Test nejlepších horských kol
a jak je vybrat

Obrázek horského kola

Výběr ideálního horského kola se může stát pro nezasvěceného člověka velice složitým problémem. Ne nadarmo bývá výběr bicyklu často srovnáván s nákupním procesem při výběru nového automobilu. Zákazník se musí při rozhodování vypořádat se spoustou cizích názvů a základní orientace není vůbec jednoduchá.

V následujícím článku si nejdříve rozebereme jednotlivé druhy horských kol a u každého z nich zmíníme, pro koho je daná kategorie vhodná a dále se budeme zaobírat jednotlivými specifiky, na které by se měl každý kupující zaměřit.

Ať už se bude jednat o rám, rozměry kol, brzdy, vidlice, řídítka, cenu nebo doplňkové komponenty, určitě není radno žádnou z dále rozebíraných specifikací brát na lehkou váhu. Správný výběr vám určitě zařídí perfektní zážitek z jízdy přesně podle vašich představ.


Nejlepších 10 horských kol dle hodnocení uživatelů

Vzhled

Název horského kola

Typ

Počet převodů

Orientační cena

Aktuální cena

Malý náhled horského kola Leader fox Evolution 2015

Leader fox Evolution 2015

pánské

3x8

6 500 Kč

Malý náhled horského kola Focus Black Forest Lite 2016

Focus Black Forest Lite 2016

pánské

2x10

25 000 Kč

Malý náhled horského kola Leader fox Zero 2016

Leader fox Zero 2016

pánské

3x9

12 000 Kč

Malý náhled horského kola Author Solution 2015

Author Solution 2015

pánské

3x8

8 500 Kč

Malý náhled horského kola Scott Scale 970 2016

Scott Scale 970 2016

pánské

3x10

22 000 Kč

Malý náhled horského kola Author Pegas 2015

Author Pegas 2015

dámské

3x9

10 500 Kč

Malý náhled horského kola Specialized Jynx 2016

Specialized Jynx 2016

dámské

3x9

10 500 Kč

Malý náhled horského kola Leader fox Indian 2014

Leader fox Indian 2014

dámské

3x7

4 500 Kč

Malý náhled horského kola Superior Modo 747 2015

Superior Modo 747 2015

dámské

3x8

12 000 Kč

Malý náhled horského kola GT Avalanche Comp 2016

GT Avalanche Comp 2016

dámské

3x9

14 000 Kč

Testování a recenze horských kol pro rok 2017

Na podrobném testu nejlepších horských kol zatím pracujeme a předpokládané vydání pro rok 2017 je během druhé poloviny roku. V testu budou zahrnuté také recenze horských kol, které se v testu umístily nejvýše. Zatím jsme pro vás připravili tabulku nejlepších horských kol na základě názoru uživatelů. Vždy se jedná o horská kola, která jsou již prověřeny množstvím uživatelů, vždy ale doporučujeme přečíst recenze na vybraných e-shopech a na Heurece.

Pokud chcete, abychom do testu zařadili nějaké konkrétní horské kolo o které se zajímáte, napište nám na info@arecenze.cz.


1. Dělení horských kol

Pro další pochopení celé problematiky je na začátku nejdůležitější uvést jaké druhy horských kol jsou v současnosti na trhu k dispozici a každé specifické kategorii se alespoň krátce věnovat.

Cross-country

Je typ horských kol konstruovaný pro maximální rychlostní výkon. V zásadě se jedná o kola určená k závodnímu soutěžení, ale pokud preferujete rychlou horskou jízdu, určitě tímto druhem nepohrdnete. Pro běžného uživatele může být však problémem charakteristická „natažená“ pozice jezdce, kterou konstrukce kola vyžaduje.

Trail

Tento druh „horáků“ je stavěný pro pohodlnější jízdu. Odpovídá tomu vzpřímenější pozice jezdce a poměrně dobrá ovladatelnost kola. Do problému se však můžete dostat, pokud se pokusíte zdolávat těžší terén. V zásadě se dá říct, že trail je určený pro svižnou jízdu lehčím terénem. V současné době se díky svým vlastnostem stává pravděpodobně nejoblíbenějším druhem horských kol.

Enduro

I pro tento druh kola je charakteristická dobrá ovladatelnost a poměrně komfortní posed jezdce. Na rozdíl od trailu je však enduro konstruováno pro zdolávání těžkých terénů. Endura kladou velký důraz na stabilitu jezdce a jsou charakteristická úplným odpružením.

Downhill

Jak napovídá již samotný anglický název, tento druh kol je určený pro extrémní zátěžové podmínky běžné pro sjezdové tratě. Downhilly jsou konstruovány pro rychlý sjezd závodních tratí a různé skoky. Pro běžného člověka je však jejich využití na pováženou. Díky konstrukci vytvořené přímo pro sjezdové závodní podmínky by bylo velice obtížné kolo používat například pro vyjíždění kopců a podobně.

Dalšími, již však méně používanými druhy horských kol, jsou maraton (vzpřímená pozice jezdce), allmountain (určené pro jízdu těžším terénem) nebo například freeride, které je svými charakteristikami velmi podobné downhillům. Podle vašeho stylu jízdy a preferovaného terénu je tak samozřejmě nejdříve důležité vybrat správný typ kola, u kterého se budete dále zajímat o jednotlivé charakteristiky.


2. Rámy

Když tedy již chápeme základní rozdíly mezi charakteristikami jednotlivých druhů horských kol, můžeme se pustit do rozboru dalších specifik. Prvně se zaměříme na rámy kol, které samozřejmě tvoří základ jízdních vlastností a jsou tak klíčové pro váš výběr.

Rámy jsou vyrobené z různých materiálů, v současnosti se nejvíc používají hliníkové, karbonové, ocelové a titanové rámy.

Ocelové rámy

Dnes na horských kolech nejsou již téměř používány z důvodu vysoké hmotnosti. Jsou sice tvrdé a těžko se tak poškodí, nicméně určitě byste měli zvážit investici do některého z dalších materiálů, který vám poskytne mnohem lepší jízdní vlastnosti.

Hliníkové rámy

Jsou druhou nejlevnější kategorií ze zmíněné čtveřice, jejich problémem ale může být nedostatečná tvrdost. Pro dosažení větší tvrdosti se hliníkové rámy modifikují používáním různých slitin. I přes svoji nižší cenu nemusí být hliníkové rámy výsadou pouze levných kol, své uplatnění totiž najdou i u dražších kol, které jsou konstruované pro závodní účely. Zde je hliník vhodný především díky své nižší hmotnosti, která výrazně snižuje celkovou váhu kola, což je pro závodníky důležitým atributem.

Karbonové rámy

Za velké výhody tohoto kompozitního materiálu může být považována především jeho nízká hmotnost a vysoká pevnost. Rám díky svým vlastnostem téměř nepodléhá opotřebení a má vynikající trvanlivost. Pokud jste ochotni připlatit si za jeho kvalitu, odměnou vám budou také jeho tlumivé vlastnosti, které dokáží eliminovat vibrace a různé nárazy. Nevýhodou je to, že karbonové rámy jsou poměrně silně ohroženy nárazy z bočních stran, což může mít v případě kolize fatální následky.

Titanové rámy

Jsou jednoznačně nejkvalitnější ze všech zmíněných materiálů. Pokud pro vás finance při výběru kola nehrají žádnou roli, měli byste pro rám svého kola zvolit tento materiál. Titanové rámy dosahují pevnosti oceli, ale na rozdíl od ní nabízí mnohonásobně lehčí variantu. Také výborně tlumí nárazy a vibrace a jsou odolné proti korozi. Nevýhodou je velmi vysoká pořizovací cena, která ale plně odpovídá jeho kvalitám.

Karbonové a titanové rámy bývají všeobecně většinou poněkud dražší záležitostí, nicméně pokud si chcete připlatit za kvality kola, investice do rámu se určitě vyplatí. Je však velice důležité u vybraného typu rámu analyzovat kvalitu karbonu případně titanu. To, že je rám vytvořen z lepšího materiálu nemusí nutně znamenat jeho vyšší kvalitu, protože i tyto kompozity se často v rámci úspory vyrábí z nedostatečně kvalitních slitin. Charakteristiky se tak liší doslova kus od kusu a materiál vašeho rámu je nejlepší prokonzultovat s pověřeným odborníkem.

Rámy však lze posuzovat nejen podle materiálu výroby, ale také podle míry jejich odpružení.

Kola s pevným rámem

Od těchto kol můžete očekávat vyšší dosažitelnou rychlost, nízkou hmotnost, ale nepříliš pohodlný posed jezdce a problémy při zdolávání náročnějších terénů. Kola s pevným rámem lze obvykle pořídit za nižší ceny než ty s odpruženým, což může být při rozhodování důležitým aspektem. Další výhodou může být i to, že kola s pevným rámem nevyžadují díky jednoduchosti příliš námahy při údržbě.

Kola s odpruženým rámem

V současnosti jsou tyto kola poměrně více v kurzu než ty s pevným rámem. Může za to především vyšší komfort v posedu jezdce, snazší ovládání v těžších terénech a s tím spojená bezpečnost. Za nevýhody odpružených rámů lze považovat poměrně vyšší cenu, hmotnost a nutnost intenzivnější údržby.

Velikost rámu

Když už známe základní rozdělení rámů, je nutné uvést ještě podle čeho poznat ideální velikost rámu pro každého jezdce. Velikost rámu se měří podle vzdálenosti mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Nejjednodušší metodou určení správné velikosti rámu je orientace podle horní trubky rámové konstrukce. Když cyklista stojí obkročmo nad kolem, měl by mít tuto trubku vzdálenou 4 až 5 centimetrů od rozkroku. Základní tabulkové dělení pak umožňuje vybrat kola podle klasických konfekčních velikostí (XS,S,M,L,XL,XXL).


3. Rozměry kol

V současné době lze narazit na různorodou nabídku i podle velikosti kol. Donedávna se používala téměř výhradně jen 26palcová kola, dnes však již na trhu můžete narazit na tři další velikosti (27,5, 29 a 29,5+ palců). Volba rozměru kol je velice problematická a náročná. Nelze správně určit, jaká kola budou jezdci sedět nejlépe, aniž by si jejich vlastnosti nejdříve vyzkoušel. Obecně lze konstatovat, že menší kola jsou vhodná pro menší jezdce, tento předpoklad však nefunguje zdaleka tak jednoduše a velice často výška jezdce není určující pro jeho pohodlnou jízdu.

Nejčastěji používaným rozměrem jsou kola 29“. Tato kola nabízejí jezdci lepší jízdní vlastnosti a snazší přejíždění nerovností, nicméně vyžadují poměrně specifický způsob manipulace a nejsou tolik obratná. Podobnými charakteristikami pak disponují i kola o rozměrech 27,5".

Kola o velikosti 26“ jsou podstatně lépe ovladatelná a nabízejí lepší akceleraci. Kategorie 29,5“+ je naopak dosti ovlivněna valivým odporem jejich šířky, který do značné míry ovlivňuje jízdní vlastnosti, na oplátku za to však jezdec může očekávat perfektní přilnavost, která umožňuje zdolávání náročných překážek.


4. Brzdy

Základní dělení brzd u horských kol lze generalizovat na dva druhy, ráfkové a kotoučové. V současnosti jsou mnohem častěji využívány brzdy kotoučové, které nabízejí větší jistotu a kratší brzdnou dráhu. Kotoučové brzdy nemají problém téměř s žádným terénem a nevyžadují díky nízké míře opotřebení častý servis. Pokud však patříte k méně náročným jezdcům a nemáte v plánu se na kole pohybovat v extrémních podmínkách, může vám stačit i méně nákladná varianta kvalitních ráfkových brzd, ty disponují alespoň jednou výhodou oproti klasickým kotoučovým brzdám a tou je jejich zpravidla nižší hmotnost.


5. Vidlice

Správný výběr vidlice je skoro stejně důležitý jako správně zvolený rám. I zde je výběr poněkud složitější. Téměř všechna horská kola v současnosti již disponují odpruženou přední vidlicí, existuje však velká řada specifikací, která od sebe odlišuje jednotlivé druhy odpružení.

Nejzákladnějším a také nejlevnějším řešením jsou vidlice odpružené s elastometrem (kaučuková hmota se schopností vracet se do původního tvaru). Tento druh odpružení je však dnes k vidění už jen u těch nejlevnějších modelů. Více pokročilou variantou odpružení vidlice s tlumiči, které mohou být buď pružinové, anebo vzduchové. Za výhody vzduchových tlumičů bývá považováno, že mohou být poměrně snadno a více variabilně nastaveny podle požadavků jezdce, který tak může sám korigovat míru odpružení podle své aktuální váhy nebo terénu. Vidlice odpružené vzduchovým systémem jsou také lehčí a nabízí větší stabilitu. Pro většinu rekreačních cyklistů, kteří neplánují zdolávat příliš technické disciplíny je tak vzduchové řešení nejlepší volbou.


6. Řidítka

Řidítka lze rozdělit na lomená a rovná. Lomená řídítka jsou běžnější variantou, nabízejí díky svému prohnutí pohodlnější usazení pro ruce jezdce, jsou komfortnější a víc pruží, proto jsou používány častěji především pro rekreační nebo nezávodní, sportovní ježdění

Rovná řídítka svírají úhel v rozmezí 3-5 stupňů, bývají poněkud užší a jejich posazení je přizpůsobeno pro pokrčenou pozici jezdce, což umožňuje získat lepší aerodynamiku. Charakteristická je také jejich nižší hmotnost. Tento typ řídítek je určen především pro sportovní, závodní ježdění.

S výběrem řídítek velmi úzce souvisí také tak zvané gripy, což jsou návleky na jejich koncích zaručující kvalitnější a pevnější úchop jezdce. Gripy se na řídítka buď nasouvají (nasouvací) nebo se připevňují prostřednictvím aretačního šroubu (zamykací). Pro účely horských kol jsou vhodnější girpy zamykací, které lze bezpečně utáhnout, což zajistí jejich pevnost i během nepřízně počasí a případného deště.


7. Komponenty

Komponenty jako přehazovačky, převodníky, ráfky, sedlovky, přesmykače tvoří důležitý aspekt při výběru nového kola. Pro běžného uživatele je důležitá především hmotnost těchto komponentů. V zásadě platí, že čím dražší komponenty tím lehčí je jejich váha, kterou určitě není radno přehlížet, protože dohromady pak může vytvořit i několika kilogramový součet.


8. Pedály

I výběr pedálů je potřeba náležitě zvážit. Zde je možné volit v podstatě ze čtyř druhů. Nejzákladnějšími a dnes už nepříliš používanými jsou klasické plastové nebo kovové pedály. Nevýhodou je samozřejmě u tohoto typu nízká přilnavost podrážky obuvi a v mokrém terénu také kluzkost a nebezpečí pádu, za výhodu může být považována nízká cena, nicméně zde se určitě vyplatí zvážit investici do některých z dále zmíněných typů, které vám zajistí nejen větší pohodlí, ale především bezpečnost.

Platformové pedály

Jsou v podstatě rozšířenou formou základních pedálů. Poskytují větší šířku základny a bývají vybaveny výstupky, které zabezpečují nohu proti uklouznutí. Jsou vhodné pro zdolávání technický náročných terénu, kde je potřeba občas sundat nohu z pedálu pro možnost balancování.

Nášlapné pedály

V současné době čím dál tím oblíbenější varianta pro horská kola. Tyto pedály umožňují pevné připojení boty díky speciální podrážce a povrchu pedálů. To umožňuje efektivnější využití šlapání (zabíráte i při pohybu noh nahoru). Těmto pedálům bývá často vytýkáno, že v případě nehody nebo kolize zůstává noha fixovaná ve šlapadle, což může zapříčinit nepříjemný úraz, nicméně současné technologie již disponují systémem, který nohu při pádu z pedálu automaticky uvolní, a tak je tento pravděpodobně nejvhodnějším.

Cyklistické boty

Na tomto místě je ještě potřeba zmínit důležitost správného výběru cyklistických bot. Samozřejmě je důležité vybírat podle druhu pedálů, aby vybraná tretra seděla do jejich systému. Důležitý je také materiál, měli byste trvat na botách z prodyšného materiálu, protože při dlouhých cestách nebo v jízdě ve vyšším tempu nabídnout nesrovnatelně vyšší komfort než klasické neprodyšné. Pokud plánujete zdolávat vodní překážky, měli byste také prověřit rychlost schnutí materiálu. V mokrých botách, které pomalu schnou, určitě nebude příjemně žádnému cyklistovi.


9. Sedla

Na první pohled se může zdát, že se jedná pouze o jeden z poměrně méně důležitých komplementů horského kola, opak je však pravdou. Sedla v podstatě vytváří posed cyklisty a jejich správný výběr vás může ušetřit spoustu zdravotních problémů nebo také výrazně zvýšit efektivitu vašeho šlapání. Prvním velice důležitým atributem je šířka sedla. Správná šířka se určuje podle šířky vašich kostí v pánevní oblasti. Je velice vhodné si nechat šířku těchto sedacích kostí přeměřit ve specializované prodejně. Pokud již známe správnou šířku, dalším krokem bude určení vhodného typu sedla.

Pro horská kola se nejčastěji používají tak zvané MTB sedla, která jsou odolnější proti nárazům při najíždění na nerovnosti, zde opět platí, že je důležité určit, pro jaké účely vlastně budeme kolo používat. Pokud chceme v sedle kola strávit dlouhé hodiny pro rekreační projížďky, nemusí nás až tak trápit jeho váha a zaměříme se na jeho maximální pohodlí. Pokud však očekáváme od kola maximální výkon například v soutěžních sjezdech, budeme muset volit méně pohodlné a lehčí sedla.

V současné době se v odvětví sedel dostává do popředí gelový materiál, který má za cíl snížit možné otoky z dlouhého sezení. Většina uživatelů se shoduje, že gelová sedla jsou skutečně příjemnější, je však určitě na místě tuto variantu před zakoupením prvně vyzkoušet, protože ne každému provedení sedí.


10. Pláště

Pláště jsou nedílnou součástí vašeho kola. Jejich materiál a povrch bezprostředně ovlivňuje jízdní vlastnosti vašeho kola a je potřeba je vnímat ne pouze jako komponent ale jako základní součást důležitou pro váš výkon.

Šířka plášťů na horská kola se standardně pohybuje mezi 1,75 – 2,4 palce. Pro výběr pláště platí poměrně jednoduché pravidlo – čím náročnější terén plánujeme zdolávat, tím větší šířku by náš plášť měl mít. Pokud budeme jezdit v rovnějším terénu a náš výkon bude zaměřen především na plynulou rychlou jízdu je vhodné voli užší pláště. U úzkých plášťů je obvykle hladký vzorek, naproti tomu širší pláště disponují výstupky, které pomáhají kolu v těžkém terénu. Pokud plánujete jízdu v nějakém specifickém terénu, je vhodné vybrat pláště určené přímo k tomu (varianty do bláta, písku, na kameny a tak dále).


11. Blatníky

Spousta laiků se domnívá, že blatníky jsou jen jedním z méně důležitých komponentů horského kola, ale to není nic víc než mylná představa. Blatníky jsou důležitou částí vašeho kola a při výběru byste měli zohlednit i jejich vlastnosti. Dokáží vás totiž do značné míry ochránit od vlivů nepříznivého počasí, ale především jejich nesprávný výběr může velmi výrazně zhoršit jízdní vlastnosti. V případě horských kol je velice vhodné vyhledávat pevný blatník, protože specifika horského terénu by v opačném případě mohla zapříčinit jeho časté upadávání. Výhodou je také to, když je blatník z kola demontovatelný, ať už za účelem pravidelné údržby vašeho kola nebo z jakéhokoliv jiného důvodu.


12. Doplňky

Doplňky obsažené v základní výbavě vašeho kola mohou být důležitým aspektem při rozhodování o výběru. Zde příliš neplatí žádné univerzální poučky aplikovatelné pro Všechny cyklisty. Výhodou může být obsažení brašen, světel, stojánků nebo držáků na lahve v ceně vašeho kola. Je však poměrně vhodné zvážit, jak moc ovlivní tyto doplňkové aspekty jízdní vlastnosti vašeho kola. Pokud je neplánujete využívat, snažte se jejich počet co nejvíce eliminovat, protože v terénu jde poznat v jízdních vlastnostech každý gram navíc.


13. Cena

Samozřejmě jako u každého výrobku je základním determinantem pro výběr cena. V následující časti si tak ve zkratce popíšeme jednotlivé cenové kategorie a rozebereme, co od nich můžete očekávat.

Kola do 10 000 Kč

Nejlevnější horská kola se pohybují okolo částky 10 000 Kč, je však velice důležité zvážit, zda se nevyplatí poněkud nákladnější investice do kola, které vám nabídne alespoň základní komfort. Pokud se rozhodnete pro opravdu nejlevnější třídu na trhu, nemůžete očekávat, že v sedle kola v této cenové relaci budete schopni zdolávat nějaké delší túry nebo těžší terény. Většinou platí, že pokud si vyberete kolo, které patří mezi nejlevnější na trhu, stejně se po určité době budete muset rozhlížet po lépe vybaveném kole ve vyšší cenové relaci a vaše investice tak bude v konečném důsledku při nákupu dvou kol ještě vyšší.

Kola v ceně okolo 25 000 Kč

Cena, ve které se pohybují již poměrně kvalitně provedená horská kola, je okolo 25 000 Kč. V této kategorii již můžete pořídit slušné kousky, které jsou buď částečně, nebo často i celoodpružené. Často nabízí také rám v kvalitnějším materiálu (hliník/karbon) nebo kvalitní kotoučové brzdy.

Kola nad 25 000 Kč

Kola v této vyšší cenové kategorii už standardně splňují požadavky náročnějších jezdců. Pokud jste ochotni připlatit opravdu větší částku, může se vám dostat odměny ve formě špičkového rámu z titanu, kvalitních tlumičů vidlice a lehkých komponentů, které zaručí vyšší efektivitu vydané energie při šlapání a zajistí solidní jízdní vlastnosti.

Samostatnou kategorií jsou pak závodní horská kola, jejichž cena se může vyšplhat až ke stovkám tisíc korun. Zde jsou vybírány špičkové součásti a komponenty kola přímo na míru jeho jezdci.

Závěrem je důležité říct, že správný výběr horského kola není jen procesem samotného nákupu. Pro to, abyste sami zjistili, které specifikace jsou pro vás nejvhodnější je potřeba nejdříve jednotlivé druhy kol a jejich komponentů, popřípadě doplňků vyzkoušet, pak je již možné sestavovat další bicykly podle konkrétních představ a preferencí každého jezdce. Tento návod, jak vybrat horské kolo, tak nabízí jakousi studnici charakteristik a doporučení, ale pokud některá obecná poučka není platná pro vaši osobu, nemusí to znamenat žádný problém.

Jak vám pomohl tento test? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Žebříček a test horských kol
Průměrné hodnocení 4 z 24 hlasů

Ke zlepšování našich služeb využíváme na webu souborů cookie. Používáním webu s tím souhlasíte. Více

Na této stránce používáme cookie ke zkvalitnění webu a možnosti nabídnout jeho uživatelům co nejlepší zobrazení tohoto webu. Cookie může být také použita pro měření návštěvnosti jednotlivých stránek. Pokud budete pokračovat v používání této stránky, souhlasíte s tím.

Zavřít