Menu

Srovnávací test a recenze
nejlepších činek

Aktualizováno:
Srpen 2020
Autor:
Karolína Šerá

Ukázka produktu ve srovnání činek

Činky představují jeden z nejzákladnějších posilovacích nástrojů. S tímto výrobkem se můžete setkat nejenom v posilovně, ale můžete si jej zakoupit také pro své vlastní potřeby domů. Jedná se také o velice variabilní cvičební pomůcku. S jejich pomocí lze provádět jak posilování s účelem nabírání svalové hmoty, tak řadu aerobních činností.

Kvalitní činky nepředstavují nákladné cvičební náčiní. Musíte však vědět, co od takového produktu očekáváte a na jaké cviky jej budete primárně používat. Teprve poté budete schopni vybrat činky šité doslova na míru. Záležet zde bude především na hmotnosti činek, důležitost přikládejte jejich parametrům jako délka či průměr a také jejich typu a materiálu.

Článek Jak vybrat činky se vám stane praktickým návodem, jak vybrat činky pro vaší domácí posilovnu nebo například pro cvičení aerobiku před televizí. O tomto univerzálním posilovacím prvku vám prozradíme spoustu praktických informací a představíme vám jej od A až do Z.


Nejlepší činky dle hodnocení a recenzí uživatelů

Vzhled Název Hmotnost (kg) Orientační cena Aktuální cena
Recenze Acra Činka nakládací jednoruční 10kg
Acra Činka nakládací jednoruční 10kg 10 700 Kč Zobrazit nabídky
Recenze TRINFIT činka aerobic 1 kg
TRINFIT činka aerobic 1 kg 1 80 Kč Zobrazit nabídky
Recenze TRINFIT činka aerobic 4 kg
TRINFIT činka aerobic 4 kg 4 300 Kč Zobrazit nabídky
Recenze TRINFIT HEXA Jednoruční činka pogumovaná 5 kg
TRINFIT HEXA Jednoruční činka pogumovaná 5 kg 5 400 Kč Zobrazit nabídky
Recenze SPOKEY MONSTER II Sada šestihranných činek 2 x 2 kg
SPOKEY MONSTER II Sada šestihranných činek 2 x 2 kg 2 180 Kč Zobrazit nabídky
Recenze HMS Pogumovaná jednoruční činka HG Pro 9 kg
HMS Pogumovaná jednoruční činka HG Pro 9 kg 9 700 Kč Zobrazit nabídky
Recenze HMS SGSP60 Nakládací činky 62 kg
HMS SGSP60 Nakládací činky 62 kg 62 2 800 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Lifefit Plus 2 x 1 kg
Lifefit Plus 2 x 1 kg 1 280 Kč Zobrazit nabídky
Recenze TUNTURI činkový vinylový set
TUNTURI činkový vinylový set 30 1 100 Kč Zobrazit nabídky
Recenze TRINFIT Set
TRINFIT Set 30 2 000 Kč Zobrazit nabídky

Jak vybrat činky

Na úvod byste měli vědět, jaké typy činek vlastně můžete v obchodech vybírat. Tento pomyslný odrazový můstek povede k prezentaci provedení činek. Toto dělení vás totiž při nákupu navede tím správným směrem.

V následujících kapitolách se budeme věnovat všemu potřebnému, jako je třeba výrobní materiál či typ provedení. V okamžiku, kdy zvolíte nakládací činky, hodí se vám informace o parametrech tyčí a postranních uzávěrech. Zmínka pochopitelně padne také o váze, nebo chcete-li vhodné hmotnosti činek.

Vzhledem k tomu, že tento článek na téma „jak vybrat činky“ je skutečně komplexní, nechybí v závěru ani několik tipů na cvičení s činkami a samozřejmě orientační pořizovací ceny tohoto posilovacího náčiní.

Pokud je nákup činek prvním krokem při vybavování vaší domácí posilovny, dalším by mohlo být pořízení posilovací lavice. S volbou vám poradíme v článku Jak vybrat posilovací lavici.

Typy a provedení činek

Na počátku všeho vás seznámíme s tím, jaké typy činek a jejich provedení se na trhu vyskytují. Existuje několik kategorií a podkategorií. My vám vše budeme prezentovat co možná nejpřehledněji a na jediném místě, abyste ihned na první pohled viděli, jaké činky si můžete zakoupit. Zde je podrobnější rozdělení tohoto cvičebního materiálu dle použití.

  • Jednoruční činky
  • Obouruční činky
  • Kettlebell činky
  • Aerobní činky
  • Ostatní typy činek

Jednoruční činky

Název této kategorie produktů je celkem zřejmý. Jde o činky, které slouží pro uchopení do jedné ruky. Právě jim se budeme v tomto článku věnovat nejvíce. Pod tímto druhem činek si můžete představit tyč se dvěma závažími na konci. Aby to nebylo tak snadné, i zde se vám dostane patřičného dělení, a to dle způsobu provedení.

  • Činky s pevnou váhou – Jde o činky mající na stálo připevněné závaží na obou stranách.
  • Nakládací činky – Tento druh činek má stejný tvar jako výše uvedené, jen se liší v jedné zásadní věci. Nakládací činky mají na konci uzávěry, které lze odmontovat a na tyč můžete přidat nebo naopak z ní ubrat závaží podle toho, jakou máte sílu a jaký cvik zrovna vykonáváte. Jde tedy o mnohem univerzálnější a flexibilnější řešení.

Jednoruční činky můžete pochopitelně zakoupit samostatně i v sadě. U činek s pevnou váhou získáte hned několik činek najednou, u těch nakládacích budete mít k dispozici třeba dvě tyče s více závažími odlišné hmotnosti.

Obouruční činky

Jak už prozrazuje název tohoto produktu, tuto činku budete držet oběma rukama. To znamená, že obouruční činka má dlouhou tyč, kterou lze uchopit obouruč. Na koncích jsou pak uzávěry, ty odstraníte a naložíte potřebné množství závaží. Tento typ činky se tedy vyrábí primárně jen jako nakládací. Je vhodný pro vybrané typy cvičení, primárně však slouží pro posilování a nabírání svalové hmoty.

Tyto činky jsou mnohdy nazývány také jako vzpěračské. Jednotlivé modely se pak mezi sebou liší tím, jak dlouhá je tyč, popřípadě jaký má tvar. To opět vede k posilování odlišných partií těla.

Kettlebell činky

Speciální druh činek, který je v dnešní době poměrně oblíbený. Tento produkt svým vzhledem nepřipomíná klasickou činku. Jde spíše o takovou kouli s velkým uchem, za něj kettlebell uchopíte a cvičíte. Jedná se o činky s pevně danou váhou, proto se s nimi setkáte spíše v posilovnách a podobných sportovních zařízeních, kde mají k dispozici všechny dostupné váhy. Ty se obvykle pohybují od 2 až do 50  kilogramů. Kettlebell je vhodný například při procvičování zádového svalstva. Více si o nich můžete přečíst zde.

Aerobní činky

Kapitolou samou o sobě jsou pak jednoruční činky vhodné pro cvičení aerobiku. Ty svým tvarem v základu připomínají klasickou činku, jen někdy mohou být doplněny ještě o další madla či prvky rozšiřující možnosti cvičení s tímto posilovacím nástrojem. Aerobní činky jsou ideální pro ženy a jejich hmotnost je minimální. Pohybuje se od 0,5 do 3 kilogramů.

Ostatní typy činek

Nakonec je třeba seznámit vás ještě s dalšími druhy činek, na které nemusíte narazit tak často, popřípadě nachází využití spíše jinde nežli v rámci domácího posilování. Jednou z takových variant jsou posilovací vesty, kde jsou závaží uložena ve speciální vestě. Ta vám pomohou při posilování vybraných partií těla.

Něco obdobného pak představují kotníkové nebo zápěstní činky. Tyto speciální pásky se závažím zvyšují zátěž působící na vaše nohy či ruce. Mohou být využity například při běhání nebo cvičení zaměřeném na posilování nožního a ručního svalstva.

Výrobní materiál

Při nákupu nových činek máte pochopitelně na výběr z několika výrobních materiálů. Jde především o vnější povrchovou úpravu. Základem většiny činek je totiž litina, u větších závaží to pak může být dokonce i speciální cementová náplň. Pro vás jako uživatele bude však podstatné, s jakým materiálem přijdete do kontaktu.

  • Pogumované činky, popřípadě ty plastové nebo pryžové jsou spojeny s nižší hmotností. Guma je příjemná v tom, že při pokládání na zem tlumí zvuky a necinká. Ve prospěch těchto výrobních materiálů hovoří také nižší pořizovací náklady. Ty jsou však vykoupeny tím, že například pryžové činky mohou špinit ruce. Tento typ činek má také kratší životnost, proto se doporučuje spíše v začátcích, kdy si chcete vyzkoušet, zde vám posilování s činkami bude vyhovovat.
  • Kovové neboli ocelové činky jsou určitě bytelnější a vhodné spíše pro větší váhy. Pokud si v tomto směru chcete dopřávat to nejlepší, vsaďte na chromované činky, respektive tyče, za které si připlatíte pravděpodobně nejvíce. Nabízí především vyšší odolnost.

Parametry tyče

V okamžiku, kdy se rozhodnete pro pořízení nakládacích činek, to znamená takových, které se skládají z tyče a samostatných závaží, měli byste být pozorní při pročítání některých zásadních parametrů. Tím prvním je kupříkladu průměr tyče. Od toho se odvíjí nejenom celková pevnost činky, ale i nosnost a úchop. Podle tohoto údaje budete muset nakupovat závaží s odpovídajícím průměrem. Pro domácí účely se nejčastěji setkáte s průměrem tyče 25 milimetrů. Na trhu jsou však i činky, které mají průměr tyče až 50 milimetrů.

Dále si pohlídejte optimální délku tyče, a to v závislosti na tom, jestli budete používat jednoruční činky nebo ty obouruční. V případě jednoručky by se délka tyče měla pohybovat v rozmezí od 35 do 45 centimetrů podle toho, kolik kotoučů se závažím budete používat. U obouruční činky je tyč pochopitelně delší, a to i v závislosti na tom, jak široký máte úchop. Délka tyče obouruční činky bývá 120 až 180 centimetrů.

Posledním, ale ne nejméně důležitým parametrem tyče je její zakřivení. Zde záleží na tom, na jaké cviky činku plánujete užívat. Platí, že rovná tyč je univerzální a využijete ji například při vzpírání. Pokud se chcete soustředit na jednotlivé tělesné partie, doporučujeme zvážit nákup zakřivených tyčí. Pro posilování tricepsu se například hodí tyč se zakřivením RZ, dále jsou k dostání tyče EZ či lomené.

Uzávěry činky

Každá nakládací činka je samozřejmě spojena s jedním nepostradatelným prvkem, kterému se říká uzávěr. Na tyč nasadíte potřebné množství kotoučů neboli závaží, a vše pak zajistíte vhodným uzávěrem, aby vám nic nespadlo a nedošlo ke zranění. Při nákupu takových činek si můžete vybírat ze dvou dostupných systémů uzavírání.

  • Pružinové uzávěry – Ve prospěch pružinových uzávěrů hovoří bezpochyby snadná aplikovatelnost. Pružinu jednoduše zmáčknete a nasadíte na tyč. Je však pravdou, že při vyšší zátěži a opakovaných cvicích může docházet k pozvolnému povolování pružin, které je následně třeba neustále utahovat.
  • Maticové uzávěry – Maticové uzávěry fungují na trochu jiném principu. Mohou mít podobu buď klasické matice, kterou ručně zatáhnete. U této varianty ale také po určitém čase dojde k povolení, i když po mnohem delší době nežli u pružinových uzávěrů. Nebo můžete dát přednost vnitřnímu závitu činky. K utažení takového uzávěru budete potřebovat speciální nástroj, na druhou stranu nebude docházet k tak častému povolování.

Hmotnost

V okamžiku, kdy budete mít představu o tom, jaká činka je pro vás ta nejlepší, je nejvyšší čas přejít k hmotnosti, respektive k váze činky. Tu volte vždy s ohledem na to, k jakým cvikům budete činku používat. Pro domácí užití jsou hodně populární právě nakládací činky, protože s vaší rostoucí silou můžete postupně dokupovat potřebná závaží, potažmo kotouče. Tato varianta vyjde také cenově výhodněji, nemusíte totiž stále kupovat nové činky, přičemž na ty pro vás už lehké by sedal prach.

U žen není o čemkoliv zdlouhavě přemýšlet. Tam jednoznačně vedou činky s hmotností od 0,5 do 5 kilogramů podle toho, zda jde o posilování nebo aerobní činnost. Pánové v roli začátečníků by měli cvičit s činkami s hmotností od 5 do 10 kilogramů, ideální hmotnost je okolo 7 kg. S přihlédnutím k fyzickým dispozicím to může být pochopitelně více. Pokud se budete posilování a nabírání svalové hmoty věnovat delší dobu a aktivně, mohou se vám hodit i jednoruční činky s hmotností 20 – 30 kilogramů.

Záleží také na typu cvičení, který s činkami plánujete provádět. Obecně se dá říct, že čím je cvičení více dynamické, tím lehčí činky by vám měly dostačovat. Na posilování konkrétní partie jsou poté vhodné těžší činky s hmotností dle vaší síly. Pokud váháte, jakou váhu zvolit, doporučujeme vždy sáhnout po té nižší a případnou lehčí obtížnost tréninku vyvážit více sériemi či opakováním. Není dobré se přetěžovat zbytečně těžkými činkami, mohlo by vás to od cvičení odradit nebo vám dokonce ublížit.

Cena

Máte zálusk na činky pro domácí cvičení? Pak vězte, že v dnešní době je určitě z čeho vybírat. Vše závisí na tom, jak moc jste nároční, jak moc to myslíte se cvičením vážně a kolik peněz do činek vlastně chcete investovat. Ať už jsou vaše požadavky jakéhokoliv rázu, vždy byste se měli zaměřovat pouze na výběr kvalitních produktů. Ty vám přináší výrobci, jakými jsou Spartan, Trinfit, Trex, Sedco, Hop-Sport, Reebok, Acra, Arsenal, Body Solid, Power System, Escape Fitness, Spokey, Gorillasports, Trendy Sport, Kettler, InSportLine a mnohé další.

Cena do 500 Kč

Pokud s posilováním či aerobní činností teprve začínáte, bude vám stačit poměrně malá investice od 200 Kč. Pořídit můžete buď neoprenové činky na aerobik s hmotností 2 x 1 kilogram, nebo zvolte základní set na posilování v ocelové variantě s hmotností 2 x 5 kilogramů.

Cena od 500 Kč do 2 000 Kč

V tomto směru se vám dostane většího výběru hlavně u jednoručních činek nejrůznějších hmotností, včetně těch nakládacích. Obvykle jde o hmotnosti 2 x10 kilogramů až 2 x 20 kilogramů podle toho, jaké materiálové vyhotovení zvolíte.

Cena od 2 000 Kč do 5 000 Kč

V této cenové kategorii převládají spíše činkové sety. To znamená nakládací činky s větším počtem kotoučů odlišných hmotností. V sadě můžete zakoupit jak tyče pro jednoruční činky, tak ty pro obouruční použití.

Cena nad 5 000 Kč

V rámci ceny nad 5 000 Kč počítejte s tím, že z amatérské kategorie sortimentu se postupně přesunete do té profesionální. Půjde tedy o činky využívané hlavně ve fitness centrech, které jsou o příslušné hmotnosti a mají pogumování proto, aby necinkaly a neodřely se. Obvykle jde o kompletní sady s několika páry ve více váhách. Takové komplety mohou dosahovat pořizovacích cen i nad 100 000 Kč.

Cviky s činkami

Pokud jste naprostými amatéry a nemáte se cvičením s činkami žádnou zkušenost, pak vám přinášíme několik základních cviků, s pomocí kterých důkladně rozhýbete svoji fyzickou schránku. Jde o cviky s lehčími činkami držené nadhmatem. Vaší výchozí pozicí se stanou ruce podél stehen.

  • Vzpažování – Cvik vhodný hlavně pro deltový sval a celkové posilování zad.
  • Předpažování – Posilování deltové svalu v oblasti ramenního kloubu.
  • Uklánění s připažením – Cvičení ideální pro zpevnění břišního svalstva.
  • Upažování – Pohyb prospívající hlavně střední části vašeho deltového svalu.
  • Zapažování – S tímto cvikem zpevníte své tricepsy a zadní část deltového svalu.
  • Zvedání činek – Cvičení pro nárůst objemu bicepsů.

Jde sice jen o startovací cviky, které následně můžete rozšířit o spoustu modifikací, přesto vám poskytnou dobrý základ. Doporučujeme vám zhlédnout nejrůznější videa, jak cviky správně provádět, aby nedošlo ke zranění. Tím můžete přijít také na nové cviky a obohatit váš cvičební plán. Ačkoli se může alespoň ze začátku jednat o nenáročné posilování s lehkými činkami, před a po každém tréninku je dobré namáhané tělesné partie protáhnout.