Historie výrobce domácích spotřebičů Sencor patří mezi nejzajímavější příběhy vůbec. Původně japonská společnost se do expanze na evropský kontinent zabrala tolik, že se zde nakonec usadila natrvalo. A našince může zajímat fakt, že v současné době má sídlo v České republice. Mezi nejdůležitější výrobní segment značky se řadí i vysavače, o nichž pojednává následující text. Segmentu vysavačů se samozřejmě věnují i další značky. Těm nejznámějším jsme věnovali zvláštní články, dočtete se v nich o vysavačích Electrolux, Concept, Hoover, Rowenta, Dirt Devil, Zelmer a Kärcher.
Pořadí | Celkové pořadí |
Název produktu
|
Vysávání tvrdých podlah
(max. 10) |
Vysávání koberců
(max. 10) |
Filtrace
(max. 10) |
Spotřeba vysavače
(max. 10) |
Orientační cena |
Celkové hodnocení |
Aktuální cena |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. |
11. |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
8,5 |
3 500 Kč |
90,2 % |
Zobrazit nabídky | ||
2. |
23. |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
8,5 |
4 000 Kč |
89,2 % |
Zobrazit nabídky | ||
3. |
30. |
10,0 |
7,6 |
10,0 |
8,5 |
1 600 Kč |
86,1 % |
Zobrazit nabídky | ||
4. |
40. |
10,0 |
7,6 |
10,0 |
8,5 |
1 900 Kč |
83,7 % |
Zobrazit nabídky | ||
5. |
59. |
10,0 |
6,4 |
10,0 |
8,5 |
1 300 Kč |
77,6 % |
Zobrazit nabídky | ||
6. |
65. |
10,0 |
7,6 |
7,6 |
8,5 |
1 500 Kč |
76,2 % |
Zobrazit nabídky | ||
7. |
76. |
8,8 |
6,4 |
8,8 |
8,0 |
1 300 Kč |
71,6 % |
Zobrazit nabídky | ||
8. |
77. |
10,0 |
6,4 |
6,4 |
8,0 |
1 200 Kč |
69,7 % |
Zobrazit nabídky | ||
9. |
78. |
10,0 |
6,4 |
6,4 |
8,0 |
1 300 Kč |
69,7 % |
Zobrazit nabídky | ||
10. |
79. |
10,0 |
6,4 |
6,4 |
8,0 |
1 300 Kč |
69,7 % |
Zobrazit nabídky | ||
11. |
86. |
8,8 |
5,2 |
5,2 |
8,0 |
1 000 Kč |
59,2 % |
Zobrazit nabídky | ||
12. |
87. |
8,8 |
4,0 |
5,2 |
7,0 |
1 000 Kč |
55,7 % |
Zobrazit nabídky |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Celkové hodnocení |
90,2 % |
89,2 % |
86,1 % |
83,7 % |
77,6 % |
76,2 % |
71,6 % |
69,7 % |
69,7 % |
69,7 % |
Orientační cena |
3 500 Kč |
4 000 Kč |
1 600 Kč |
1 900 Kč |
1 300 Kč |
1 500 Kč |
1 300 Kč |
1 200 Kč |
1 300 Kč |
1 300 Kč |
Sáčkový/bezsáčkový |
Sáčkový |
Sáčkový |
Sáčkový |
Sáčkový |
Sáčkový |
Bezsáčkový |
Sáčkový |
Bezsáčkový |
Bezsáčkový |
Bezsáčkový |
Výrobce |
Sencor |
Sencor |
Sencor |
Sencor |
Sencor |
Sencor |
Sencor |
Sencor |
Sencor |
Sencor |
Objem sáčku/sběrné nádoby (l) |
4 |
4 |
2,5 |
2,3 |
3 |
1,5 |
2,5 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
Hlučnost (dB) |
69 |
69 |
74 |
74 |
78 |
76 |
75 |
76 |
76 |
76 |
Filtr |
HEPA |
Celan Air HEPA H13 Filtr |
HEPA 13 |
HEPA H13 |
HEPA filter |
Omyvatelný HEPA |
HEPA filter |
HEPA fh10 |
HEPA filter |
HEPA |
Délka napájecího kabelu (m) |
11 |
11 |
6 |
7 |
7 |
5 |
7 |
5 |
5 |
5 |
Akční radius (m) |
14 |
14 |
9 |
9,5 |
10 |
6,5 |
10 |
7,5 |
7,5 |
7,5 |
Příkon (W) |
800 |
800 |
2 000 |
700 |
700 |
800 |
850 |
890 |
890 |
890 |
Sací výkon (W) |
— |
Neuvedeno |
450 |
Neuvedeno |
— |
300 |
— |
250 |
300 |
— |
Energetická třída |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
B |
B |
B |
B |
Roční spotřeba (kWh) |
23 |
23 |
25,2 |
26 |
24,6 |
28 |
32,3 |
29,3 |
29,3 |
29,3 |
Roční náklady na provoz při 4 Kč/kWh (Kč) |
92 |
92 |
101 |
104 |
98,4 |
112 |
129,2 |
117,2 |
117,2 |
117,2 |
Třída čistoty vyfukovaného vzduchu |
A |
A |
A |
A |
A |
C |
B |
D |
D |
D |
Třída účinnosti vysávání koberců |
A |
A |
C |
C |
D |
C |
D |
D |
D |
D |
Třída účinnosti vysávání tvrdých podlah |
A |
A |
A |
A |
A |
A |
B |
A |
A |
A |
Indikátor plnosti sáčku/nádoby |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ne |
Ne |
Ne |
Indikátor zanesení filtru |
Ne |
Ne |
Ne |
Ano |
Ne |
Ne |
Ne |
Ne |
Ne |
Ne |
Regulace výkonu |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Hubice na tvrdé podlahy |
Ano |
Ano |
Ne |
Ano |
Ne |
Ano |
Ne |
Ano |
Ano |
Ano |
Malá hubice |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Turbokartáč |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ne |
Ne |
Ne |
Ne |
Ne |
Ne |
Měkčená kolečka |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Navíjecí kabel |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
Výška (cm) |
24,2 |
24,2 |
21,5 |
22,9 |
24 |
26 |
31,5 |
22,5 |
22,5 |
22,5 |
Šířka (cm) |
34,1 |
34,1 |
31,5 |
31,3 |
28 |
28 |
22,5 |
27,7 |
27,7 |
27,7 |
Délka (cm) |
49,3 |
49,3 |
39 |
43,8 |
43 |
41 |
42,5 |
33 |
33 |
33 |
Konec druhé světové války zanechal Japonsko se zdevastovanou ekonomikou a nutností začít jinak. Právě proto v následujících dvou desetiletích došlo i s notným americkým přičiněním k založení budoucích technologických gigantů – Sony, Akai, Aiwo a v roce 1969 též Sencor. Její název vychází ze spojení slova SEN – japonsky tisíc a COR – latinsky srdce. Hned od svého vzniku se podnik orientoval na produkci elektroniky.
V 70. letech se Sencoru podařilo naplno prorazit na trh. Její orientace na otřelý design a snaha o zpřístupnění domácí elektroniky masám byla přesně tím, co v danou dobu bylo zapotřebí. Postupně došlo k expanzi značky na všechny kontinenty. Vrcholem technologického pokroku bylo uvedení prvního vícestopého stereo magnetofonu. Firma patřila mezi průkopníky v oblasti Hi-Fi věží či autorádií.
90. léta přinesla významnou změnu, kterých nebývá ve světě podnikání mnoho. Původně japonský podnik přesunul své sídlo do Evropy a odtud začal řídit všechny své aktivity. Marketingové materiály firmy hlásají snahu o sjednocení evropského obchodnického ducha a japonské pečlivosti a tradice.
V současné době je značka plně v rukou české společnosti FAST ČR, která mimo jiné provozuje i síť prodejen Planeo Elektro. Orientuje se na menší domácí spotřebiče, přičemž mezi klíčovou oblast patří vysavače, mixéry či žehličky. Pozornost ovšem věnuje i spotřební elektronice, především telefonům, televizím i tabletům. Nebuďte však překvapeni, pokud logo naleznete i na automobilovém zboží či kancelářských zařízeních. Na širokém záběru totiž společnost staví svůj úspěch a identitu.
Vzhledem k poměrně turbulentní změnám, kterými od svého vzniku společnost prošla není divu, že se její výrobní kapacity vyskytují na dvou kontinentech. Sídlo a servisní středisko se nacházejí v České republice. Továrny, v nichž se jednotlivá zařízení montují však našla své místo v Číně.
Široká nabídka je jedním z marketingových taháků značky. V oblasti vysavačů se ovšem výrazně nevyznamenává a v současnosti nabízí jen něco málo přes 40 různých modelů. V naprosté většině jde o klasické vysavače určené pro suché podlahy. V menším množství můžete objevit i přístroje tyčové. Z hlediska provedení jsou sáčkové a bezsáčkové vysavače zhruba ve vyváženém poměru.
Pokud jde o účinnost, pak se vyplatí produkty Sencor kupovat pro vysávání tvrdých podlah. Při nich totiž dosahují hodnocení účinnosti A. Ani s emisemi prachu při vysávání to není špatné a většina vypouští do vzduchu jen minimum částic. Rozhodně je však nemůžeme doporučit pro čištění koberců, jelikož v této disciplíně dosahuje většina pouze hodnocení D.
V oblasti energetické náročnosti dominuje třída A či A+, ale při výběru buďto obezřetní. Některé modely jsou na tom totiž mnohem hůře. Sací výkon se pohybuje okolo hranice 300 W, což rozhodně není špatné, ale jiné značky jsou na tom lépe. Totéž můžeme říci o hlučnosti, jež dosahuje průměrně 78 dB. Z hlediska příkonu se ovšem jedná o velice šetrné přístroje, protože jejich naprostá většina má příkon nižší než 700 Wattů.
Cenově se pak pohybujeme v oblasti nižší třídy. Většina modelů se prodává za sumu mírně přesahující 2 000 Kč. Dražší přístroje jsou výjimkou potvrzující pravidlo.
Společnost Sencor v zásadě nerozlišuje žádné produktové řady, jež by se vyznačovaly určitou specifickou technologií. Hlavní dělení je na sáčkové a bezsáčkové vysavače. Všechny nesou stejné označení SVC a sériové číslo jako identifikační znak.
Jak již název napovídá, základní sběrnou nádobou těchto modelů je vyměnitelný sáček. Vyznačují se kompaktní velikostí a nízkou hmotností pro usnadnění manipulace. Gumová kolečka zaručují tichý chod. Samozřejmostí je využití HEPA filtru, který odstraní většinu prachových částic a pomáhá alergikům. Filtraci navíc dále posiluje technologie Clean Air, spočívající ve speciálním provedení filtračního systému uvnitř hubice.
Teleskopická XXL trubice pomáhá šetřit záda, jelikož si ji můžete nastavit přesně podle potřeby. Příkon motoru ECO se pohybuje okolo 700 W a hlučnost nepřekračuje 78 dB. Na trhu navíc můžete podobně jako v případě firmy ETA nalézt extra tiché modely. Ty jsou konstruovány tak, aby byla hlučnost co nejnižší. V takovém případě můžete od výše uvedeného čísla odečíst 10 decibelů.
Druhou neméně početnou skupinou vysavačů jsou bezsáčkové přístroje. Ty jsou si v mnohém podobné s jejich sáčkovými protějšky (XXL trubice, ECO motor), jiný je způsob filtrace. Ten má pět stupňů a dobře dosažitelný HEPA filtr je snadno omyvatelný, takže jej udržíte dlouhodobě funkční a efektivní. Vysavače navíc využívají tzv. cyklónového vysávání. To odděluje prach od vzduchu, čímž napomáhá snížit emise prachu při vysávání, a navíc je práce mnohem účinnější.
Firma Sencor v posledních desetiletích nepřišla s žádnými výraznějšími inovacemi. To platí i pro oblast vysavačů, u nichž se soustředí pouze na vylepšování již objeveného a zkonstruováno. Žádné technologie ani systémy, které bychom nezmínili výše tak značka bohužel nenabízí.