V tomto článku se budeme zabývat výběrem aditiva do benzínu. Níže se můžete podívat na stručný přehled toho, co vše se v něm dozvíte.
- Proč koupit kvalitní aditivum do benzínu – vykompenzuje negativní působení biosložek z benzínu a zvyšuje oktanové číslo paliva. Díky tomu má motor lepší výkon a nižší spotřebu. Navíc je chráněn před korozí, čímž se prodlužuje jeho životnost.
- Nevýhody aditiv do benzínu – částky vložené do nákupu aditiv pochopitelně představují investici navíc. Také je potřeba počítat s tím, že nalévání aditiva do benzínové nádrže je občas trochu problematické.
- Výběr podle primárního účelu – poměr jednotlivých složek a účinky aditiva se budou lišit podle toho, čeho chcete dosáhnout. Vybírat lze z aditiv určených na ochranu, pro zvýšení výkonu nebo na čištění.
- Důležité parametry – zohlednit byste měli složení, doporučené roční období pro použití aditiva a četnost použití. Nezapomeňte ani na objem a dávkování.
- Příslušenství a funkce – použití aditiv je dost přímočaré, narazíte zde maximálně na kohoutek pro lepší rozlévání aditiva nebo trychtýř.
- Oblíbené značky – vysoce kvalitní aditiva do benzínu nabízí např. VIF, Protec nebo BG Products. Oblíbené jsou také značky Liqui Moly, Wynn’s nebo Millers Oils.
- Ceny – nejlevnější produkty lze sehnat do 200 Kč, nicméně výběr je nejbohatší v rozmezí 200–1 000 Kč.
- Jak používat aditivum do benzínu – důležité je dodržet dávkování, snažit se o pravidelné použití a pro co nejlepší efekt přidávat přípravek do palivové nádrže před natankováním.
Pokud vlastníte vůz s dieselovým motorem, podívejte se na srovnání aditiv do nafty. Zajímat by vás mohly i motorové oleje, chladicí kapaliny nebo brzdové kapaliny.
Proč koupit kvalitní aditivum do benzínu
Aditiva do benzínu sice nejsou tak populární, ale jejich používání má rozhodně smysl. Přináší to celou řadu benefitů:
- Prodloužení životnosti motoru – aditiva do benzínu se primárně starají o zvýšení oktanového čísla a zamezení koroze (případně již vzniklou rez odstraňují).
- Snižování negativních důsledků biosložek – dnešní benzín obsahuje biosložky, které vedou k tvorbě usazenin a způsobují potíže se spalováním paliva (Zdroj: irozhlas.cz).
- Zlepšení výkonu motoru – zajištění dokonalého spalování má vliv na efektivnější chod motoru. V praxi to znamená lepší výkon a kultivovanější chod.
- Nižší spotřeba benzínu – kromě lepšího výkonu můžete zaznamenat i nižší spotřebu benzínu. Takže i když si za aditivum připlatíte, investice se vám touto cestou vrátí.
- Zamezení usazování vody – na rozdíl od nafty samotný benzín v našich podmínkách nezamrzá (zamrzá až při -45 °C). Problém představuje zkondenzovaná voda v palivovém systému.
Oktanové číslo
Oktanové číslo vyjadřuje odolnost benzínu ve směsi se vzduchem proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru. V praxi se to projevuje např. klepáním. Čím je toto číslo vyšší, tím je benzín považován za kvalitnější. Standardem u benzínu v Evropě je dnes oktanové číslo 95, nicméně můžete tankovat i prémiový benzín s oktanovým číslem 100, do kterého byla aditiva přidána během výroby.
Čistý benzín má velmi nízké oktanové číslo, proto se obohacuje o přísady, které jej zvyšují. V minulosti se do benzínu přidávalo za tímto účelem olovo, konkrétně tetraethylolovo. Olovo má navíc výborné kluzné vlastnosti, takže významně zlepšovalo mazivostní vlastnosti paliva. Kvůli vysoké toxicitě už se ale do benzínu nesmí přidávat.
Moderní motory už jsou na bezolovnatý motor uzpůsobeny. Problém ale představuje pro starší motory, u kterých dochází k „zadírání” ventilových sedel. Do těchto vozů je potřeba přidávat speciální antidetonační aditiva, která olovo nahradí (Zdroj: Wikipedia.org).
Nevýhody aditiv do benzínu
Samotná aditiva do benzínu moc nevýhod nemají. Zmínit můžeme tak maximálně tyto:
- Další investice – za kvalitní aditivum můžete zaplatit i více než 1 000 Kč. A to se při dnešních cenách benzínu mnoha řidičům nechce.
- Někdy problémy s naléváním – aditivum musíte nalít přímo do benzínové nádrže. U některých produktů je hrdlo úzké a šikovně uzpůsobené, u jiných si musíte vypomáhat trychtýřem či jinými pomůckami.
Výběr podle primárního účelu
Při výběru aditiva do benzínu se nejprve zamyslete nad tím, čeho chcete obohacením paliva dosáhnout.
- Ochrana a prevence – proti usazování nečistot, určena k pravidelného použití (ideálně před každým tankováním), mají objem minimálně 250 ml, většinou standardní dávkování.
- Zlepšení výkonu – podporují efektivní spalování benzínu a zvyšují oktanové číslo, do nádrže se dává většinou více přípravku.
- Čištění – rozpouští vzniklé usazeniny a vážou na sebe kovy v palivu, jde o jednorázové přípravky, používají se jednou za čas.
Ochrana a prevence
Aditiva do benzínu vystupující jako prevence jsou určena k pravidelnému používání. Odborníci je doporučují přidávat do palivové nádrže před každým tankováním. Většinou jde tedy o lahvičky o objemu minimálně 250 ml, u kterých se většinou dodržuje standardní dávkování v poměru 1 : 1 000. Co se týče účinků, působí zejména proti usazování nečistot z benzínu a starají se o trvalou čistotu vstřikovacího systému, ventilů i spalovacích komor.
Zlepšení výkonu
Do této kategorie patří všechna aditiva zaměřená na co nejefektivnější spalování benzínu. Poznáte je podle toho, že obsahují co nejvíce zvyšovače oktanového čísla. Většinou jde o průměrně velké lahvičky (250–500 ml), občas ale narazíte i na větší balení. Nicméně si musíte vždy ohlídat dávkování, protože zde neplatí standardní poměr.
Čištění
Čisticí aditiva do benzínu mají většinou podobu jednorázových „shotů. Lahvičku o objemu 50–150 ml tedy vylijete do nádrže celou. Obsahují přísady, které rozpouští vzniklé usazeniny, deaktivátory kovů, které vážou kovy obsažené v palivu, a odstraňují karbon z oxidačního katalyzátoru a lambda sondy. Svým působením zajišťují bezporuchový a hladký chod palivového i výfukového ústrojí.
Účel aditiva | Důležité parametry | Co dalšího sledovat | Cenová hladina |
Ochrana a prevence | Většinou klasické dávkování, lahvička o objemu minimálně 250 ml | Dostatek detergentů a stabilizátorů | Obvykle nižší až střední |
Zlepšení výkonu | Nutno pohlídat dávkování | Dostatek zvyšovače oktanového čísla | Hledat budete ve všech cenových hladinách |
Čištění | Dodržet správné použití přípravku (nalít do nádrže lahvičku celou) | Dostatek detergentů, deaktivátorů kovů a inhibitorů koroze | Obvykle nižší |
Důležité parametry
Při výběru vhodného aditiva do benzínu se zaměřte na níže uvedené parametry:
- Složení – ve většině aditiv najdete zvyšovače oktanového čísla, antioxidanty, deaktivátory kovů, inhibitory koroze, detergenty a mazivostní přísady.
- Roční období – existují aditiva vhodná na celoroční použití nebo na použití spíše v zimě. Poměry jednotlivých složek se zde liší, což ovlivňuje jejich účinky.
- Objem – nejmenší balení jsou na jednorázové použití, 250–500 ml vystačí na několik použití. Velké kanystry se vyplatí pořizovat, pokud aditivum přidáváte opravdu před každým tankováním.
- Četnost použití – k dostání jsou jednorázová aditiva na vyčištění palivové soustavy, nebo přípravky na více použití, které působí spíše jako prevence.
- Dávkování – standardní dávkování je zde 1 : 1 000, tedy cca 50 ml na 50 l benzínu. U některých výrobků se to pochopitelně může lišit.
Složení
- Zvyšovače oktanového čísla – zvyšují oktanové číslo a tím i celkovou kvalitu benzínu.
- Antioxidanty (stabilizátory) – slouží jako prevence degradace benzínu, ve kterém dochází při delším skladování k tvorbě usazenin a pryskyřic.
- Deaktivátory kovů – vážou kovy obsažené v benzínu. Tím se zamezuje tvorbě usazenin.
- Inhibitory koroze – jantarová kyselina, hydroxid sodný, dusičnan sodný, kyselina fosforečná, kyselina sulfonová nebo kyselina karboxylová. Zamezují vzniku rzi v palivovém systému.
- Detergenty – např. polyolefiny, deriváty kyseliny jantarové, aminy a jejich deriváty či amidy mastných kyselin. Přidávají se za účelem snížení množství usazenin.
- Mazivostní přísady – většinou estery mastných a karboxylových kyselin, snižují tření v motoru.
- Složky proti zatloukání ventilových sedel – speciální přísada vhodná zejména pro starší typy motorů, které trpí používáním bezolovnatých benzínů.
V minulosti se do benzínových aditiv přidávaly ještě sloučeniny olova, a to za účelem zvýšení oktanového čísla. Dnes už se do nich standardně nepřidávají a moderní motory se dokážou s bezolovnatým benzínem vyrovnat. Pokud máte doma starší automobil, prospěje mu aditivum s antidetonační přísadou, která působí jako náhrada olova.
Roční období
- Celoroční aditiva – naprostá většina aditiv do benzínu je určena celoročnímu použití. Starají se hlavně o zvyšování oktanového čísla a zvyšují kvalitu benzínu. Působí i jako prevence proti usazování nečistot. Patří sem také čisticí aditiva.
- Zimní aditiva (stabilizační aditiva) – soustředí se na odstranění kondenzátu z palivové soustavy, tím se zabraňuje vzniku mikrokrystalů vody. Usnadňují se tím studené starty v zimě.
Na rozdíl od aditiv do nafty nejsou aditiva do benzínu přímo označována jako „letní” nebo „zimní”. Zde narazíte spíše na doporučení výrobce, proto výše uvedená označení nehledejte na obalu výrobku. Nicméně není problém použít aditivum zaměřené proti zamrzání kondenzované vody i v létě.
Objem
- 50–125 ml – nejmenší lahvičky s jednorázovými aditivy na pročištění palivové soustavy.
- 250–500 ml – menší balení na několik použití, vydrží na 5–10 plných nádrží.
- 1–2 l – trochu větší balení, vydrží na 20–40 plných nádrží.
- 5–25 l – velké ekonomické kanystry, někdy disponují kohoutkem pro snazší nalévání nebo přelévání do menších nádob.
Četnost použití
- Jednorázová aditiva – k důkladnému pročištění motoru a palivového systému. Dávají se do nádrže jen jednou za čas, naleje se dovnitř celý obsah balení.
- Aditiva na pravidelné použití – slouží jako prevence proti zanášení a korozi, měla by se přidávat před každým tankováním.
Aby mělo používání aditiva reálné výsledky, měli byste ho používat pravidelně.
Dávkování
Pokud si zakoupíte aditivum na jednorázové vyčištění palivového systému, naléváte celý obsah lahvičky do nádrže. S dávkováním si zde tudíž nemusíte dělat starosti. Trochu jinou situaci představují aditiva na pravidelné použití. U většiny se setkáte s doporučeným dávkováním v poměru 1 : 1 000. To znamená, že pokud máte palivovou nádrž na 50 l benzínu, přidáte do ní 50 ml aditiva.
Toto doporučení je pouze obecné, dávkování se může lišit s souvislosti se složením či účelem aditiva. Proto si vždy před použitím důkladně prostudujte text na obalu.
Příslušenství a funkce
U aditiv do benzínu nenarazíte na žádné speciální funkce. Z vychytávek se setkáte maximálně s těmito:
- Kohoutek/hadička – pro jednodušší dávkování aditiva. Obvykle jím bývají opatřeny velké kanystry.
- Trychtýř/nálevka – k nalévání aditiva do palivové nádrže.
Oblíbené značky
Aditiva do benzínu vyrábí mnoho značek, takže abyste měli jistotu určité kvality a efektivity, sáhněte po produktu ověřené značky. Doporučit lze např. tyto:
- VIF – ryze česká značka, na trhu je více než 20 let. Nabízí vysoce kvalitní produkty za slušnou cenu, mezi nimi i speciální aditivum na ochranu ventilových sedel pro starší vozy. Výrazně zvyšují oktanové číslo a zlepšují výkonu motoru. K dostání jsou různé velikosti balení.
- ProTec – německá značka specializující se na čisticí aditiva. Balení nejsou vždy jednorázová, objem 375 ml vystačí většinou na dvě použití (záleží na obsahu palivové nádrže). Stojí mezi 300–400 Kč.
- BG Products – americká značka určená dříve jen profesionálům, dnes je dostupná pro všechny. Zaměřuje se hlavně na čištění a působí proti karbonizaci u motorů s turbem. Balení jsou na jednorázové použití, efekt vydrží půl roku.
- Liqui Moly – přední německá značka automobilové chemie, nabízí téměř všechny druhy aditiv do benzínu (i stabilizační na zimu). Balení jsou spíše menší, ale opatřena šikovnou nálevkou. U zákazníků bodují i díky cenové dostupnosti.
- Wynn’s – americká značka založená v roce 1940. Její výrobky jsou oblíbené po celém světě. Nabízí rozličné typy aditiv a různé velikosti balení, menší nádobky disponují šikovným úzkým hrdlem pro snadné dávkování.
- Millers Oils – britský výrobce nabízející různé typy aditiv, balení o 250–500 ml, vhodná i pro starší auta. Cenově spadá do nižší až střední kategorie.
Značka | Specifika | Cenová kategorie | Které druhy nabízí | Komu značku doporučujeme |
VIF | Velmi oblíbená česká značka, výborný poměr ceny a kvality, různé velikosti balení | Střední až vyšší | Celoroční aditiva, speciální aditiva na ochranu ventilových sedel | Zákazníkům, kteří bohatý výběr velikostí balení; pro majitele vozů se starším typem motoru |
ProTec | Německý specialista na čisticí aditiva, balení o 375 ml | Střední | Čisticí aditiva na jedno až dvě použití | Uživatelům, kteří chtějí aditivum používat jen k čištění |
BG Products | Americká značka zaměřená na čisticí aditiva, působí proti karbonizaci | Střední | Jednorázová čisticí aditiva | Uživatelům, kteří vlastní vůz s benzínovým motorem s turbem |
Liqui Moly | Pestrý výběr produktů pro různé účely, spíše menší balení s nálevkou | Nižší až střední | Celoroční aditiva, čisticí aditiva, stabilizační aditiva, aditiva na ochranu ventilových sedel | Zákazníkům, kteří chtějí čisticí aditiva; majitelům starších vozů; majitelům vozů, kteří v zimě parkují venku |
Wynn’s | Oblíbená značka s dlouholetou tradicí, různé typy aditiv, menší balení s úzkým hrdlem | Střední | Celoroční aditiva, čisticí aditiva, stabilizační aditiva, aditiva na ochranu ventilových sedel | Zákazníkům, kteří chtějí čisticí aditiva; majitelům starších vozů; majitelům vozů, kteří v zimě parkují venku |
Millers Oils | Britský výrobce aditiv různých typů, výhodné z hlediska ceny a výkonu | Nižší až střední | Aditiva na více použití, čisticí aditiva, aditiva na ochranu ventilových sedel | Majitelům vozů se starším motorem; zákazníkům, kteří chtějí aditivum používat opakovaně; na pročištění motoru |
Ceny
Aditiva do benzínu nepředstavují extrémní investici, pokud je ovšem neplánujete nakupovat opakovaně. Pro lepší přehled jsme určili tři cenové hladiny, ve kterých tyto produkty seženete:
- Cena do 200 Kč – převažují čisticí aditiva a malá balení běžných aditiv, výjimečně větší balení.
- Cena od 200 do 1 000 Kč – střední cenová hladina poskytuje nejbohatší výběr, proto zde vybírá nejvíce zákazníků. K dostání jsou i trochu větší balení.
- Cena nad 1 000 Kč – zde se nachází hlavně kanystry o objemu 5–25 l, některé mohou stát více než 10 000 Kč. Občas narazíte na aditivum o menším objemu velmi vysoké kvality.
U aditiva do benzínu ovlivňuje výslednou pořizovací cenu hlavně složení a velikost balení. Je logické, že pětilitrový kanystr bude dražší než půllitrová lahvička. Aditiva se speciálními účinky, která jsou vhodná třeba např. pro veterány, budou také dražší v porovnání s univerzálními produkty.
Cena do 200 Kč
Základní cenová hladina sestává hlavně z čisticích aditiv v malých lahvičkách, jejich objemy se pohybují mezi 50–150 ml. Další skupinu produktů, jejichž pořizovací cena nepřesahuje 200 Kč, představují univerzální aditiva o objemu 250 ml. Občas narazíte i na středně velká balení o objemu 500 ml.
Cena od 200 do 1 000 Kč
Ve střední cenové hladině vybírá většina zákazníků, neboť je zde výběr nejbohatší. K dostání jsou jak vysoce kvalitní jednorázové čističe, tak i speciální aditiva nebo univerzální aditiva. Co se týče velikosti balení, ta se u specializovaných přípravků pohybuje mezi 0,4–1 l, aditiva s univerzálním využitím mohou být i ve větších baleních. Jediné, na co zde nenarazíte, jsou kanystry s objemem nad 5 l.
Cena nad 1 000 Kč
Pokud se porozhlédnete v sortimentu s cenovkou nad 1 000 Kč, zjistíte, že vybíráte hlavně mezi velkými kanystry a barely. Jejich objem se obvykle pohybuje mezi 5–25 l. Většina těchto aditiv má univerzální využití. Ty nejdražší mohou stát i více než 10 000 Kč, ale vyplatí se do nich investovat, pokud používáte aditiva hodně často. Cena za jednotku je zde totiž nižší.
Cenová kategorie | Co obvykle nabízí | Co obvykle nenabízí | Pro koho se hodí / pro jaký účel se hodí |
Do 200 Kč | Malé lahvičky čisticích aditiv, univerzální aditiva o objemu 250 ml | Stabilizační aditiva, aditiva pro starší motory | Na občasné čištění motoru; pro nenáročné zákazníky |
Od 200 do 1 000 Kč | Kvalitní jednorázové přípravky, specializované přípravky o objemu 0,4–1 l, univerzální aditiva | Velké ekonomické kanystry | Pro zákazníky se specifickými požadavky |
Nad 1 000 Kč | Převažují kanystry univerzálních aditiv o objemu 5–25 l | Jednorázové čisticí přípravky, malá a středně velká balení | Pro zákazníky, kteří používají aditivum hodně často; pro majitele mnoha aut; do servisu |
Jak používat aditivum do benzínu
Aby mělo přidávání aditiva do benzínu skutečně smysl, musíte ho používat správně. Níže naleznete souhrn těch nejzásadnějších pravidel, která se vyplatí dodržovat.
- Dodržujte dávkování doporučené výrobcem skutečně přesně. Pokud byste přidali aditiva málo, nemusí se dostavit požadované účinky. Ani nadměrné množství nemusí motoru vždy svědčit.
- Výjimku představují hodně zanedbané a zanesené motory. U nich je údajně lepší použít napoprvé menší dávku aditiva. Pokud by se totiž všechny nečistoty uvolnily naráz, mohlo by to způsobit další problémy.
- Používejte aditiva v pravidelných intervalech. Některé typy aditiv můžete přidávat do nádrže před každým tankováním. Jiné se používají třeba jen jednou za půl roku.
- Aditivum přidávejte do nádrže před natankováním. Díky tomu se rovnoměrně rozptýlí po celém objemu nádrže a dobře se promíchá s benzínem.
Prémiový benzín vs. aditiva do benzínu
Kromě standardního benzínu, který má oktanové číslo 95, se můžete na čerpacích stanicích setkat i s prémiovými palivy. Do těchto paliv se přidávají aditiva již při výrobě, takže mají o něco vyšší oktanové číslo (poznáte je podle označení 98 nebo 100).
Díky tomu do nich nemusíte následně přidávat ještě povýrobní aditiva. Prémiový benzín je ideální pro osoby, které nechtějí řešit dávkování a přidávat do nádrže další přípravky. Natankování prémiového benzínu je pro ně zkrátka rychlejším a pohodlnějším řešením. Je potřeba ale zdůraznit, že u povýrobních aditiv do benzínu máte zase možnost regulovat dávkování.
Rozhodně se nedá říct, že by jedna z variant byla vyloženě správná a druhá vyloženě špatná. O problematice výrobních a povýrobních aditiv se vedou sáhodlouhé diskuze a zcela jasno nemají ani odborníci. Shodují se ale na tom, že by se všechna aditiva měla používat s rozvahou.
Dobrý den, nevíte, jestli se Millers Oils Petrol Power EcoMax 500 ml prodává i ve větším balení? Díky, Petr.