Menu

Konec éry motorových pil? Šíří se zákaz benzínové techniky, Stihlu padá celý segment

Konec éry motorových pil? Šíří se zákaz benzínové techniky, Stihlu padá celý segmentFoto: Lucie Sobotová, Canva (se svolením), ilustrace: Arecenze
Stihl v posledních letech zaznamenal výrazný pokles prodeje benzínových pil a motorové techniky obecně.

Benzínové řetězové pily zaznamenaly během pandemie covidu-19 boom, který ale následně přerostl v postupný ústup. Motorovou lesnickou a zahradní techniku postupně nahrazují bateriová zařízení, jejichž prodej naopak prudce stoupá. Nový trend v oblasti údržby zeleně silně pocítil také německý gigant Stihl, na jehož tržby se zaměříme detailněji. Vytlačí baterie benzín úplně, nebo se motorové pily dokáží vrátit na vrchol?

Vývoj tržeb Stihl odráží světový trend

V roce 2021 narostly tržby Stihl o 10,4 % oproti roku předešlému. O rok později pak značka zaznamenala rekordní tržby 5,50 mld. €. Přestože produkty se spalovacími motory dominovaly s podílem zhruba 82 %, už byly patrné první známky oslabení oproti předchozím rokům. V roce 2023 nastal výrazný propad – tržby benzínových zařízení klesly o zhruba 9 % oproti roku 2022.

Foto: Lucie Sobotová

Graf globálních tržeb benzínové a akumulátorové techniky značky Stihl (vytvořeno podle oficiálních dat společnosti Stihl)

Rok 2024 potom přinesl další propady prodejů benzínové techniky, přestože celkové tržby Stihlu rostly díky zvyšující se poptávce po akumulátorových strojích. Zařízení napájená bateriově tehdy představovala čtvrtinu objemu tržeb. Pokud bude tento trend pokračovat, očekává se, že v roce 2025 by složka se spalovacími motory klesla na 70 %. Přehled trendu tržeb benzínové a akumulátorové techniky Stihl v letech 2021 – 2025 si můžete detailně porovnat v tabulce níže (zdroj: tiskové zprávy Stihl):

Rok Celkové tržby Podíl benzínové techniky (%) Tržby z benzínové techniky Podíl aku techniky (%) Tržby z aku techniky
2021 5,06 ~82%* 4,15 ~18 %* 0,91
2022 5,50 ~80 %* 4,40 ~20 %* 1,10
2023 5,30 76 % 4,03 24 % 1,27
2024 5,33 75  % 4,00 25 % 1,33
2025 5,33 (stagnace) 70 % (dle cílového podílu aku) 3,73 30 % (cílově) 1,60

*Pro odhad byla použita kombinace známých celkových tržeb a podílů prodeje aku techniky společnosti Stihl.

Výrobní strategie se mění

Společnost Stihl letos v reakci na vývoj trhu v továrně Waiblingen snížila produkci benzinových motorů. Zároveň investovala okolo 17 mil. € do výroby elektromotorů pro akumulátorovou techniku. V rumunském Oradea buduje novou továrnu, která bude zaměřená primárně na výrobu aku zařízení a bateriových packů.

Otevření rumunské továrny se plánuje v říjnu 2025. Finanční injekce pro aku výrobu zamířila také do USA (Virginie). Cílem Stihlu je, aby akumulátorové nářadí do roku 2027 tvořilo 35 % celkového objemu prodeje.

Foto: Oficiální materiály distributora

Aku řetězová pila Stihl

USA zakazují benzínovou zahradní techniku, EU zatím mlčí

Příležitosti využívá také například Makita, přední světový výrobce akumulátorového nářadí. V současné době masivně rozšiřuje největší ucelený systém bezdrátového zahradního a venkovního nářadí pro profesionály. Bateriové řady Makita XGT 40 V a LXT 18 V letos dosáhly dohromady počtu více než 500 zařízení.

Pokud se rozhlédnete po městech, můžete si všimnout, že pracovníci údržby zeleně výrazně přecházejí na aku – často právě od Stihlu, Makity nebo Husqvarny (aku křovinořezy, aku pily, aku fukary na listí…). Bateriový pohon nabízí oproti spalovacím motorům řadu nesporných výhod – ekonomičtější provoz, snazší údržbu, nižší hlučnost, prakticky nulové emise i menší vibrace.

Foto: Oficiální materiály distributora

Aku fukar na listí Makita

Může se stát, že v budoucnu bude ve snaze snížit emise a hluk motorová technika dostupná pouze profesionálům, nebo bude její použití ve městech omezené. V některých státech USA již je dokonce zakázán její prodej. Například v Kalifornii platí od 1. ledna 2024 zákaz prodeje nového benzínového zahradního nářadí. Více než sto amerických měst zakázalo nebo výrazně omezilo používání benzínových fukarů.

  • TIP: V současné době neexistuje žádný návrh evropské směrnice, která by měla omezovat benzínovou zahradní techniku.

Vytlačí baterie spalovací motory?

Výhody moderních akumulátorových zařízení pro většinu uživatelů jasně převažují. Trend poklesu obliby benzínových řetězových pil a obecně techniky se spalovacími motory bude s nejvyšší pravděpodobností pokračovat i nadále. Důkazem je i transformace výroby a marketingu u řady velkých výrobců včetně značky Stihl, největšího světového výrobce motorových pil a jednoho z předních výrobců zahradní a lesnické techniky.

Je však nepravděpodobné, že by baterie zcela vytlačily spalovací motory. Určité činnosti, jako například kácení velkých stromů v odlehlém a těžko přístupném terénu, stále vyžadují výkon a výdrž benzínových strojů. Nicméně akumulátorová technika se bude i nadále stále více prosazovat ve městech.

Zdroje:

  • Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
  • Oficiální materiály distributorů
  • https://lawnlove.com/blog/california-green-lawn-care-law/
  • https://apnews.com/article/gas-powered-leaf-blower-bans-landscaping-climate-bcd6f7ffbd92abdf00d699457ce5333a
  • https://www.the-sun.com/motors/14610045/blower-law-bans-driveway-cleaner-fine/

Rubriky

Diskuze Diskuze (39)
Google News Sledujte nás v Google zprávách

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz

Dokud nebudou mít výdrž bateriové stroje srovnatelnou s benzínovými ,tak nic takového nehrozí. To máme ještě daleko před sebou. Problém jsou stále váha a výkon a výdrž el.baterii.

Martin Vašulka

Pro domaci pouziti, kdy clovek potrebuje svalit a nakrajet uschlou jablon, nebo prorizku ok. Ale do lesa na cely den to fakt nevidim. Tam tu pilu clovek nahodi a kolikrat odlozi az kdyz dojde benzin. Doplni, prelizne retez a jede se dalsi nadrz. Takze nez 20 baterek, radeji 5l kanystr 😉

Přesně tak baterky na domácí šůrování a benzin na zbytek co to EU zkouší si ti papaláší myslej že se lidi poserou

Marcel

Podľa môjho názoru by mala náhrada spaľovacích pohonov (všetkých) elektrickými byť ponechaná na čas kedy výhody elektrickych prevážia nad spaľovacími podľa rozhodnutia konečného spotrebiteľa. Nie podľa úradníkov z Bruselu.

DS

ani pila na 220V nenahradí benzínový dvoutaktní motor a baterie už vubec ne. A skladování baterie a její životnost jasně říká že pokud potřebujete uříznout jednou za rok pár polibek zavolejte si profika vyjde to levněji.

Robert Montag

Jo a taky je třeba přejít na bateriové harvestory, lesnické traktory, vyvážečky, dvoutaktní vyžínačky.

Vladimír

Bééé

Bdjo už fg tu

🤣

Jan

Naprostý blábol .Realita je jiná .Ten ,kdo má doma motorovou pilu ,ji může mít rok v nečinnosti ,následně nastartuje a dělá . Ano ,pro ty ,co milují bateriové hračky ,mají šanci . Co je na tom divného ?

Monty

Mám obě a mohu potvrdit, že je to právě naopak. Spalovací motor si dává na čas, než naskočí. Máme Stihl benzín a Parkside aku.

Decibel

Jestli to nebude tím, že je Stihl dost drahá oproti konkurenci.

Marcela Vybiralova

spíše jde o špatné čtení dat. poměřují se podíly (%), ne absolutní čísla. to že se nyní ve velkém kupují akumulátorové, to je dáno spíše tím, že kdo má benzín, tak si k tomu nyní přikupuje akumulátorovou. určitě nebývá pilou první volby. já ji taky vezmu do kotelny, benzínem tam pochopitelně řezat nebudu.

Roky na bateriovou nesáhneš a pak řežeš ? Benzinová to zvládá ,je- li dobře uskladněna .

Monty

nechte si prošetřit hlavy celí UN

FRANTA OVCE

jako profesant, který se zabývá měřením hluku, musím podotknout, že hluk od benzínových strojů typů motorové pily, vyžínače, fukary apod. je opravdu extrémní a podle mého názoru nemá v obcích při dnešních možnostech co dělat, pokud se nejedná o vyloženě speciální aplikaci jako např. rizikové kácení. Ono ale i v těch hlubokých lesích není o co stát a hluk motorových pil od rána do večera… obzvláště když pak slýcháme, jak např. terénní motorky ruší zvěř, jakože ji zřejmě také ruší, protože s otevřeným výfukem jsou také velmi hlučné, nicméně motorové pily jsou ještě hlučnější.

Stanislav Bříza

To je tak když se člověk z města přestěhuje na venkov. Potom mu vadí kouř z komína, řezání dřeva, kokrhání kohouta . Tak má zustat ve městě a neotravovat na vesnici.

Jaroslav Kubelka

Tento člověk je hodně mimo realitu a v praktickém životě asi nepoužitelný

Josef

Ček, jenž nazývá těžbu dřevní hmoty v lese „speciální aplikací“ je buď indoktrinovanej anebo navedenej.. To přece jinak ani není možný! Doporučuji kavárnu s mobilem 🙂

Jožka Černý

Viděl jste někdy profesionální těžaře dřeva? Pokud ano, tak jste jako bystrý profesant zarwgistroval, že používají „hluchátka“. Pokud si uděláte průzkum a třeba jen přečtete názory těch, kteří s motorovkou pracují celé dni, tak odpověď je jasná. Nedají na benzínové motorové pily dopustit. Takže měřte, dělejte z toho výstupy, grafy a tabulky a to rozhodnutí, kdo s čím bude pracovat, nechte laskavě na každém. Tahle baterková mánie je šílená.

František Plzeňák

baterky to je past.možna za 100 let budou srovnatelne s motorovým nařadim.ale ted určitě ne.

Šustr Martin

Naprosto s vámi souhlasím, na běžné práce na zahradě stačí bateriové nářadí. Ta eliminace hluku je bombová a když koupíte kvalitu třeba od Makity, budete max spokojeni. Bohužel lidem s nižší inteligencí to nikdy nevysvětlíte. Bavím se pouze o zahradách. U práce v lese bych to neřešil. Jo a čtyřkolky bych povolil pouze elektrické, nevidím důvod proč používat ty extrémně hlučné krámy.

Inteligentní a ohleduplný soused

motorka nepatří do lesa nebo se pletu ?

Pavel Bajgar

El. pila ,dobrá na tesařinu a pořezat nějaké křaky.Do těžby si to nedovedu představit.Nevím,jaký by byl ekvivalent 5 litrového kanystru benzínu.Asi 65 kilo baterek.A o těžké technice v lese ani nemluvě.Benzínové a naftové motory a věci kolem,tady budou ještě několik generací.Tomu,co napsal ten článek,bych odebral veškeré vymoženosti dnešní doby.

Tor z hor

Ano, pro celodenní těžbu v lese jsou elektrické pily stále „marné“. Ekvivalent 5L kanistru benzinu je 25-40ks (70-100 kg) dnešních baterií. A ty baterie by stály 200-380 tis. Kč.

Tomáš Dulík

souhlas, pisalkovi doporučuji polstrovanou místnost a speciální oděv, abz si neublížil.

pepa z depa

A lesáci budou do lesa vozit 200 baterií aby pokáceli 5 stromů. Nápady EK nás posílají do dob formanských povozů a ručních pil.

čenda 5

Pro komentující, kteří kritizují bateriové řetězové pily: vaše názory vychází z doby před rokem 2019. CCa v r. 2019 totiž na trh přišlo nářadí s akumulátory 48V a více s daleko většími výkony. Např. dnešní modely 48V aku motorových pil pro profi arboristy a rizikové kácení jsou k vidění u více a více profíků. Proč? Zkuste viset na stromě 30m nad zemí a startovat benzinovou pilu poté, co se vám kousla/zdechla, nebo tam nahoře dolévat benzin. Zato 48V elektrické pily Makita, Stihl, Husqvarna, Milwaukee… jsou výkonově srovnatelné s benzinovými, náhradní baterie jsou lehké a výkonné tak, že se dá udělat celý strom, aniž byste slezli dolů. Viz video recenze na youtube od profíků, co už s těmito stroji pár let dělají. U křovinořezů je to podobné. 2 roky zpět jsem kupoval první 48V křoviňák od Makity, na zahradu je super a ano, výkon má násobně menší než profi benzinové modely od Stihl, ale taky stál násobně míň. Makita od té doby udělala několik ještě výkonnějších modelů. A ten komfort práce s tichým nářadím, které nesmrdí je prostě Boží. Stojí za to zahodit předsudky, půjčit si to někde a zkusit.

Tomáš Dulík

Bude dlouhodobý blackout a ty baterky nabijete kde? Z elektrocentrály? Že by ty elektrocentrály byly na benzín? A že by dělaly rámus? Elektrické pily opravdu jenom na prořez stromu, ale na pokácení několika stromů….a potom.. co je dražší – 25 – 40 baterií nebo 10 litrů benzínu? Nehledě na to, že pro těch 40 baterií potřebujete nabíječky a kapacita baterií stále klesá. Takže za rok dva musíte koupit baterie nové…

Jaroslav Štěrba

V čem hledáte problém? K několika bateriím si ještě přibalíte elektrocentrálu s kanistrem benzinu a budete ty baterky dobíjet během práce v lese.

Karel Hajný

kdyby jsi se s tim mel zivit umres hlady

vlad.jak.

Doma používám elektřinu, na okolních pozemcích bez přípojky zase benzín. Jako problém vidím spíš, že lidé koupí benzín k domku, protože jim vadí kabel, baterie je v podstatě na nic, pokud se zařízení půl roku nepoužívá, může odejít…

Karel

Zkuste mi tedy poradit jak mi aku technika, resp. křovinořez pomůže v následující situaci : ca. 3x ročně sekam okolo horského pozemku, práce ve velmi svazitem terénu, když opravdu jedu jen s pauzou na doliti benzínu, tak mi to zabere ca. 4h, spotřeba na tuto plochu je okolo 4.5l benzínu. Vše se odehrává v místě, kde není El.pripojka, tedy nabíjení je nereálné. Myslíte si současná aku technika toto umí vyřešit? Pakliže výrobci akutechniky nepoužívají nějaké převratné akumulátory, což zcela jistě ne, tak je to podle mě stejne zoufalství jako akumulátory v elektromobilech, tedy obrovská hmotnost ve které je ukryta neadekvatne malá výkonová kapacita. Nebo je v akutechnice něco jinak ? Děkuji předem za odpověď

Pavel K.

Upřímně je to jako s těmi elektromobily. Nedovedu si moc představit velkou bubnovou sekačku s akumulátory, máme Jikov s motorem Honda na velké plochy a vysokou trávu. Ale okolo dvorka sekačka Parkside naprosto super. Pily mám pouze elektické. Křovinořez na Parkside na drobné dosekání stačí, ale na větší plochy samozřejmě používáme benzín. Jinak , kde to jde použiji elektriku.

Jan Klocek

Na občasné pořezaní je aku pila skvělá, Stihl na jedno nabití udělá tak 15 řezů kmene 20cm a pak už stejně nemůžu ani já 🙂 Poloviční hmotnost, žádné vibrace, startování, řešení svíček, motoru… Jasně, na kácení stromů ty hobby pily nejsou, ale jinak mají určitě uplatnění. A to jsem byl původně skeptický 🙂

Martin x

Snad to Stihnu koupit 😀

Fanda Krakonoš

Takže ode dneška na těžbu dřeva ve dvojicích. Jeden kácí stromy a druhý obsluhuje velkou elektrocentrálu aby mu stíhal nosit nabité baterie. Už vidím jak se z toho elektromotoru kouří když nasadí pořádmou lištu a zařízne do pořádného dubu.

Harry M

Fyzika je jasná. Hustota energie Li-ion baterii je kolem 0.3 kWh/kg. Benzin má kolem 13 kWh/kg. Přestože účinnost spalování malých karburátorových dvojtaktů je rekneme 20%, kdežto elektromotoru a měniče řekněme 90%, tak je to furt 0.27 kWh/kg vs 2.6 kWh/kg. Tzn. zhruba 1:10.
Vzít si 5 litrový kanystr benzinu je stejné, jako vzít si cca 37kg baterií….
Takovouto jednoduchou úvahu bohužel zákonodárci nezvládají. Jinde by pošli hlady, proto prudí v politice.
Kdo má zdravý rozum, ví, že akupily, akusekačky, akufulary atd jsou super domů na zahradu. Bez starostí o karburátor – kvůli bio složkám (což také vymysleli „inteligentní „zákonodárci), s nižší hlučností a bez exhalací.
Ale pro profíka je to pro většinu situací nesmysl. Benzin a spalovací motor je pro něj nadále to nej.

Patrik

Další zoufalá utopie teoretiků… Hračky na pár minut doma ok… Na skutečnou práci naprosto nepoužitelné… Výkon, výdrž, efektivita, životnost, odolnost… atd… vlhké sny…

Tomáš Vals

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.