Menu

Pokuta za nevhodnou obuv: Zákaz řídit bosí nebo v žabkách vás může stát až 5 000 Kč, setkat se s tím může každý

Pokuta za nevhodnou obuv: Zákaz řídit bosí nebo v žabkách vás může stát až 5 000 Kč, setkat se s tím může každýFoto: Unsplash.com
V některých zemích a v určitých situacích i v tuzemsku vás mohou policisté pokutovat za nevhodně zvolenou obuv.

Ačkoliv v České republice ani většině dalších evropských zemí není zákonem přímo definován konkrétní druh obuvi pro řízení auta, je opravdu důležité zvolit obuv, která umožňuje ovládat vozidlo pohodlně a především bezpečně. V případě kontroly nebo dokonce nehody vám za nevhodné boty při řízení hrozí pokuta i problémy s pojišťovnou.

Jak je to v ČR

Zákon, který by určoval správnou nebo naopak nevhodnou obuv pro řízení v tuzemsku nemáme. To však neznamená, že volbou nevhodné obuvi neohrozíte sebe i ostatní účastníky provozu.

„Dle zákona č. 361/2000 Sb. neexistuje skutková podstata přestupku, pod kterou by se řízení s nevhodnou obuví, či naboso dalo přiřadit. Obdobně je to i u jiných zákonů, to ale neznamená, že je to vhodné. Doporučujeme, aby řidiči volili takovou obuv, která nesnižuje jejich motoristické schopnosti, tedy vhodnou obuv na ovládání pedálů vozidla,“ uvedla pro Arecenze kpt. Irena Brodská z Policejního prezidia ČR.

Pokuty ve světě

Například ve Španělsku vám hrozí za řízení v žabkách nebo naboso pokuta až 200 eur, ve většině evropských zemí ale nošení vhodného obutí při řízení stejně jako u nás přímo zákonem stanoveno není. Často je však zákonem obecně vyžadováno, aby měl řidič nad vozidlem plnou kontrolu. Pokud tedy policista nazná, že vaše obutí může být překážkou v kontrole nad vozidlem, pokuta vám může přesto hrozit. Například Velká Británie má zákonem dáno, že obuv ani oblečení nesmí řidiči bránit v bezpečné jízdě. Podobně je tomu třeba v Německu, Itálii, Maďarsku, Nizozemsku nebo Rakousku.

Problémy v případě nehody

Na problémy spojené s nevhodnou obuví při řízení upozorňuje také německý autoklub ADAC, podle kterého musíte počítat minimálně se spoluúčastí v případě nehody. Pokud tedy dojde k dopravní nehodě a vy jako řidič máte nevhodnou obuv, policie může zapsat tuto skutečnost do protokolu o nehodě. V takovém případě hrozí problémy při jednání s pojišťovnou, která může snížit proplácenou částku z důvodu vaší hrubé nedbalosti.

Foto: Unsplash.com

V podpatcích nemá noha řidiče dostatečný cit na pedál

Které ne?

Obecně lze říci, že pro řízení nejsou vhodné velké neforemné boty nebo boty volné, které se mohou vyzouvat. U některé obuvi například hrozí zaklínění pod pedálem či smeknutí z nohy. K dalším rizikům patří opožděné sešlápnutí pedálu, které může mít fatální následky. Při řízení se raději vyhněte těmto druhům bot:

  • Žabky
  • Sandále s otevřeným podpatkem
  • Vysoké podpatky
  • Obuv na klínu
  • Obuv s vysokou podrážkou
  • Obuv s otevřenou špičkou
  • Obuv s hladkou kluzkou podrážkou
  • Volná obuv, která není na noze upevněna
  • Řízení naboso

Obuv by měla řidiči umožnit reagovat rychle a přesně, k čemuž je mimo jiné nutný dobrý cit na pedály. Nové boty si tedy před jízdou vyzkoušejte a zvažte, zda jejich podrážka i celkové provedení dovolí vaší noze rychlou reakci. Nevhodné boty si vždy před jízdou přezujte za ty pohodlné, které můžete klidně vozit stále s sebou v autě.

Zdroje:

Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze

https://autotrip.cz/dopravni-predpisy-spanelsko/

https://cnn.iprima.cz/az-statisicove-pokuty-pro-turisty-spanelsko-pritvrzuje-v-boji-proti-neukaznenym-navstevnikum-472540

https://www.adac.de/verkehr/recht/verkehrsvorschriften-deutschland/autofahren-flipflops/#praxistest-sportschuhe-am-besten

https://autoweb.cz/letni-dovolenkove-rizeni-v-zabkach-a-naboso-predpisy-evropskych-statu-jsou-vetsinou-benevolentni-presto-mohou-nastat-velke-a-drahe-problemy/

Rubriky

Diskuze Diskuze (17)
Google News Sledujte nás v Google zprávách

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

chápu že žabky nebo podpatky jsou při řízení na prd ale čemu vadí boty s otevřenou špičkou? a řízení na boso je jen o zvyku kdo je zvyklý na boso chodit tak ho to v řízení neomezuje.

Murdej Ukrutný

přesně tak

František Linka

Běžné řídím bos. Nezdá se mi že by mě to nějak omezovalo Naopak jezdím o 0, 5 litrů levněji, než obuty.

Jan Novy

Taky občas v létě řídím bos. Nicméně má to jedno riziko. Prudké dupnutí na brzdu v případě krizovky fakt moc dobře nejde.

František Plzeňák

Klasický podvod našich pojišťoven.. nelegální žárovky, nelegální ráfky, spoilery nezapsané v technickém průkazu taky způsobují dopravní nehody a potom pojišťovny neplní.. teď už to jeni špatná obuv 🤣🤣 to je těžký diktát 🤣

Jan Bernášek

Za chvíli nám budou nařizovat jak si vysmrkat před jízdou nos nebo jaký má mít řidič ůčes.

Zdenek

presne tak

Rudolf

ach jo,řídím bos už 20 let,v létě pohodlné,v zimě si neuděláte mokro od zasněžených bot,na víc máte tzv velmi citlivou nohu při náledí či jinak problémové vozovce.

Jiří Procházka

Někdo z prezidia PČR by mohl vysvětlit,jestli mám větší cit v noze v obuvi nebo boso.Kdo nevyzkoušel nemůže oponovat.Spíše je větší problém opustit rychle naboso vozidlo.

Antonín Fischbach

Už ve článku je vyjmenovaná skoro veškerá obuv , dlouhé trasy jezdím jen v ponožkách. Cit bosé nohy je ideální věc.

Láďa Drobný

Pěkný den Všem.

On ten problém je daleko hlubší a 3 věci jsou zásadní .
1 velikost chodidla
2 vzdálenost pedálů od podlahy
3 vzdálenost a velikost a pedálů vedle sebe.
A je problém řidiče či řidičky na světě. Jezdím se spoustou různých značek a tak to znám z praxe. Malá noha nedosáhne na pedál a má problém s mezerou mezi pedály. Velká noha je to samé a navíce se občas podaří sešlápnout oba 2 najednou.
Malý čtvereček na pedálu a daleko od podlahy nebo blízko sebe Vám může hodně znepříjemnit život a už vůbec nemluvím o pohodě z jízdy. To pak je o stresu a nevíte občas co z nohama. Pokud si nemůžete pohodlně opřít nohu o podlahu.
V autoškole mě brali čerti, když mi chodili žáci v modních botech. A občas jsem je vyzul, jinak bych je musel vyhodit z jízd.
Pedály u auta jsou jedna z nejdůležitějších věcí a je vidět, že zprůměrovat velikost je to nejjednodušší. Na starších autech tyto problémy téměř nebyli. Tam byly pedály dlouhé a vzdálenosti poměrně slušné. Jediný neduh byl v tvrdosti pedálů díky silným vratným pružinám.
Koukněte se do závodních aut na pedály a rychle pochopíte, proč jsou takto udělané a jaké skýtají výhody i pro normální jizdu.
Ale za vším hledej peníze . Zmenšování je v každém oboru , úspory tam, kde by podle mne být neměly.

viktor

Chápu podpatky dovedu pochopit i ty žabky,ale rozhodně nechápu sandále nebo na boso.Naopak bez boty je noha nejcitlivější a tedy řízení přesné.Snad jen že stejného důvodu jako se nezouvat v letadle (pro případ nehody)

Lukáš Slabý

Nám v autoškole říkali že řízení naboso je nejlepší, protože máte největší cit při ovládání pedálů

Zdeněk

Když jsem před 30ti jezdil tyto blbosti nikdo neřešil a přes léto jsem jezdil v žabkách ať to byla souprava nebo bus a neměl jsem v životě žádnou dopravní nehodu. Klouzavá podrážka by mi nevyhovovala stejně jako vysoké podpatky.

Radovan Hájek

O čem je řeč? – Dle zákona č. 361/2000 Sb. neexistuje skutková podstata přestupku

Jiri prochazka

Řízení v podpatkách… No.. Osobně jsem velmi rada obouvala lodičky za volant, a nikdy mi to nepřekáželo. A dost podobně tam spadly i boty na klínku, přestože je velmi pohodlný.. Ale proč ?
Z uvedeného výčtu nevhodně obuvi už toho moc nezbylo, co by bylo možno beztrestně obout. Mokasiny ne, sandále ne,…. 🤔 V botaskách se mi paří nohy

Škoda, že pokutu a hodně vysokou nemůže dostat i výrobce za nevhodně vysoko umístěné pedály navíc s příliš dlouhým zdvihem pro jejihž ovládání je třeba posouvat celým chodidlem po podlážce, když pouhé sklápění chodidla nestačí. Ti škodí rovnou hromadně! Jenže mají nalobováno, na rozdíl od občanů.
Kupříkladu řada „dodávek“ s mechanickým řazením Peugeot, Citroen, Opel, všechno shodní sourozenci z nich nejznámější Toyota Proace Verso, mizerné dílo Peugeotu ! A prý je to podobné v mnoha dalších moderních „vozech“.

Přemysl Filip

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.