Menu

Nejčastější poruchy aku vrtaček: Poradíme, jak předcházet shoření motoru i poškození sklíčidla

Nejčastější poruchy aku vrtaček: Poradíme, jak předcházet shoření motoru i poškození sklíčidla
Rozebraná vadná aku vrtačka Parkside Performance, ilustrační foto: Lucie Sobotová

Ať už dlouhodobým používáním, nebo nesprávným zacházením se u aku vrtačky časem projeví opotřebení součástek a vznikají poruchy. V tomto článku si vysvětlíme, z jakých komponentů se aku vrtačka skládá, proč dochází k nejčastějším poruchám, a poradíme, jak jim předcházet.

Nejvíce trpí sklíčidlo, převodovka a spínač

Hlavní části aku vrtačky, foto a popisky: Lucie Sobotová

U aku vrtaček zpravidla odcházejí nejčastěji sklíčidla, převodovky, spínače a motory. Méně často pak elektronika či akumulátory. Podle statistiky prodejce profesionálního nářadí Hermann vypadá četnost poruch jednotlivých dílů u aku vrtaček za období jednoho roku následovně:

Poruchovost jednotlivých dílů u akumulátorových šroubováků za období jednoho roku, graf: Lucie Sobotová (zdroj údajů: Hermann) 

Sklíčidlo: špatné upínání a mechanická poškození

Ve sklíčidlu se pomocí čelistí pevně uchycuje nástroj (vrták, bit), na který se přes převodovku a os přenáší síla z motoru. Většina moderních aku šroubováků je vybavena rychloupínacími sklíčidly, ve kterých se upevňuje nástroj rychle a pohodlně bez potřeby klíče. Nejčastější příčinou poruchy sklíčidla bývá nedostatečné dotažení upnutého nástroje, což vede k jeho přetáčení a následnému opotřebení čelistí.

Běžné jsou také poruchy vlivem mechanického poškození při pádu nářadí na sklíčidlo nebo při nárazu sklíčidla do tvrdého materiálu při vrtání. Nebezpečné může být použití nástrojů s nesprávnou stopkou, které mohou způsobit nesouosost čelistí.

Doporučení: Do sklíčidla upínejte pouze vhodné nástroje se šestihrannou nebo oválnou stopkou, sklíčidlo pořádně dotahujte. Dbejte na jeho pravidelné čištění a mazání.

Převodovka: trpí nesprávnou manipulací

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Převodovka se skládá se soustavy ozubených převodových kol a zajišťuje převod otáček motoru na optimální krouticí moment. K jejímu poškození, zejména v podobě ulomených nebo obroušených zubů, dochází nejčastěji vlivem nesprávného používání nářadí. Nejrizikovější je přepínání rychlostních stupňů za chodu motoru nebo náhlé zaseknutí nástroje v opracovávaném obrobku (zejména v tvrdých materiálech jako je kov).

Doporučení: Přepínejte rychlosti pouze po úplném zastavení motoru a při práci v tvrdých materiálech citlivě kontrolujte přítlak.

Spínač: kritické je znečištění

Funkcí spínače je ovládání chodu motoru – zapnutí, vypnutí a regulace otáček. I když se jedná o poměrně robustní součástku, bývá citlivá na znečištění. Prach a vlhkost mohou postupně narušit kontakty, což se projeví nepravidelným chodem motoru nebo zpožděným startem.

Doporučení: Prostor spínače pravidelně čistěte stlačeným vzduchem a ošetřujte kontakty speciálním sprejem na elektrické spoje.

Motor: přehřátí jako nejčastější zabiják

Fotogalerie: Lucie Sobotová

V akumulátorových šroubovácích se používají buď klasické stejnosměrné motory s komutátorem a uhlíky, nebo moderní bezuhlíkové nebo bezkartáčové motory (tzv. „brushless“). Přehřátím vinutí nad teplotu tavení izolace dochází k trvalému poškození motoru. Výrazné zvýšení teploty motoru bývá důsledkem přetěžování či nedostatečného chlazení vlivem zanesení ventilačních otvorů nečistotami.

Doporučení: Nářadí nepřetěžujte a pravidelně čistěte ventilační otvory stlačeným vzduchem. Sledujte chování stroje – při výrazném poklesu výkonu, zápachu nebo dokonce kouři okamžitě přerušte práci.

Elektronika: ochrana i slabina v jednom

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Elektronika vzájemně propojuje motor, spínač a akumulátor. Mezi komponenty přenáší signály, sleduje teplotu motoru, napětí akumulátoru a chrání nářadí před přetížením. K poškození elektroniky dochází zejména při dlouhodobém přetěžování nářadí. Řídicí jednotka v takovém případě nestačí eliminovat extrémní proudové špičky a může dojít ke spálení elektronických součástek.

Doporučení: Používejte nářadí rozumně, při náročné práci dělejte přestávky, aby nedocházelo k přetěžování.

Akumulátor: kapacita a životnost pod kontrolou

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Většině moderního aku nářadí dodávají energii akumulátory s Li-Ion články. Životnost akumulátorů snižuje především vystavování nevhodným teplotám. Podchlazený nebo naopak přehřátý akumulátor může zejména během nabíjení utrpět nevratné poškození. Dalším rizikem je hluboké vybití do stavu, kdy aku nářadí přestane pracovat, a skladování jej v tomto stavu.

Doporučení: Většina výrobců uvádí jako bezpečné rozmezí pro nabíjení 0 – 45°C, ideálnější je ovšem rozsah 10 – 30°. Akumulátory nenechávejte dlouhodobě zcela vybité a skladujte je nabité ideálně na 40 – 60 % na suchém místě s teplotou kolem 15 °C až 20 °C.

Zdroje:

  • Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
  • Oficiální materiály distributorů

Rubriky

Diskuze Diskuze (5)
Google News Sledujte nás v Google zprávách

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Blbost. LI Baterie obsahuje balancer a ten zabrání přebití a podbití baterie. Když se baterie vybije na nějakou hodnotu, balancer jí zablokuje. Na obrázku je složený blok s napětím 19,5V. Balancer zařídí, aby se při nabíjení tato hodnota nepřekročila. A funguje to i obráceně – když napětí klesne na 15V, tak baterii zablokuje a zařízení nepůjde používat. Takže baterie vybít na šlupky nejde! Autor by si měl nejprve ověřit nějaké informace o elektronice zabudované v baterii. než vypustí nějaký blábol.

Václav

Díky za reakci.

Jen pro upřesnění – balancer neslouží k ochraně proti přebití nebo podbití, ale k vyrovnávání napětí mezi jednotlivými články. To, co popisujete, má na starosti BMS (Battery Management System), tedy ochranná elektronika, která hlídá napětí, proud i teplotu.

Ne všechny baterie ji ale musí mít, a v levnějších modelech často nebývá příliš kvalitní. Obecně proto nelze tvrdit, že „nejde baterii vybít na nulu“. Problém nastává hlavně tehdy, když se už baterie s nízkým napětím nechá delší dobu ležet – v takovém případě může skutečně „umřít“ (napětí klesne na hodnotu, kterou BMS vyhodnotí jako vadu článku a nabíječka/BMS ji nenechá dobít). U levných baterií je to samozřejmě častější než u těch od renomovaných značek.

Přeji hezký den,
Lucie Sobotová

Lucie Sobotová, redaktor

Zdravíčko ve spolek,

z kolika článků se skládá akumulátor? To je ale divné, co? Protože už samotný jeden článek je akumulátor. Takže by bylo vhodné napsat: „Většině moderního aku nářadí dodávají energii akumulátorové baterie s Li-Ion články…
To jen pro pořádek, kterej muší bejt.

Rovněž přeji pěkný a úspěšný den.

Jarin Šťoural

Jaroslav Šťouravý

Dobry den,obracim se na Vas s dotazem ohledne spinace na vrtacku,po uvolneni se cely nevrati nevrati a tim padem stale jede az do doby kdy ho nepovitahnu.Nemuzu ho nikde sehnat na vymenu.

hauser bohumil

Dobrý den,

doporučuji spínač vymontovat a podívat se na jeho přesné označení – bývá uvedeno z boku nebo ze spodní strany. Dost často pak jde podle něj na Googlu najít alternativní náhradní díl se stejnými parametry. Případně můžete zkusit hledat i na Aliexpressu, tam ale počítejte s delší dodací lhůtou.

S přáním hezkého dne
Lucie Sobotová

Lucie Sobotová, redaktor

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.