Jak vybrat horské kolo
Tento článek doplňuje naše srovnání horských kol a klade si za úkol osvětlit všem zájemcům o jejich nákupu jednotlivá specifika těchto dopravních prostředků. Rozebíráme v něm různé aspekty od typologie, rámu, brzd až po řídítka a další.
Pokud si ale nejste jistí, že chcete konkrétně horské kolo, možná vám pomůže obecný článek o všech typech jízdních kol, který najdete zde.

Jak vybrat horské kolo stručně:
- Zvolte si vhodný typ. Bude se odvíjet zejména od terénu, po kterém plánujete jezdit a bude mimo jiné ovlivňovat i rychlostní výkon.
- U rámu rozhoduje pevnost, odolnost a hmotnost. Podle toho volte i příslušný materiál, ze kterého je rám vyrobený. Na trhu se objevují rámy ocelové, hliníkové, karbonové a titanové.
- Dbejte na pořádné a kvalitní odpružení. To je u horského kola opravdu důležité, protože s ním budete pravděpodobně sjíždět nerovné terény a při jízdě oceníte tlumení nárazů.
- Pozor na správnou velikost. Vhodná velikost rámu se odvíjí od výšky vaší postavy. Velikost kol má pak vliv i na jízdní vlastnosti.
- Nezapomínejte na důležité komponenty. Sami se rozhodněte, za co se vám vyplatí si připlatit. Zda oceníte kvalitní pedály, blatníky, pláště nebo třeba cyklistické boty.
Dělení horských kol
Pro další pochopení celé problematiky je na začátku nejdůležitější uvést, jaké druhy horských kol jsou v současnosti na trhu k dispozici:
- Cross country – Horská kola pro rychlou jízdu, která se vyznačují velmi nízkou hmotností. Na tu se při výběru zaměřte, důležitá je pak i kvalita komponentů.
- Trail – Mají vzpřímenější posed, což oceníte při delších jízdách. Můžete je využít pro klasické ježdění v terénu a na celodenní vyjížďky.
- Enduro – Do této kategorie patří primárně celoodpružené modely, které zvládnout zdolat opravdu těžký terén.
- Downhill – Kola jsou určená pro rychlý sjezd z kopce v náročném terénu. Dbejte u nich na dobrou ovladatelnost, odpružení a robustnější konstrukci.
Typ horského kola si vybírejte podle toho, kde a jak s ním máte v plánu jezdit. Pokud se nehrnete do závodů, neplánujete extrémní sjezdy, nebo v této oblasti nepatříte mezi pokročilejší sportovce, pak vás budou nejvíce zajímat rekreační modely. Ty se můžou v jistých ohledech profilovat do jedné ze zmiňovaných kategorií. Speciálním typem jsou ještě kola s elektrickým pohonem.
Cross-country
Je typ horských kol konstruovaný pro maximální rychlostní výkon. V zásadě se jedná o kola určená k závodnímu soutěžení, ale pokud preferujete rychlou horskou jízdu, určitě tímto druhem nepohrdnete. Pro běžného uživatele může být však problémem charakteristická „natažená“ pozice jezdce, kterou konstrukce kola vyžaduje. (Zdroj: Singletracks.com)
Trail
Tento druh „horáků“ je stavěný pro pohodlnější jízdu. Odpovídá tomu vzpřímenější pozice jezdce a poměrně dobrá ovladatelnost kola. Do problému se však můžete dostat, pokud se pokusíte zdolávat těžší terén. V zásadě se dá říct, že trail je určený pro svižnou jízdu lehčím terénem. V současné době se díky svým vlastnostem stává pravděpodobně nejoblíbenějším druhem horských kol.
Enduro
I pro tento druh kola je charakteristická dobrá ovladatelnost a poměrně komfortní posed jezdce. Na rozdíl od trailu je však enduro konstruováno pro zdolávání těžkých terénů. Endura kladou velký důraz na stabilitu jezdce a jsou charakteristická úplným odpružením.
Downhill
Jak napovídá již samotný anglický název, tento druh kol je určený pro extrémní zátěžové podmínky běžné pro sjezdové tratě. Downhilly jsou konstruovány pro rychlý sjezd závodních tratí a různé skoky. Pro běžného člověka je však jejich využití na pováženou. Kvůli konstrukci vytvořené přímo pro sjezdové závodní podmínky by bylo velice obtížné kolo používat například pro vyjíždění kopců a podobně.
Dalšími, již však méně používanými druhy horských kol jsou maraton (vzpřímená pozice jezdce), allmountain (určené pro jízdu těžším terénem) nebo například freeride, které je svými charakteristikami velmi podobné downhillům. Podle vašeho stylu jízdy a preferovaného terénu je tak samozřejmě nejdříve důležité vybrat správný typ kola, u kterého se budete dále zajímat o jednotlivé charakteristiky.
Rámy
Když tedy již chápete základní rozdíly mezi charakteristikami jednotlivých druhů horských kol, můžeme se pustit do rozboru dalších specifik. Prvně se zaměříme na rámy kol, které samozřejmě tvoří základ jízdních vlastností a jsou tak klíčové pro váš výběr.
Rámy jsou vyrobené z různých materiálů, v současnosti se nejvíc používají hliníkové, karbonové a titanové rámy. Podle výběru se liší například jejich pevnost, odolnost i celková hmotnost kola, která je při jízdě velmi důležitá.
Ocelové rámy
Dnes na horských kolech nejsou již téměř používány z důvodu vysoké hmotnosti. Jsou sice tvrdé a těžko se tak poškodí, nicméně určitě byste měli zvážit investici do některého z dalších materiálů, který vám poskytne mnohem lepší jízdní vlastnosti.
Hliníkové rámy
Jsou druhou nejlevnější kategorií ze zmíněné čtveřice, jejich problémem ale může být nedostatečná tvrdost. Pro dosažení větší odolnosti se hliníkové rámy modifikují používáním různých slitin. I přes svoji nižší cenu nemusí být hliníkové rámy výsadou pouze levných kol, své uplatnění totiž najdou i u dražších modelů, které jsou konstruované pro závodní účely. Zde je hliník vhodný především díky své nižší hmotnosti, která výrazně snižuje celkovou váhu kola, což je pro závodníky důležitým atributem.
Karbonové rámy
Za velké výhody tohoto kompozitního materiálu může být považována především jeho nízká hmotnost a vysoká pevnost. Rám díky svým vlastnostem téměř nepodléhá opotřebení a má vynikající trvanlivost. Pokud jste ochotni připlatit si za jeho kvalitu, odměnou vám budou také jeho tlumivé vlastnosti, které dokáží eliminovat vibrace a různé nárazy. Nevýhodou je to, že karbonové rámy jsou poměrně silně ohroženy nárazy z bočních stran, což může mít v případě kolize fatální následky.
Titanové rámy
Jsou jednoznačně nejkvalitnější ze všech zmíněných materiálů. Pokud pro vás finance při výběru kola nehrají žádnou roli, měli byste pro rám svého kola zvolit tento materiál. Titanové rámy dosahují pevnosti oceli, ale na rozdíl od ní nabízí mnohonásobně lehčí variantu. Také výborně tlumí nárazy a vibrace a jsou odolné proti korozi. Nevýhodou je velmi vysoká pořizovací cena, která ale plně odpovídá jeho kvalitám.
Karbonové a titanové rámy bývají všeobecně většinou poněkud dražší záležitostí, nicméně pokud si chcete připlatit za kvality kola, investice do rámu se určitě vyplatí. Je však velice důležité u vybraného typu rámu analyzovat kvalitu karbonu, případně titanu.
To, že je rám vytvořen z lepšího materiálu, nemusí nutně znamenat jeho vyšší kvalitu, protože i tyto kompozity se často v rámci úspory vyrábí z nedostatečně kvalitních slitin. Charakteristiky se tak liší doslova kus od kusu a materiál vašeho rámu je nejlepší prokonzultovat s pověřeným odborníkem.
Velikost rámu
Když už známe základní rozdělení rámů, je nutné uvést ještě, podle čeho poznat ideální velikost rámu pro každého jezdce. Velikost rámu značí vzdálenosti mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Správní velikost se samozřejmě odvíjí od vaší výšky.
Nejjednodušší metodou určení správné velikosti rámu je orientace podle horní trubky rámové konstrukce. Když cyklista stojí obkročmo nad kolem, měl by mít tuto trubku vzdálenou 4 až 5 centimetrů od rozkroku. Základní dělení pak umožňuje vybrat kola podle klasických konfekčních velikostí (XS, S, M, L, XL, XXL), jindy narazíte na velikost uvedenou v palcích.
Pro lepší představu se můžete podívat i do následující tabulky, která nabízí orientační velikost rámu horských kol pro různé výšky postavy.
Výška postavy (cm) |
Velikost rámu horského kola (palce) |
155-160 |
15-16 |
160-165 |
16-17 |
165-170 |
17-18 |
170-175 |
18-19 |
175-180 |
19-20 |
180-185 |
20-21 |
185-190 |
21-22 |
Odpružení kola
U horských kol bývá odpružení velmi důležitou vlastností. Bude mít totiž velký vliv na komfort jízdy v náročnějších terénech. Čím více bude kolo odpružené, tím lépe budete snášet různé nerovnosti a nárazy.
- Odpružení rámu – Zda u horského kola vyžadovat odpružení rámu nebo ne, závisí na tom, do jak náročného terénu s ním plánujete vyrážet.
- Odpružení vidlice – Horské kolo musí mít odpruženou vidlici vždy, protože jinak by byla jízda v terénu velmi nepohodlná. Zde záleží hlavně na typu odpružení.
Celoodpružené kolo
Kolo s odpruženou vidlicí
Odpružení rámu
Rámy však lze posuzovat nejen podle materiálu výroby, ale také podle míry jejich odpružení. Existují horská kola s pevným rámem, nebo celoodpružená.
- Hardtail kola – Mají pevný rám, což sice znamená nižší komfort při jízdě v náročnějším terénu, na druhou stranu vám umožní rychlejší jízdu.
- Celoodpružená kola – Poskytují vyšší komfort a v náročném terénu je oceníte. V současnosti se jedná o velmi oblíbenou variantu.
V základu většinou platí, že čím horší a drsnější terén plánujete projíždět, tím lépe by mělo být kolo odpružené, aby se vám na něm dobře jezdilo.
Kola s pevným rámem
Narazíte na ně také pod označením hardtail. Od těchto kol můžete očekávat vyšší dosažitelnou rychlost, nízkou hmotnost, ale nepříliš pohodlný posed jezdce a problémy při zdolávání náročnějších terénů. Kola s pevným rámem lze obvykle pořídit za nižší ceny než ty s odpružením, což může být při rozhodování důležitým aspektem. Další výhodou může být i fakt, že kola s pevným rámem nevyžadují díky jednoduchosti příliš námahy při údržbě.
Kola s odpruženým rámem
V současnosti jsou tato kola poměrně více v kurzu než ty s pevným rámem. Může za to především vyšší komfort v posedu jezdce, snazší ovládání v těžších terénech a s tím spojená bezpečnost. Za nevýhody odpružených rámů lze považovat poměrně vyšší cenu, hmotnost a nutnost intenzivnější údržby.
Horské kolo s odpruženým rámem volte v případě, že budete nejčastěji vyrážet právě do náročnějšího terénu, kde má svůj smysl. Pokud však vedle jízdy v terénu naopak plánujete na horském kole občas jezdit i na výlety, kde se nevyhnete silnicím a cyklostezkám, pak pro vás bude odpružení rámu spíše přítěží. Musíte totiž počítat s tím, že se síla při šlapání přenáší i do odpružení, na silnicích se proto více nadřete.
Odpružení vidlice
Správný výběr vidlice je skoro stejně důležitý jako správně zvolený rám. I zde je výběr poněkud složitější. Téměř všechna horská kola v současnosti již disponují odpruženou přední vidlicí, existuje však velká řada specifikací, která od sebe odlišuje jednotlivé druhy odpružení.
Dřívější řešení představovaly vidlice odpružené s elastometrem (kaučuková hmota se schopností vracet se do původního tvaru). Tento druh odpružení se dnes však už nepoužívá a na trhu na něj téměř nenarazíte. Vybírat tedy můžete mezi pružinovým nebo vzduchovým odpružením.
Pružinové, nebo vzduchové?
V dnešní době už výrobci sázejí na pokročilou variantu, kterou představují odpružené vidlice s tlumiči. Ty mohou být buď pružinové, nebo vzduchové.
Za výhody vzduchových tlumičů bývá považováno, že mohou být poměrně snadno a více variabilně nastaveny podle požadavků jezdce, který tak může sám korigovat míru odpružení podle své aktuální váhy nebo terénu. Vidlice odpružené vzduchovým systémem jsou také lehčí a nabízí větší stabilitu. Pro většinu rekreačních cyklistů, kteří neplánují zdolávat příliš technické terény, je tak vzduchové řešení nejlepší volbou.
Typ kola |
Odpružení |
Specifikace |
Určení |
Hardtail |
Odpružená pouze vidlice |
- Účinnější při šlapání a rychlejší
- Jednodušší údržba
|
- Do snadnějšího terénu
- Ideální pro hobby jezdce
|
Celoodpružené |
Odpružená vidlice i rám |
- Vyšší komfort v náročném terénu
- Lepší stabilita
|
|
Rozměry kol
V současné době lze narazit na různorodou nabídku i podle velikosti kol. Donedávna se používala téměř výhradně jen 26palcová kola, dnes však již na trhu můžete narazit na tři další velikosti (27,5, 29 a 29,5+ palců).
Volba rozměru kol je velice problematická a náročná. Nelze správně určit, jaká kola budou jezdci sedět nejlépe, aniž by si jejich vlastnosti nejdříve vyzkoušel. Obecně lze konstatovat, že menší kola jsou vhodná pro menší jezdce, tento předpoklad však nefunguje zdaleka tak jednoduše a velice často výška jezdce není určující pro jeho pohodlnou jízdu.
Různé velikosti a jejich vlastnosti
Nejčastěji používaným rozměrem jsou kola 29″. Tato kola nabízejí jezdci lepší jízdní vlastnosti a snazší přejíždění nerovností, nicméně vyžadují poměrně specifický způsob manipulace a nejsou tolik obratná. Podobnými charakteristikami pak disponují i kola o rozměrech 27,5″.
Kola o velikosti 26“ jsou podstatně lépe ovladatelná a nabízejí lepší akceleraci. Kategorie 29,5+ palce je naopak dosti ovlivněna valivým odporem jejich šířky, který do značné míry ovlivňuje jízdní vlastnosti, na oplátku za to však jezdec může očekávat perfektní přilnavost, která umožňuje zdolávání náročných překážek.
Brzdy
Základní dělení brzd u horských kol lze generalizovat na dva druhy, ráfkové (čelisťové v-brzdy) a kotoučové. V současnosti jsou mnohem častěji využívány brzdy kotoučové, které nabízejí větší jistotu a kratší brzdnou dráhu. Kotoučové brzdy nemají problém téměř s žádným terénem a nevyžadují díky nízké míře opotřebení častý servis.
Pokud však patříte k méně náročným jezdcům a nemáte v plánu se na kole pohybovat v extrémních podmínkách, může vám stačit i méně nákladná varianta kvalitních ráfkových brzd, ty disponují alespoň jednou výhodou oproti klasickým kotoučovým brzdám – tou je jejich zpravidla nižší hmotnost.

Řídítka
Řídítka lze rozdělit na lomená a rovná. Lomená řídítka jsou běžnější variantou, nabízejí díky svému prohnutí pohodlnější usazení pro ruce jezdce, jsou komfortnější a víc pruží, proto jsou používány častěji především pro rekreační nebo nezávodní ježdění.
Rovná řídítka svírají úhel v rozmezí 3 až 5 stupňů, bývají poněkud užší a jejich posazení je přizpůsobeno pro pokrčenou pozici jezdce, což umožňuje získat lepší aerodynamiku. Charakteristická je také jejich nižší hmotnost. Tento typ řídítek je určen především pro sportovní závodní ježdění.
S výběrem řídítek velmi úzce souvisí také takzvané gripy, což jsou návleky na jejich koncích zaručující kvalitnější a pevnější úchop jezdce. Gripy se na řídítka buď nasouvají (nasouvací) nebo se připevňují prostřednictvím aretačního šroubu (zamykací). Pro účely horských kol jsou vhodnější gripy zamykací, které lze bezpečně utáhnout, což zajistí jejich pevnost i během nepřízně počasí a případného deště.
Komponenty
Komponenty jako přehazovačky, převodníky, ráfky, sedlovky či přesmykače tvoří důležitý aspekt při výběru nového kola. Pro běžného uživatele je důležitá především hmotnost těchto součástí. V zásadě platí, že čím dražší komponenty, tím nižší je jejich hmotnost, kterou určitě není radno přehlížet, protože dohromady pak může vytvořit i několikakilogramový součet.
V této kapitole si povíme více o následujících komponentech, jejichž výběr může být poněkud komplikovaný:
- Pedály – dnes se často prodávají zvlášť a máte na výběr hned z několika druhů od klasických, až po magnetické.
- Cyklistické boty – by měly být vyrobeny z prodyšného materiálu. Vybírejte je s ohledem na druh pedálů.
- Sedla – zvolte si správný typ i šířku tak, aby vám dokonale vyhovovalo.
- Pláště – ovlivňují jízdní vlastnosti kola. Čím náročnější terén plánujete zdolávat, tím by měly být širší.
- Blatníky – na horské kolo volte pevné blatníky nebo nasazovací s kvalitním upevněním, ať vám v náročném terénu neodpadávají.
- Další doplňky – světla, brašny a další doplňky v základní výbavě můžou být výhodou, doporučujeme to s nimi ale nepřehánět, ať si nepřidáváte zbytečnou váhu navíc.
Pedály
I výběr pedálů je potřeba náležitě zvážit. V dnešní době už čím dál více výrobců prodává horská kola zcela bez pedálů. Je to proto, že každému vyhovuje něco jiného a neexistuje jedna správní varianta. Z toho důvodu by bylo zbytečné, aby nový majitel platil pedály, které pak stejně vymění. Setkáte se s tím především u dražších modelů, tam se zkrátka připravte na dokoupení zvlášť.
Obecně je možné volit v podstatě ze čtyř druhů. Nejzákladnějšími a dnes už nepříliš používanými jsou klasické pedály. Nevýhodou je samozřejmě u tohoto typu nízká přilnavost podrážky obuvi a v mokrém terénu také kluzkost a nebezpečí pádu. Za výhodu může být považována nízká cena, nicméně zde se určitě vyplatí zvážit investici do některých z dále zmíněných typů, které vám zajistí nejen větší pohodlí, ale především bezpečnost.
Platformové pedály
Jsou v podstatě rozšířenou formou základních pedálů. Poskytují větší šířku základny a bývají vybaveny výstupky, které zabezpečují nohu proti uklouznutí. Jsou vhodné pro zdolávání technicky náročných terénu, kde je potřeba občas sundat nohu z pedálu pro možnost balancování.
Nášlapné pedály
V současné době čím dál tím oblíbenější varianta pro horská kola. Tyto pedály umožňují pevné připojení boty díky speciální podrážce a povrchu pedálů se zámky. To umožňuje efektivnější využití šlapání (zabíráte i při pohybu nohou nahoru).
Těmto pedálům bývá často vytýkáno, že v případě nehody nebo kolize zůstává noha fixovaná ve šlapadle, což může zapříčinit nepříjemný úraz, nicméně současné technologie již disponují systémem, který nohu při pádu z pedálu automaticky uvolní, a tak je tento typ pravděpodobně nejvhodnější.
Magnetické pedály
Zajímavou, ale nepříliš rozšířenou variantou s kombinací platformových a nášlapných pedálů jsou magnetické pedály. Konstrukce vypadá jako klasická platformová s tím, že uprostřed pedálu je umístěn magnet. Jeho protikus (magnetický kovový plíšek) se umístí na cyklistickou tretru do míst, kam se běžně montuje klasický nášlapný zámek. Noha není ke šlapátku upevněna tak silně, jako je tomu u nášlapných pedálů, zároveň ale cyklista může využít spojení boty a pedálů pro efektivnější šlapání.
Cyklistické boty
Na tomto místě je ještě potřeba zmínit důležitost správného výběru cyklistických bot neboli treter (věnovali jsme se jim na speciální stránce zde). Samozřejmě je důležité vybírat podle druhu pedálů, aby vybraná tretra seděla do jejich zámkového systému.
Důležitý je také materiál, měli byste trvat na botách z prodyšného materiálu, protože při dlouhých cestách nebo v jízdě ve vyšším tempu nabídnou nesrovnatelně vyšší komfort než klasické neprodyšné. Pokud plánujete zdolávat vodní překážky, měli byste také prověřit rychlost schnutí materiálu. V mokrých botách, které pomalu schnou, určitě nebude příjemně žádnému cyklistovi.
Sedla
Na první pohled se může zdát, že se jedná pouze o jeden z poměrně méně důležitých komplementů horského kola, opak je však pravdou. Sedla v podstatě vytváří posed cyklisty a jejich správný výběr vám může ušetřit spoustu zdravotních problémů, nebo také výrazně zvýšit efektivitu vašeho šlapání.
Šířka
Prvním velice důležitým atributem je šířka sedla. Správná šířka se určuje podle šířky vašich kostí v pánevní oblasti. Je velice vhodné si nechat šířku těchto sedacích kostí přeměřit ve specializované prodejně. Pokud již známe správnou šířku, dalším krokem bude určení vhodného typu sedla.
Typ
Pro horská kola se nejčastěji používají tak zvaná MTB sedla, která jsou odolnější proti nárazům při najíždění na nerovnosti, zde opět platí, že je důležité určit, pro jaké účely vlastně budeme kolo používat. Pokud chceme v sedle kola strávit dlouhé hodiny pro rekreační projížďky, nemusí nás až tak trápit jeho váha a zaměříme se na maximální pohodlí. Pokud však očekáváme od kola maximální výkon například v soutěžních sjezdech, budeme muset volit méně pohodlné a lehčí sedla.
V současné době se v odvětví sedel dostává do popředí gelový materiál, který má za cíl snížit možné otoky z dlouhého sezení. Většina uživatelů se shoduje, že gelová sedla jsou skutečně příjemnější, je však určitě na místě tuto variantu před zakoupením prvně vyzkoušet, protože ne každému takové provedení vyhovuje.
Pláště
Pláště jsou nedílnou součástí vašeho kola. Jejich materiál a povrch bezprostředně ovlivňuje jízdní vlastnosti a je potřeba je vnímat ne pouze jako komponentu, ale jako základní součást důležitou pro váš výkon.
Šířka plášťů na horská kola se standardně pohybuje mezi 1,75 až 2,4 palce. Pro výběr pláště platí poměrně jednoduché pravidlo – čím náročnější terén plánujeme zdolávat, tím větší šířku by náš plášť měl mít. Pokud budeme jezdit v rovnějším terénu a náš výkon bude zaměřen především na plynulou rychlou jízdu, je vhodné volit užší pláště.
U úzkých plášťů je obvykle hladký vzorek, naproti tomu širší pláště disponují výstupky, které pomáhají kolu v těžkém terénu. Pokud plánujete jízdu v nějakém specifickém terénu, je vhodné vybrat pláště určené přímo k tomu (varianty do bláta, písku, na kameny a tak dále).
Blatníky
Blatníky jsou důležitou částí vašeho kola a při výběru byste měli zohlednit i jejich vlastnosti. Dokáží vás totiž do značné míry ochránit od vlivů nepříznivého počasí, ale především jejich nesprávný výběr může velmi výrazně zhoršit jízdní vlastnosti.
V případě horských kol je vhodné vyhledávat pevný blatník, protože specifika horského terénu by v opačném případě mohla zapříčinit časté upadávání. Výhodou je také to, když je blatník z kola odmontovatelný, ať už za účelem pravidelné údržby vašeho kola nebo z jakéhokoliv jiného důvodu.
Možná to bude znít jako paradox, ale u drahých a profesionálních horských kol se blatníků nedočkáte. Cyklistika totiž už dávno není pouze o praktickém ježdění, ale také o stylu. Narazíte proto na časté názory, že blatník kazí celkový design kola, navíc přidává další gramy navíc, což je pro profesionálnější jezdce nežádoucí.
Doplňky
Doplňky obsažené v základní výbavě vašeho kola mohou být důležitým aspektem při rozhodování o výběru. Zde příliš neplatí žádné univerzální poučky aplikovatelné pro všechny cyklisty. Výhodou může být obsažení brašen, světel, stojánků nebo držáků na lahve přímo v ceně vašeho kola. Je však poměrně vhodné zvážit, jak moc ovlivní tyto doplňkové aspekty jízdní vlastnosti vašeho dopravního prostředku. Pokud je neplánujete využívat, snažte se jejich počet co nejvíce eliminovat, protože v terénu jde poznat každý dekagram navíc.
Cena
Samozřejmě jako u každého výrobku je základním determinantem pro výběr cena. V následující části vám tak nabídneme porovnání horských kol v rámci jednotlivých cenových kategorií a rozebereme, co od nich můžete očekávat.
Cena do 10 000 Kč
Nejlevnější horská kola se pohybují okolo částky 10 000 Kč, je však velice důležité zvážit, zda se nevyplatí poněkud nákladnější investice do kola, které vám nabídne alespoň základní komfort. Pokud se rozhodnete pro opravdu nejlevnější třídu na trhu, nemůžete očekávat, že v sedle kola v této cenové relaci budete schopni zdolávat nějaké delší túry nebo těžší terény.
Většinou platí, že pokud si vyberete kolo, které patří mezi nejlevnější, stejně se po určité době budete muset rozhlížet po lépe vybaveném modelu ve vyšší cenové relaci a vaše investice tak bude v konečném důsledku při nákupu dvou kol ještě vyšší.
Cena od 10 000 do 25 000 Kč
Cena, ve které se často pohybují již poměrně kvalitně provedená horská kola, je okolo 15 000 až 25 000 Kč. V této kategorii již můžete pořídit slušné kousky, které jsou buď částečně, nebo často i celoodpružené. Často se nabízí také rám v kvalitnějším materiálu (hliník/karbon) nebo kvalitní kotoučové brzdy.
Cena nad 25 000 Kč
Kola v této vyšší cenové kategorii už standardně splňují požadavky náročnějších jezdců. Pokud jste ochotni připlatit větší částku, může se vám dostat odměny ve formě špičkového rámu z titanu, kvalitních tlumičů vidlice a lehkých komponent, které zaručí vyšší efektivitu vydané energie při šlapání a zajistí solidní jízdní vlastnosti.
Samostatnou kategorií jsou pak závodní horská kola, jejichž cena se může vyšplhat až ke stovkám tisíc korun. Zde jsou vybírány špičkové součásti a komponenty kola přímo na míru jeho jezdci.
Závěrem je důležité říct, že správný výběr horského kola není jen procesem samotného nákupu. Pro to, abyste sami zjistili, které specifikace jsou pro vás nejvhodnější, je potřeba nejdříve jednotlivé druhy kol a jejich komponentů, popřípadě doplňků, vyzkoušet. Pak je již možné sestavovat další bicykly podle konkrétních představ a preferencí každého jezdce.
Dobrý večer, jezdím tak napůl po asfaltu a napůl hory. Teď mám crossove kolo Leader Fox a uvažuji nad horským kolem Trek X-Caliber 9. Myslíte, že je to dobré rozhodnutí?