Menu

Nejlepší letní pneumatiky 2025 dle recenzí, testů a srovnání

Letní pneumatiky vám pomohou podstatně snížit náklady na palivo i amortizaci. V letním období totiž mají delší životnost. Navíc vám zaručí lepší jízdní vlastnosti než zimní či celoroční varianty. Mezi nejlepší pneumatiky jsme zařadili modelové řady Goodyear EfficientGrip Performance 2, Continental PremiumContact 6, Michelin Primacy 4, Bridgestone Turanza T005 a Nokian WetProof. Všechny dosáhly v zahraničních testech nadstandardních výsledků.

Nejlepší letní pneumatiky dle srovnání

Hodnocení Produkt Dostupná šířka od-do (mm) Průměr ráfku od-do (palce) Profil od-do (%) Cena za typický rozměr (Škoda Fabia) Aktuální cena
Top 1
1. místo
185–225 R15–R19 45–65 1 850 Kč Zobrazit nabídky
Top 2
2. místo
185–325 R15–R22 30–65 1 850 Kč Zobrazit nabídky
Top 3
3. místo
195–245 R16–R19 45–65 2 350 Kč Zobrazit nabídky
Top 4
4. místo
175–275 R15–R20 35–65 1 700 Kč Zobrazit nabídky
Top 5
5. místo
175–225 R14–R20 45–65 1 250 Kč Zobrazit nabídky
Top 6
6. místo
185-245 R14-R18 40-70 2 250 Kč Zobrazit nabídky
Top 7
7. místo
165-245 R14-R20 40-80 2 050 Kč Zobrazit nabídky
Top 8
8. místo
185-235 R15-R18 45-65 1 400 Kč Zobrazit nabídky
Top 9
9. místo
195-245 R15-R18 40-55 1 700 Kč Zobrazit nabídky
Top 10
10. místo
205–275 R17–R19 35–55 3 100 Kč Zobrazit nabídky

Jak srovnáváme letní pneumatiky?

Možná více než kdy jindy je u pneumatik zásadní sledovat jejich odborné testy a uživatelské zkušenosti s nimi. Vysoká cena totiž automaticky neznamená, že bude mít pneumatika lepší vlastnosti. Do srovnání jsme zařadili produktové řady, které nabídnou rozměrové řešení pro každý osobní automobil.

Vyhodnotili jsme přitom nejen zahraniční testy, ale také energetické štítky a samotné charakteristiky produktových řad. Energetický štítek doporučujeme před koupí obutí pro vaše auto zkontrolovat, neplatí totiž plošně pro celou produktovou řadu, ale jen pro konkrétní model pneumatiky. Vyhodnotili jsme také to, jak časté jsou nadstandardní charakteristiky v dané výrobní řadě.

Konkrétně jsme se zaměřili na tyto charakteristiky:

  • Energetické štítky
  • Nabídka rozměrových řešení
  • Výsledky v zahraničních testech a zkušenosti uživatelů
  • Dezén a konstrukční řešení většiny produktů v řadě

Protože se i produkty v jedné výrobní řadě mohou výrazně lišit, připravili jsme pro vás nákupního průvodce Jak vybrat letní pneumatiky. Ten mimo jiné zahrnuje také návod na výměnu zimních kol za letní.

Jak chápat redakční hodnocení?

Doporučujeme jen produkty, které mají dle posouzení redaktora hodnocení nad 70 % (alespoň „Dobré“). Podívejte se, co jednotlivé procentní hladiny znamenají.


Jak vybrat letní pneumatiky

V následujícím článku se zaměříme na nejdůležitější aspekty výběru letních pneumatik. Ve zkratce si můžeme článek shrnout takto:

  • Proč koupit letní pneumatiky – Jízda na nich je v létě bezpečnější, ušetří vám palivo a zaručí delší životnost.
  • Nevýhody letních pneumatik – Letní obutí musíte mít kde skladovat, nebo si zaplatit skladování v pneuservisu.
  • Důležité parametry – Zaměřte se na šířku, profil, průměr a nosnost dle technického průkazu vozidla. Zkontrolujte také, že není produkt starší 10 let.
  • Energetické štítky – Snadno z nich vyčtete, jaká je přilnavost za deště, úspora paliva a hlučnost vybraného modelu.
  • Letní vs. celoroční pneumatiky – Na celoročních pneumatikách na první pohled ušetříte, mají ale horší vlastnosti jak v zimě, tak v létě a rychle se opotřebují.
  • Oblíbené značky – Nejznámější značky jsou Pirelli, Michelin, Nokian či Continental. Neuděláte ale chybu ani se značkami Barum, Goodyear, Nexen či Dunlop.
  • Cena letních pneumatik – Ojeté pneumatiky v dobrém stavu seženete okolo 900 Kč za kus, nové od méně renomovaných značek pak lehce přes 1 000 Kč.
  • Skladování – Pneumatiky skladujte ve tmě, stálé teplotě nad 10 °C, čisté a na rovné ploše. Ráfky ošetřete konzervačním olejem.
  • Výměna pneumatik – Pomohou vám v pneuservisu, ale výměnu zvládnete dle návodu snadno sami. Zabere přitom necelou hodinu.
  • Likvidace pneumatik – Staré pneumatiky odevzdejte na sběrném místě.
  • Testy pneumatik – Pneumatiky testuje pravidelně německá společnost (respektive motorostický klub) ADAC.

Pokud se zajímáte o výběr pneumatik, doporučujeme vám také naše srovnání zimních modelů nebo sněhových řetězů.

Proč koupit letní pneumatiky

I když nejsou letní pneumatiky povinným vybavením a teoreticky byste mohli jezdit po celý rok na těch zimních, přinášejí s sebou celou řadu výhod:

  • Efektivita – Využitím letních pneumatik ušetříte benzín, jízdní vlastnosti automobilu na rozpálené cestě budou také lepší.
  • Odolnost – Letní pneumatiky se na rozehřáté cestě opotřebovávají daleko pomaleji, než ty zimní. Obutí na zimu má totiž odlišné materiálové složení.
  • Lepší za deště – Díky menšímu počtu méně hlubokých drážek snižují riziko aquaplaningu za deště.
  • Brzdná vzdálenost – Na suché a rozehřáté cestě brzdí letní pneumatiky lépe než zimní.

Nevýhody letních pneumatik

Oproti zimním či celoročním pneumatikám mají ty letní i několik základních nevýhod. Neměly by vás ale v žádném případě odradit od jejich koupě:

  • Investice navíc – Teoreticky můžete jezdit celý rok se zimními pneumatikami, nebo si pořídit celoroční variantu. Letní pneumatiky ze zákona nepotřebujete.
  • Nutnost výměny – Povinnost zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března automaticky znamená, že budete muset auto na podzim a na jaře přezout. To není nijak složitý úkon, ale práce navíc to je.

Důležité parametry

Pneumatiky je nezbytné vybírat na základě jejich rozměrů, nosnosti a také maximální konstrukční rychlosti. Sledujte proto tyto parametry:

  • Šířka příčného řezu – Šířkový rozměr je zásadní pro bezpečné osazení pneumatiky na vaše auto. Jeho hodnotu zjistíte v technickém průkazu vozidla, nebo podle stávajících pneumatik.
  • Profil pneumatiky – V technickém průkazu vozidla se informujte, jaký profil má pneumatika mít. V opačném případě se může stát, že kolo bude dřít o blatník či podvozek.
  • Typ konstrukce – Při koupi moderní pneumatiky narazíte dnes již téměř výhradně na radiální (R) konstrukci. Dříve byly k dispozici též diagonální a kombinované.
  • Průměr ráfku – Průměr pneumatiky se uvádí dle průměru ráfku, na který ji lze nasadit. Pokud koupíte jiné rozměry pneumatiky, než mají vaše ráfky, nebude možné je nasadit.
  • Index nosnosti – Definuje, kolik kilogramů pneumatika unese. Nosnost pneumatik by dohromady měla o kousek přesahovat v technickém průkazu povolenou hmotnost vozidla.
  • Index rychlosti – Napovídá, pro jakou maximální rychlost je pneumatika určena.
  • Hloubka dezénu – Minimální hloubka dezénu pro provoz letních pneumatik je 1,6 mm.
  • Stáří pneumatiky – Je definováno čtyřmístným číslem (kódem DOT). Poslední dvě číslice značí rok výroby, první dvě pak týden v daném roce. Pneumatika by neměla být starší než 10 let.
  • Ochranný lem – Pokud jsou na pneumatice kombinace písmen MSF, FR, FP, RPD, ML, REINF nebo RFP, disponuje model ochranou ráfku proti poškození při najetí na výmoly a nerovnosti.
  • Typ pneumatiky – Pokud je na pneumatice kombinace písmen TL (TubeLess), není potřeba duše. V opačném případě bude na pneumatice TT (TubeType) a duši potřebovat budete. Existuje i TL/TT, kde si můžete vybrat.
  • Dojezdové pneumatiky – Takzvané Runflat pneumatiky umožní dojezd i s menším defektem, a to až 80 km.

Šířka příčného řezu

  • 205/55 R 16 91 V

Definuje v milimetrech, jaká je šířka příčného řezu pneumatiky. Hodnota 205 tedy znamená, že je pneumatika 205 mm široká. Při výběru správného modelu se inspirujte stávajícími pneumatikami nebo si ověřte kompatibilní rozměry v technickém průkazu vozidla.

Profil pneumatiky

  • 205/55 R 16 91 V

První číslo za lomítkem je profil pneumatiky a jako takové udává poměr výšky ku šířce. V našem případě je výška pneumatiky 55 % z 205 milimetrů její šířky. Výška je tedy 112,75 mm (205 x 55 / 100).

Typ konstrukce

  • 205/55 R 16 91 V

Prvním písmenem v kódovém označení je v našem případě písmeno R. To naznačuje, že je konstrukce pneumatiky radiální. V minulosti byly k dostání také pneumatiky s písmenem D (diagonální konstrukce), nebo písmenem B (kombinovaná konstrukce). Na tyto varianty narazíte ale zřídkakdy.

Průměr ráfku

  • 205/55 R 16 91 V

Za písmenem R následuje číslo, které uvádí průměr ráfku. Jednoduše řečeno se jedná o průměr kovového kola, na kterém je pneumatika nasazena. Hodnota je uvedena v palcích a měla by respektovat parametry pneumatik uvedené v technickém průkazu vozidla.

Pokud kupujete pouze pneumatiku a budete ji nasazovat na stávající ráfky v pneuservisu, stačí si opsat kódové označení stávajících pneumatiky a koupit pneumatiky stejných rozměrů. Jestliže ale kupujete pneumatiky i s novými ráfky, zkontrolujte si technický průkaz vozidla. Větší ráfky, než jaké jsou v papírech uvedeny, nemusí na automobil sedět a jejich použití může znamenat porušení pojistných podmínek.

Index nosnosti

  • 205/55 R 16 91 V

Další důležitou charakteristikou je nosnost pneumatiky. Tu definuje nosnostní index, který vám ale bez tabulek hodnot o nosnosti nic moc neřekne. Všechny pneumatiky na autě musí mít index stejný, jinak se může chovat automobil nepředvídatelně. Součet nosnosti všech pneumatik na automobilu by měl být vyšší než jeho celková hmotnost (včetně provozní zátěže). V tabulce níže si uvedeme některé časté indexy.

Index Nosnost Index Nosnost Index Nosnost Index Nosnost Index Nosnost
60 250 71 345 82 475 93 650 104 900
61 257 72 355 83 487 94 670 105 925
62 265 73 365 84 500 95 690 106 950
63 272 74 375 85 515 96 710 107 975
64 280 75 385 86 530 97 730 108 1000
65 290 76 400 87 545 98 750 109 1030
66 300 77 412 88 560 99 775 110 1060
67 307 78 425 89 580 100 800 111 1090
68 315 79 437 90 600 101 825 112 1120
69 320 80 450 91 615 102 850 113 1150
70 335 81 462 92 630 103 875 114 1180

 

Rychlostní nosnosti

  • 205/55 R 16 91 V

Poslední z hodnot, kterou z kódu vyčteme, je rychlostní index. Ten nám dává informaci o tom, pro jakou maximální rychlost jsou pneumatiky určeny. Pokud při jízdě tuto rychlost překonáme, pneumatika ztrácí své vlastnosti. V tabulce níže si vyjmenujeme rychlostní indexy.

SI MAX. RYCHLOST km/h SI MAX. RYCHLOST km/h
L 120 T 190
M 130 U 200
N 140 H 210
P 150 V 240
Q 160 W 270
R 170 Y 300
S 180 ZR >300

Stáří pneumatiky (DOT)

Na pneumatice najdete čtyřmístné číslo, ze kterého snadno vyčtete její stáří. První dvě čísla značí týden výroby v určitém roce, další dvě pak ve kterém roce byla pneumatika vyrobena. Tyto hodnoty je důležité sledovat, a to zejména před koupí ojetých pneumatik. Za maximální bezpečnou životnost se u tohoto produktu považuje 10 let od data výroby.

  • 1819 – Pneumatika byla vyrobena v 18. týdnu roku 2019, tedy někdy mezi 29. 4.–5. 5. 2019. Jedná se o nový produkt.
  • 1211 – Pneumatika byla vyrobena ve 12. týdnu roku 2011, tedy někdy mezi 21.–27. 3. 2011. Jedná se o více než 10 let starou pneumatiku, kterou byste neměli kupovat.

Dojezdové pneumatiky

Některé kvalitnější modely pneumatik disponují označením Runflat. To znamená, že vás dovezou domů i po defektu. Ten samozřejmě nesmí být natolik rozsáhlý, že by se pneumatika roztrhla, ale běžné píchnutí kola vás neohrozí. Dojezd takových pneumatik může být až 80 km po defektu. Výrobci označují tento typ různě:

  • ZP (Michelin) – Zero Pressure
  • SSR (Continental) – Set Supporting Runflat
  • CSR (Continental) – Conti Support Ring
  • ROF (Goodyear, Dunlop) – Run OFlat
  • EMT (Goodyear) – Extended Mobility Technology
  • RFT (Pirelli, Bridgestone, Firestone) – Run Flat Technology
  • HRS (Hankook) – Hankook Runflat System
  • DSST (Dunlop) – Dunlop Set Supporting Technology

Energetické štítky

Evropská Unie zařadila již léta zpátky pneumatiky mezi ty produkty, které musí disponovat energetickým štítkem. Ten vám dá rychlý přehled o parametrech, jako je:

  • Rozměry a indexy – Jasně v rámci jediného kódu definují, jaké má pneumatika rozměry, nosnost a maximální rychlost.
  • Efektivita využití paliva – Na stupnici od A po E (nejhorší) štítek definuje, kolik paliva pneumatiky ušetří. Rozdíl mezi nejlepších a nejhorším stupněm dělá 0,65 litru na 100 km.
  • Brzdná dráha – Štítek definuje, jak dobře pneumatika brzdí na mokré vozovce. Rozdíl v brzdné dráze mezi nejlepším (A) a nejhorším (E) hodnocením může dělat při 80 km/h až 18 metrů.
  • Vnější hluk – Definuje, kolik hluku pneumatika vydává. Hodnocení A by mělo odpovídat budoucím normám, hodnocení B pak současným. Hlučnosti C se s ohledem na normy EU vyvarujte. Hodnota je uvedená též v decibelech.
  • Třída vozidla – Symbol C1 znamená, že se jedná o pneumatiku pro osobní automobil. Třídy C2 a C3 náleží nákladní dopravě, jejich nové štítky se ale v červenci 2022 teprve připravovaly.

Na obrázku je popsán energetický štítek letních pneumatik

Letní vs. celoroční pneumatiky

  • Výhody celoročních pneumatik – Odpadá nutnost přezutí automobilu na zimu. V létě mají lepší odolnost a vlastnosti, než kdybyste celý rok jezdili na zimních pneumatikách. Není také potřeba skladovat dvojí pneumatiky.
  • Nevýhody celoročních pneumatik – V létě mají lepší vlastnosti i životnost pneumatiky letní, v zimě zase lépe poslouží zimní. Univerzální pneumatiky se opotřebují rychleji.

Oblíbené značky

Značek pneumatik jsou na trhu desítky a nelze říci, že byste měli jednu upřednostňovat před ostatními. Zásadní roli totiž hraje cena a kolik platíte za renomé značky. Energetické štítky navíc výběr značně zjednoduší:

  • Nokian – Finský výrobce s tradicí od roku 1988 vyrábí letní pneumatiky téměř výhradně s dobrou přilnavostí (většina třídy A) a solidní úsporou paliva. V nabídce jsou modely pro osobní automobily, SUV i dodávky.
  • Barum – Česká značka Barum byla založena v Československu v roce 1924. Patří do stejného koncernu, jako Continental, Semperit, Uniroyal či Matador. Vlastnostmi se jedná o průměrné produkty s přilnavostí B-C a spíše horší úsporností.
  • Dunlop – Je jednou z nejstarších značek pneumatik vzniknuvší již v roce 1888. Dnes značku vlastní společnost Goodyear. Očekávat můžete spíše lepší přilnavost na úrovni A-C a průměrnou úsporu paliva B-E.
  • Goodyear – Tato Americká společnost byla založena v roce 1898 a je jedním z největších výrobců pneumatik na světě. Přilnavost se pohybuje nejčastěji mezi třídami A-B a úspora paliva B-C. Nabízí pneumatiky i pro offroady.
  • Continental – Německá společnost s tradicí sahající až do roku 1871 nabízí největší výběr pneumatik na českém trhu. Přilnavost je v závislosti na ceně na úrovni tříd A-B (C). Třída úspory paliva závisí na pořizovací ceně.
  • Nexen – V roce 1942 byla společnost Nexen založena v Jižní Koreji. Základem je velmi přijatelná cena, vlastnostmi jsou pneumatiky ale zcela průměrné.
  • Pirelli – Italskou značku Pirelli má většina lidí spojenou se závody Formule 1. Pneumatiky tohoto výrobce jsou vysoce kvalitní co se stability a životnosti týče, přilnavost je standardně velmi dobrá (A-B), paliva Pirelli ale moc neuspoří.
  • Michelin – Francouzská společnost Michelin byla založena už v roce 1889 a patří mezi největší výrobce pneumatik. Cenově se řadí do střední třídy, přilnavost je nejčastěji třídy A-B. Úspora paliva se liší produkt od produktu.

Cena

Obutí automobilu nepatří mezi nejdražší provozní náklady, základní modely seženete už od 1 000 Kč za kus a vydrží vám několik let.

  • Pneumatiky do 1 500 Kč – Převažují značky Kormoran, Sailun, Nexen, Matador či Barum. Na energetickém štítku najdete nejčastěji přilnavost na mokru B-C a úsporu paliva C-E. Volit můžete i z ojetých pneumatik.
  • Pneumatiky do 3 000 Kč – Nejčastěji výrobci Hankook, Nexen, Barum, Matador, Continental či Nokian. Energetický štítek většinou definuje přilnavost A-C a úsporu paliva B-C.
  • Pneumatiky nad 3 000 Kč – Vybírat budete hlavně z pneumatik Continental, Pirelli, Michelin, Goodyear, Bridgestone a Hankook. Energetický štítek by měl ukazovat přilnavost A-B a úsporu paliva A-C.

Základní poučka je taková, že by cena pneumatik měla reflektovat cenu automobilu. To neznamená, že si máte na starší auto pořídit ojeté pneumatiky před koncem životnosti. Není ale vhodné pořídit auto s cenou přes milion a půl a obout jej do nejlevnějších pneumatik na trhu. Zbytečné uklouznutí na kaluži a následný pád do příkopu je pak nejen nepříjemné, ale také drahé.

Nové nebo použité pneumatiky

Nikoho asi nepřekvapí, že jsou staré pneumatiky podstatně levnější, než ty nové. Jaké mají ale nevýhody a kolik vlastně stojí?

  • Kratší životnost – Běžná pneumatika za sezónu ztratí i 2 mm vzorku. Dejte si tedy pozor na koupi starých pneumatik na hranici použitelnosti hloubky vzorku (1,6 pro letní a 4 mm pro zimní).
  • Horší jízdní vlastnosti – Pneumatiky samozřejmě stárnou. Ztráta dezénu a kvalita skladování mají vliv na jízdní vlastnosti. Nové pneumatiky zkrátka brzdí lépe.
  • Skryté defekty – Jen těžko zjistíte, jestli se pneumatika neúčastnila nehody a nebyla opravována.
  • Nejasná historie – Nelze říci, jestli byla pneumatika správně skladována a jak moc materiál za léta provozu degradoval. Pozor si dejte na jakékoliv praskliny.

Vždy je lepší upřednostnit pneumatiky nové, před těmi starými. Zajistí vám vyšší bezpečnost při jízdě a uspoří také palivo. Na druhou stranu mohou být některé ojeté pneumatiky cenově natolik zajímavé, že je zejména majitelé ojetých automobilů upřednostní. V tabulce níže si porovnáme ceny nových, opotřebených a silně opotřebených pneumatik Michelin.

Pneumatika Stav pneumatiky Hloubka dezénu Cena pneumatiky
Michelin Energy Saver 205/55 R16 91V Silně opotřebená 4 mm 550 Kč
Michelin Energy Saver 205/55 R16 91V Opotřebená 6 mm 900 Kč
Michelin Energy Saver 205/55 R16 91V Nová 8 mm 3 000 Kč

Vybraná pneumatika Michelin byla v silně opotřebeném stavu k dostání za pouhou šestinu ceny. Hloubka vzorku však byla již pouze poloviční, očekávat by se tak dala životnost jednu, maximálně dvě sezóny a to při podstatně zhoršených jízdních vlastnostech. Pokud chcete koupit pneumatiku opotřebenou, doporučili bychom vám tu s vzorkem hlubokým 6 mm. Jízdní vlastnosti budou ještě stále dobré, pneumatika vám také ještě pár let vydrží.

Údržba a skladování

Aby vám letní obutí automobilu vydrželo co možná nejdéle, je potřeba gumové vybavení správně skladovat:

  • Stálá teplota – Pneumatiky by neměly promrznout. Teplota by neměla klesat pod 10 °C.
  • Tmavé místo – Na pneumatiky by nemělo svítit sluneční světlo, ani jiný zdroj UV záření. To totiž materiál pneumatik degraduje. Ideální je je přikrýt neprůsvitnou plachtou.
  • Ráfky – Kovové části důkladně nastříkejte olejem WD 40. Zamezíte tak tvorbě rzi.
  • Skladování – Nejlepší je skladovat pneumatiky na rovné a tvrdé podlaze. Pneumatiky skladujte naležato v komínku a nic dalšího na ně nepokládejte.
  • Autoservis – Některé autoservisy nabízejí možnost skladování pneumatik za poplatek pro ty, kdo sami místo pro jejich skladování nemají.

Jak na výměnu kol ze zimních na letní

Výměnu pneumatik pro vás zajistí v pneuservisu nebo autoservisu, pokud máte ale samostatný set ráfků s pneumatikami na zimu i na léto, zvládnete ji bez obtíží sami. Úkon je to jednoduchý, zejména pokud budete postupovat dle návodu:

  • Pevný podklad – Auto přezouvejte vždy na pevném a rovném podkladu. Nikdy tak nečiňte na měkké zemi či ve svahu.
  • Na zemi – Ještě na zemi o půl otáčky povolte šrouby. Půjde to lépe, než ve vzduchu.
  • Rychlost a brzda – S vypnutým motorem zařaďte rychlost a zatáhněte ruční brzdu, aby vám auto neujelo.
  • Klíny – Kola auta zabezpečte klíny proti popojetí vzad i vpřed.
  • Zvedák – Auto zvedejte v místech, která pro to určil výrobce. Pod zvednuté pneumatiky můžete vložit pro jistotu i špalek.
  • Sejmutí kola – Kolo s pneumatikou odšroubujte a sejměte. Hned jej nahraďte za letní. Postupně dotahujte šrouby. Poté pokračujte na další kolo.
  • Označení – Přední pneumatiky se sjíždějí rychleji. Označte si je a na další sezónu je prohoďte se zadními. Tím prodloužíte jejich celkovou životnost.
  • Mytí – Pneumatiky umyjte proudem vody a nechte je uschnout.
  • Konzervace a skladování – Suché ráfky nastříkejte konzervačním olejem a skladujte v komínku ve tmě, suchu a na rovném podkladu.
GIF ukazuje proces Výměny kola s pneumatikou

Výměna kola s pneumatikou

Likvidace starých pneumatik

Likvidace pneumatik je EU i Českem tvrdě regulovaná, budoucí vize je taková, že se výrobcům vrátí přesně tolik pneumatik, kolik jich prodají.

  • Sběrná místa – Od roku 2018 lze odevzdávat staré pneumatiky zdarma. Typicky tak můžete učinit v autoservisu či pneuservisu. Interaktivní mapu většiny odběrných míst najdete zde.
  • Sekundární využití – Pokud se staré pneumatiky nechcete zbavit, můžete z ní udělat například houpačku pro děti či skruž na vyvýšený záhon na vašem pozemku.
  • Pálení pneumatik – Pneumatiky v žádném případě nepalte. Při hoření vzniká velké množství toxických plynů. Za pálení pneumatik může fyzická osoba dostat pokutu milion korun; firma pak až 50 milionů.
  • Černé skládky – Odložení pneumatiky v přírodě vás bude stát nejen morální hodnoty, ale také 50 000 Kč při placení pokuty. To je oproti odevzdání ve sběrném místě zdarma zcela nelogické.

Tip: Vyzkoušejte naši kalkulačku spotřeby paliva.

Pneumatiky pro nejprodávanější auta v ČR

V odrážkách níže se podíváme na auta, která se prodávala v roce 2021 nejvíce. Na základě informací od výrobce jsme u nich vypsali rozměry ráfků a pneumatik, které by měly být kompatibilní. Údaje jsou ale pouze orientační, před koupí pneumatiky si rozměry ověřte ve vašem technickém průkazu vozidla.

Pneumatiky pro Škoda Fabia 4

  • 185/65 R15; 195/55 R16; 215/45 R17; 215/40 R18

Pneumatiky pro Škoda Octavia 4

  • 205/60 R16; 205/55 R17; 225/45 R18; 225/40 R19

Pneumatiky pro Škoda Kamiq

  • 205/60 R16; 205/55 R17; 215/45 R18

Pneumatiky pro Hyundai i30

  • 195/65 R15; 205/55 R16; 225/45 R17; 225/40 R18

Pneumatiky pro Škoda Karoq

  • 205/55 R16; 215/60 R16; 215/55 R17; 215/50 R18; 225/45 R19

Pneumatiky pro Škoda Scala

  • 205/55 R16; 205/50 R17; 205/45 R18

Často kladené dotazy k letním pneumatikám

Jakub Gulec
Šéfredaktor magazínu
Jakub je našim odborníkem na technologie, techniku, nářadí a zahradní vybavení. Nastudování problematiky letních pneumatik věnoval nemálo času, tématu proto dobře rozumí. V článku vám například vysvětlí, proč se celoroční pneumatiky prodraží nebo jak poznáte dojezdové pneumatiky. Kromě tohoto tématu najdete jeho články a recenze také u notebooků, mobilů či zahradního vybavení.

Použité a další zajímavé zdroje

BAJER, Milan. Vliv konstrukce pneumatik na jízdní vlastnosti automobilů. Brno, 2015. Bakalářská práce. Mendelova univerzita v Brně. Vedoucí práce Prof. Ing. František Bauer, CSc. Zdroj zde.

VANĚK, Jan. Kontrola parametrů pneumatik. Praha, 2015. Diplomová práce. České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní. Vedoucí práce Doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D. Zdroj zde.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ – Testy pneumatik německého automobilového klubu ADAC

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.6 z 8 hlasů

Další oblíbené kategorie