Menu

Nejlepší cyklistické boty/tretry 2025: Srovnání podle recenzí a testů

Cyklistika se stává v posledních letech čím dál více oblíbeným sportem. Přibývá také lidí, kteří dbají na správný oděv i vybavení. A není divu, nejde totiž pouze o vizuální stránku, ale především o funkčnost. Příkladem jsou i cyklistické boty, správně nazývané jako cyklistické tretry. Díky nim totiž využijete svoji sílu při šlapání na maximum, pojedete rychleji a pohodlněji.

Základní výhodou cyklistických treter je fakt, že vám umožní využít nášlapný systém, jenž fixuje nohy v optimální poloze na pedálech. Spojení obou částí, boty a pedálu, pak zajišťuje výborný přenos síly chodidla při šlapání. Celý proces cyklista vykonává efektivněji, a to hlavně z toho důvodu, že zabírá i při pohybu nohy směrem vzhůru, ne pouze dolů (šlape se takzvaně „do kruhu“).

Pokud si s výběrem nevíte rady, přečtěte si náš článek Jak vybrat cyklistické boty/tretry. Připravili jsme jej, abychom vám výběr usnadnili a seznámili vás s možnostmi, které během nákupu máte. Chybět nebude přehled nejdůležitějších kritérií ani klasické cenové okénko. Po jeho přečtení budete mít výběr o něco jednodušší.

Pokud se poohlížíte nejen po cyklistických tretrách, ale plánujete dokonce nákup celého jízdního kola, připravili jsme pro vás speciální srovnání zde.

Nejlepší cyklistické boty/tretry dle hodnocení a recenzí uživatelů

Pořadí Produkt Hodnocení Orientační cena Aktuální cena
Top 1 92 %
Počet recenzí: 38
2 500 Kč Zobrazit nabídky
Top 2 86 %
Počet recenzí: 14
3 700 Kč Zobrazit nabídky
Top 3 96 %
Počet recenzí: 4
6 800 Kč Zobrazit nabídky
Top 4 93 %
Počet recenzí: 18
3 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 5 80 %
Počet recenzí: 4
1 800 Kč Zobrazit nabídky
Top 6 99 %
Počet recenzí: 9
5 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 7 98 %
Počet recenzí: 3
3 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 8 100 %
Počet recenzí: 1
3 100 Kč Zobrazit nabídky
Top 9 Zatím nehodnoceno 2 800 Kč Zobrazit nabídky
Top 10 100 %
Počet recenzí: 1
3 100 Kč Zobrazit nabídky

Zobrazit další produkty


Jak vybrat cyklistické boty/tretry

Nákup obuvi bývá někdy záležitostí několika dlouhých hodin. U cyklistických treter je proces navíc komplikován širokou škálou jejich možných použití. Mnozí si ovšem pod pojmem tretra představí v prvé řadě boty běžecké, vždyť stačí vzpomenout na název našeho největšího atletického mítinku Zlatá tretra. Rozdělení obou typů se věnujeme hned v úvodu.

Před nákupem cyklistických treter doporučujeme zamyslet se nad tím, jaký druh cyklistiky provozujete a přizpůsobit tomu svůj výběr. Podstatnou roli sehrává i tuhost podrážky a kompatibilita bot s pedály. Komfort velmi ovlivňuje i zvolený způsob zavazování, přičemž každý by si měl vybrat přesně podle svých preferencí. Obuv nesmí být ani příliš malá, ani příliš velká, zkrátka tak akorát. V neposlední řadě si dávejte i pozor na rozlišení dámských a pánských modelů.

V závěru článku se standardně věnujeme přehledu cen. Stanovili jsme tři základní skupiny, v nichž naleznete výrobky podobných vlastností. Budete tak alespoň rámcově vědět, jak velký obnos si pro pořízení nových sportovních botek připravit.

Atletické, nebo cyklistické?

Samotný název tretra máme tendenci spojovat spíše s během. Hřeby připevněné na podrážce pomáhají překonávat měkké závodní povrchy, na nichž by se běžná obuv potýkala s problémy. Jestliže však chodíte provozovat svou oblíbenou fyzickou aktivitu do lesů a běh berete jen jako prostředek pro udržení fyzické kondice, zakupte raději klasické běžecké boty. Tretry jsou určeny výhradně atletům závodících na oválech, kteří ocení dokonalý přenos energie a nízkou hmotnost.

V poslední době zažívají boom tretry cyklistické. Přítomnost speciálního mechanismu, pomocí něhož botu zacvaknete k pedálu, výrazně zvyšuje jízdní komfort. Taktéž ušetří velké množství energie, díky němuž ujedete o několik kilometrů více.

Z logických důvodů zaměřujeme tento text hlavně na tretry cyklistické. Mnoho parametrů však mají oba druhy společné.

Typy cyklistických treter

Jezdíte rádi po silnici, nebo naopak dáváte přednost pořádnému krosu obtížným horským terénem? Široká nabídka dostupné obuvi vás uspokojí, ať už je to jakákoliv. Tretry jsou navrženy s ohledem na specifika jednotlivých činností, díky čemuž zajišťují odpovídající pohodlí jezdce. Podle typu oblíbené jízdy rozlišujeme:

  • silniční tretry
  • MTB/horské tretry
  • rekreační tretry
  • zimní tretry
  • speciální tretry.

Výhody a nevýhody tří nejběžnějších typů cyklistických treter jsme sepsali do přehledné tabulky.

Typ cyklistických treter Výhody Nevýhody
Silniční tretry + Tuhá podrážka

+ Lehké

+ Odvětrávání

– Špatně se v nich chodí

– Nejsou kompatibilní se všemi systémy nášlapů

MTB/horské tretry + Zpevněná špička

+ Dá se v nich chodit i v terénu

+ Odolnější proti vodě

– Vyšší hmotnost

– Horší aerodynamika než u silničních

Rekreační tretry + Nejpohodlnější chůze

+ Zámky v botě se při chůzi nedotýkají země

+ Ohebná podrážka

– Nižší přenos síly

– Vyšší hmotnost

Silniční tretry

Obutí vhodné pro milovníky silniční jízdy zaručuje maximální výkon. Vyznačuje se velmi tuhou a hladkou podrážkou a perfektním odvětráváním. Díky nízké hmotnosti sedí parádně na nohou a ušetří velké množství energie. Vzhledem ke svým charakteristickým vlastnostem nejsou silniční tretry vhodné pro delší chůzi, proto v nich rozhodně nevyrážejte na několikahodinovou túru.

MTB/horské tretry

Nedáte dopustit na jízdu náročným horským terénem? Jistě oceníte i odpovídající boty. Horské tretry disponují velmi odolnou svrchní částí a silnou špičkou. Hrubá a měkká podrážka poskytne odpovídající oporu i při chůzi, takže se nemusíte obávat sesednout. Zesílený materiál taktéž napomáhá udržet nohu v suchu.

Rekreační tretry

Vydali jste se na pohodovou projížďku po okolí a chvíli svá kola vedete? Jistě jste nazuli elegantní rekreační tretry pyšnící se univerzálním uplatněním. Podrážka je zpevněná pouze v oblasti zámku, nepočítejte tedy s dokonalým přenosem energie. Svou konstrukcí se podobají klasické outdoorové obuvi, oproti ostatním typům jsou o něco málo širší.

V rekreačních tretrách se vám bude chodit nejlépe. V některých můžete klidně vyrazit i na delší procházku, což je výhoda, pokud jedete někam například na víkend a nechcete s sebou tahat mnoho různých bot. Na druhou stranu nemají tak dobré vlastnosti při jízdě na kole jako jiné typy treter.

Zimní tretry

Vydáváte-li se na kolo v nastupujícím zimním období, nemusíte věšet hlavu. I na vás výrobci mysleli a zahrnuli do své nabídky speciální zateplené tretry. Kombinují vlastnosti typické pro klasickou cyklistickou obuv jako je tuhá podrážka, dostatečná podpora chodila a spojení nohy s pedálem, ale přitom se mohou pyšnit dodatečnou ochranou před zimou.

Svrchní část je vyrobena z nepromokavého materiálu, obohaceného povrchovou úpravou proti vodě a nečistotám. Kvalitní membrána se stará o prodyšnost a windstopper zase pomáhá omezit negativní projevy větru. Samozřejmostí jsou podlepené švy.

Jestliže z nějakého důvodu nechcete připlácet za zimní obutí, existuje alternativa v podobě návleků na klasické cyklistické tretry.

Speciální tretry

Někteří si věnují i dalším aktivitám, při nichž sice využívají kolo, ale od svých treter vyžadují trošku odlišné vlastnosti. Právě pro ně jsou určeny speciální druhy obutí, z nichž vynikají zejména tyto dva typy:

  • tretry na spinning – pro použití na stacionárních kolech, nešpinící a neklouzavá podrážka, nízká hmotnost, prodyšnost, tkaničkové vázání
  • tretry na triatlon – snadné a rychlé nazutí po doplavání, tretry uchyceny v pedálech, měkká a elastická patní část, hladké vnitřní švy a lemy.

Tuhost podrážky

Už u popisu jednotlivých typů obutí jsme tuhosti podrážky věnovali značnou pozornost. Jedná se totiž o zcela klíčový prvek, který tretry odlišuje od ostatních druhů obuvi. Ovlivňuje přenos energie z nohy do pedálů a rozhoduje o tom, jak rychle pojedete a jak rychle se na vás projeví únava. Tuhost (flexe) se většinou označuje číselně – čím vyšší číslovka, tím tužší bota. K výrobě podrážky treter se používá trojice základních materiálů:

  • guma – u rekreačních typů, nízký přenos energie, vynikající pro chůzi
  • plast – menší tuhost, slabší přenos energie, vhodnější pro chůzi
  • karbon – vysoká tuhost, perfektní přenos energie, nižší hmotnost, nepříliš vhodné k chůzi.

Vždycky doporučujeme vyrazit do kamenné prodejny a obuv si vyzkoušet přímo na nohách. Z obrázků toho moc nepoznáte a ani superlativům uváděných v popiscích zboží se nevyplatí příliš věřit. Každému zkrátka vyhovuje něco trochu jiného.

Kompatibilita s pedály

Zakoupili jste si nové obutí a zjistili, že se vám noha na pedál nevejde? Bohužel jste zvolili nekompatibilní systém upevnění do zámků na pedálech, takzvaných kufrů. Situace je lepší u horských modelů, kde bývá široce uplatňován standard SPD. Díky němu je zajištěna takřka 100% kompatibilita obuvi s pedály.

U silničních a rekreačních treter se naopak jednotlivé systémy liší a nejsou navzájem kompatibilní. Vše si raději ověřte ještě před nákupem.

Často jsou cyklistické boty připravené na následnou montáž konkrétního typu zámku (kufru), který se prodává v sadě s daným nášlapným pedálem. To zajistí kompatibilitu obou částí.

Tretry bez upevnění

V extrémním případě lze zakoupit i tretry bez jakéhokoliv upevňovacího systému. Výhodou je, že si u nich nemusíte s nějakou kompatibilitou vůbec lámat hlavu. Bohužel se připravíte o hlavní benefit cyklistických treter – přenos energie, takže výsledek bude jako byste jeli v klasických teniskách.

Zajímavou ale okrajovou možností je namontování magnetického zámku, který funguje kompatibilně s konkrétním magnetickým pedálem (většinou platformovým). Uchycení zde není úplně pevné, ale nabídne alespoň malou oporu. Nedrží nohu tak silně jako nášlapný systém, což může být pro někoho zajímavý kompromis.

Způsob zavazování

Neovlivňuje sice přímo vlastnosti boty, ale významnou měrou ovlivňuje komfort jezdce. Řeč je o způsobu zavazování, jež by měl být co nejpohodlnější a nejsnadnější. Na pultech obchodů se v současné době setkáte s trojicí základních způsobů:

  • tkaničky – u levnějších modelů, pevnější fixace, pomalejší a méně pohodlné
  • suchý zip – levnější, rychlejší a pohodlnější, slabší fixace nohy
  • páčky a přezky – pokročilejší varianta, snadné a pevné zapnutí, často v kombinaci se suchým zipem
  • BOA kolečko – nákladnější, rychlá a jednoduchá fixace, možnost dotažení za jízdy.

 

Jezdíte-li jen tak pro radost, suchý zip nebo tkaničky odvedou spolehlivou práci a nemusíte si s nákupem pokročilejších systémů dělat zbytečné starosti. Naproti tomu závodní jezdci a profesionálové by se rozhodně měli poohlédnout po luxusnějším BOA systému, jenž je navržen přesně tak, aby maximalizoval pozitiva cyklistického obutí.

Velikost

Alfou a omegou všech bot, treter nevyjímaje, je optimální velikost. Tretry musí být vždy těsnější než klasické boty, aby zajistily efektivní přenos energie a fixovaly nohu. Příliš volné obutí je jednou z příčin vážných zranění kotníků a chodidel při sportovních aktivitách.

Velikost své nohy zjistíte změřením od paty ke špičce palce, ideálně v cyklistických ponožkách. Délka vnitřní podrážky by měla být o 0,5–1 cm delší než naměřený údaj. Nikdy ne více. Nedávejte příliš na prvotní pocit, neboť nové tretry působí těsně a nepříjemně. Stačí několik projížděk a všechno bude jinak. Obuv by se vám neměla vyzouvat, ani když nebude utažená.

Pokud se chystáte do cyklistických treter investovat vyšší částky, určitě je vhodné nechat si poradit od odborníka, nechat si přesně změřit nohu a poté vybrat v kamenné prodejně přesně padnoucí model, který si můžete také fyzicky vyzkoušet. Důležitý je také výběr vhodné vložky do treter.

Pohlaví

Některé obchody sportovní obuv rozdělují i podle pohlaví. Výrobci totiž při přípravě svých modelů reflektují rozdíly ve stavbě těla mezi muži a ženami, díky čemuž také přispívají k maximalizaci pozitivních vlastností. Obvykle tedy v nabídce kamenných i internetových obchodů naleznete tyto kategorie:

  • pánské – širší profil odpovídající mužským chodidlům, větší velikosti
  • dámské – užší profil v oblasti paty, menší velikosti.

V oblasti rekreační obuvi naleznete i takzvané unisex tretry navržené pro obě pohlaví. Specifickou skupinu tvoří i dětská obuv, která je samozřejmě menší a navrhována s důrazem na zvýšené pohodlí vyvíjejícího se dětského chodidla.

Cena

Poslední kapitolu každého textu věnujeme přehledu cen a výjimku neučiníme ani v případě cyklistických treter. Jelikož typů obuvi je celá řada, nelze se divit tomu, že i škála požadovaných finančních obnosů je obdobně široká. My jsme se dostupným botám podívali na zoubek a výsledkem je stanovení tří intervalů, v nichž naleznete výrobky podobných kvalit a určení.

Cena do 2 000 Kč

I ta nejlevnější skupina za finanční obnos nepřesahující 2 000 korun snese relativně přísná měřítka. Volit můžete z horských, silničních, ale i zimních bot, záleží jen na vaší oblíbené aktivitě. Pozor dávejte na provedení podrážky, jelikož výrobci často cílí na nízkou cenu a i silniční modely osazují měkkými gumovými pásy. V této kategorii se též běžně uplatňuje levnější svrchní materiál, jenž nezvládne dlouhodobě odolávat zátěži. Pro občasné projížďky po okolí však zcela dostačuje.

Cena od 2 000 do 4 000 Kč

Střední třída se již většinou může pyšnit velmi odolnou karbonovou podrážkou o vysoké tuhosti. Za zmínku stojí i uplatnění odolnějších materiálů a svrchních vrstev rezistentních proti vodě a nečistotám. Samozřejmostí je široká škála designových i barevných provedení, z níž si vybere prakticky každý.

Cena nad 4 000 Kč

Nejdražší cyklistická obuv začíná na hranici 4 000 korun, přičemž profesionální modely se pohybují i okolo 10 000 Kč. Největší sortiment tvoří obutí silniční, neboť rekreační a horské modely bývají k mání za nižší cenovky. Těšte se na maximálně tuhou podrážku vyrobenou z karbonu a precizně zpracované svrchní materiály.

V této kategorii také hledejte speciální a zimní tretry. Ačkoliv první vlaštovky naleznete i v nejnižších cenových patrech, obvykle příliš dlouho nevydrží a stejně budete muset po několika měsících intenzivní jízdy přesedlat na úplně nový pár.

Začátky s nášlapnými pedály

Pokud se řadíte do skupiny cyklistů, kteří teprve uvažují nad koupí cyklistických treter s nášlapy, ale máte obavy z pevného uchycení nohy na pedálu, nezoufejte. Přinášíme několik rad a tipů, jak tuto změnu zvládnout a neublížit si. Základem je trocha tréninku a odvahy.

  • Najděte si pro trénink vhodné místo na rovině s minimálním provozem.
  • Zvolte dominantní nohu, kterou se do šlapátka budete nacvakávat, druhou vždy stůjte pevně na zemi. Dobré je také využít nějakou externí podporu, například zábradlí, značku apod.
  • Naučte se ovládat nášlapný systém na místě, zautomatizujte si pohyb, kterým se do pedálu zaklesnete a naopak jak dostanete nohu pryč z pedálu (někdy to může trvat delší dobu).
  • Při nacvaknutí je většinou potřeba nejdříve vložit špičku do pedálu směrem vpřed a poté zámek zaklapnout pohybem paty dolů.
  • Pokud už umíte dobře nacvakávat, je potřeba se naučit a několikrát si zopakovat vycvaknutí zámku z pedálu. To jde jednoduše pohybem paty směrem ven – od rámu kola. Síla potřebná k vycvaknutí je nastavitelná. Začněte tedy od té nejlehčí a časem, jakmile získáte cit, můžete postupně utahovat.
  • Jakmile se naučíte ovládat systém na místě, zkuste si následně celý proces nacvičit a zautomatizovat při pomalé jízdě po rovině. Nejdříve našlápněte dominantní nohu, odrazte se kupředu a zaklapněte do zámku i druhou tretru.
  • Při zastavování myslete na to, že musíte jednu nohu z pedálu vyšlápnout s dostatečným předstihem, abyste se při zastavení nesvalili bokem na zem.
  • Trénujte, dokud si celým procesem nebudete bezpečně jistí.
Daniel Černý
Kamila Lorenzová
Redaktorka
Kamila studuje magisterský stupeň oboru mediálních a komunikačních studií na Masarykově univerzitě. Kromě psaní ji baví hlavně cestování a objevování nových míst a kultur. Vyžívá se v zimních sportech, focení a sledování módních trendů v mnoha odvětvích. Když zrovna není v práci, tráví nejraději čas s přáteli a rodinou.

Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.7 z 20 hlasů

Další oblíbené kategorie