Menu

Nejčastější chyby řidičů při používání pneumatik: Zimní při teplotě nad 7°C nebo ponechání kusů starších 10 let

Nejčastější chyby řidičů při používání pneumatik: Zimní při teplotě nad 7°C nebo ponechání kusů starších 10 letFoto: Canva (se svolením)
Přezouvání pneumatik by se mělo řídit teplotou

Používáte pneumatiky na svém automobilu správně? Mnozí řidiči se ve snaze ušetřit čas a finance dopouští zásadních chyb, které vedou ke zhoršení jízdních vlastností, rychlejšímu opotřebení a zvýšené spotřebě paliva. Jedná se typicky o “dojíždějí” zimních pneumatik v letním období nebo nedostatečnou kontrola stavu pneumatik. V dnešním článku vám představíme osm nejčastějších chyb při používání pneumatik.

  • Komentář šéfredaktora: Jízda na starých nepoužívaných pneumatikách může vést k ohrožení zdraví i života. Nepoužívejte pneumatiky po skončení životnosti.

Napsali jsme také:

1. Jízda na zimních pneumatikách v létě

Měkčí směsi zimních pneumatik a jejich specifický dezén jsou optimalizované pro jízdu na studené zimní vozovce. Zatímco ve sněhové břečce lépe odvádějí vodu a na ledu lépe přilnou, za sucha a tepla tyto vlastnosti ztrácejí. Zimní pneumatiky fungují lépe než letní, dokud průměrné denní teploty nepřesáhnou 7°C. Pak už je z hlediska bezpečnosti a ekonomičnosti jízdy výhodnější přezout na letní variantu.

  • Tip: Nejlepší letní pneumatiky podle prestižních testů  v roce 2025 najdete v tomto článku.

2. Používání starých pneumatik

Foto: Canva (se svolením)

Maximální životnost pneumatik je 10 let

Pneumatiky se vyrábějí především z přírodního kaučuku a syntetického kaučuku, sazí a olej. Tyto materiály postupně degradují, i když se pneumatika moc nepoužívá. Časem klesá elasticita a mohou se objevit praskliny.

Maximální hranice životnosti pneumatiky doporučená výrobci a odbornými studiemi je 10 let od data výroby (často uvedeno v DOT kódu na pneumatice). Zpravidla se ale doporučuje výměna po 5 – 7 letech letech (zimní ideálně po 4 letech).

3. Jízda na sjetých pneumatikách

Při jízdě na sjetých pneumatikách se výrazně zvyšuje riziko aquaplaningu, prodlužuje se brzdná dráha (až o 50 % !) a zhoršuje se ovladatelnost vozidla, obzvláště na mokru. Minimální zákonem povolená hloubku dezénu letních pneumatik u osobních automobilů je 1,6 mm.

Odborníci však z bezpečnostních důvodů doporučují vyměnit letní pneumatiky, už když se dezén sjede na 3 mm. Zimní pneumatiky by podle legislativy měly mít hloubku minimálně 4 mm (platí pro vozy do 3 500 kg, u větších vozů je to 6 minimálně mm).

Fotogalerie: Oficiální materiály distributorů

4. Přezouvání příliš brzy nebo příliš pozdě

Přezouvání pneumatik by se mělo řídit nejen podle kalendáře, ale především podle aktuálních teplot. Může se stát, že zima přijde dřív nebo jaro později. Doporučená hraniční hodnota je +7 °C – pod touto teplotou letní pneumatiky tvrdnou a ztrácí přilnavost, nad ní se zhoršují jízdní vlastnosti zimních pneumatik, které se zároveň rychle opotřebovávají.

5. Nesprávný tlak v pneumatikách

Foto: Canva (se svolením)

Nesprávný tlak může způsobit nevratnou deformaci pneumatiky

Špatným tlakem se pneumatiky se deformují, čímž se zhoršují jejich jízdní vlastnosti. Na podhuštěných nebo naopak přehuštěných pneumatikách mohou vznikat defekty. Nezapomínejte na pravidelnou kontrolu tlaku – nejlépe jednou za měsíc a pokaždé před delší cestou. Správnou hodnotu tlaku najdete na štítku, který je nalepený na víčku nádrže nebo na sloupku dveří, případně na pojistkové skříňce.

Další časté chyby

Kromě výše uvedených chyb se řidiči často dopouštějí také těchto dalších:

  • Přezouvání jen na dvou kolech – vede k nevyváženému jízdnímu chování, odborníci doporučují měnit pneumatiky vždy na všech čtyřech kolech
  • Ignorování viditelných poškození pneumatik (praskliny, boule a jiné deformace) – mohou značit závažné poškození, pravidelná vizuální kontrola je důležité – v případě podezření na poškození je nutná okamžitá výměna
  • Nesprávné skladování pneumatik mimo sezónu – může snížit životnost pneumatik, doporučuje se je skladovat na suchém, chladném a temném místě, pneumatiky s disky se doporučuje zavěsit na háky nebo položit na sebe naležato (maximálně ve 2 – 3 vrstvách), pneumatiky bez disků by měly být uloženy nastojato vedle sebe a jednou za měsíc je pootáčet
Foto: Canva (se svolením)

Pneumatiky s disky lze uložit naplocho a na sebe, maximálně však ve dvou až třech řadách

Závěr

Vyvarujte se běžných chyb při přezouvání a skladování – pravidelně kontrolujte stav pneumatik a přezouvejte včas podle aktuálních podmínek. Správné používání a přezouvání pneumatik zajistí komfortní a především bezpečnou jízdu pro vás i ostatní účastníky silničního provozu. Pneumatiky, o které je dobře pečováno, navíc déle vydrží.

Zdroje:

  • Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
  • Ministerstvo dopravy ČR, doporučení k přezouvání pneumatik
  • Pneuboss
  • Autozive

Pozor, pozor: Právě probíhá soutěž o aku šroubovák Parkside Performance v hodnotě 2 500 Kč – stačí se přihlásit.

Zaujal vás tento článek? Přidejte si arecenze na svoji homepage Seznam.cz, ať vám naše novinky neuniknou – stačí kliknout zde a potvrdit.

Rubriky

Diskuze Diskuze
Google News Sledujte nás v Google zprávách

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.