Ve 2. čtvrtletí dostaly supermarkety nízké pokuty: Podle expertů přešly na legální triky
Foto: PennyCZ/Wikimedia Commons (CC BY 4.0)Ačkoliv v prvním čtvrtletí rozdala řetězcům Česká obchodní inspekce (ČOI) rekordně vysoké pokuty, v tom druhém se jejich výše podstatně snížila. Není to pouze úplně tím, že by se řetězce polepšily, nejspíš si také vymyslely nové triky, jak u zákazníka vzbudit zájem o daný výrobek. To ale nyní nelze potvrdit, ani vyvrátit.
Řetězce ještě před několika měsíci dostávaly ohromně vysoké pokuty za klamání zákazníků, nejvíce přitom zaplatilo Penny (17 milionů korun). Problémem byly zejména slevy vypočítané z ceny za posledních 30 dnů, které se ukázaly jako klamavé.
Řetězec původní cenu (pravděpodobně) záměrně nastavoval jako vyšší, proto ta výsledná neodpovídala inzerované slevě. Ta tedy ve skutečnosti žádnou slevou nebyla. Obchody tak zákazníkům prezentovaly například 50% slevu, ve skutečnosti se ale jednalo o úsporu v rámci jednotek procent.
- Nepřehlédněte naši novou recenzi: 2 týdny jsem testoval Apple Watch Ultra 3: Do extrémních podmínek dobré, korunka se moc nepovedla
Pokuty se snížily, přísné kontroly pokračují
Obchody se ze svých chyb částečně poučily, proto pokuty výrazně klesly. Zmíněný řetězec se pravděpodobně také polepšil, protože z pokuty 17 milionů se ve druhém čtvrtletí dostal na pouhých 120 tisíc korun. I tak jej ale budou příslušné organizace pravidelně kontrolovat.
„V případech, kdy ČOI zjišťuje opakované porušování dotčených ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, ukládá sankce při horní hranici zákonné sazby, která je v těchto případech pět milionů korun,“ sdělil pro iDnes mluvčí ČOI František Kotrba. „To se v prvním čtvrtletí týkalo především subjektu Penny Market,“ doplnil.
Nejhůř dopadlo Penny, Albert a Billa
V prvním čtvrtletí dostaly řetězce 28 pokut za celkem 20,84 milionu korun. Pokutování bylo přitom přísnější než v loňském roce. Hned po Penny Marketu obdržel nejvyšší pokutu Albert (ve výši 2,4 milionu korun) a Billa (více než milion korun). Naopak bez jediné pokuty vyvázlo Tesco.
Foto: IgorCalzone1/Wikimedia Commons (CC BY 4.0)Pokuty za klamání zákazníků dostává i Billa, Lidl, Albert a Globus
V druhém čtvrtletí zaplatila na pokutách nejvíce Billa (3,17 milionu korun), Albert (630 tisíc korun) a Kaufland (302 tisíc korun). Ostatní řetězce, mezi které patří Lidl, Tesco a Globus, dostaly pokuty jen v řádech jednotek tisíců korun.
Obchody mají nové finty, využívají mezer v zákoně
Na první pohled velmi vysoké pokuty nejsou pro řetězce nijak zvlášť bolestivé, mají totiž miliardové tržby. Nechtějí se ale umisťovat na prvních příčkách České obchodní inspekce, protože si tímto způsobem dělají negativní reklamu a zákazníci mohou chodit nakupovat ke konkurenci.
Podle Kotrby je možné, že řetězce dodržují pravidla nyní, kdy čelí častým kontrolám, jestli to tak ale bude i v budoucnu, zatím není jisté. Poznamenal také, že určité finty řetězců mohly částečně zůstat. Advokát a předseda Sdružení obrany spotřebitelů Ondřej Zelenka vysvětlil Novinkám, že za nižšími pokutami stojí i mezery v zákoně, které dávají řetězcům příležitost vymyslet nové, legální triky. Jedná se například o cenovky označené jako “naše cena” nebo “neporazitelná nabídka”.
Tyto cenovky jsou často zvýrazněny například červenou barvou, o slevu se přitom nejedná. Takto nastavené ceny jsou pro zákazníky matoucí, nejsou ale vyloženě nelegální. Zákazníkům se proto doporučuje neřídit se slevami, ale především se zamyslet nad tím, jestli je podle nich cena odpovídající.
Zdroje:
- Autorský text redaktorky Arecenze
- https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-za-falesne-slevy-padly-rekordni-pokuty-nektere-retezce-uz-upravuji-cenovky-40517690
- https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/penny-market-albert-slevy-pokuta-coi.A250517_852657_zlin-zpravy_epfoj
- https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-pokuty-za-slevy-klesly-retezce-nasly-nove-finty-40530666
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz