Při výběru brzdové kapaliny je vhodné zohlednit následující faktory.
- Jak vybrat vhodnou brzdovou kapalinu pro vaše vozidlo – druh kapaliny, jež je vhodná pro dané vozidlo, je vepsán na víčku nádobky pro dolévání brzdové kapaliny. Případně je možné jej najít v manuálu vozidla nebo se zeptat v servisu.
- Druhy brzdových kapalin – jednotlivé druhy kapalin se označují standardizovanou zkratkou DOT. Používanými druhy jsou DOT 3, 4, 5 a 5.1.
- Výběr podle vlastností brzdových kapalin – při výběru brzdových kapalin je vhodné si pohlídat hodnotu bodu obou varů, chemické složení, možnost mísení kapalin či hodnotu kinetické viskozity.
- Ceny brzdových kapalin – cena kapaliny závisí na druhu označení DOT, na kvalitě kapaliny či objemu balení. Půl litru kapaliny DOT 3 a 4 se pohybuje v rozmezí 50 až 100 Kč, půl litru kapaliny DOT 5.1 pak od 130 do 300 Kč.
Jak vybrat vhodnou brzdovou kapalinu pro vaše vozidlo?
Výběr ideální brzdové kapaliny je velmi snadný. Stačí totiž otevřít kapotu a podívat se na nádržku určenou pro dolévání brzdové kapaliny. U každého vozidla je na víčku vytištěný nebo vyražený nápis udávající vhodný druh kapaliny. Druhým způsobem zjištění ideálního druhu kapaliny je vyhledání si této informace v manuálu k vozu. Případně je možné se zeptat v autorizovaném servisu.
Druhy brzdových kapalin
Brzdové kapaliny je možné rozlišovat dle jejich označení DOT (Department of Transport). Jedná se o standard definovaný americkými úřady, kterými se řídí výrobci aut ve všech zemích světa. Díky standardizovaným typům je výběr brzdové kapaliny značně jednodušší a jedná se o levnější záležitost, než kdyby každá automobilka lpěla na jiné kapalině.
- Brzdová kapalina DOT 3 – jedná se o kapalinu, která se dnes již nepoužívá, jelikož neodpovídá požadavkům dnešních automobilů.
- Brzdová kapalina DOT 4 (Plus) – jedná se o kapalinu na bázi glykolu, která má bod suchého varu minimálně 230 °C a mokrého alespoň 155 °C.
- Brzdová kapalina DOT 5 – jedná se o kapalinu na silikonové bázi, která má bod suchého varu minimálně 260 °C a mokrého alespoň 180 °C.
- Brzdová kapalina DOT 5.1 – jedná se o kapalinu, která má bod suchého varu minimálně 260 °C a mokrého alespoň 180 °C.
Brzdová kapalina DOT 3
Jedná se o brzdovou kapalinu na bázi glykolu, která se vyznačuje nižší teplotou varu, kvůli čemuž je již pro současné automobily nepoužitelná. Moderní vysokotlaké systémy totiž potřebují kapaliny s vyšším bodem varu, zatímco tyto kapaliny s označením DOT 3 mají suchý bod varu minimálně 205 °C a mokrý bod varu alespoň 140 °C. Tato kapalina absorbuje 1 až 2 % vody za rok a je mísitelná s DOT 4 a DOT 5.1.
Brzdová kapalina DOT 4 (Plus)
Jedná se o brzdovou kapalinu na bázi glykolu obsahující aditiva, která zvyšují teplotní stabilitu a pomáhají dosahovat vyššího bodu varu. Bod suchého varu je minimálně 230 °C a mokrého alespoň 155 °C. Jelikož se jedná o obstojné hodnoty, je tato kapalina vhodná pro moderní automobily a u modelů s většími nároky na účinnost brzd či u ABS, ESP atd.
U starších automobilů je tento typ kapaliny možné mísit. Avšak v tom smyslu, že je možné do starších aut využívajících kapalinu DOT 3 následně nalít kapalinu DOT 4 i bez propláchnutí brzdového systému. Kapalina DOT 4 absorbuje kolem 1 až 2 % vody za rok v závislosti na okolních podmínkách.
Brzdová kapalina DOT 5
Jedná se o brzdovou kapalinu na silikonové bázi, díky čemuž není hygroskopická, jako předchozí druhy kapalin. Tato přísada vytváří hydrofobní kapalinu, která je opakem té hygroskopické, a tedy neabsorbuje vodu z okolí. Zároveň neničí lak na vozidle a nepoškozuje většinu pryžových součástí.
Kapalina DOT 5 má však tendence absorbovat vzduch, pročež se používá častěji v průmyslu a armádní technice, v níž jsou brzdové systémy vyráběny jako uzavřený neprostupný komplet, do něhož se nezasahuje. Při výměně je nutné obměnit celou součástku.
Kapalina DOT 5 je méně agresivní než kapaliny s glykolovou složkou a vydrží v uzavřeném oběhu sloužit až 20 let. Stlačitelnost této kapaliny roste se zvyšující se teplotou, na což jsou výrobci systémů vhodných pro DOT 5 připraveni a při návrhu tomuto faktu konstrukci přizpůsobují. Suchý bod varu kapaliny DOT 5 je minimálně 260 °C, zatímco mokrý bod varu musí být minimálně 180 °C.
Brzdová kapalina DOT 5.1
Jedná se o brzdovou kapalinu, která se využívá u vozů s velmi namáhanými brzdovými systémy, a to například u okruhových, závodních a sportovních automobilů. Minimální suchý bod varu této kapaliny je 260 °C, mokrý bod varu je pak alespoň 180 °C. Tato kapalina absorbuje kolem 1 až 2 % vody za rok.
Výběr podle vlastností brzdových kapalin
Při výběru brzdových kapalin je vhodné zvážit také jejich následující vlastnosti.
- Bod varu – tento parametr je u brzdových kapalin jedním z nejdůležitějších. U jednotlivých druhů se určuje suchý a mokrý bod varu.
- Chemické složení – složení kapalin ovlivňuje funkčnost a použitelnost kapaliny. Klasicky se kapaliny skládají z 60-90 % polyglykolu, 4-30 % maziva a 2-3 % přísad.
- Barva kapaliny – jednotlivé lahve a balení brzdových kapalin mají často nějakou typickou barvu. Pravdou však je, že barva lahve ani kapaliny nevypovídá o jejich vlastnostech, jak to může být u jiných kapalin používaných pro údržbu vozidel.
- Mísení kapalin – mísení kapalin se obecně nedoporučuje. Pokud však nemáte jinou možnost, je nutné si zjistit, zda není na závadu mísení daných dvou kapalin a zda tím nemůže dojít k poškození brzdového systému.
- Kinematická viskozita – každá brzdová kapalina musí projít testem vazkosti při -40 °C. U jednotlivých druhů kapalin jsou určeny hranice, které musí daná kapalina přesahovat.
Bod varu
Brzdové kapaliny jsou hygroskopické, tudíž dochází k jejich ředění s vodou. Voda má však nízký bod varu (100 °C) a mění se tak na páru, která je velmi dobře stlačitelná. Tento efekt se projevuje horším brzdným účinkem.
Při výběru je proto nutné kontrolovat suchý i mokrý bod varu. Suchý bod varu se měří na nové nezředěné kapalině ještě před jejím nalitím do brzdového systému, zatímco mokrý bod varu se měří u kapaliny, která obsahuje 3,7 % vody. Kapalinu je však potřeba pravidelně v automobilu měnit, jinak se zředění dostává do vyšších hodnot, což je nežádoucí.
Chemické složení
Předpokladem vhodné brzdové kapaliny je odpovídající složení, které nijak nepoškozuje brzdovou soustavu. Kapalina by proto rozhodně neměla být vůči materiálům chemicky agresivní. I kvůli tomuto parametru je doporučeno používat kapaliny předepsané pro daný typ vozidla.
Klasicky se kapalina skládá z 60 až 90 % polyglykolu, 4 až 30 % maziva a 2 až 3 % přísad. Díky polyglykolu může kapalina pracovat za různých tepelných podmínek. Maziva slouží ke snížení třecího odporu a přísadami jsou nejčastěji antioxidanty a inhibitory koroze, jež snižují oxidační degradaci polyglykolů či rychlost rozpadu kyseliny v kapalině nebo zabraňují zahušťování kapaliny.
Barva kapaliny
Brzdové kapaliny se vybírají vždy podle označení DOT, přičemž barva o jejich druhu nic nevypovídá. Kapalina je zabarvená z toho důvodu, aby šla lépe rozeznat např. při úniku z lahve či brzdového systému. Kapaliny s označením DOT 3 mívají nejčastěji čirou, světle žlutou, modrou nebo vínovou barvu, kapaliny DOT 4 jsou čiré nebo zbarvené světle žlutě či vínově, kapalina DOT 5.1 je čirá, světle žlutá nebo modrá a kapalina DOT 5 je zbarvena fialově.
Mísení kapalin
Vždy je vhodnější si pořídit brzdovou kapalinu, kterou doporučuje výrobce automobilu. Pokud však v nouzové situaci nemáte ideální druh kapaliny, je možné kapalinu namíchat jinou kapalinou. Ta však musí být vždy na stejné bázi. Při tomto kroku je nutné počítat s tím, že může dojít ke snížení teploty varu.
Kinematická viskozita
Každá brzdová kapalina musí splnit zátěžový test týkající se viskozity neboli vazkosti, a to při -40 °C. Minimální hodnota viskozity při této teplotě musí být u kapalin s označením DOT 3 alespoň 1 500 mm2/s-1, u kapalin s označením DOT 4 minimálně 1 800 mm2/s-1, u kapaliny DOT 5 alespoň 5 900 mm2/s-1 a u kapalin s označením DOT 5.1 minimálně 900 mm2/s-1.
Ceny brzdových kapalin
Ceny brzdových kapalin se liší v závislosti na druhu označení DOT, na kvalitě kapaliny i na objemu balení. Obecně platí, že je vhodnější vybírat takový objem kapaliny, který vystačí na celou výměnu. Kupování po menším množství se cenově nevyplatí téměř nikdy. Půl litru brzdové kapaliny DOT 3 a 4 se pohybuje od 50 do 100 Kč. Půl litru brzdové kapaliny 5.1 se pohybuje v rozmezí od 130 do 300 Kč v závislosti na kvalitě.
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.