.
  • Bod tuhnutí – složení kapaliny zamezuje ztuhnutí při nízkých teplotách, kvůli kterému by mohlo dojít k poškození motoru. Ideální bod tuhnutí je v podmínkách střední Evropy okolo -30 °C.

Časté dotazy k chladicím kapalinám

Jak vybrat a jakou chladicí kapalinu?

Typ chladicí kapaliny je vždy nutné vybírat dle doporučení výrobce motoru vozidla, které je uvedené v manuálu vozidla nebo na nádobce chladicí soustavy. Ideální typ lze poznat podle označení daným písmenem a číslicí, podle typu nebo barvy kapaliny. Dále je možné výběr filtrovat dodatečnými požadavky na vlastnosti týkající se hodnoty bodu varu a bodu ztuhnutí, případně také ochrany před korozí. Poslední zmíněný parametr je však již součástí většiny směsí.

Jak často se musí měnit chladicí kapalina?

Chladicí kapalinu starších vozidel je vhodné měnit preventivně každé 2 až 3 roky, u novějších typů ji stačí vyměnit jednou za 4 až 5 let. Tato výměna je velmi důležitá, jelikož se po určité době mohou z kapaliny odpařovat některé chemické složky nebo může mírně změnit své složení, kvůli čemuž nemusí plnit spolehlivě garantované funkce. Kontrola kapaliny by však měla probíhat každý rok, přičemž důležité je ověření správné hladiny a kvality hustoměrem nebo refraktometrem.

Je možné chladit motor pouze vodou?

Motor lze chladit obyčejnou vodou, není to však doporučeno, jelikož voda má pro tento účel negativní vlastnosti. Problematické je její ztuhnutí při 0 °C, při kterém dochází k její roztažnosti a riziku zničení motoru. Nepraktičnost použití vody tkví také v jejím bodu varu, přičemž některé moderní motory přesahují 100 °C.  Voda navíc zvyšuje možnosti vzniku koroze a nijak před ní nechrání. Z těchto důvodů je vhodnější používat speciální chemické směsi.

Diskuze, poradna a vaše zkušenosti

Zeptejte se na cokoliv a naši redaktoři vám odpoví v moderované diskuzi. Pokud potřebujete odpověď co nejdříve, napište na facebook skupinu, kde radí i další uživatelé a odborníci.

Položte dotaz

Odpovědět na dotaz

Nenašli jste v diskuzi odpověď? Zeptejte se a naše redakce na praktické a zajímavé dotazy najde odpověď.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 5 z 10 hlasů

Další oblíbené testy a recenze