Kdo vlastní Pepco? Většina Čechů vůbec netuší, u koho vlastně nakupují. Nejde o nikoho z EU, tipnete si?
Foto: Kristýna HaškováŘetězec obchodů Pepco se díky největšímu zastoupení v Polsku může právě jevit jako polský, ale není tomu tak. Za dobu své existence změnil majitele několikrát a jeho historii provázel i krach majoritního vlastníka. Nyní jej vlastní mezinárodní společnost se sídlem v Londýně.
Pepco se nejdřív dostalo z Velké Británie do Polska
V současné době má Pepco přes 3 000 obchodů, z toho skoro polovina je v Polsku. Díky tomu by se mohlo zdát, že jde o polskou firmu, ale ve skutečnosti se tu jen začaly obchody nejdříve rozvíjet. Pepco se do Polska dostalo v roce 1999 jako pobočka britského řetězce Brown & Jackson LTD, který byl později známý jako …instore.
Kvůli špatným výsledkům prodali polskou pobočku jihoafrické firmě Tradegro v roce 2002 a za dva roky ji převzala společnost Pepkor. V té době také obchody získaly dnešní název Pepco (Zdroj: Archiwum). Jejím hlavním vlastníkem byl rovněž jihoafrický Steinhoff, jehož akcionáři v roce 2023 vyhlásili bankrot kvůli rozsáhlým účetním skandálům (Zdroj. iDnes).
Nyní Pepco patří pod Pepco Group
Obchodů Pepco se ale tento skandál nedotkl, protože už od roku 2015 spadaly pod mezinárodní skupinu Pepco Group, která se tak od Steinhoff částečně oddělila. Pepco Group byla založená v Nizozemsku a sídlo má v Londýně. Podle jejího vyjádření v době skandálu už několik let fungovala jako samostatná společnost, které se dařil udržovat strategický rozvoj, silný růst tržeb i celkového zisku (Zdroj: Ekapija).
I přes tento pozitivní vývoj se Pepco neuchytilo v Rakousku, jak jsme psali v předchozím článku o tom, jestli může Pepco skončit u nás. Do České republiky přišlo Pepco v roce 2013, kdy otevřelo obchody zároveň i na Slovensku. Podle dat dostupných na webových stránkách společnosti má po Polsku a Rumunsku nejvíc obchodů právě u nás, následuje ho Maďarsko, Španělsko a Itálie.
Foto: Kristýna Hašková
Foto: Kristýna HaškováObchody Pepco se zaměřují na rychloobrátkové zboží pouze v kamenných prodejnách
Pepco svůj úspěch zakládá na cenově dostupném rychloobrátkovém spotřebním zboží, které je určené na běžné využití do domácnosti. Úspěch má hlavně u rodin s dětmi, protože nabízí velké množství dětského oblečení a dalších produktů.
Přes velkou oblíbenost je velké množství zákazníků nespokojené s tím, že Pepco nemá e-shop. Některé žádané zboží se jim nedaří sehnat ani po návštěvě více poboček. Pepco ale podle svých vyjádření na sociálních sítích e-shop neplánuje.
- Tip: Zajímá vás, proč je Pepco tak levné? Přečtěte si to v našem předchozím článku.
Zdroje:
Autorská tvorba redaktorky Arecenze
Pepco
Pepco Group
https://archiwum.rp.pl/artykul/1258554-Chca-podbic-nasz-region.html
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/steinhoff-international-pepco-bankrot-zruseni-spolecnosti.A230727_161513_ekoakcie_rie
https://www.ekapija.com/en/news/4320893/pepco-bankruptcy-of-the-owner-will-not-affect-our-business
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz