3 nejhorší pneumatiky dle zahraničních testů 2025: Brzdná dráha se liší skoro o 4 metry
Foto: Canva (se svolením)Čas povinného přezutí na zimní pneumatiky se mílovými kroky blíží. Pokud si sotva vybavíte jen dva světové největší výrobce pneumatik, přinášíme výsledky zahraničních testů, kterému typu přezutí se rozhodně vyhnout.
Co by měla zimní guma splňovat
V prvé řadě musí mít samozřejmě lepší přilnavost na mokrém povrchu, oproti letním vzorkům. Proto mají zimní pneumatiky hlubší dezén, který lépe odvádí vodu na vozovce a protlačí i sníh z pneumatiky pryč. Dostatečný vzorek také umožňuje lepší záběr na sněhové pokrývce a kratší brzdnou dráhu. Někdy ale způsobují zimní pneumatiky na vozidle větší hlučnost při jízdě, což může být cena za vyšší bezpečí.
Foto: Oficiální materiály distributoraZimní osobní pneumatiky
Foto: Oficiální materiály distributoraPneumatiky na motorku
Foto: Oficiální materiály distributoraNákladní pneumatiky
Zahraniční testy hovoří jasně
Český rybníček je dostatečně přeplněný několika desítkami výrobců pneumatik (i těmi dováženými z Číny) a tak motoristé dlouhodobě nejvíc důvěřují zahraničním odborníkům na slovo vzatým. Nejznámější testovací organizací je německý ADAC, další uznávaný expert je institut ÖAMTC z Rakouska a často zmiňovaní jsou i Test world z Finska, kteří se zaměřují hlavně na testování zimních pneumatik.
V testech se hodnotí přilnavost na suchu i v mokru, hluk, průměrná spotřeba paliva a také brzdná dráha nebo aquaplaning a ovladatelnost vozidla. Pneumatiky různých výrobců jsou testované na různých typech vozidel – rodinná auta, SUV, dodávky… Právě německá organizace ADAC přitom varuje před těmito 3 modely. Pro referenci uvádíme také vítězný model Goodyear UltraGrip Performance 3:
| Parametr / Model | Goodyear UltraGrip Performance 3 | Nankang Winter Activa 4 | Landsail Winter Lander | Petlas SnowMaster 2 Sport |
|---|---|---|---|---|
| Brzdná dráha na mokrém asfaltu (80 – 0 km/h) |
31,7 m | 35,6 m (+3,9 m) |
32,8 m (+1,1 m) |
35,5 m (+3,8 m) |
| Brzdná dráha na sněhu (30 – 0 km/h) |
9,7 m | 10,3 m (+0,6 m) |
12,2 m (+2,5 m) |
10,4 m (+0,7 m) |
| Celkové hodnocení bezpečnosti |
Dobrá | Nedostatečná | Nedostatečná | Nedostatečná |
Zdroj: Výsledky testů ADAC
Celoroční pneumatiky nejsou totéž, co zimní
Pak jsou tu ještě celoroční pneumatiky, které dělí svět motoristů na ty, co je nenávidí a na ty, co je velebí až do nebes. Nic mezi. Většina českých motoristů koupí na zimu nové zimní gumy s dobrým vzorkem a jezdí na nich až do další zimy. Takže pro některé je pojem “celoroční pneumatiky” nicneříkající a zavádějící, protože i ty zimní mají celý rok.
| Povinnost mít v ČR zimní pneumatiky | Od 1. listopadu do 31. března |
| Minimální hloubka dezénu pro letní pneumatiky | 1,6 mm |
| Minimální hloubka dezénu pro zimní pneumatiky | 4 mm |
| Správný tlak v pneumatikách | okolo 2,3 barů |
Skutečné celoroční pneumatiky se ale liší tím, že oproti zimním mají tvrdší směs s méně lamelami, což jim zajišťuje univerzálnost v širším teplotním rozmezí, ale zároveň to znamená menší výkonnost při extrémních zimních podmínkách. Když napadne hodně sněhu, řidiči s celoročními pneumatikami nevyjedou. Pokud zvažujete nákup celoročních pneumatik, abyste si ušetřili neustálé přezouvání a nákupy, podle testů ADAC se vyhněte těmto třem typům:
- Fronway Fronwing AS – propadly v testu na mokru, způsobují hlučnost a rychle se opotřebovávají.
- Yokohama BluEarth 4S AW21 – díky rychlému opotřebení a špatné přilnavosti uživatelé hodnotí, že by si tyto pneumatiky už nekoupili
- Petlas Multi Action PT565 – V testech propadák, mají dlouhou brzdnou dráhu a rychle se opotřebovávají
Foto: www.unsplash.comZimní vzorek zvládá lépe jízdu na sněhu
Zdroje:
- Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
- https://www.pneumatiky.cz/test-celorocnich-pneumatik-225-45-r17#finalni-zebricek
- https://autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/temto-celorocnim-pneumatikam-je-lepsi-se-vyhnout-v-testu-selhali-i-znami-vyrobci
- https://www.test-pneumatik.cz/2025-test-letnich-pneumatik-adac-225-40-r18/
- https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/225-40-r18/
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz