Chlazení motoru je při jízdě nezbytné. O jeho správné fungování se však někteří řidiči začnou starat až ve chvíli, kdy se rozsvítí alarmující červená kontrolka. Hodnocení a případné doplnění chladicí kapaliny by však mělo být součástí každoroční kontroly spočívající v testování správné hladiny kapaliny a měření její kvality hustoměrem nebo refraktometrem.
Chladicí kapalina zajišťuje odvádění tepla a snižuje bod zmrznutí kapaliny. Působí také jako prevence před vznikem rzi, rozpouští vodní kámen a chrání hadice či těsnění před popraskáním. Díky správnému chemickému složení prodlužuje životnost motoru a dokáže předcházet starostem i nákladným opravám. Vhodný typ chladicí kapaliny je předepsán výrobcem v manuálu vozidla či na nádobce chladicí soustavy. Více informací k výběru se dozvíte v našem článku Jak vybrat chladicí kapalinu.
Jakou chladicí kapalinu vybrat dle srovnání
Nejprodávanější chladicí kapaliny dle Heureky
Pořadí | Produkt | Hodnocení | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|
Top 1 | 100 % Počet recenzí: 13 |
280 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 | 96 % Počet recenzí: 27 |
90 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 | 98 % Počet recenzí: 21 |
130 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 4 | 93 % Počet recenzí: 15 |
290 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 5 | 94 % Počet recenzí: 42 |
300 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 6 | 100 % Počet recenzí: 1 |
260 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 7 | 97 % Počet recenzí: 5 |
130 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 8 | 100 % Počet recenzí: 4 |
140 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 9 | Zatím nehodnoceno | 600 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 10 | 100 % Počet recenzí: 3 |
160 Kč | Zobrazit nabídky |
Jak vybrat chladicí kapalinu
Při výběru chladicích kapalin je vhodné zohlednit následující faktory:
- Jak vybrat vhodnou chladicí kapalinu pro vaše vozidlo – vhodný typ chladicí kapaliny předepisuje výrobce vozidla, a to v manuálu nebo na nádobce chladicí soustavy.
- Typy chladicích kapalin – ideální chladicí kapalina se vybírá dle doporučení výrobce motoru vozidla. Na trhu jsou dostupné chladicí kapaliny typu B, G10, G11 (typ C), G12 (typ D), G12+ (typ F), G12++ (typ G) a G13, přičemž nejčastěji se u moderních vozidel používá G13.
- Druhy chladicích kapalin dle obsahu vody – dle obsahu vody v produktu a nutnosti namíchání směsi se dělí chladicí kapaliny na naředěné a koncentrované.
- Výběr podle vlastností chladicí kapaliny – chladicí kapaliny se liší na základě tří parametrů, které zvyšují životnost chladicího okruhu a chrání jej před poškozením. Je jimi ochrana před korozí, hodnota bodu varu a bodu ztuhnutí.
- Ceny chladicích kapalin – cenové rozpětí se liší v závislosti na velikosti balení, typu chladicí kapaliny a obsahu vody. 1 litr kapaliny pořídíte za 100 až 250 Kč. Mnohdy však vyjde levněji si pořídit koncentrát, který si sami naředíte.
Jak vybrat vhodnou chladicí kapalinu pro vaše vozidlo?
Chladicí kapaliny se dělí na jednotlivé typy, které jsou popsány níže. Typ, jež je vhodný pro vaše vozidlo, uvádí jeho výrobce, a to v manuálu nebo na nádobce chladicí soustavy umístěné v motorové části vozidla. Každý typ kapaliny má jiné složení a při použití nevhodného typu hrozí narušení správných funkcí motoru. Kombinování některých typů kapalin je možné, z důvodů bezpečnosti je však doporučeno používat výhradně předepsanou kapalinu.
Typy chladicích kapalin
Chladicí kapalinu lze identifikovat dle označení písmena a čísla, podle typu znázorněného písmenem nebo její barvy. Typ kapaliny vhodný pro vaše vozidlo je uveden v manuálu vozidla nebo na nádobce chladicí soustavy nacházející se v motorové části vozidla. Stanovený typ kapaliny není vhodné nahrazovat jiným typem, jelikož může dojít k poškození motoru. Na trhu se nacházejí následující typy kapalin.
- Typ B – bezbarvá kapalina, která se používá u starších vozidel či zemědělských a stavebních strojů.
- Chladicí kapalina G10 – žlutá kapalina, která se používá u starších vozidel s částmi motoru vyrobenými z hliníku.
- Chladicí kapalina G11 (typ C) – modrá nebo zelená kapalina, která se používá u starších vozidel vyrobených od r. 1996.
- Chladicí kapalina G12 (typ D) – červená nebo růžová kapalina, která se používá u vozidel vyrobených mezi lety 1996 a 2001.
- Chladicí kapalina G12+ (typ F) – fialová nebo růžová kapalina, která se používá u moderních vozidel. Od G12 se liší vyšší bezpečností a šetrností k životnímu prostředí. Směs obsahuje antikorozní přísady, které zabraňují vzniku koroze bodově.
- Chladicí kapalina G12++ (typ G) – fialová nebo růžová kapalina, která se používá u moderních typů vozidel. Je vylepšenou verzí karboxylovaných chladicích kapalin a liší se přítomností silikátových přísad, díky nimž fungují antikorozní vlastnosti bodově a zabraňují tvorbě rzi.
- Chladicí kapalina G13 – fialová kapalina, která se používá u většiny moderních vozidel. Od svých předchůdců se liší optimálnějším poměrem silikátových a organických složek.
Typ B
Chladicí kapalina typu B je většinou bezbarvá, avšak její zbarvení není předepsáno. Využívá se u starších aut či zemědělských a stavebních strojů. Jedná se o směs, která může v nízkých teplotách zamrznout, jelikož nemá nemrznoucí vlastnosti. Zároveň nemá ani zvýšený bod varu. Směs obvykle obsahuje soli anorganických kyselin a výměnná lhůta kapaliny je 2 až 3 roky.
Chladicí kapalina G10
Chladicí kapalina G10 má žlutou barvu a využívá se u starších aut s motory, které nemají hlavy na válcích vyrobeny ze slitiny hliníku. Má antikorozní vlastnosti, jelikož je vytvořena na bázi ethylenglykolu s organickými inhibitory koroze.
Chladicí kapalina G11 (typ C)
Chladicí kapalina G11 má modrou nebo zelenou barvu a využívá se především u starších aut do r. 1996, které mají hlavy na válcích vyrobeny ze slitiny hliníku. Jedná se o kapalinu, která má nízký bod varu (105 °C) a obvykle obsahuje soli organických kyselin a silikáty. Nepovolenými složkami v této směsi jsou dusitany, fosfáty a aminy. Výměnná lhůta směsi se pohybuje mezi 2 až 3 roky.
Chladicí kapalina G12 (typ D)
Chladicí kapalina G12 má červenou nebo růžovou barvu a využívá se především u aut vyrobených mezi lety 1996 a 2001. Její bod varu je 120 °C, má lepší antikorozní vlastnosti než G11 a je šetrnější k životnímu prostředí, jelikož obsahuje organická aditiva s dlouhou životností. Směs obsahuje soli organických kyselin a triazoly, nesmí však obsahovat dusitany, fosfáty, aminy, silikáty a borax. Ideální výměnná lhůta této kapaliny je 5 let.
Chladicí kapalina G12+ (typ F)
Chladicí kapalina G12+ má fialovou nebo růžovou barvu. Obsahuje soli organických kyselin a triazoly. Zakázanými látkami jsou naopak dusitany, fosfáty, aminy, silikáty a borax. Od G12 se liší vyšší bezpečností a šetrností k životnímu prostředí a obsahem antikorozních přísad, které zabraňují vzniku koroze bodově. Ideální doba pro výměnu této kapaliny je 5 let.
Chladicí kapalina G12++ (typ G)
Chladicí kapalina G12++ má fialovou nebo růžovou barvu. Obsahuje organická a neorganická aditiva, konkrétně soli organických kyselin, triazoly a silikáty. Nepovolenými složkami jsou dusitany, fosfáty, aminy a borax. Ideální výměnná lhůta této kapaliny je 5 let nebo po 250 000 km.
Chladicí kapalina G13
Chladicí kapalina G13 má fialovou barvu a používá se u většiny moderních aut. Jedná se o kapalinu, která má vysoký bod varu, asi 175 °C, je šetrná vůči životnímu prostředí a má až 5letou životnost. Kapalinu lze míchat s G12, G12+ nebo G12++, není to však doporučeno, jelikož směsi obsahují různá antikorozní aditiva. Dříve tato směs obsahovala také do 20 % glycerinu, od jeho použití se však již opustilo.

Chladicí kapalina typu B

Chladicí kapalina G10

Chladicí kapalina G11

Chladicí kapalina G12

Chladicí kapalina G12+

Chladicí kapalina G12++

Chladicí kapalina G13
Typ chladicí kapaliny | Barva | Použití | Vlastnosti | Výměnná lhůta |
Typ B | Bezbarvá | U starších aut či zemědělských a stavebních strojů | – Nemá nemrznoucí vlastnosti
– Nemá zvýšený bod varu |
2 až 3 roky |
Chladicí kapalina G10 | Žlutá | U starších aut s hliníkovými motory | – Zabraňuje vzniku koroze | 2 až 3 roky |
Chladicí kapalina G11 | Modrá nebo zelená | U starších vozidel do r. 1996 (s hliníkovým blokem válců a chladičem) | – Má nízký bod varu (105 °C)
– Zpomaluje šíření koroze – Vytváří ochranu povrchů a chrání je před poškozením ethylenglykolem |
2 až 3 roky |
Chladicí kapalina G12 | Červená nebo růžová | U aut vyrobených mezi lety 1996 a 2001 | – Bod varu je 120 °C
– Zabraňuje bodově šíření koroze |
4 až 5 let |
Chladicí kapalina G12+ | Fialová nebo růžová | U moderních vozidel | – Je šetrná k životnímu prostředí díky obsahu organických aditiv
– Zabraňuje bodově vzniku koroze |
5 let |
Chladicí kapalina G12++ | Fialová nebo růžová | U moderních vozidel | – Je šetrná k životnímu prostředí
– Zabraňuje bodově vzniku koroze |
5 let |
Chladicí kapalina G13 | Fialová | U moderních vozidel | – Má vysoký bod varu (175 °C)
– Je nejšetrnější k životnímu prostředí – Má vylepšené ochranné vlastnosti |
5 let |
Druhy chladicích kapalin dle obsahu vody
Chladicí kapaliny se skládají mimo jiné z vody, která snižuje viskozitu i bod ztuhnutí k nižším záporným hodnotám a zvyšuje tepelnou kapacitu. Dle obsahu vody v produktu se liší chladicí kapaliny na následující dva druhy.
- Koncentrovaná chladicí kapalina – nejčastěji prodávaný druh chladicí kapaliny, který je nutné před použitím naředit množstvím vody uvedeným na obale produktu a jímž je možné zvolit bod ztuhnutí.
- Naředěná chladicí kapalina – okrajově prodávaný druh chladicí kapaliny, který je již naředěný s vodou a je tak připraven k okamžitému použití. Nejčastěji je možné naředěné kapaliny sehnat na benzinových pumpách pro případ nouze.
Výběr podle vlastností chladicí kapaliny
Výběr typu chladicí kapaliny je jednoznačný, a to podle určení výrobce vozidla. Při hledání ideální směsi je vhodné si všímat také následujících parametrů.
- Ochrana před korozí – složení kapaliny zamezuje vzniku koroze v chladicím okruhu, čímž se prodlužuje životnost daných částí vozidla.
- Bod varu – složení kapaliny posouvá bod varu do vyšších hodnot, čímž chrání motor před poškozením a efektivněji odvádí teplo.
- Bod tuhnutí – složení kapaliny zamezuje ztuhnutí při nízkých teplotách, kvůli kterému by mohlo dojít k poškození motoru. Ideální bod tuhnutí je v podmínkách střední Evropy okolo -30 °C.
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.