Pokuta za nevhodnou obuv: Zákaz řídit bosí nebo v žabkách vás může stát až 5 000 Kč, setkat se s tím může každý

Ačkoliv v České republice ani většině dalších evropských zemí není zákonem přímo definován konkrétní druh obuvi pro řízení auta, je opravdu důležité zvolit obuv, která umožňuje ovládat vozidlo pohodlně a především bezpečně. V případě kontroly nebo dokonce nehody vám za nevhodné boty při řízení hrozí pokuta i problémy s pojišťovnou.
Jak je to v ČR
Zákon, který by určoval správnou nebo naopak nevhodnou obuv pro řízení v tuzemsku nemáme. To však neznamená, že volbou nevhodné obuvi neohrozíte sebe i ostatní účastníky provozu.
„Dle zákona č. 361/2000 Sb. neexistuje skutková podstata přestupku, pod kterou by se řízení s nevhodnou obuví, či naboso dalo přiřadit. Obdobně je to i u jiných zákonů, to ale neznamená, že je to vhodné. Doporučujeme, aby řidiči volili takovou obuv, která nesnižuje jejich motoristické schopnosti, tedy vhodnou obuv na ovládání pedálů vozidla,“ uvedla pro Arecenze kpt. Irena Brodská z Policejního prezidia ČR.
Pokuty ve světě
Například ve Španělsku vám hrozí za řízení v žabkách nebo naboso pokuta až 200 eur, ve většině evropských zemí ale nošení vhodného obutí při řízení stejně jako u nás přímo zákonem stanoveno není. Často je však zákonem obecně vyžadováno, aby měl řidič nad vozidlem plnou kontrolu. Pokud tedy policista nazná, že vaše obutí může být překážkou v kontrole nad vozidlem, pokuta vám může přesto hrozit. Například Velká Británie má zákonem dáno, že obuv ani oblečení nesmí řidiči bránit v bezpečné jízdě. Podobně je tomu třeba v Německu, Itálii, Maďarsku, Nizozemsku nebo Rakousku.
Problémy v případě nehody
Na problémy spojené s nevhodnou obuví při řízení upozorňuje také německý autoklub ADAC, podle kterého musíte počítat minimálně se spoluúčastí v případě nehody. Pokud tedy dojde k dopravní nehodě a vy jako řidič máte nevhodnou obuv, policie může zapsat tuto skutečnost do protokolu o nehodě. V takovém případě hrozí problémy při jednání s pojišťovnou, která může snížit proplácenou částku z důvodu vaší hrubé nedbalosti.

V podpatcích nemá noha řidiče dostatečný cit na pedál
Které ne?
Obecně lze říci, že pro řízení nejsou vhodné velké neforemné boty nebo boty volné, které se mohou vyzouvat. U některé obuvi například hrozí zaklínění pod pedálem či smeknutí z nohy. K dalším rizikům patří opožděné sešlápnutí pedálu, které může mít fatální následky. Při řízení se raději vyhněte těmto druhům bot:
- Žabky
- Sandále s otevřeným podpatkem
- Vysoké podpatky
- Obuv na klínu
- Obuv s vysokou podrážkou
- Obuv s otevřenou špičkou
- Obuv s hladkou kluzkou podrážkou
- Volná obuv, která není na noze upevněna
- Řízení naboso
Obuv by měla řidiči umožnit reagovat rychle a přesně, k čemuž je mimo jiné nutný dobrý cit na pedály. Nové boty si tedy před jízdou vyzkoušejte a zvažte, zda jejich podrážka i celkové provedení dovolí vaší noze rychlou reakci. Nevhodné boty si vždy před jízdou přezujte za ty pohodlné, které můžete klidně vozit stále s sebou v autě.
Zdroje:
Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
https://autotrip.cz/dopravni-predpisy-spanelsko/
https://cnn.iprima.cz/az-statisicove-pokuty-pro-turisty-spanelsko-pritvrzuje-v-boji-proti-neukaznenym-navstevnikum-472540
https://www.adac.de/verkehr/recht/verkehrsvorschriften-deutschland/autofahren-flipflops/#praxistest-sportschuhe-am-besten
https://autoweb.cz/letni-dovolenkove-rizeni-v-zabkach-a-naboso-predpisy-evropskych-statu-jsou-vetsinou-benevolentni-presto-mohou-nastat-velke-a-drahe-problemy/
chápu že žabky nebo podpatky jsou při řízení na prd ale čemu vadí boty s otevřenou špičkou? a řízení na boso je jen o zvyku kdo je zvyklý na boso chodit tak ho to v řízení neomezuje.