Menu

Srovnávací test a recenze
nejlepších heverů

Aktualizováno:
Únor 2021
Autor:
Eliška Srncová, Karolína Šerá

Hever neboli zvedák na auto. Nepostradatelná součást každého profesionálního servisu, ale také domácí garáže či dílny. Tento praktický nástroj slouží k tomu, abyste automobil bezpečně nadzvedli a mohli vyměnit pneumatiky, popřípadě provést další opravy. Není ovšem určený jen majitelům automobilů, najde své využití i v domácnostech kutilů a zahrádkářů, u tesařů či na stavbě.

Mechanický či hydraulický zvedák je poměrně jednoduchým pomocníkem do garáže, a jeho nákup by tak neměl být žádná velká věda. Přesto se s ním pojí několik základních technických parametrů, o kterých byste měli vědět. Usnadní vám totiž následný výběr vhodného modelu a ušetříte si čas vracením produktu, který třeba není pro vaše auto vhodný. Mezi tyto parametry se řadí především nosnost a zdvih heveru, na které je třeba při výběru dbát.

Proto jsme dali dohromady přehledný článek, který se této tématice podrobně věnuje a stane se vaším rádcem při hledání ideálního zvedáku. Začtěte se do níže uvedených řádků článku Jak vybrat hever a nastudujte si o této automobilové podpěře něco více. Zároveň na této stránce najdete i výběr uživatelsky populárních produktů, které vám pomohou lépe se zorientovat v nabídce na trhu, popřípadě je možné, že mezi nimi dokonce najdete optimální variantu právě pro vás.


Nejlepší hevery dle hodnocení a recenzí uživatelů


Jak vybrat hever

Hever je k údržbě auta prakticky nezbytností a ještě donedávna byl dokonce součástí povinné výbavy vozidla. Neobejdete se bez něj při výměně pneumatik nebo třeba při nasazování sněhových řetězů. Pokud tedy alespoň tyto základní úkony provádíte na svém vozidle sami a nesvěříte jej hned do rukou servisu, rozhodně by hever ve vaší dílně nebo garáži neměl chybět.

V tomto článku vám pomůžeme zorientovat se v široké nabídce zvedáků na trhu. Nejprve je třeba seznámit se se základním rozdělením heverů na typy nejen podle použití v domácích nebo profesionálních dílnách, ale také dle mechaniky zvedání. Následuje část věnovaná dvěma zásadním parametrům, kterými jsou nosnost a zdvih heveru.

Důležitou informací je bezpochyby i to, jak s heverem správně a bezpečně pracovat, aby nedošlo k poškození vozidla nebo ke zranění. Pokud chcete výbavu svého auta ještě více rozšířit, připravili jsme pro vás také článek Jak vybrat autonaviják, který vás krok po kroku provede výběrem tohoto velmi užitečného příslušenství.

Typ heveru

Pod pojmem hever se skrývá technika nejrůznějšího provedení, její cíl je ale vždy stejný. Nadzvednout celé vozidlo, případně jiné břemeno, nebo alespoň jeho část nad zem, aby šly provést požadované servisní úkony. I když je tento článek primárně zaměřen na zvedáky pro domácí užití, okrajově se, pro ucelení informací, zmíníme i o profesionálních zařízeních do autoopraven.

Pokud si chcete vybrat hever, máte na výběr z následujících kategorií:

  • Sloupové hevery
  • Mechanické hevery (nůžkové, hřebenové, pákové)
  • Hydraulické hevery
  • Pneumatické hevery
  • Podpěry

Sloupové hevery

Sloupové hevery představují profesionální řešení nejvíce vhodné do autodílen. Jedná se vlastně o sloupcová zařízení. Tento typ je možné dále dělit podle počtu sloupů na jednosloupové, dvousloupové či čtyřsloupové varianty. Zdvih bývá nejčastěji prováděn pomocí elektrohydraulické mechaniky, někdy doplněné i o přejezd.

S profesionálním zvedákem se alespoň zdálky seznámil pravděpodobně každý, kdo dal auto do servisu, nebo si jej nechal minimálně přezouvat. Hevery v těchto místech dokáží zvednout celé auto nad zem, nikoliv pouze část či jedno kolo, jak je tomu v domácí garáži. Jakékoliv následné opravy a úpravy na voze jsou pak mnohem snazší.

Pokud se z jakéhokoliv důvodu rozhodnete pořídit si sloupový hever, setkáte se s vysokou pořizovací cenou. Pro běžného uživatele na domácí použití je tento typ ale zbytečnou investicí.

Mechanické hevery

Jak již název napovídá, mechanické hevery vyžadují ke zvednutí vyvinutí externí síly. Bez ní se nehnou ani o píď. Jsou většinou skladné a poměrně levné, práce s nimi ale zabere více času a vezme vám i nějakou tu energii. V této kategorii rozlišujeme několik typů heverů, a to nůžkové, hřebenové a pákové. Mezi nimi si vyberou domácí kutilové, ale také osoby pohybující se na stavbě a v jiných těžších podmínkách.

Nůžkové hevery

Tento zvedák je pravděpodobně nejčastější výbavou většiny automobilů. To je dáno především jeho skladností. Základem celé konstrukce jsou rozevírající se ramena, fungující díky stahování středového ocelového šroubu se závitem. K procesu zvedání dochází za pomoci otáčivého pohybu tohoto šroubu, například kličkou. Celý zvedák se tedy uvádí do pohybu manuálně, v podstatě vaší silou.

Kromě skladnosti hovoří ve prospěch tohoto heveru také nižší pořizovací náklady. Na druhou stranu musíte počítat s tím, že zvednout auto za pomoci točení bude o něco náročnější, jak s ohledem na fyzickou námahu, tak co se týče celkového času.

Hřebenové hevery

Další zástupce z manuálních zvedáků představují hřebenové hevery. Mechanismus je zde sestaven z ozubené osy, která je umístěna kolmo k zemi. Pomocí páky nebo kliky je celé břemeno posouváno směrem vzhůru po jednotlivých zubech na ose, ke zvednutí je tedy také nutno vyvinout sílu. Součástí bývá také brzda pro ukotvení břemena v požadované výšce. Tyto hevery jsou méně využívané, a to také z důvodu vyšších pořizovacích nákladů.

Pákové hevery

Pákové nebo také řehtačkové hevery jsou dalším typem v kategorii mechanických zvedáků. Své uplatnění najdou hlavně ve stavebnictví, lesnictví či hornictví, při těžbě nebo montáži, kde je potřeba manipulovat s břemeny o váze od půl tuny po zhruba 6 tun. Tyto zvedáky bývají přenosné, vhodné i do hůře dostupných míst a vysoce odolné. Lehčí pákové hevery se hodí do dílny, ty robustnější mohou zvednout břemeno až do výšky šesti metrů.

Hydraulické hevery

V podstatě opakem manuálních heverů jsou modely hydraulické. Ty jsou daleko robustnější, a proto je s sebou řidiči nevozí v autě, ale jsou spíše součástí dílen nebo garáží. Jak už prozrazuje název tohoto typu, ke zvedání automobilu dochází za pomoci hydrauliky.

K tomu můžete využít buď kompresor, který pracuje v podstatě automaticky, nebo zvolíte klasické pumpování násadou. To je oproti točení kličkou u nůžkového zvedáku přece jen jednodušší a rychlejší. Následné spouštění vozidla na zem je prováděno povolením speciálního ventilu na hydraulickém zvedáku, tedy opět bez manuální práce. Hydraulické hevery jsou ve většině případů vybaveny i kolečkovým podvozkem pro snazší pojezd.

V předchozích řádcích jsme uvedli nejdůležitější klady této varianty. Počítat však musíte s většími rozměry a vyšší hmotností takového heveru. Nejinak tomu bude i s cenou, která může i několikanásobně převyšovat nůžkové hevery a dosáhnout až 10 000 Kč.

Pneumatické hevery

Tento typ funguje na principu stlačeného vzduchu, proto se můžete setkat také s označením vzduchové hevery. Rozšířené jsou především u hasičů, jinak patří mezi málo využívaný typ. Zvedání zde probíhá nejčastěji pomocí kompresoru nebo pumpy. V této kategorii je možné najít měchové (balonové) zvedáky nebo i modely kombinované s hydraulickým mechanismem, kde stlačený vzduch pohání hydrauliku ke zdvihu.

Mezi hlavní charakteristiku pneumatických heverů patří větší rozměry, vyšší hmotnost i pořizovací cena. Jejich konstrukce je jednoduchá a v jejich prospěch hovoří i vysoká nosnost. Někdy bývají také opatřeny podvozkem s kolečky pro snadnější manipulaci.

Podpěry

Tento produkt není typickým zvedákem, ale je nepostradatelnou součástí procesu zvedání vozidla. Pod pojmem podpěra si můžete představit výškově nastavitelnou ocelovou konstrukci, kterou vložíte pod zvednutou část vozu, a tím dojde k zajištění proti případnému spadnutí na zem. To přijde vhod hlavně v okamžiku selhání samotného heveru, což se může stát.

Mnohdy se vám podpěry hodí také v situaci, kdy máte pouze jeden hever a potřebujete zvednout třeba celé vozidlo či alespoň dvě kola naráz. Pak stačí pod každou zvednutou část vložit podpěru a můžete auto zvedat na jiném místě.

Nosnost

Pravděpodobně nejdůležitější vlastností heveru je jeho nosnost. Ta se udává v kilogramech a vyjadřuje, jakou váhu bude zvedák schopen bezpečně unést bez rizika poškození. Vždy je samozřejmě lepší sáhnout při produktu s vyšší nosností než nižší. Opět hodně záleží na tom, jak budete hever primárně využívat.

Nosnost levnějších zvedáků začíná na 450 kilogramech a nejčastěji dosahuje 1,5 – 2,5 tuny. Pokud chcete zvedat těžší vozidla, můžete si pořídit domácí hevery s vyšší nosností až 4 tuny, nebo dokonce i 10 tun. Se zvyšováním tohoto parametru postupně roste i cena heveru, protože získáváte daleko pevnější a bytelnější produkt.

Obecné pravidlo zní, že bezpečná nosnost heveru je taková, která se rovná minimálně celkové hmotnosti vozidla. V lepším případě to bude více.

Zdvih

Vedle nosnosti zvedáku přihlížejte také k jeho samotnému zdvihu. A to nejen k maximální, ale i minimální výšce, tedy k celému výškovému rozpětí. Tento parametr vypovídá o tom, od jaké nejmenší a do jaké největší výšky lze s heverem manipulovat. Každý vůz má totiž odlišně vysoký podvozek, takže této informaci je třeba věnovat dostatečnou pozornost.

Obecně platí, že minimální zdvih zvedáku musí být vždy menší, než je výška podvozku automobilu. To je naprosto logické, jinak byste hever pod vůz zkrátka nedostali. Maximální zdvih by měl být alespoň o dvacet centimetrů vyšší, než je výška podvozku. Díky tomu automobil bez sebemenšího problému zvednete do požadované výšky a budete moci vyměnit kola a provádět ostatní servisní úkony.

Průměrný zdvih většiny heverů se pohybuje mezi 250 – 350 milimetry. U speciálních typů zvedáků může být ale samozřejmě vyšší.

Hmotnost

Při výběru heveru narazíte i na jeho hmotnost, která však není až tak rozhodujícím parametrem, protože zvedák s sebou buď vozíte v kufru auta, nebo jej máte na stálo uložený v garáži, případně jiné dílně. Hmotnost nůžkových heverů začíná okolo 2 kilogramů. Ty lepší hydraulické mohou vážit až 12 – 15 kilogramů. Někdy dokonce narazíte na ještě těžší hevery, většinou jde ale spíše o speciální zvedáky určené pro těžší břemena.

Jak používat hever

V okamžiku, kdy si pořídíte nový hever, hodí se vám i praktická informace o tom, jak s ním bezpečně zacházet. Zdůrazňujeme, že dodržování těchto zásad je nutné především z hlediska bezpečnosti a v neposlední řadě se vyhnete i případnému poškození břemena, v tomto případě vozidla. Na následujících řádcích se dozvíte, jak správně použít hever ke zvednutí auta.

Jak zvednout auto

Ke zvedání vozidla v první řadě potřebujete vhodný podklad, ten by měl být rovný a dostatečně pevný. Ideální je například betonová podlaha v garáži, asfaltová příjezdová cesta a podobně. Dále dbejte na to, aby byl zařazen rychlostní stupeň a zatažená ruční brzda. Popřípadě ještě založte vozidlo proti nechtěnému pohybu, jinak by mohlo spadnout ze zvedáku.

Pokud si myslíte, že hever můžete pod vůz postavit kdekoliv, jste na omylu. Tak to rozhodně nefunguje. Umístění heveru je u každého automobilu jasně dané, a to především kvůli správnému vyvážení tlaku, aby nedošlo k poškození prahu či jiné části vozidla. Takové místo je uvedeno v příručce vozidla. Obvykle je v blízkosti nápravy a je označeno buď šipkou, nebo prolisem.

Abyste docílili maximální bezpečnosti při zvedání vozidla, vložte pod automobil ještě výše zmiňované podpěry, které jsou pojistkou v okamžiku, kdyby hever selhal. To platí hlavně ve chvíli, kdy provádíte náročnější práci a vůz bude zvednutý delší dobu.

Cena

Pokud jde o hevery pro domácí použití, vždy se budete pohybovat v přiměřených cenových relacích. K nákupu takového garážového doplňku vždy raději volte nabídky kvalitních a prověřených značek, které zaručí dostatečnou odolnost produktu. Mezi takové výrobce patří MAR-POL, Yato, GÜDE, Proma, XTline, JOBIprofi, GEKO, Compass a další.

Cena do 1 000 Kč

Nejlevnější hevery pořídíte už od 350 Kč. Půjde především o nůžkové hevery. Výjimkou však nebudou ani menší hydraulické zvedáky, přezdívané „panenka“. Za cenu kolem 500 – 700 Kč můžete zakoupit i základní podpěry pod automobil prodávané v sadě dvou kusů.

Cena od 1 000 Kč do 3 000 Kč

Už za cenu od tisícovky se vám dostane pestrého výběru domácích zvedáků pod automobily. Kvalitní nůžkové hevery střídají především ty hydraulické s pojízdným podvozkem. Postupně se zvyšuje i nosnost těchto zvedáků přibližující se k hranici 2,5 tuny.

Cena od 3 000 Kč do 10 000 Kč

V této cenové kategorii můžete kromě klasických heverů zakoupit i ty speciální, které se hodí například pod motor nebo převodovku, nebo do jinak zaměřené dílny. Zároveň máte větší možnost volby z pohledu maximálního zdvihu zvedáků.

Cena nad 10 000 Kč

Nejdráže pořídíte velké hydraulické či pneumatické hevery s nosností nad 10 tun. Ty se hodí pro zvedání těžších automobilů a najdou i mnohá další uplatnění. Pro domácí garáže jsou spíše naddimenzované, takže své primární užití nachází v profesionálních servisech.

Další využití zvedáku

Hever si většina lidí spojuje především s výměnou pneumatik nebo dalšími způsoby údržby auta. Jeho využití je ovšem daleko širší, a hodit se tak může i kutilům bez automobilu.

Zvedání dalších strojů

Kromě auta si můžete zvedákem dopomoci i při údržbě dalších motorizovaných strojů, jako jsou zahradní traktory či například velké sekačky. Zvedák v tomto případě nemusíte využívat jen k opravám, nedocenitelným pomocníkem je například i při čištění sekacího ústrojí.

Domácí opravy

Zvedák můžete využít i k nadzvednutí různých těžkých břemen, výměně betonových sloupků a celé řadě dalších činností okolo domu, zahrady či chalupy. Ne nadarmo je zvedák využívaný i profesionálními tesaři, například při opravách dřevěných konstrukcí.

Zvedání těžkých břemen

Robustnější hevery dokáží zvednout i jiná těžká břemena než jen auta. Své uplatnění tedy najdou i ve stavebnictví, lesnictví, hornictví či při těžbě. Hasiči nejčastěji používaným typem jsou pneumatické hevery, ty pákové se zase hodí i do těžce dostupných míst.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.2 z 72 hlasů