Menu

Hlavolam pro řidiče: Pokutu 5000 Kč a 4 trestné body dostávají Češi za chybu na této křižovatce. Několik jich je v Brně i Praze

Hlavolam pro řidiče: Pokutu 5000 Kč a 4 trestné body dostávají Češi za chybu na této křižovatce. Několik jich je v Brně i PrazeFoto: Jan Helešic s využitím nástrojů AI, Canva
Dokážete určit, ve kterém pořadí mají auta správně projet?

Možná si říkáte, že na semaforech nelze udělat chybu – buď svítí zelená, nebo červená, a podle toho prostě jedete. Omyl. Realita na českých silnicích je o poznání složitější. Jednu z komplikací mohou přinést křižovatky se „zalomenou“ hlavní silnicí a trojbarevnou světelnou soustavou.  I přesto, že jde o běžný silniční uzel, existuje celá řada Čechů, kteří se dopouštějí chyb a riskují přinejmenším tučnou pokutu.

Jednoduchá situace

Na schématu takovou situaci vidíme jako čtyřramennou křižovatku s ostrůvkem, na které se nachází čtyři vozidla:

  • Žluté auto stojí vlevo, na hlavní silnici, před semaforem s červeným světlem.
  • Červené auto odbočuje z vedlejší silnice doleva. Na semaforu mu svítí zelená.
  • Modré auto přijíždí zespodu z vedlejší silnice a odbočuje doprava na hlavní. Na semaforu má zelenou.

Všechny automobily mají tedy v plánu pokračovat v cestě po hlavní silniční komunikaci.

TIP: Podívejte se i na další silniční hádanku z naší dílny – věnovali jsme se v ní přednostem zprava.

Z pohledu zákona

Zdrojem velkého množství dopravních nehod bývá neznalost zákona a silničních pravidel. Mnozí řidiči si však myslí, že pokud jim na trojbarevné soustavě svítí zelená, mohou jednoduše jet. To je sice do jisté míry pravda, neboť zákon č. 361/2000 Sb. § 76 odst. 6 říká:

  • „Světelné signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost.“

Řidiči však v tomto konkrétním případě často přehlížejí další část zákona o silničním provozu (§ 21 odst. 5), která uvádí:

  • „Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen, a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty.“

Jedno správné řešení

Foto: Canva (se svolením)

Žáci v autoškole se učí řešit křižovatky již v prvních hodinách. Zkušený řidič by neměl zaváhat.

 

Pojďme se nyní podívat, v jakém pořadí by měla auta správně projet:

  1. Modré auto projede první, protože odbočuje vpravo a má zelenou.
  2. Červené auto odbočuje vlevo, musí dát přednost modrému autu, a projíždí jako druhé.
  3. Žluté auto čeká na zelenou a projíždí jako poslední.

 

V této situaci může řidiče zmást silniční ostrůvek, který rozděluje hlavní silnici na dvě části. Právě zde přichází největší problém. Pravé rameno hlavní silnice totiž nepřechází v odbočovací pruh, pouze mění tvar křižovatky. Zároveň však pořád zůstává její součástí.

Z tohoto důvodu nemůže za žádných okolností projet červené auto jako první – musí totiž dát přednost protijedoucímu, v tomto případě modrému vozidlu. Roli v tom nehraje ani fakt, že červené auto již jede po hlavní silnici.

Foto: Mapy.cz - screenshot obrazovky

Podobná křižovatka se nachází například v brněnských Pisárkách.

Chyby se nevyplácejí

Chybný průjezd křižovatkou není jen otázkou teorie či ztracených nervů, má i jasné finanční a bodové důsledky. Policie může v podobných situacích uložit pokutu přímo na místě nebo ve správním řízení. Výše sankce závisí na závažnosti přestupku a míře ohrožení ostatních účastníků provozu. K pokutě za chybné odbočení se také připočítají 4 trestné body.

Přestupek Pokuta na místě Pokuta ve správním řízení Body
Nedání přednosti při odbočování vlevo 2 500 Kč až 5 000 Kč 4
Vjetí na červenou 2 500 Kč 5 000 Kč, při opakování až 7 500 Kč 5
Ohrožení chodce při odbočování 2 500 Kč až 5 000 Kč 0

U všech přestupků navíc platí, že pokud se jich řidič dopustí vícekrát během 12 měsíců, může mu být zakázána činnost řízení na dobu 1–6 měsíců. Opatrnost se tedy vyplácí, zejména ve velkých městech.

Poučení na závěr

V této dopravní situaci je klíčové pochopit, že auto odbočující vlevo musí dát přednost protijedoucímu vozidlu, i když má zelenou.  A hlavní poučení: zelená světla neznamenají absolutní přednost. Pravidlo dávání přednosti platí vždy, bez ohledu na to, zda se hlavní silnice láme na dvě ramena oddělená ostrůvkem. Princip funguje stejně v každé situaci, pokud není dáno jinak (například při průjezdu vozidla s právem přednostní jízdy).

Zdroje: 

  • https://www.suri.cz/blog/statistika-bodovanych-prestupku-a-ridicu-2024/
  • https://www.12bodu.cz/bodovany-prestupek-125c-1f-8.html
  • http://www.trolejbus.cz/2007/krizovatky.htm
  • https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/257590/15-smrtelnych-omylu-za-volantem-odhalte-v-testu-blesk-cz-jaci-jste-ridici.html
  • https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

Pozor pozor, právě probíhá soutěž o úplně nový telefon Honor 400 lite – nezapomeňte se zúčastnit!

Zaujal vás tento článek? Přidejte si arecenze na svoji homepage Seznam.cz, ať vám naše novinky neuniknou – stačí kliknout zde a potvrdit.

Rubriky

Diskuze Diskuze
Google News Sledujte nás v Google zprávách

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.