Odborníci varují: Pokud jste měli v létě špatné pneu, v zimě můžete mít problémy

S příchodem chladného počasí nastává řidičům každoroční dilema: „Kdy přezout a jak poznat, zda jsou gumy ještě použitelné?“ Mnoho řidičů, kteří nechali zimní gumy na autě i přes léto, možná uniklo pokutě jen o vlásek. Zjistěte, jak snadno rozpoznat, zda jste celou sezónu „ničili“ zimní obutí, proč je to hazard s vaší bezpečností i peněženkou, a jak se vyznat v nových evropských pravidlech pro označení zimních pneu 3PMSF.
Komentář šéfredaktora: Občas se stane, že někdo jezdí na zimních pneu celý rok (osobně jsem to zažil). Je potřeba říct, že to je opravdu špatný postup. I když na toto zákon nemyslí, v létě mají zimní pneumatiky horší vlastnosti a také se výrazně rychleji opotřebovávají. V zimě se tak může stát, že budete mít vzorek sjetý a budete tak nuceni je vyměnit za novější.
Video: The benefit of winter tyres: summer vs. all season vs. winter, Bridgestone EMEA, YouTube
Zimní pneumatiky se přes léto na rozpáleném asfaltu doslova drolí
Zásadní rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je v tom, z jaké gumy jsou vyrobeny. Letní pneumatiky jsou z tvrdší směsi, která si i ve velkém horku udrží tvar, poskytne stabilitu a dlouho vydrží.
Zimní pneumatiky jsou naproti tomu zhotoveny ze speciálně měkké gumy, aby byly pružné a dokázaly se „přilepit“ na led a sníh i hluboko pod bodem mrazu. Jenže jakmile teploty vystoupají nad ´´ 7 °C, měkká zimní guma začne trpět. Následky?
- Rychlejší opotřebení: Měkká guma se na horkém asfaltu pálí a drolí. A tak sadu zimních gum na několik sezón, můžete „odvařit“ během jednoho tropického léta.
- Ohrožení bezpečnosti: Měkká guma znamená menší tuhost při zatáčení. Pneumatika se začne přehřívat, a co je horší, v kritické situaci se brzdná dráha výrazně prodlouží. Rozdíl oproti letním pneu může být i několik metrů.
- Vyšší spotřeba paliva: Měkké obutí klade silnici větší odpor a vás nutí více šlapat na plyn, což má za následek dřívější návštěvu čerpací stanice.
Jak najisto poznat zimní pneumatiku
Pokud si nejste jisti, jaké gumy na autě máte, existují dva spolehlivé způsoby, jak je od sebe rozeznáte: pohledem na vzorek a kontrolou symbolů na boku pneumatiky.

Zimní gumy od letních spolehlivě poznáte podle jejich vzorku.
Zimní pneumatika
- Hluboký a hodně členitý vzorek – na první pohled vidíte velké bloky s množstvím drobných zářezů po celé ploše. Tyto zářezy, které vypadají jako tenké drážky, slouží k tomu, aby se guma „zahryzla“ do sněhu a ledové břečky.
- Minimální hloubka vzorku musí být 4 mm (platí pro vozy do 3 500 kg, u větších vozů je to 6 minimálně mm).
Letní pneumatika
- Hladší vzorek je navržen tak, aby dokázal zpod kola rychle odvést vodu a udržel co největší kontakt se suchou silnicí.
- Minimální hloubka vzorku je 1,6 mm. Z bezpečnostních důvodů se doporučuje vyměnit letní pneumatiky, už když se dezén sjede na 3 mm.
Značení pneumatiky si zkontrolujte
- Nová EU vyhláška a Česko: Od 1. října 2024 platí v celé Evropské unii nová, přísnější pravidla pro označování zimních a celoročních pneumatik. Ty musí mít symbol 3PMSF.
Označení M+S (Mud and Snow), které dříve stačilo, už podle těchto nových EU norem není dostačující zárukou pro jízdu v zimních podmínkách. Čeští řidiči mohou být prozatím klidní. I přes evropské změny nenastala v České republice přímá legislativní změna pro povinné používání. U nás je i nadále povoleno používat v zimním období pneumatiky s označením M+S. Pozor na zahraničí. Pokud cestujete do zemí s přísnějšími předpisy (např. Německo, Rakousko), pneumatika bez symbolu 3PMSF se tam za zimní nepočítá a riskujete pokutu až 5 000 eur.

Ideální je přezout pneumatiky už v půlce října
Kdy a za jakých podmínek je povinné zimní obutí
Povinnost mít zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března, a to vždy, pokud:
- Je na silnici sníh, led nebo námraza.
- Lze kvůli počasí předpokládat, že se sníh, led nebo námraza mohou na silnici během jízdy objevit.
Přestože z těchto podmínek může vyznít, že zimní pneumatiky je potřeba mít pouze za určitého počasí, doporučujeme řidičům držet se z bezpečnostních důvodů toho, že od 1. listopadu přejdou na zimní pneumatiky. Ideální je, pokud máte přezuto už v půlce října, navíc se tak vyhnete frontám v autoservisech, kde přezutí většina řidičů nechala na poslední chvíli.
Nespoléhejte pouze na kalendář
Přezutí pneumatik nenechávejte pouze na datumu v kalendáři, hlavním faktorem je průměrná denní teplota. Teplota nejčastějším chybám.
je zlomová: Pod touto hranicí letní pneumatiky tvrdnou, což vede ke zhoršení jízdních vlastností. Naopak, jakmile je tepleji, měkká zimní směs se rychle ničí a ztrácí stabilitu. Chystáte se přezout auto? Vyhněte se těmtoZdroj:
- https://www.axa-assistance.cz/novinky/pro-motoristy/povinna-zimni-vybava-v-rakousku/
- https://www.pneumatiky.cz/povinnost-zimnich-pneumatik-t4
- https://www.pneumatiky.cz/dojizdite-zimni-pneu-v-lete-zvysujete-riziko-nehody-t4
- https://www.porovnani-pneu.cz/clanky/povinnost-zimnich-pneumatik/
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz