Jak vybrat antiradar
Antiradary jsou zařízení, která mohou řidiče s předstihem upozornit na přítomnost policejního radaru, a to za pomoci zvukového a světelného signálu. Jedná se o pasivní radarové detektory, což je velmi důležité z hlediska legálnosti jejich používání. Existují totiž i aktivní zařízení (tzv. antilasery), která ruší policejní měření a používat byste je určitě neměli.
V každém případě si v první části našeho článku Jak vybrat antiradar popíšeme různé typy těchto zařízení. Dále se dozvíte více o systémech měření v České republice, spolu s informací, jak jsou vůči různým typům měřičů antiradary účinné.
Vysvětlíme vám také rozdíl mezi pevným a přenosným antiradarem a nastíníme, jaké další příslušenství a doplňky můžete v této oblasti využívat. V neposlední řadě se dočkáte vysvětlení, jak to vlastně je s legálností či nelegálností antiradarů. Chybět nebude ani informace o pořizovacích nákladech a rozdělení do několika cenových skupin.
Jak vybrat antiradar stručně:
- Zvolte vhodný typ. Pořídit si můžete antiradary, antiradary s GPS, které obsahují aktualizovanou databázi úsekového měření, jakož i antilasery. Ovšem pozor! V České republice jsou legální pouze první dva typy, třetí je nezákonnou metodou.
- Rozhodněte se pro pevný, nebo přenosný antiradar. Zatímco první varianta je spolehlivější, bývá dražší a montáž je složitější. Druhé řešení je levnější, mobilní a snadno se instaluje, na druhou stranu musíte mj. počítat s nižší spolehlivostí měření.
- Zohledněte radarová pásma. Jednotlivé antiradary se liší i v tom, jaké radary jsou schopné detekovat. V České republice se používá Ka pásmo, zatímco v zahraničí pracují zařízení jako MultaRadary CD/CT či GATSO RT3/RT4 radary v jiných pásmech.
- Zaměřte se na příslušenství. Antiradary je možné pořídit společně s kabelem do zapalovače, zapalovací rozdvojkou, držákem s přísavkami, dálkovým ovládáním nebo praktickým pouzdrem, které se hodí pro přenosné varianty.
- Vybírejte podle pořizovací ceny. Finanční stránka je rovněž důležitá. Zatímco klasické radarové detektory seženete i pod 5 000 Kč, nejkvalitnější produkty v tomto sortimentu mohou stát i více než 100 000 Kč. Záleží pouze na vašich možnostech.
Radar, laser a GPS
Antiradar neboli radarový detektor není jediným produktem svého druhu, který si můžete nechat instalovat do svého vozu. Tento sortiment zastupují tři charakterově a technologicky odlišné výrobky, s nimiž vás seznámíme trochu blíže. Pod každým z nich si totiž musíte představit trochu jiné zařízení.
Antiradar
Radarový detektor představuje nejzákladnější variantu antiradaru. Tento produkt je schopen přijímat vysílané frekvence od radarů Policie České republiky a zavčasu na ně upozorňovat. Antiradar je tedy, obecně řečeno, obyčejnou přijímačkou.
Používané technologie jsou spojeny s odolností vůči jakémukoliv okolnímu rušení a velice často se takové produkty honosí i odpovídající spolehlivostí. Většina výrobců radarových detektorů uvádí 70% úspěšnost při upozornění na měřený úsek. Musíme ovšem upozornit na skutečnost, že na zařízení, která nevydávají záření, tedy například kamery úsekového měření, je tento typ radaru krátký.
Antiradar s GPS
Tyto modely fungují shodně jako výše popisované radarové přijímače. Jejich nedílnou součástí je však i praktický GPS modul. Nechybí navíc ani odpovídající paměť pro uložení široké databáze měřených úseků na území České republiky.
Antiradarem s GPS tak nejste informováni jen o tom, že vás právě někdo měří, ale budete upozorněni také na to, že se blížíte nebo projíždíte měřeným úsekem. Seznam všech radarů uložených v zařízení je samozřejmě pravidelně aktualizován. Díky přidružené funkci s databází úsekového měření se tak výrazně zvyšuje úspěšnost upozornění na měření.
Antilaser
Antilaser je mnohdy označován jako laserová rušička. Z názvu je už tedy patrné, že na rozdíl od radarového detektoru, který je pouze holým přijímače, antilaser lze vlastně označit i za vysílač. Vysílaný signál slouží k rušení radaru Policie České republiky.
V praxi to znamená, že než zpomalíte a vypnete antilaser, příslušník státní či jiné policie vás se svým zařízením nebude schopen změřit. Laserová rušička se nejčastěji používá proti klasickým měřícím laserovým pistolím, jimiž je vybavena nejenom dopravní policie, ale také ta městská a mnohé další složky. Jedná se však o nezákonnou metodu, protože zde dochází ke znemožnění použití radaru. Rozhodně toto zařízení nedoporučujeme ke koupi a nenajdete je ani v našem výběru aktuálně nejlepších produktů na trhu.
Antiradar
Antiradar s GPS
Antilaser
Typy měřičů rychlosti
Policie využívá k měření rychlosti několik typů radarů a dalších zařízení, pojďme se proto podívat, jaká to jsou a jaká je při setkání s nimi úspěšnost antiradarů.
Typ měřiče |
Dosah |
Detekce |
Mikrovlnné radary |
max. 60 m (většinou 35 m) |
Základní antiradar |
Laserové měřiče |
až 1 000 m |
Nemá význam |
Úsekové měření |
úsek 200-300 m |
Antiradar s GPS a databází |
Miniúsekovky |
cca 1 m |
Antiradar s GPS |
Stacionární měření |
– |
Antiradar s GPS a databází |
- Mikrovlnné radary – tzv. bradavice umístěné na policejních autech nebo stacionární radary (budky) jsou typem radaru, se kterým se setkáte pravděpodobně nejčastěji. Jejich dosah je maximálně 60 m, většinou ale měří do 35 m. Jsou detekovatelné standardním antiradarem.
- Laserové měřiče – bývají přenosné, jejich dosah je až 1 000 m a do vzdálenosti 100 až 400 m jsou schopné vás i vyfotografovat. Antiradarem je lze detekovat, samotné měření je ale otázkou sekundy, po upozornění antiradarem tak stejně nemáte dostatek času přibrzdit.
- Úsekové měření – nejde o radar v pravém slova smyslu, úsekové měření probíhá pomocí dvou kamer, které zaznamenají vjezd a výjezd vozidla v daném úseku a následně vypočítají jeho rychlost. Vzhledem k tomu, že prakticky nevydávají záření, jsou velmi obtížně detekovatelné. Úspěšné jsou v tomto směru v podstatě jen antiradary s GPS, které mají daný úsek v databázi.
- Miniúsekovky – prakticky stejný systém, jako úsekové měření, pouze měřený úsek mívá cca jeden metr. K odhalení je opět potřeba antiradar s GPS.
- Stacionární měření – Radar, který se skládá z kamery, jádra a tlakových senzorů, stejně jako úsekovky nevydává záření a standardním antiradarem bez GPS je prakticky nedetekovatelný.
Pevný vs. přenosný radar
Radarové detektory se dají dělit také podle způsobu montáže na pevné a přenosné. Obě varianty mají své specifické vlastnosti, pozitiva i negativa.
Provedení |
Výhody |
Nevýhody |
Pevné |
+ Vyšší spolehlivost měření
+ Nenarušuje vnitřní design vozu |
– Složitější montáž
– Vyšší cena |
Přenosné |
+ Možnost přepojování mezi více vozy
+ Jednoduchá instalace
+ Nižší cena |
– Nižší spolehlivost měření
– Nefungují u vozů s pokoveným sklem |
Pevný antiradar
Jak už prozrazuje název této kategorie produktů, jde o radarové detektory pevně zakomponované do vašeho automobilu. Tato zařízení se skládají ze dvou částí. První tvoří anténa, umisťovaná do přední části automobilu. Druhou je pak ovládací jednotka zakomponovaná do interiéru vozidla.
Mezi klady této varianty patří vyšší výkonnost a spolehlivost měření. Díky instalaci do útrob vozu nemusí být takové zařízení v podstatě zpozorovatelné. Možná i díky tomu jsou pevné antiradary často kombinovány s laserovými rušičkami.
Zmínit samozřejmě musíme i zápory této verze. Ty může představovat již zmíněná montáž. Vzhledem k tomu, že jde o pracnější proces, je lepší jej svěřit zkušeným odborníkům. Zároveň musíte počítat s tím, že pevné antiradary budou cenově nákladnější.
Přenosný antiradar
Ano, správně tušíte, že přenosný radarový detektor je založen především na mobilitě. To znamená, že jej můžete bez problému přenášet mezi více vozy, což se hodí majitelům bohatšího vozového parku. Základem všeho je řídicí jednotka s výkonným mikroprocesorem a příslušnou anténou.
Ve prospěch přenosného antiradaru hovoří určitě jednoduchá a velice rychlá instalace, která je téměř nulová. Tento produkt stačí jen připevnit k některé z částí interiéru. Za přenositelnost si ani zbytečně nepřiplatíte, výrobky jsou oproti pevným antiradarům levnější.
Nízká cena je však vykoupena trochu zhoršenou kvalitou přijímaného signálu od policejního radaru. Tím samozřejmě klesá úspěšnost při upozorňování. Na přijímaný signál bude mít negativní vliv také pokovené čelní sklo, není proto pro používání přenosného antiradaru zrovna nejlepší volbou.
Pevný antiradar
Přenosný antiradar
Radarová pásma
Jednotlivé antiradary se mohou lišit i v tom, jaká zařízení jsou schopná detekovat. Policejní radary v různých zemích totiž pracují s rozličnými radarovými pásmy. V České republice se kupříkladu používá pouze Ka pásmo, a to o frekvenci 34.00 a 34.30 Ghz. Existují ovšem i další radarová pásma jako X či K pásmo. Antiradary k jeho detekci ovšem v ČR nenaleznou uplatnění. Jiná situace ovšem nastává, pokud často míříte za hranice.
V pulzním K pásmu pracují i tzv. MultaRadary CT a CT, které jsou díky nízkému výkonu a ploché anténě obtížně detekovatelné. Bývají tedy obávané, což platí i pro GATSO RT3/RT4 radary. Veškerá tato zařízení se používají např. na Slovensku, v Rakousku, Slovinsku, Polsku, Nizozemsku, Francii, Španělsku, Portugalsku, Belgii, Finsku, Litvě nebo Lotyšsku. Míříte-li tedy do těchto zemí, antiradary k jejich detekci se mohou velmi hodit.
Příslušenství
V závislosti na tom, zda se rozhodnete pro pevný nebo přenosný antiradar, máte možnost dokoupit si i řadu praktického příslušenství. V níže uvedených bodech vás seznámíme s nejčastějšími doplňky, které vám mohou přijít vhod.
- Držák s přísavkami – prvek vhodný pro přenosné antiradary. Vybírat si můžete mezi horizontálními a vertikálními variantami.
- Kabel do zapalovače – dodatečně lze dokoupit také napájení pro radarový detektor. K tomu vám poslouží klasická automobilová zásuvka.
- Zapalovací rozdvojka – pokud se nechcete připravit o možnost napájení dalšího zařízení do automobilové zásuvky, zakupte si speciální rozdvojku. Do ní připojíte radar a stále vám zbude jeden volný konektor.
- Dálkové ovládání – umožňuje zapnout a vypnout antiradar prostřednictvím dálkového ovladače.
- Pouzdro – především přenosné radarové detektory jsou vybaveny praktickým pouzdrem, které vám přijde vhod při přesouvání antiradaru mezi vícero auty.
Doporučujeme: Při výběru antiradaru se můžete zaměřit i na českou lokalizaci. Ne všechna u nás prodávaná zařízení totiž komunikují v češtině. Pokud tedy nevládnete angličtinou, měla by to být jedna z podstatných vlastností při výběru.
Legálnost
Každému čtenáři tohoto článku jistě problikla hlavou myšlenka, zda je antiradar a antilaser vůbec legální záležitostí? Na takovou otázku však neexistuje zcela jednoznačná odpověď.
Pokud se budeme bavit o antiradaru, tedy zařízení, které funguje jen pro přijímání signálu od radaru PČR, není žádný zákon zakazující toto zařízení. Nelegální je pouze bránit a znemožňovat policii takové měření provádět. Pasivní přijímače jsou proto zcela legální, což se ovšem nedá říci o antilaserech. Vzhledem k tomu, že antilaser kromě detekce také vysílá a ruší signál policejních radarů, v jeho případě jde o nelegální rušičku. Platnost této silniční novely je už od roku 2011.
Je nutné podotknout, že tento systém platí na území ČR, v zahraničí ale platit nemusí. Pasivní antiradary jsou zakázané například hned v sousedním Slovensku. Před cestou do zahraničí proto doporučujeme zkontrolovat příslušnou legislativu.
Upozorňujeme: Některé nabízené antiradary mohou odhalit tzv. detektory radarových detektorů, které používá policie v určitých evropských zemích (Portugalsko, Španělsko, Belgie, Nizozemsko, Švýcarsko, Lotyšsko, Estonsko, Finsko). Zařízení, které mají funkci RDD imunity, navíc nelze detekovat.
Cena
Radarové detektory jsou poměrně omezeným sortimentem. I přesto však můžete narazit na řadu různých výrobců. Jak už to tak bývá, některé produkty jsou kvalitní a jiné méně. Vzhledem k tomu, že většina řidičů bude vyžadovat maximální spolehlivost antiradaru, je třeba vsadit na ty správné značky. Mezi ně patří určitě Beltronics, Genevo, Stinger, Valentine, Antilaser, Protector a TSS.
Protože se jedná o poměrně drahé zařízení, možná budete chtít zapracovat také na dostatečném zabezpečení auta. Právě pro tyto případy jsme vytvořili srovnání autoalarmů, které najdete na samostatné stránce.
Cena do 5 000 Kč
V tomto případě se vám dostane levnějších antiradarů čili klasických radarových detektorů. Vybírat si budete z odlišně velkých přístrojů, které dokonce díky barevným variantám můžete sladit s interiérem svého vozu.
Cena od 5 000 Kč do 10 000 Kč
V této kategorii najdete propracovanější antiradary s vyšší přesností. Jejich součástí mohou být i praktické GPS moduly. Ty vás budou zvukovým či optickým signálem informovat o tom, že se blíží úsekové měření rychlosti.
Cena od 10 000 Kč do 20 000 Kč
Za příplatek získáte kromě přenosných radarových detektorů také ty pevné, které jsou zakomponovány do útrob vozidla. Nechybí ani výběr z antilaserů. Objevovat se začínají profesionální a zákazníky ověřené značky.
Cena nad 20 000 Kč
Ti nejnáročnější zákazníci si jistě milerádi připlatí, a to především za naprostou kvalitu a špičku v oblasti radarové detekce. Nejčastěji jde o pevné antiradary, které ve vozidle téměř neobjevíte, včetně systému ochrany proti laserovým zaměřovačům.
Cena nad 40 000 Kč
V této cenové kategorii už seženete pouze prvotřídní zařízení, přičemž jde výhradně o antiradary k pevnému zabudování. Při jejich pořízení tedy musíte počítat s opravdu vysokou investicí. Nejdražší produkty mohou ostatně stát i více než 100 000 Kč, takže jejich nákup dobře zvažte.