Jak vybrat cyklonosič
Cyklonosič je poměrně specifickým produktem, jeho výběr byste proto měli přizpůsobit vašim konkrétním požadavkům. Nejprve se musíte rozhodnout, kde budete kola na vozidle přepravovat. Trh nabízí tři základní typy nosičů kol, a to nosiče na střechu vozu, nosiče na tažné zařízení a nosiče na zadní dveře.
Volba konkrétního modelu s sebou samozřejmě nese jisté výhody i nevýhody. Právě s nimi vás seznámíme v našem článku Jak vybrat cyklonosič. Zároveň dodáme i několik dalších praktických informací spjatých s přidruženými vlastnostmi, jako je elektroinstalace, nosnost, počet uložených jízdních kol a uzamčení.
Vzhledem k tomu, že cyklonosič budete využívat při cestování automobilem po veřejných komunikacích, hodí se určitě i pár rad spojených se zásadami bezpečné jízdy. Začtěte se do našeho článku a vyberte si cyklonosič vhodný právě pro vás.
Jak vybrat cyklonosič stručně:
- Zvolte vhodné umístění cyklonosiče – V tomto ohledu berte v potaz model vašeho auta, cenovou relaci i vaše preference.
- Zvažte počet převážených kol – Nosiče na střechu vždy pořizujete jen na jedno kolo, můžete je ale postupně dokupovat. Ostatní typy jsou na předem daný počet kol.
- Nosič vybírejte také podle jeho nosnosti – Nejnižší nosnost mívají zpravidla nosiče na střechu, nejvyšší naopak typy na tažná zařízení.
- Pozornost věnujte i možnosti zamknutí – A to jak uzamčení kola k nosiči, tak i nosiče k autu.
- Pohlídejte si viditelnost světel a SPZ – Kola na nosiči nesmějí zakrývat světla vozidla ani jeho SPZ. Nosiče na tažná zařízení proto většinou tyto prvky suplují. V tomto ohledu se soustřeďte na jejich elektroinstalaci.
- Výběr může zúžit příslušenství – Některé nosiče disponují ochrannými obaly nebo například rychloupínacími popruhy.
Umístění cyklonosiče
Pravděpodobně nejzásadnějším faktorem ve vašem rozhodování bude místo, kam cyklonosič nainstalujete. K tomu se nabízí střecha, tažné zařízení nebo dveře automobilu. Každé umístění má své výhody a nevýhody a bude více či méně vhodné v závislosti na modelu auta a vašich preferencích.

Nosiče na střechu vozu
Prvním popisovaným typem cyklonosiče bude nosič kol na střechu vozu. Jak již název napovídá, tento výrobek vám umožní připevnit jízdní kolo na střechu automobilu. Jedná se o ekonomické řešení, které nezabírá téměř žádné místo, pokud jej zrovna nepoužíváte. Jeden nosič na střechu pojme jedno kolo, pro každý bicykl se tedy kupuje vlastní nosič.
Nosiče na střechu vozu jsou ve většině případů univerzální, takže je bez sebemenšího problému namontujete na vůz libovolné značky. V souvislosti s tím si však musíte uvědomit, že instalace je možná pouze na vůz vybavený příčnými nosiči neboli zahrádkou (o nich jsme sepsali samostatný článek). Počítat proto musíte i s případnou investicí navíc, pokud příčníky ještě nemáte.
U tohoto typu jistě oceníte fakt, že se vám kola na střeše neušpiní tolik, jako kdybyste je přepravovali v zadní části automobilu. Má ale i své zápory. Vzhledem k tomu, že montáž probíhá na střeše auta, může být tento proces fyzicky náročný. S jízdními koly na střeše počítejte navíc s vyššími náklady na palivo kvůli zhoršené aerodynamice. Omezeni můžete být i při průjezdu některých míst nebo při parkování v garážích, protože výrazně vzroste celková výška auta.
Upside Rack
Tento typ cyklonosiče na střechu není na tuzemském trhu zatím dostupný (únor 2022), možná se jej ale v budoucnu dočkáme. Představuje unikátní systém uchycení kol, ta jsou na střeše umístěna „vzhůru nohama“. Jde o daleko variabilnější způsob, jelikož jej můžete používat na kola různých rozměrů nehledě na jejich průměr rámu kol. I instalace takového nosiče by měla být jednodušší, podle výrobců nezabere více než 20 sekund.
Nosiče na tažné zařízení
Druhou variantu umístění jízdních kol na automobilu přináší nosiče na tažné zařízení. Tažná zařízení jsou situovaná v zadní části dopravního prostředku, konkrétně na kouli neboli závěsu. Z toho tedy plyne nutnost vlastnit tento doplněk, popřípadě do něj investovat.
Výhodou zadních nosičů na tažná zařízení je hlavně jednoduchost montáže. U ní se díky nízké výšce při upevnění kola téměř nenadřete. Zároveň odbouráte negativa nosiče na střechu vozu, například při parkování v garážích a v otázce aerodynamiky. Univerzální nosiče na tažné zařízení dokáží pojmout až čtyři kola. Navíc mívá tento typ nejvyšší nosnost a nebude problém přepravovat například i elektrokola.
I tohle všechno je ale vykoupeno jistými negativy. Jedním z nich je vyšší pořizovací cena, pak je to také omezenější výhled ve zpětném zrcátku. Za nevlídného a mokrého počasí také počítejte s tím, že kola na tomto místě budou daleko náchylnější k ušpinění.
Viditelnost světel a SPZ
Nosiče na tažném zařízení často zakrývají světla auta a jeho registrační značku. To lze vyřešit dvěma způsoby – buď můžete značku přesouvat ze zadní části vozidla na nosič a zpět, nebo si můžete zažádat o třetí registrační značku právě pro tyto účely. Dříve bylo možné značku na nosiči nahradit nějakou podomácku vyrobenou verzí, to už ale v dnešní době zákon nepovoluje (Zdroj: Vyhláška o registraci vozidel).
Tyto typy nosičů, respektive kola na něm umístěná, často zakrývají i zadní světla automobilu. Disponují proto vlastními světly, u kterých dbejte na způsob elektroinstalace, jíž se věnujeme níže v článku.
Nosiče na zadní dveře
Určitou alternativou nosiče na tažné zařízení jsou nosiče na zadní dveře, jinak nazývané jako nosiče na páté dveře. Cenově se pohybují někde mezi dvěma výše uvedenými. Charakter přepravy je obdobný té na kouli. Jen s tím rozdílem, že je nosič přichycen k zadním dveřím vozu. To do jisté míry eliminuje použití u sedanů a některých dalších modelů automobilů.
Snadný přístup, nižší cena, přeprava až třech kol najednou a téměř neměnná výška automobilu. To jsou nezpochybnitelné klady této varianty. Před pořízením nosiče na zadní dveře byste si však měli uvědomit, že hrozí zvýšené riziko poškrábání laku i skla na pátých dveřích. Ty jsou zároveň vlivem hmotnosti kol daleko více namáhány.
Posledním háčkem, který se u tohoto typu může objevit, je problém s kompatibilitou. Pokud se tedy rozhodnete pro nosič kol na zadní dveře, informujte se nejprve u prodejce, zda je takový cyklonosič vůbec kompatibilní s vaším modelem automobilu.
Výhody a nevýhody každého typu nosiče uvádíme zjednodušeně také níže v tabulce:
Typ nosiče |
Výhody |
Nevýhody |
Na střechu |
+ Nízká cena
+ Úspora místa
+ Většinou univerzální
+ Kola se tolik neušpiní |
– Nutné mít příčníky
– Náročné umisťování
– Vyšší náklady na palivo
– Výškové omezení auta |
Na tažné zařízení |
+ Velmi jednoduchá montáž
+ Nezvyšuje výšku auta
+ Nemění aerodynamiku, a tedy spotřebu
+ Vysoká nosnost |
– Nutné mít kouli
– Vyšší cena
– Omezuje výhled dozadu
– Možné ušpinění kol |
Na zadní dveře |
+ Přijatelná cena
+ Snadné umisťování
+ Nezvyšuje výšku auta
+ Nemění aerodynamiku, a tedy spotřebu |
– Nemožnost použití u sedanů
– Riziko poškrábání laku a skla
– Namáhání zadních dveří
– Nutné zjistit kompatibilitu s vaším vozem |
Počet kol a nosnost
Nyní, když tušíte, mezi jakými typy cyklonosičů můžete vybírat, je nejvyšší čas přistoupit k volbě dalších důležitých parametrů. Mezi ty se řadí počet kol, který je možný na nosič umístit, a s tím spojená nosnost cyklonosiče.
Počet jízdních kol
Před nákupem byste měli mít představu o tom, kolik kol budete pravidelně přepravovat. Na střechu se vejdou až čtyři kola. Dokupujete je po jednom, podle toho, jak přibývají kola ve vaší domácnosti. Jedno kolo tedy potřebuje jeden nosič na střechu.
U nosiče na tažné zařízení je to trochu jiné. Tam už pořizujete nosič na předem určený počet kol. Nejčastěji jsou to cyklonosiče na 2 až 4 kola. Investovat můžete i do takových modelů, u nichž lze za příplatek dokoupit segment, se kterým si rozšíříte prostor o další úložné místo.
U nosiče kol na zadní dveře počítejte s uložením až tří jízdních kol. Počet je omezen hlavně kvůli nosnosti pátých dveří, kterou není radno podceňovat.
Nosnost cyklonosiče
Nosnost neboli maximální zatížení je samozřejmě také velice důležitým parametrem. Tento údaj rozhoduje o bezpečném a bezproblémovém převážení jízdních kol. Nejvyšší nosnosti dosahují nosiče na tažné zařízení, kde může být hodnota až 60 kg pro všechna převážená kola.
Nejméně je to u nosičů na střechu vozu, kde se počítá s malou hmotností jednoho kola. V tomto směru byste se měli zaměřit také na nosnost střechy dopravního prostředku, popřípadě maximální zatížení příčných nosníků. Nosnost nosiče se udává jak v celkové hmotnosti, kterou nosič unese, tak i pro každé kolo, které na něj má přijít.
Uzamčení
Jestliže dopředu víte, že s koly budete podnikat pravidelné výlety a v cizím prostředí je necháte často upevněné na autě, rozhodně investujte do varianty se zámkem. Ta je dostupná pro všechny výše zmiňované typy cyklonosičů.
Obecně se však doporučuje kola nenechávat na voze připevněná delší dobu, protože i přes vybavení zámkem lze hrubou silou nosiče rozbít a jízdní kola ukrást. Pokud si vyberete nosič bez zámku, doporučujeme jej ihned po příjezdu do cílové destinace demontovat.
Z hlediska typu uzamčení můžete narazit na dvojí provedení. Nejlepší cyklonosič je takový, který v sobě kombinuje obě dvě varianty:
- uzamčení kola k nosiči
- uzamčení nosiče k automobilu.
Výrobní materiál
Od materiálu se ve velké míře odvíjejí pořizovací náklady nosiče. Levnější jsou cyklonosiče ocelové, dražší jsou hliníkové, v jejichž prospěch hovoří mnohem nižší hmotnost a většinou i lepší manipulovatelnost.
Co se týče použitého materiálu, setkat se můžete i s řadou plastových úchytek a gumových částí. Ty jsou obvykle použity v místech, kde dochází ke styku kola a nosiče, tak, aby nebyl poškrábán rám jízdního kola.
Elektroinstalace
Tato část se věnuje pouze nosičům na tažné zařízení, které primárně zakrývají osvětlení zadní části vozu. Při nákupu takového cyklonosiče si pohlídejte, jaký typ elektroinstalace je použit u daného produktu. Narazit můžete nejčastěji na dva typy zapojení:
- sedmipólová koncovka
- třináctipólová koncovka.
Ač jde na první pohled o dvě stejné koncovky, nějaký rozdíl se přece jenom najde. Třináctipólová koncovka je oproti té sedmipólové vybavena aktivním couvacím světlem, což jistě přijde vhod. Při nekompatibilní koncovce je případně možné sehnat i redukce.
Příslušenství
Moderní cyklonosiče jsou samozřejmě nabízeny s nejrůznějšími vychytávkami, které příjemným způsobem rozšiřují funkčnost nosičů kol.
- Ochranné obaly – Tyto doplňky primárně chrání přepravovaná kola. Tím výrazně eliminujete jejich znečištění při převozu. Obaly se prodávají také přímo na nosiče kol.
- Sklopení naložených kol – Jde o funkci nosičů na tažné zařízení, které sklopíte i s koly a pohodlně se dostanete do prostor kufru.
- Systém jednoho klíče – Nosiče kol některých výrobců jsou uzpůsobeny tak, že k jakékoliv montáži si vystačíte pouze s jedním klíčem pro utažení či povolení všech částí cyklonosiče.
- Rychloupínací popruhy – Způsob uchycení kol, ke kterému nepotřebujete žádné nářadí. Tato varianta šetří především drahocenný čas při nakládání a sundávání.
- Rozšiřující adaptéry – Hodí se, pokud na nosič chcete připevnit více kol a rozšířit tak kapacitu nosiče. K dispozici jsou na všechny tři typy nosičů, před koupí ale nezapomeňte zkontrolovat, že adaptér sedí k vašemu stávajícímu modelu.
- Přídavné držáky – Chcete-li mít kolo k nosiči lépe upevněné, můžete si k některým modelům nosičů pořídit držáky navíc. Vhod přijdou při zabezpečení atypicky velkých kol, například těch dětských.
Cena
Pořizovací náklady jsou jistě údajem, který zajímá každého. V případě cyklonosičů se mohou výrazným způsobem lišit. Vliv na to má hlavně odlišné provedení nosiče kol. Nejnižší výdaje započínají u několika stokorun, ty nejvyšší se bez problému vyšplhají přes hranici 50 000 Kč.
U nákupu cyklonosiče byste měli dbát hlavně na kvalitu výroby, protože právě s ní do jisté míry koresponduje také celková bezpečnost tohoto přepravního doplňku. Mezi prověřené značky patří Hakr, Thule, Menabo, Peruzzo, Wjenzek, Uebler a Buzz Rack.
Cena do 1 000 Kč
Za cenu do 1 000 Kč pořídíte v podstatě jen nosiče kol na střechu. Vždy půjde o produkt pro uložení jednoho jízdního kola. Počítat nemůžete s žádnou nadstandardní kvalitou, ale spíše s nosností do 30 kg a s upevněním za pomoci nářadí.
Cena od 1 000 do 4 000 Kč
V této kategorii už začínáte mít na výběr. Mezi nosiči na střechu vozu se začnou objevovat i levnější značky cyklonosičů na zadní dveře nebo tažné zařízení. Za tyto peníze lze s přehledem koupit nosič pro 2 až 3 kola. Jeho nosnost bude kolem 35 až 45 kg. Výjimkou není ani možnost uzamčení kola k nosiči.
Cena od 4 000 do 7 000 Kč
Skupina produktů, u kterých už máte na výběr z pohledu výsledné kvality provedení nosiče kol. Za tuto cenu zakoupíte výrobky s možností sklopení naložených kol u varianty na tažné zařízení nebo zamčení nosiče k vozidlu u verze na střechu. Průměrná nosnost cyklonosičů tohoto typu se pohybuje kolem 50 až 55 kg.
Cena nad 7 000 Kč
Investujete-li do nosiče kolem 10 000 Kč až 15 000 Kč, máte záruku, že pořizujete cyklonosič s vysokou odolností a dlouhou životností. Uložení až čtyř kol pro celou rodinu, nosnost cca 60 až 65 kg, kvalitní hliníkový materiál a upevnění bez nutnosti jakéhokoliv nářadí. Nejdražší modely s cenou přesahující částku 50 000 Kč jsou primárně určeny pro karavany nebo dodávky.
Bezpečnost
Důraz na bezpečnost je v případě cyklonosičů zcela zásadní, musí vydržet rychlou jízdu s ne zrovna malou zátěží a jejich rozbití/uvolnění by mohlo mít opravdu vážné následky.
Kupujte zodpovědně
Při nákupu cyklonosiče doporučujeme sáhnout po prověřených značkách, s výběrem vám mohou pomoci také uživatelské a další recenze na internetu. Podezřele levné výrobky od „no name“ značek mohou postrádat homologaci (tzn. osvědčení o schválení technické způsobilosti, vydávané Ministerstvem dopravy) a jejich provedení nemusí být zrovna kvalitní, což může být v praxi velmi nebezpečné.
Vše řádně upevněte
Před každou jízdou, a podle některých doporučení i při zastávkách během jízdy, byste měli zkontrolovat, zda jsou kola bezpečně a pevně připevněna. Nezapomínejte ani na různé doplňky, jako jsou láhve na pití, sedlové brašny a podobně, zkrátka části, které by se mohly při jízdě uvolnit. Ty je nutné z kola odstranit, aby nedošlo k nějaké nehodě.
Přizpůsobte jízdu
Kola, stejně jako každý jiný náklad, zvyšují hmotnost vozidla a mohou mít negativní vliv na jízdní vlastnosti auta, potažmo zvýšenou spotřebu paliva. Je tak vždy na místě zvýšená obezřetnost a větší respekt zejména k maximální povolené rychlosti. Kola umístěná v zadní části auta navíc mohou omezit váš výhled.
Diskuze, poradna a vaše zkušenosti
Zeptejte se na cokoliv a naši redaktoři vám odpoví v moderované diskuzi. Pokud potřebujete odpověď co nejdříve, napište na facebook skupinu, kde radí i další uživatelé a odborníci.