Srovnávací test a recenze
nejlepších cyklistických bot/treter

Ukázka produktu ve srovnání cyklistické tretry

Nedovedete si představit život bez aktivního pohybu? Vyrážíte každé ráno na běžecký ovál nebo se navlékáte do kombinézy a nasedáte na kolo? Ať tak či tak, neobejdete se bez náležitého obutí. Vzhledem k tomu, že chodidla bývají při sportovních aktivitách silně zatěžována, vyplatí se věnovat volbě bot adekvátní pozornost.

Vstupujete do obchodu a najednou se cítíte ztraceni? Utápíte se v záplavě různorodých modelů treter od největších světových výrobců, z nichž každý slibuje jen to nejlepší? Buďto můžete být oprávněně vystresováni, nebo naopak rádi, protože s největší pravděpodobností vyberete optimální produkt přesně pro sebe a své končetiny.

Svou troškou do mlýna by měl přispět i následující článek Jak vybrat cyklistické boty/tretry. Připravili jsme jej, abychom vám výběr usnadnili a seznámili vás s možnostmi, které během nákupu máte. Chybět nebude přehled nejdůležitějších kritérií ani klasické cenové okénko. Po jeho přečtení budete mít výběr o něco málo jednodušší.


Nejlepší cyklistické boty/tretry dle hodnocení a recenzí uživatelů

Vzhled Název Typ Orientační cena Aktuální cena
Recenze Force Ice MTB Force Ice MTB Zimní 2 200 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Force MTB Carbon Devil black/fluo Force MTB Carbon Devil black/fluo MTB 2 600 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Force Road Force Road Silniční 1 200 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Shimano SH-RP5W Shimano SH-RP5W Silniční 2 000 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Force Tourist black/fluorescent Force Tourist black/fluorescent Trekingové 1 100 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Crono Artica MTB CW1 Crono Artica MTB CW1 MTB 3 400 Kč Zobrazit nabídky
Recenze FORCE MTB FREE FORCE MTB FREE MTB 1 600 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Shimano M089L Shimano M089L MTB 2 000 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Force Ice MTB fluo Force Ice MTB fluo MTB 2 200 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Force MTB HARD black Force MTB HARD black MTB 1 600 Kč Zobrazit nabídky

Jak vybrat cyklistické boty/tretry

Nákup obuvi bývá někdy záležitostí několika dlouhých hodin. U cyklistických treter je věc navíc komplikována širokou škálou jejich možných použití. Mnozí si ovšem pod pojmem tretra představí v prvé řadě boty běžecké, vždyť stačí vzpomenout na název našeho největšího atletického mítinku Zlatá tretra.

Před nákupem cyklistických treter doporučujeme zamyslet se nad tím, jaký druh cyklistiky provozujete a přizpůsobit tomu svůj výběr. Podstatnou roli sehrává i tuhost podrážky a kompatibilita bot s pedály. Komfort velmi ovlivňuje i zvolený způsob zavazování, přičemž každý by si měl vybrat přesně podle svých preferencí. Obuv nesmí být ani příliš malá, ani příliš velká, zkrátka tak akorát. V neposlední řadě si dávejte i pozor na rozlišení dámských a pánských modelů.

Poslední část článku standardně věnujeme přehledu cen. Stanovili jsme tří základní skupiny, v nichž naleznete výrobky podobných vlastností. Budete tak alespoň rámcově vědět, jak velký obnos si pro pořízení nových sportovních botek připravit.

Atletické nebo cyklistické?

Samotný název tretra máme tendenci spojovat spíše s během. Hřeby připevněné na podrážce pomáhají překonávat měkké závodní povrchy, na nichž by se běžná obuv potýkala s problémy. Jestliže však chodíte provozovat svou oblíbenou fyzickou aktivitu do lesů a běh berete jen jako prostředek pro udržení fyzické kondice, zakupte raději klasické běžecké boty. Tretry jsou určeny výhradně atletům závodících na oválech, kteří ocení dokonalý přenos energie a nízkou hmotnost.

V poslední době zažívají boom tretry cyklistické. Přítomnost speciálního mechanismu, pomocí něhož botu zacvaknete k pedálu, výrazně zvyšuje jízdní komfort. Taktéž ušetří velké množství energie, díky němuž ujedete o několik kilometrů více.

Z logických důvodů zaměřujeme tento text hlavně na tretry cyklistické. Mnoho parametrů však mají oba druhy společné.

Typ

Jezdíte rádi po silnici nebo naopak dáváte přednost pořádnému krosu obtížným horským terénem? Široká nabídka dostupné obuvi vás uspokojí, ať už je to jakákoliv. Tretry jsou navrženy s ohledem na specifika jednotlivých činností, díky čemuž zajišťují odpovídající pohodlí jezdce. Podle typu oblíbené jízdy rozlišujeme:

  • Silniční tretry
  • MTB/horské tretry
  • Rekreační tretry
  • Zimní tretry
  • Speciální tretry

Silniční tretry

Obutí vhodné pro milovníky silniční jízdy zaručuje maximální výkon. Vyznačuje se tuhou a hladkou podrážkou a perfektním odvětráváním. Díky nízké hmotnosti sedí parádně na nohou a ušetří velké množství energie. Vzhledem ke svým charakteristickým vlastnostem nejsou silniční tretry vhodné pro delší chůzi, proto v nich rozhodně nevyrážejte na několikahodinovou túru.

MTB/horské tretry

Nedáte dopustit na jízdu náročným horským terénem? Jistě oceníte i odpovídající boty. Horské tretry disponují velmi odolnou svrchní částí a silnou špičkou. Hrubá a měkká podrážka poskytne odpovídající oporu při chůzi, takže se nemusíte obávat sesednout. Zesílený materiál taktéž napomáhá udržet nohu v suchu.

Rekreační tretry

Vydali jste se na pohodovou projížďku po okolí a chvíli svá kola vedete? Jistě jste nazuli elegantní rekreační tretry pyšnící se univerzálním uplatněním. Podrážka je zpevněná pouze v oblasti zámku, nepočítejte s dokonalým přenosem energie. Svou konstrukcí se podobají klasické outdoorové obuvi, oproti ostatním typům jsou o něco málo širší.

Zimní tretry

Vydáváte-li se na kolo v nastupujícím zimním období, nemusíte věšet hlavu. I na vás výrobci mysleli a zahrnuli do své nabídky speciální zateplené tretry. Kombinují vlastnosti typické pro klasickou cyklistickou obuv jako je tuhá podrážka, dostatečná podpora chodila a spojení nohy s pedálem, ale přitom se mohou pyšnit dodatečnou ochranou před zimou.

Svrchní část je vyrobena z nepromokavého materiálu, obohaceného povrchovou úpravou proti vodě a nečistotám. Kvalitní membrána se stará o prodyšnost a windstopper zase pomáhá omezit negativní projevy větru. Samozřejmostí jsou podlepené švy.

Jestliže z nějakého důvodu nechcete připlácet za zimní obutí, existuje alternativa v podobě návleků na klasické cyklistické tretry.

Speciální tretry

Někteří si věnují i dalším aktivitám, při nichž sice využívají kolo, ale od svých treter vyžadují trošku odlišné vlastnosti. Právě pro ně jsou určeny speciální druhy obutí, z nichž vynikají zejména tyto dva typy:

  • Tretry na spinning – pro použití na stacionárních kolech, nešpinící a neklouzavá podrážka, nízká hmotnost, prodyšnost, tkaničkové vázání
  • Tretry na triatlon – snadné a rychlé nazutí po doplavání, tretry uchyceny v pedálech, měkká a elastická patní část, hladké vnitřní švy a lemy

Tuhost podrážky

Už u popisu jednotlivých typů obutí jsme tuhosti podrážky věnovali značnou pozornost. Jedná se totiž o zcela klíčový prvek, který tretry odlišuje od ostatních druhů obuvi. Ovlivňuje přenos energie z nohy do pedálů a rozhoduje o tom, jak rychle pojede, a jak rychle se na vás projeví únava. K její výrobě se používá trojice základních materiálů:

  • Guma – u rekreačních typů, nízký přenos energie, vynikající pro chůzi
  • Plast – menší tuhost, slabší přenos energie, vhodnější pro chůzi
  • Karbon – vysoká tuhost, perfektní přenos energie, nižší hmotnost, nepříliš vhodné k chůzi

Vždycky doporučujeme vyrazit do kamenné prodejny a obuv si vyzkoušet na vlastní nohu. Z obrázků toho moc nepoznáte a ani superlativům uváděných v popiscích zboží se nevyplatí příliš věřit. Každému zkrátka vyhovuje něco trochu jiného.

Kompatibilita s pedály

Zakoupili jste si nové obutí a zjistili, že se vám noha na pedál nevejde? Bohužel jste zvolili nekompatibilní systém upevnění do zámků, tzv. kufrů, na pedálech. Situace je lepší u horských modelů, kde bývá široce uplatňován standard SPD. Díky němu je zajištěna takřka 100% kompatibilita obuvi s pedály. U silničních a rekreačních treter se naopak jednotlivé systémy liší a nejsou navzájem kompatibilní. Vše si raději ověřte ještě před nákupem.

V extrémním případě lze zakoupit i tretry bez jakéhokoliv upevňovacího systému. Výhodou je, že si u nich nemusíte s nějakou kompatibilitou vůbec lámat hlavu. Bohužel se připravíte o hlavní benefit cyklistických treter – přenos energie, takže výsledek bude jako byste jeli v klasických teniskách.

Způsob zavazování

Neovlivňuje sice přímo vlastnosti boty, ale významnou měrou ovlivňuje komfort jezdce. Řeč je o způsobu zavazování, jež by měl být co nejpohodlnější a nejsnadnější. Na pultech obchodů se v současné době setkáte s trojicí základních způsobů:

  • Tkaničky – u levnějších modelů, pevnější fixace, pomalejší a méně pohodlné
  • Suchý zip – levnější, rychlejší a pohodlnější, slabší fixace nohy
  • BOA kolečko – nákladnější, rychlá a jednoduchá fixace, možnost dotažení za jízdy

Jezdíte-li jen tak pro radost, suchý zip nebo tkaničky odvedou spolehlivou práci a nemusíte si s nákupem pokročilejších systémů dělat zbytečné starosti. Naproti tomu závodní jezdci a profesionálové by se rozhodně měli poohlédnout po luxusnějším BOA systému, jenž je navržen přesně tak, aby maximalizoval pozitiva cyklistického obutí.

Velikost

Alfou a omegou všech bot, treter nevyjímaje, je optimální velikost. Tretry musí být vždy těsnější než klasické boty, aby zajistily efektivní přenos energie a fixovaly nohu. Příliš volné obutí je jednou z příčin vážných zranění kotníků a chodidel při sportovních aktivitách.

Velikost své nohy zjistíte změřením od paty ke špičce palce, ideálně v cyklistických ponožkách. Délka vnitřní podrážky by měla být o 0,5–1 cm delší než naměřený údaj. Nikdy ne více. Nedávejte příliš na prvotní pocit, neboť nové tretry působí těsně a nepříjemně. Stačí několik projížděk a všechno bude jinak. Obuv by se vám neměla vyzouvat ani když nebude utažená.

Pohlaví

Některé obchody sportovní obuv rozdělují i podle pohlaví. Výrobci totiž při přípravě svých modelů reflektují rozdíly ve stavbě těla mezi muži a ženami, díky čemuž také přispívají k maximalizaci pozitivních vlastností. Obvykle tedy v nabídce kamenných i internetových obchodů naleznete tři kategorie:

  • Pánské – širší profil odpovídající mužským chodidlům, větší velikosti
  • Dámské – užší profil v oblasti paty, menší velikosti

V oblasti rekreační obuvi naleznete i tzv. unisex tretry navržené pro obě pohlaví. Specifickou skupinu tvoří i dětská obuv, která je samozřejmě menší a navrhována s důrazem na zvýšené pohodlí vyvíjejícího se dětského chodidla.

Cena

Poslední kapitolu každého textu věnujeme přehledu cen a výjimku neučiníme ani v případě treter. Jelikož typů obuvi je celá řada, nelze se divit tomu, že i škála požadovaných finančních obnosů je obdobně široká. My jsme se dostupným botám podívali na zoubek a výsledkem je stanovení tří intervalů, v nichž naleznete výrobky podobných kvalit a určení.

Cena do 2 000 Kč

I ta nejlevnější skupina za finanční obnos nepřesahující 2 000 korun snese relativně přísná měřítka. Volit můžete z horských, silničních, ale i zimních botek, záleží jen na vaší oblíbené aktivitě. Pozor dávejte na provedení podrážky, jelikož výrobci často hřeší na nízkou cenu, a i silniční modely osazují měkkými gumovými pásy. V této kategorii se též běžně uplatňuje levnější svrchní materiál, jenž nezvládne dlouhodobě odolávat zátěži. Pro občasné projížďky po okolí však zcela dostačuje.

Cena od 2 000 do 4 000 Kč

Střední třída se již většinou může pyšnit velmi odolnou karbonovou podrážkou o vysoké tuhosti. Za zmínku stojí i uplatnění odolnějších materiálů a svrchních vrstev rezistentních proti vodě a nečistotám. Samozřejmostí je široká škála designových i barevných provedení, z níž si vybere prakticky každý.

Cena nad 4 000 Kč

Nejdražší cyklistická obuv začíná na hranici 4 000 korun, přičemž profesionální modely se pohybují okolo 10 000 Kč. Největší sortiment tvoří obutí silniční, neboť rekreační a horské modely bývají k mání za nižší cenovky. Těšte se na maximálně tuhou podrážku vyrobenou z karbonu a precizně zpracované svrchní materiály.

V této kategorii také hledejte speciální a zimní tretry. Ačkoliv první vlaštovky naleznete i v nejnižších cenových patrech, obvykle příliš dlouho nevydrží a stejně budete muset po několika dnech intenzivní jízdy přesedlat na úplně nový pár.