Menu

Srovnávací test a recenze
nejlepších činek

Aktualizováno:
Říjen 2020
Autor:
Karolína Šerá

Recenze Acra Činka nakládací jednoruční 10kg

TOP Produkt

Acra Činka nakládací jednoruční 10kg

700 Kč

Orientační cena

Činky představují jeden z nejzákladnějších posilovacích nástrojů. S tímto výrobkem se můžete setkat nejenom v posilovně, ale je možné si jej zakoupit také pro své vlastní potřeby domů. Jedná se o velice variabilní cvičební pomůcku. S jejich pomocí lze provádět jak posilování s účelem nabírání svalové hmoty, tak řadu aerobních činností. Na rozdíl od posilovacích strojů vám totiž nebrání v pohybu, a tak s nimi můžete provádět řadu nejrůznějších cviků neomezeného rozsahu.

Kvalitní činky nepředstavují příliš nákladné cvičební náčiní. Musíte však vědět, co od takového produktu očekáváte a na jaké cviky jej budete primárně používat. Teprve poté budete schopni vybrat činky šité doslova na míru. Záležet zde bude především na jejich hmotnosti, důležitost přikládejte i dalším parametrům, jako je typ a materiál činek, ale také délka, průměr či zakřivení tyče.

Článek Jak vybrat činky se vám stane praktickým návodem, jak vybrat činky pro vaši domácí posilovnu nebo například pro cvičení aerobiku před televizí. O tomto univerzálním posilovacím prvku vám prozradíme spoustu praktických informací a představíme vám jej od A až do Z.


Nejlepší činky dle hodnocení a recenzí uživatelů

Pořadí Vzhled Název Maximální hmotnost (kg) Orientační cena Aktuální cena
1.
Recenze Acra Činka nakládací jednoruční 10kg
Acra Činka nakládací jednoruční 10kg 10 700 Kč Zobrazit nabídky
2.
Recenze inSPORTline Činkový set BS208 3-50 kg
inSPORTline Činkový set BS208 3-50 kg 50 1 500 Kč Zobrazit nabídky
3.
Recenze TRINFIT činka aerobic 1 kg
TRINFIT činka aerobic 1 kg 1 100 Kč Zobrazit nabídky
4.
Recenze TRINFIT činka aerobic 4 kg
TRINFIT činka aerobic 4 kg 4 450 Kč Zobrazit nabídky
5.
Recenze MOVIT 2 s kotouči 30 kg
MOVIT 2 s kotouči 30 kg 30 1 100 Kč Zobrazit nabídky
6.
Recenze TRINFIT HEXA Jednoruční činka pogumovaná 5 kg
TRINFIT HEXA Jednoruční činka pogumovaná 5 kg 5 550 Kč Zobrazit nabídky
7.
Recenze HMS Pogumovaná jednoruční činka HG Pro 9 kg
HMS Pogumovaná jednoruční činka HG Pro 9 kg 9 700 Kč Zobrazit nabídky
8.
Recenze HMS SGSP60 Nakládací činky 62 kg
HMS SGSP60 Nakládací činky 62 kg 62 2 800 Kč Zobrazit nabídky
9.
Recenze TRINFIT Set
TRINFIT Set 30 2 800 Kč Zobrazit nabídky
10.
Recenze Lifefit Plus 2 x 1 kg
Lifefit Plus 2 x 1 kg 1 300 Kč Zobrazit nabídky

Jak vybrat činky

V následujících kapitolách se budeme věnovat všemu potřebnému, co byste měli před nákupem činek znát. Jedná se například o výrobní materiál či typ provedení činek. V okamžiku, kdy zvolíte nakládací činky, budou se vám hodit informace o parametrech tyčí a postranních uzávěrech. Zmínka pochopitelně padne také o váze, nebo chcete-li vhodné hmotnosti činek.

Vzhledem k tomu, že je tento článek opravdu komplexní, nechybí v závěru ani několik tipů na cvičení s činkami a samozřejmě orientační pořizovací ceny tohoto posilovacího náčiní.

Pokud je nákup činek prvním krokem při vybavování vaší domácí posilovny, dalším by mohlo být pořízení posilovací lavice, která je u některých cviků s činkami potřebná. S volbou vám poradíme v článku Jak vybrat posilovací lavici. Při posilování jistě přijde vhod také naše srovnání proteinů, tyto přípravky totiž mohou pomoci s růstem a regenerací svalů.

Typy a provedení činek

Na počátku vás seznámíme s tím, jaké typy činek a jejich provedení se na trhu vyskytují. Existuje několik kategorií a podkategorií, které se liší především svým určením pro druh sportu. Zde je podrobnější rozdělení tohoto cvičebního náčiní.

  • Jednoruční činky
  • Obouruční činky
  • Kettlebell činky
  • Aerobní činky
  • Ostatní typy činek

Jednoruční činky neboli dumbbell

Název této kategorie produktů je celkem zřejmý. Jde o činky, které slouží pro uchopení do jedné ruky. Právě jim se budeme v tomto článku věnovat nejvíce. Pod tímto druhem činek si můžete představit krátkou tyč se dvěma závažími na konci. I zde se vám však dostane patřičného dělení, a to dle způsobu provedení.

  • Činky s pevnou váhou – Jde o činky mající na stálo připevněné závaží na obou stranách, bývají často z gumy nebo chromu.
  • Nakládací činky – Tento druh činek má stejný tvar jako výše uvedené, jen se liší v jedné zásadní věci. Nakládací činky mají na konci uzávěry, které lze odmontovat, a na tyč můžete přidat nebo naopak z ní ubrat závaží podle toho, jakou máte sílu a jaký cvik zrovna vykonáváte. Jde tedy o mnohem univerzálnější a flexibilnější řešení, které je nejčastěji kovové.

Jednoruční činky můžete pochopitelně zakoupit samostatně i v sadě. U činek s pevnou váhou získáte hned několik různě těžkých kusů najednou, u těch nakládacích budete mít k dispozici třeba dvě tyče s více závažími odlišné hmotnosti.

Obouruční činky neboli barbell

Jak už prozrazuje název tohoto produktu, tuto činku budete držet oběma rukama. To znamená, že obouruční činka má dlouhou tyč, kterou lze uchopit obouruč. Na koncích jsou pak uzávěry, ty otevřete a naložíte potřebné množství závaží. Tento typ činky se tedy vyrábí primárně jako nakládací. Je vhodný pro vybrané typy cvičení, nejčastěji však slouží pro posilování a nabírání svalové hmoty.

Činky barbell jsou mnohdy nazývány také jako vzpěračské. Jednotlivé modely se pak mezi sebou liší tím, jak dlouhá je tyč, popřípadě jaký má tvar. Může být rovná, ale také lomená či různě zakřivená, což vede k posilování odlišných partií těla.

Kettlebell činky

Kettlebell je speciální druh činek, který se v dnešní době těší narůstající oblibě. Tento produkt svým vzhledem nepřipomíná klasickou činku. Jde spíše o takovou kouli s velkým uchem, za něj kettlebell uchopíte a cvičíte. Kromě posilování horní poloviny těla může sloužit také jako závaží u dřepů, výpadů a podobně.

Jedná se o činky s pevně danou váhou, proto se s nimi setkáte spíše v posilovnách a podobných sportovních zařízeních, kde mají k dispozici všechny dostupné váhy. Ty se obvykle pohybují od 2 až do 50 kilogramů. Více si o kettlebellech můžete přečíst na samostatné stránce.

Aerobní činky

Kapitolou samou o sobě jsou pak jednoruční činky vhodné pro cvičení aerobních cvičení. Ty svým tvarem v základu připomínají klasickou činku, jen mohou být doplněny ještě o nastavitelná madla, díky kterým budou držet na rukách. Aerobní činky jsou ideální pro ženy ke cvičení aerobiku či jiných kardio aktivit. Jejich hmotnost je minimální, pohybuje se od 0,5 do 3 kilogramů.

Ostatní typy činek

Nakonec je třeba seznámit vás ještě s dalšími druhy činek, na které nemusíte narazit tak často, popřípadě které nachází využití spíše jinde nežli v rámci domácího posilování. Jednou z takových variant jsou posilovací vesty, kde jsou závaží uložena ve speciální vestě. Ta vám pomohou při posilování vybraných partií těla.

Něco obdobného pak představují kotníkové nebo zápěstní činky. Tyto speciální pásky se závažím zvyšují zátěž působící na vaše nohy či ruce. Mohou být využity například při běhání nebo cvičení zaměřeném na posilování nožního a ručního svalstva.

Výrobní materiál

Při nákupu nových činek máte pochopitelně na výběr z několika výrobních materiálů. Jde především o vnější povrchovou úpravu. Základem většiny činek je totiž litina, u větších závaží to pak může být dokonce i speciální cementová náplň. Pro vás jako uživatele bude však podstatné, s jakým materiálem přijdete do kontaktu.

  • Pogumované činky, popřípadě ty plastové nebo pryžové jsou spojeny s nižší hmotností. Guma je příjemná v tom, že při pokládání na zem tlumí zvuky a necinká. Taková činka také nijak nepoškodí podlahu. Ve prospěch těchto výrobních materiálů hovoří i nižší pořizovací náklady. Ty jsou však vykoupeny tím, že například pryžové činky mohou špinit ruce. Tento typ činek má také kratší životnost, proto se doporučuje spíše v začátcích, kdy si chcete vyzkoušet, zde vám posilování s činkami bude vyhovovat.
  • Kovové – chromované, litinové či ocelové činky jsou určitě bytelnější a vhodné spíše pro větší váhy. Pokud si v tomto směru chcete dopřávat to nejlepší, vsaďte na chromované činky, respektive tyče, za které si připlatíte pravděpodobně nejvíce. Nabízí především vysokou odolnost.

Parametry tyče

V okamžiku, kdy se rozhodnete pro pořízení nakládacích činek, to znamená takových, které se skládají z tyče a samostatných závaží, měli byste být pozorní při pročítání některých zásadních parametrů. Tyče se liší svým průměrem, délkou, ale také zakřivením, to je dokonce předurčuje pro jiné druhy cviků.

Průměr tyče

Tím prvním je kupříkladu průměr tyče. Od toho se odvíjí nejenom celková pevnost činky, ale i nosnost a úchop. Podle tohoto údaje budete muset nakupovat závaží s odpovídajícím průměrem. Pro domácí účely se nejčastěji setkáte s průměrem tyče 25 milimetrů. Na trhu jsou však i činky, které mají průměr tyče až 50 milimetrů.

Délka tyče

Dále si pohlídejte optimální délku tyče, a to v závislosti na tom, jestli budete používat jednoruční činky, nebo ty obouruční. V případě jednoručky by se délka tyče měla pohybovat v rozmezí od 35 do 45 centimetrů podle toho, kolik kotoučů se závažím budete používat. U obouruční činky je tyč pochopitelně delší, a to i v závislosti na tom, jak široký máte úchop. Délka tyče obouruční činky bývá 120 až 180 centimetrů.

Zakřivení tyče

Posledním, ale ne nejméně důležitým parametrem tyče je její zakřivení. Zde záleží na tom, na jaké cviky činku plánujete užívat. Platí, že rovná tyč je univerzální a využijete ji například při vzpírání. Pokud se chcete soustředit na jednotlivé tělesné partie, doporučujeme zvážit nákup zakřivených tyčí. Pro posilování tricepsu se například hodí tyč se zakřivením RZ, dále jsou k dostání tyče EZ či lomené.

Uzávěry činky

Každá nakládací činka je samozřejmě spojena s jedním nepostradatelným prvkem, kterému se říká uzávěr. Na tyč nasadíte potřebné množství kotoučů neboli závaží, a vše pak zajistíte vhodným uzávěrem, aby vám nic nespadlo a nedošlo ke zranění. Při nákupu takových činek si můžete vybírat ze dvou dostupných systémů uzavírání.

  • Pružinové uzávěry – Ve prospěch pružinových uzávěrů hovoří bezpochyby snadná aplikovatelnost. Pružinu jednoduše zmáčknete a nasadíte na tyč. Je však pravdou, že při vyšší zátěži a opakovaných cvicích může docházet k pozvolnému povolování pružin, které je následně třeba neustále utahovat.
  • Maticové uzávěry – Maticové uzávěry fungují na trochu jiném principu. Buď mohou mít podobu klasické matice, kterou ručně zatáhnete. U této varianty ale také po určitém čase dojde k povolení, i když po mnohem delší době nežli u pružinových uzávěrů. Nebo můžete dát přednost vnitřnímu závitu činky. K utažení takového uzávěru budete potřebovat speciální nástroj, na druhou stranu nebude docházet k tak častému povolování.

Hmotnost

V okamžiku, kdy budete mít představu o tom, jaká činka je pro vás ta nejlepší, je nejvyšší čas přejít k hmotnosti, respektive k váze činky. Tu volte vždy s ohledem na to, k jakým cvikům budete činku používat. Pro domácí užití jsou hodně populární právě nakládací činky, protože s vaší rostoucí silou můžete postupně dokupovat potřebná závaží, potažmo kotouče. Tato varianta vyjde také cenově výhodněji, nemusíte totiž stále kupovat nové činky, přičemž na ty pro vás už lehké by sedal prach.

U žen není o čemkoliv zdlouhavě přemýšlet. Tam jednoznačně vedou činky s hmotností od 0,5 do 5 kilogramů podle toho, zda jde o posilování nebo aerobní činnost. Pánové v roli začátečníků by měli cvičit s činkami s hmotností od 5 do 10 kilogramů, ideální hmotnost je okolo 7 kg. S přihlédnutím k fyzickým dispozicím to může být pochopitelně více. Pokud se budete posilování a nabírání svalové hmoty věnovat delší dobu a aktivně, mohou se vám hodit i jednoruční činky s hmotností 20 – 30 kilogramů.

Záleží také na typu cvičení, který s činkami plánujete provádět. Obecně se dá říct, že čím je cvičení více dynamické, tím lehčí činky by vám měly dostačovat. Na posilování konkrétní partie jsou poté vhodné těžší činky s hmotností dle vaší síly. Pokud váháte, jakou váhu zvolit, doporučujeme vždy sáhnout po té nižší a případnou lehčí obtížnost tréninku vyvážit více sériemi či opakováním. Není dobré se přetěžovat zbytečně těžkými činkami, mohlo by vás to od cvičení odradit nebo vám dokonce ublížit.

Cena

Máte zálusk na činky pro domácí cvičení? Pak vězte, že v dnešní době je určitě z čeho vybírat. Vše závisí na tom, jak moc jste nároční, jak moc to myslíte se cvičením vážně a kolik peněz do činek vlastně chcete investovat. Ať už jsou vaše požadavky jakéhokoliv rázu, vždy byste se měli zaměřovat pouze na výběr kvalitních produktů. Ty vám přináší výrobci, jakými jsou Spartan, Trinfit, Trex, Sedco, Hop-Sport, Reebok, Acra, Arsenal, Body Solid, Power System, Escape Fitness, Spokey, Gorillasports, Trendy Sport, Kettler, InSportLine a mnohé další.

Cena do 500 Kč

Pokud s posilováním či aerobní činností teprve začínáte, bude vám stačit poměrně malá investice od 200 Kč. Pořídit můžete buď neoprenové činky na aerobik s hmotností 2 x 1 kilogram, nebo zvolte základní set na posilování v ocelové variantě s hmotností 2 x 5 kilogramů.

Cena od 500 Kč do 2 000 Kč

V tomto směru se vám dostane většího výběru hlavně u jednoručních činek nejrůznějších hmotností, včetně těch nakládacích. Obvykle jde o hmotnosti 2 x 10 kilogramů až 2 x 20 kilogramů podle toho, jaké materiálové vyhotovení zvolíte.

Cena od 2 000 Kč do 5 000 Kč

V této cenové kategorii převládají spíše činkové sety. To znamená nakládací činky s větším počtem kotoučů odlišných hmotností. V sadě můžete zakoupit jak tyče pro jednoruční činky, tak ty pro obouruční použití.

Cena nad 5 000 Kč

V rámci ceny nad 5 000 Kč počítejte s tím, že z amatérské kategorie sortimentu se postupně přesunete do té profesionální. Půjde tedy o činky využívané hlavně ve fitness centrech, které jsou o příslušné hmotnosti a mají pogumování proto, aby necinkaly a neodřely se. Obvykle jde o kompletní sady s několika páry ve více váhách. Takové komplety mohou dosahovat pořizovacích cen i nad 100 000 Kč.

Cviky s činkami

Pokud jste naprostými amatéry a nemáte se cvičením s činkami žádnou zkušenost, pak vám přinášíme několik základních cviků, s pomocí kterých důkladně rozhýbete svoji fyzickou schránku. Jde o cviky s lehčími činkami držené nadhmatem. Vaší výchozí pozicí se stanou ruce podél stehen.

  • Vzpažování – Cvik vhodný hlavně pro deltový sval a celkové posilování zad.
  • Předpažování – Posilování deltového svalu v oblasti ramenního kloubu.
  • Uklánění s připažením – Cvičení ideální pro zpevnění břišního svalstva.
  • Upažování – Pohyb prospívající hlavně střední části vašeho deltového svalu.
  • Zapažování – S tímto cvikem zpevníte své tricepsy a zadní část deltového svalu.
  • Zvedání činek – Cvičení pro nárůst objemu bicepsů.

Jde sice jen o startovací cviky, které následně můžete rozšířit o spoustu modifikací, přesto vám poskytnou dobrý základ. Doporučujeme vám zhlédnout nejrůznější videa, jak cviky správně provádět, aby nedošlo ke zranění. Tím můžete přijít také na nové aktivity a obohatit váš cvičební plán. Ačkoli se může alespoň ze začátku jednat o nenáročné posilování s lehkými činkami, před a po každém tréninku je dobré namáhané tělesné partie protáhnout.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.8 z 13 hlasů