Konec éry motorových pil? Šíří se zákaz benzínové techniky, Stihlu padá celý segment

Benzínové řetězové pily zaznamenaly během pandemie covidu-19 boom, který ale následně přerostl v postupný ústup. Motorovou lesnickou a zahradní techniku postupně nahrazují bateriová zařízení, jejichž prodej naopak prudce stoupá. Nový trend v oblasti údržby zeleně silně pocítil také německý gigant Stihl, na jehož tržby se zaměříme detailněji. Vytlačí baterie benzín úplně, nebo se motorové pily dokáží vrátit na vrchol?
Vývoj tržeb Stihl odráží světový trend
V roce 2021 narostly tržby Stihl o 10,4 % oproti roku předešlému. O rok později pak značka zaznamenala rekordní tržby 5,50 mld. €. Přestože produkty se spalovacími motory dominovaly s podílem zhruba 82 %, už byly patrné první známky oslabení oproti předchozím rokům. V roce 2023 nastal výrazný propad – tržby benzínových zařízení klesly o zhruba 9 % oproti roku 2022.

Graf globálních tržeb benzínové a akumulátorové techniky značky Stihl (vytvořeno podle oficiálních dat společnosti Stihl)
Rok 2024 potom přinesl další propady prodejů benzínové techniky, přestože celkové tržby Stihlu rostly díky zvyšující se poptávce po akumulátorových strojích. Zařízení napájená bateriově tehdy představovala čtvrtinu objemu tržeb. Pokud bude tento trend pokračovat, očekává se, že v roce 2025 by složka se spalovacími motory klesla na 70 %. Přehled trendu tržeb benzínové a akumulátorové techniky Stihl v letech 2021 – 2025 si můžete detailně porovnat v tabulce níže (zdroj: tiskové zprávy Stihl):
Rok | Celkové tržby | Podíl benzínové techniky (%) | Tržby z benzínové techniky | Podíl aku techniky (%) | Tržby z aku techniky |
2021 | 5,06 | ~82%* | 4,15 | ~18 %* | 0,91 |
2022 | 5,50 | ~80 %* | 4,40 | ~20 %* | 1,10 |
2023 | 5,30 | 76 % | 4,03 | 24 % | 1,27 |
2024 | 5,33 | 75 % | 4,00 | 25 % | 1,33 |
2025 | 5,33 (stagnace) | 70 % (dle cílového podílu aku) | 3,73 | 30 % (cílově) | 1,60 |
*Pro odhad byla použita kombinace známých celkových tržeb a podílů prodeje aku techniky společnosti Stihl.
Výrobní strategie se mění
Společnost Stihl letos v reakci na vývoj trhu v továrně Waiblingen snížila produkci benzinových motorů. Zároveň investovala okolo 17 mil. € do výroby elektromotorů pro akumulátorovou techniku. V rumunském Oradea buduje novou továrnu, která bude zaměřená primárně na výrobu aku zařízení a bateriových packů.
Otevření rumunské továrny se plánuje v říjnu 2025. Finanční injekce pro aku výrobu zamířila také do USA (Virginie). Cílem Stihlu je, aby akumulátorové nářadí do roku 2027 tvořilo 35 % celkového objemu prodeje.

Aku řetězová pila Stihl
USA zakazují benzínovou zahradní techniku, EU zatím mlčí
Příležitosti využívá také například Makita, přední světový výrobce akumulátorového nářadí. V současné době masivně rozšiřuje největší ucelený systém bezdrátového zahradního a venkovního nářadí pro profesionály. Bateriové řady Makita XGT 40 V a LXT 18 V letos dosáhly dohromady počtu více než 500 zařízení.
Pokud se rozhlédnete po městech, můžete si všimnout, že pracovníci údržby zeleně výrazně přecházejí na aku – často právě od Stihlu, Makity nebo Husqvarny (aku křovinořezy, aku pily, aku fukary na listí…). Bateriový pohon nabízí oproti spalovacím motorům řadu nesporných výhod – ekonomičtější provoz, snazší údržbu, nižší hlučnost, prakticky nulové emise i menší vibrace.

Aku fukar na listí Makita
Může se stát, že v budoucnu bude ve snaze snížit emise a hluk motorová technika dostupná pouze profesionálům, nebo bude její použití ve městech omezené. V některých státech USA již je dokonce zakázán její prodej. Například v Kalifornii platí od 1. ledna 2024 zákaz prodeje nového benzínového zahradního nářadí. Více než sto amerických měst zakázalo nebo výrazně omezilo používání benzínových fukarů.
- TIP: V současné době neexistuje žádný návrh evropské směrnice, která by měla omezovat benzínovou zahradní techniku.
Vytlačí baterie spalovací motory?
Výhody moderních akumulátorových zařízení pro většinu uživatelů jasně převažují. Trend poklesu obliby benzínových řetězových pil a obecně techniky se spalovacími motory bude s nejvyšší pravděpodobností pokračovat i nadále. Důkazem je i transformace výroby a marketingu u řady velkých výrobců včetně značky Stihl, největšího světového výrobce motorových pil a jednoho z předních výrobců zahradní a lesnické techniky.
Je však nepravděpodobné, že by baterie zcela vytlačily spalovací motory. Určité činnosti, jako například kácení velkých stromů v odlehlém a těžko přístupném terénu, stále vyžadují výkon a výdrž benzínových strojů. Nicméně akumulátorová technika se bude i nadále stále více prosazovat ve městech.
Zdroje:
- Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
- Oficiální materiály distributorů
- https://lawnlove.com/blog/california-green-lawn-care-law/
- https://apnews.com/article/gas-powered-leaf-blower-bans-landscaping-climate-bcd6f7ffbd92abdf00d699457ce5333a
- https://www.the-sun.com/motors/14610045/blower-law-bans-driveway-cleaner-fine/
Dokud nebudou mít výdrž bateriové stroje srovnatelnou s benzínovými ,tak nic takového nehrozí. To máme ještě daleko před sebou. Problém jsou stále váha a výkon a výdrž el.baterii.