„Pokladní na mě řvala, až jí sliny tekly po bradě“, Češi rozčilují vykládáním zboží i smlouváním. Vyjádřila se pokladní

„Stačilo, že jsem položil nákup na pás moc brzy, a ta pokladní na mě začala řvát tak, až jí sliny tekly po bradě,“ svěřuje se zákazník se svou zkušeností z velkého supermarketu. Možná to zní přehnaně, ale pravda je, že některé zlozvyky zákazníků dokážou pokladní opravdu rozčílit.
Co je nejvíc vytáčí a čemu se vyhnout, aby nákup proběhl v klidu? Podívali jsme se na to detailně.
1. Vykládání zboží moc brzy nebo na poslední chvíli
Někteří zákazníci začnou hned sypat celý obsah košíku na pás, ještě než pokladní stihne dokončit markování předchozího nákupu. To může způsobit zmatky a zdržení. Naopak jiní naopak začnou vykládat až ve chvíli, kdy už je na ně řada – a tím zdrží frontu.
„Nejhorší je, když na mě zákazník ani nepohlédne, jen telefonuje a hází věci na pás, jako bych tam ani nebyla,“ řekla pro Aktuálně.cz pokladní jednoho z velkých obchodních řetězců.
Tip navíc: Ideální je sledovat, kdy pokladní dokončí předchozí nákup, nebo si počkat na gesto, že můžete začít vykládat.

Při vykládání zboží na pás buďte maximálně ohleduplní k personálu i ostatním zákazníkům.
2. Zapomenutý oddělovací kolík
Oddělovací kolík je malý plastový pomocník, který dokáže velké věci. Pokud ho zákazník nepoužije, pokladní riskuje, že část nákupu omylem naúčtuje jinému člověku. To pak znamená stornování, omluvy a zdržení celé fronty.
Tip navíc: Dejte kolík nejen za svůj nákup, ale i za nákup člověka za vámi. Zní to banálně, ale pokladní to opravdu ocení.
3. Dohady o cenách přímo na kase
Pokladní není autor cen. Nemůže změnit částku, kterou ukazuje systém, ani vám slevit „jen tak“. Když se zákazníci začnou přímo u pokladny dohadovat o akčních cenách nebo tvrdit, že cedulka u regálu říkala něco jiného, vzniká nepříjemná situace a zdržení.
„Na pokladní si otevře ‚hubu‘ každý… u zubaře by si to nedovolil. Všechny, co ve frontě nadávají, bych posadil za pokladnu, ať ukážou, jak to zvládnou líp,“ svěřuje se jeden z prodavačů v řetězovém supermarketu (Zdroj: Aktuálně.cz)
Tip navíc: Pokud máte podezření na chybu, obraťte se na informacemi pověřeného pracovníka nebo vedoucího směny. Pokladní ho může zavolat, ale přímá hádka zpravidla nikam nevede.

Prodavač opravdu nemá na cenu produktů žádný vliv.
4. Telefonování během placení
Telefon u ucha ve chvíli, kdy pokladní markuje, může působit nezdvořile. Zákazník pak neslyší otázky typu „Přejete si tašku?“ nebo „Máte klubovou kartu?“, pokladní musí opakovat a fronta zbytečně stojí.
Tip navíc: Stačí na chvíli zavěsit a věnovat se placení. Ušetříte čas sobě i ostatním.
5. Platba velkou bankovkou za drobnost
Placení dvoutisícovkou za balíček žvýkaček nebo lahev vody pokladní nemá ráda nejen z principu. Pokladna má omezenou zásobu drobných, a pokud to udělá více zákazníků za sebou, může dojít k tomu, že nebude čím vracet.
Tip navíc: Mějte připravené menší bankovky, nebo pokud můžete, zaplaťte kartou.
Proč je dobré myslet na druhou stranu?
Možná se to nezdá, ale práce pokladní je psychicky i fyzicky náročná. Fronty, spěch, zodpovědnost za velké částky a často i nepříjemné reakce zákazníků dokážou být vyčerpávající. Když se vyhneme pár drobným zlozvykům, ušetříme si vzájemně spoustu nervů – a nákup bude příjemnější pro všechny.
Zdroje:
- Autorský text a respondenti redakce
- https://www.kupi.cz/magazin/clanek/18208-nakupni-etiketa-co-byste-nemeli-delat-v-obchode
- https://opavsky.denik.cz/zpravy_region/prace-pokladni-narazky-nakupujicich-a-velky-stres.html
- https://uvtnet.cz/clanky/spotreba-televize-za-hodinu-plazma-led-oled-lcd/
- https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/prodavacky-promluvily-projdete-si-veci-ktere-jim-v-obchode-n/r~9be6a4aede7b11e7adc2ac1f6b220ee8/v~sl:ac9faa6798d241a1575b55fcd1893d00/
když dá zákazník oddělovací kolík před i za svůj nákup nemůžou vznikat žádné zmatky i když pokladní nemá namarkovaný předchozí nákup.Naopak ,pokladní markuje tak rychle, že zákazník nestačí ukládat zboží do vozíku a poladní stejně musí počkat až zákazník odebere z pásu